آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

بیت کوین به تنهایی به اندازه یک کشور اروپایی به طور متوسط ​​برق مصرف می‌کند. در ادامه به مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین می‌پردازیم.

35
0
آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

در سواحل دریاچه Seneca در شمال نیویورک، یک شرکت خصوصی یک نیروگاه زغال سنگ از رده خارج شده را خریده و آن را به مکانی برای سوزاندن گاز طبیعی تبدیل کرده است. سپس دوباره آن را راه اندازی کرد تا به چیزی تبدیل شود که به عنوان “ترکیبی از ماینینگ کریپتوکارنسی و نیروگاه انرژی” توصیف می‌شود. Greenidge Generation Holdings، شرکت پشت این نیروگاه، قصد دارد در اواخرسال جاری به بازار عمومی عرضه شود و می‌گوید که انتظار می‌رود “تنها شرکت ماینینگ بیت کوین در ایالات متحده با منبع انرژی از خودش در لیست عمومی” باشد. در ادامه به مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین می‌پردازیم.

این شرکت در توضیحات خود به سرمایه گذاران گفته است که خط مستقیم آن در سیستم پایپ لاین Empire برای گاز به آن اجازه می‌دهد کوین‌هایی با قیمت ۳۰۰۰ دلار در هر پاپ تولید کند یک مارجین سنگینی که با توجه به این که حتی پس از کاهش شدید اخیر در برخورد سختگیرانه احتمالی تنظیم کننده‌های چینی، آنها حدودا ۴۰ هزار دلار به فروش می‌رسند.

این شرکت می‌گوید که افتخار می‌کنیم که از زغال سنگ دور شده‌ایم. این شرکت به دنبال خرید نیروگاه‌های بیش‌تر و شرکت‌هایی عظیم‌تر است. با این حال، فعالان آب و هوا مخالف سوختن سوخت‌های فسیلی برای ماین کریپتو هستند و تنظیم کننده‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند تا این پروژه و دیگر پروژه‌های مشابه را، برای جلوگیری از افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای متوقف کنند.

آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

8 آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

هیچ فعالی تا به حال نتوانسته برای هشدار در مورد مسئله کربن بیت کوین به اندازه افرادی همچون Elon Musk، مدیرعامل تسلا که بسیار علاقه مند به بیت کوین است، تا جایی که خزانه شرکت خود را با ۱/۵ میلیارد دلار کریپتوکارنسی پر کرده است، تأثیر عمیقی بگذارد.

Musk هفته گذشته گفته که نظرش عوض شده است و برنامه‌هایی را که در ماه فوریه برای پذیرش بیت کوین برای پرداخت هزینه خودروهایش مشخص شده بود را تغییر داد. وی گفت: “کریپتوکارنسی در بسیاری از سطوح ایده خوبی است و ما معتقدیم آینده امیدوارکننده‌ای دارد، اما نباید هزینه زیادی برای محیط زیست به همراه داشته باشد.”

این بیانیه با اعتراض شدیدی از سوی طرفداران بیت کوین همراه شد، برخی از آنها با شرط بندی اولیه بر روی طبقه دارایی سود بسیار زیادی داشته‌اند و آن را به عنوان آینده پول می‌دانند. طرفداران کریپتو وی را به ناآگاهی در مورد روش‌های ماینینگ و یا تلاش برای حفاظت از منافع پنهانی دولت، متهم کرده‌اند. یک کوین کریپتوی جدید با نام “FuckElon” عرضه شد.

با این حال، برای دانشگاهیانی که سال‌ها شدت انرژی بیت کوین را اندازه گیری کرده‌اند، Musk به سادگی به یک حقیقت ثابت شده اشاره کرده است، هرچند به شیوه غیر عادی خود. این مسئله‌ای است که تا کنون توسط دولت‌ها، موسسات خیریه زیست محیطی و بانکها و صرافی‌هایی که صنعت گسترده کریپتوکارنسی را تسهیل می‌کنند تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

میزان مصرف انرژی بیت کوین به اندازه‌ی یک کشور اروپایی است!

2 آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

مقایسه‌ی میزان مصرف انرژی بیتکوین با دیگر کشور‌ها

پروفسور Brian Lucey از Trinity College Dublin می‌گوید: “بیت کوین به تنهایی به اندازه یک کشور اروپایی به طور متوسط ​​برق مصرف می‌کند. این مقدار خیلی زیادی است. این یک تجارت کثیف است و این یک ارز کثیف است.”

توجه مقامات اقتصادی جلب شد. بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه، “ردپای بسیار زیاد کربن” در کریپتواست‌ها (یک توکن دیجیتالی است که در معاملات، با بکارگیری تکنولوژی رمزنگاری، شبکه‌های همتا به همتا و پایگاه داده اشتراکی، مورد استفاده قرار می‌گیرد) را “زمینه‌ای برای نگرانی” توصیف کرد. در مقاله‌ای در اوایل ماه جاری، بانک مرکزی ایتالیا اعلام کرد که سیستم پرداخت‌های منطقه یورو، Tips، میزان کربنی به اندازه ۴۰ هزار برابر کمتر از بیت کوین در سال ۲۰۱۹ دارد.

اندازه گیری میزان کثیف بودن بیت کوین به خودی خود به یک صنعت تبدیل شده است. آخرین محاسبه شاخص مصرف برق بیت کوین دانشگاه Cambridge نشان می‌دهد که ماینینگ بیت کوین سالانه ۱۳۳/۶۸ تراوات ساعت، برق مصرف می‌کند، تازه این بهترین تخمین است و در پنج سال گذشته به طور مداوم افزایش یافته است. این امر آن را درست بالاتر از سوئد، با ۱۳۱/۸ TWh مصرف برق در سال ۲۰۲۰، و درست پایین‌تر از مالزی، با ۱۴۷/۲۱ TWh قرار می‌دهد.

رقم واقعی بیت کوین در حقیقت می‌تواند بسیار بیش‌تر باشد. محاسبه بدترین سناریوی Cambridge، بر اساس ماینرهایی است که از رایانه‌های کم مصرف در بازار استفاده می‌کنند تا زمانی که این فرآیند هنوز سودآور است، که از نوامبر سال گذشته به دلیل افزایش قیمت بیت کوین از تخمین اصلی خود به شدت دور شده است. دلیل اصلی: افزایش قیمت بیت کوین ماینرهای جدید را جذب می‌کند و همچنین به این معنی است که ماینینگ با تجهیزات قدیمی و کم بازده از نظر مالی منطقی است.

قیمت بالاتر همچنین به این معنی است که ماشین‌های تولید کننده بیت کوین مجبورند در جستجوی معدن خود پازل‌های سخت‌تری را تکمیل کنند. حداکثر مصرف برق بیت کوین حدود ۵۰۰ TWh در سال خواهد بود. بریتانیا ۳۰۰ TWh مصرف می‌کند. حدود ۶۵ درصد ماینینگ کریپتو از چین انجام می‌شود، در آنجا زغال سنگ حدودا ۶۰ درصد از ترکیب انرژی را تشکیل می‌دهد.

به طور طبیعی، در مورد این آمار جا برای خطا و اشتباه وجود دارد و همه مطالعات انجام شده در مورد این موضوع عدم قطعیت را می‌پذیرند. Michel Rauchs، یکی از محققانی که بر روی شاخص Cambridge کار می‌کند، می‌گوید: “همه چیز مبهم است و تردیدهای زیادی وجود دارد.”

Rauchs خاطرنشان می‌کند که بخشی از معادن در چین از نیروی برق آبی پاک تامین می‌شوند، از جمله ماشین آلاتی که هر ساله در فصل بارش با کامیون‌ها از شمال به جنوب کشور منتقل می‌شوند. این نیروگاه آبی لزوماً از هیچ جای دیگری گرفته نشده است. Rauchs می‌گوید برخی از این نیروگاه‌ها برای کارخانه‌هایی تأسیس شده‌اند که دیگر وجود ندارند. او می‌افزاید: در مورد اینها، “من لزوماً مشکلی نمی‌بینم”. مطالعات Cambridge نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد از ماینرها از نوعی از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، اما همچنان انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر از ۴۰ درصد از کل انرژی مورد استفاده را تشکیل می‌دهند. برخی از ماینینگ‌ها نیز ممکن است خارج از شبکه انجام شوند، که پیگیری آنها را دشوارتر می‌کند.

همه این نکات ظریف و دقیق، تفاوت ایجاد می‌کند. با این حال، Rauchs می‌گوید، احتمال مداخله رسمی جهانی برای کاهش مصرف انرژی صنعت، “یک هراس افکنی و تهدیدی اساسی” است.

ماشین‌های حرفه‌ای

6 آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

مصرف انرژی در برخی مقیاس‌ها یک ویژگی است، نه یک اشکال در بیت کوین یک ارز دیجیتالی ۱۲ سال پیش، با نام مستعار Satoshi Nakamoto عرضه شد. جدا شدن آن از سیستم مالی و دولتی جهانی که هنوز جذاب‌ترین ویژگی برای کاربرانی است که به دنبال ناشناس ماندن یا مایل به دور زدن بانک‌های مرکزی هستند به این معنی است که به روش جدیدی برای ایجاد اعتماد و امنیت نیاز دارد.

با اعطای کوین به ماینرها در قبال حل پازل در بلاکچین، این کار را به کوینی به اصطلاح “اثبات کار” تبدیل می‌کند. این پازل‌ها به اندازه کافی سخت هستند که مانع از کنترل هکرها و سایر فعالان ناهنجار در شبکه شوند و هرچه سریعتر ماینرها بتوانند اعداد تصادفی را به الگوریتم بیت کوین ارسال کنند و به احتمال زیاد کوین‌ها را باز خواهند کرد. همه اینها مستلزم ماشین آلات قدرتمندی است که با تمام توان کار می‌کنند.

خوشبختانه برای ماینرهای بیت کوین با دسترسی به انرژی ارزان و ماشین‌های کارآمد، معمولاً ارزش آن را دارد. قیمت بیت کوین از پیک ماه گذشته حدود ۳۰ هزار دلار کاهش یافته است، اما از اواخر سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۰ درصد و از سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است.

آسیب‌های زیست محیطی دیگر کوین‌ها

4 آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

بیت کوین تنها کریپتوکارنسی پرمصرف نیست، اما یکی از پرمصرف‌ترین آنها است. برخی دیگر نیز مانند لایت کوین، اتر و dogecoin که نه چندان جدی، اما به سرعت در حال رشد، که در ابتدا یک شوخی اینترنتی بر اساس سگ Shiba Inu بود، است.

یک مطالعه در مارس ۲۰۲۰ توسط مجله تحقیقات انرژی Joule گفت که بیت کوین حدود ۸۰ درصد از سرمایه بازار کوین‌های “اثبات کار” را که حدودا ۵۰۰ مورد از آنها وجود دارد و حدود دو سوم انرژی را به خود اختصاص داده است. این مطالعه ادعا می‌کند: “ارزهای مورد مطالعه تقریبا ۵۰ درصد بر انرژی بیت کوین می‌افزایند، که در حال حاضر به تنهایی ممکن است آسیب‌های زیست محیطی قابل توجهی را ایجاد کند.”

برخی از کریپتوکارنسی ها به دنبال تغییر مدل به “اثبات سهام” هستند که انرژی کمتری مصرف می‌کند، به این صورت که سیستم کوین‌هایی را به تأییدکنندگان اختصاص می‌دهد، مشابه ماینرها، که برای ضمانت کوین می‌دهند. در صورت کلاهبرداری، تأییدکنندگان سهام خود را از دست می‌دهند و اعتماد را از طریق این کانال و نه از طریق “کار” پر انرژی، جلب می‌کنند. اتر، کریپتوکارنسی نیتیو شبکه بلاکچین اتریوم، بیش از دو سال است که روی این مدل کار می‌کند، اما این پروژه با مشکلات فنی مواجه شده است. Musk همچنین این احتمال را که از کوین‌های دیگر با تأثیر انرژی کمتر حمایت کند را نیز متوقف کرده است.

از نظر تئوری، نسخه پاکتر بیت کوین امکان پذیر است. کد بیت کوین می‌تواند به مکانیزم اجماع کم انرژی تبدیل شود، به این ترتیب بخش جدیدی از دفتر کل بلاکچین که زیرمجموعه این کریپتوکارنسی است از قوانین متفاوتی پیروی می‌کند. با این حال، هر ماینری برای همگام شدن با مسیر جدید نیاز به تغییر دارد. اعضای داخلی صنعت می‌گویند تصور اینکه کل جامعه بیت کوین، که با اختلاف نظرهایی همراه است، از چنین طرحی حمایت می‌کنند، دشوار است.

تایید سایر ایده‌ها، مانند برچسب گذاری بیت کوین به عنوان پاک یا کثیف بسته به انرژی مورد استفاده برای ماینینگ آنها، نیز کار دشواری است و یک سیستم بیت کوین دو لایه ایجاد می‌کند که به احتمال زیاد فاقد پشتیبانی است.

دکتر Larisa Yarovaya، مدرس دانشگاه Southampton می‌گوید: “بیت کوین می‌تواند اولین نسخه ناکارآمد یک فناوری مخرب باشد.” وی گفت: “بیت کوین باید به صلاح کره زمین از بین برود و مدل جدیدی جایگزین آن شود. مصرف برق آن بیشتر از مصرف یک کشور است. و مابقی جزئیات. “

Yarovaya، شناگر سابق پارالمپیک روسیه، اغلب از تحلیلگران و انگیزه‌های طرفداران بیت کوین انتقاد می‌کند. او با این حال در این زمینه تردیدی ندارد و دلسرد نشده است. او می‌گوید: “این امری معقول و منطقی است. [مصرف انرژی] با قیمت بالای بیت کوین قابل توجیه نیست. این یک دارایی سوداگرانه و پرمخاطره است. اشتغال قابل توجهی هم ایجاد نمی‌کند و به طور گسترده هم برای معاملات استفاده نمی‌شود.”

با این حال، چنین نگرانی‌هایی باعث ایجاد کمپین‌های برجسته از سوی گروه‌های محیط زیستی نشده است. دوستان زمین، یک گروه طرفدار، می‌گویند که همچنان به دنبال حل این مشکل هستند، همانطور که Greenpeace، بازوی ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ شروع به پذیرش کمک‌های بیت کوین کرد، نیز به دنبال حل این مشکل است. پس از استعلام Financial Times، Greenpeace می‌گوید که این تسهیلات را که زیاد مورد استفاده قرار نگرفته است، لغو می‌کند. Greenpeace می‌گوید: “با مشخص شدن میزان انرژی مورد نیاز برای اجرای بیت کوین، این سیاست دیگر قابل توجیه نیست.”

نگرانی‌های تایید اعتبار

8 آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

نگرانی‌های زیست محیطی نیز با وجود تعهدات عمومی خود به اهداف توسعه پایدار، مانع از ورود گروهی از بانک‌های سرمایه گذاری به این بخش نشده است: Citigroup اخیراً اعلام کرده است که در حال بررسی نقش آن در خدمات رمزنگاری است. Goldman Sachs معاملات مشتقات بیت کوین را بازگشایی کرد و Morgan Stanley قصد دارد به مشتریان امکان دسترسی به وجوه بیت کوین را بدهد. هیچ یک از این بانک‌ها مایل به اظهارنظر در مورد موضوع مصرف انرژی نیستند.

Yarovaya می‌گوید که شرکت‌های دولتی که با کریپتوکارنسی‌ها سر و کار دارند به “اعتبار” کلاس دارایی‌ها کمک کرده‌اند، قیمت‌ها را افزایش داده و به نوبه خود به طور غیر مستقیم مصرف انرژی را افزایش می‌دهند. او می‌گوید: “آنها باید در این مورد توضیح دهند.”

Nigel Topping، که توسط دولت بریتانیا برای هماهنگی با مشاغل در زمینه اهداف اقلیمی پیش از مذاکرات COP26 در اواخر امسال منصوب شد، می‌گوید بیت کوین به احتمال زیاد در دستور کار مذاکرات اقلیمی بین دولت‌ها در Glasgow قرار ندارد، اما در سیاست‌های گسترده‌تر به موضوعی واقعی تبدیل شده است. او می‌گوید: “این امر تبدیل به یکی از عوامل اقلیمی می‌شود. افرادی که به آب و هوا اهمیت می‌دهند کمی وحشت زده و نگران هستند. این تنها یک ایده احمقانه است. اثبات کار، اثبات سوزاندن [سوخت‌های فسیلی] است. این دقیقا بر خلاف آنچه ما تلاش می‌کنیم که انجام دهیم، عمل می‌کند.”

دولت‌ها به دنبال راهی برای کاهش مصرف انرژی بیت کوین

7 آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

به گفته Topping، سازمان ملل متحد در حال بررسی راه‌هایی است که می‌تواند مانع از رشد کریپتوکارنسی برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی شود و از ابتکار “سازش آب و هوا و کریپتو”، که توسط موسسه Rocky Mountain ​​رهبری می‌شود، حمایت می کند. هدف این گروه کاهش سرعت نوآوری در امور مالی دیجیتال نیست، بلکه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که پروژه‌های آینده مبتنی بر بلاکچین برای مصرف انرژی کمتر طراحی شده‌اند.

Max Boonen، بانکدار سابق و بنیانگذار پلتفرم معاملاتی کریپتوکارنسی B2C2، می‌گوید: “این صنعت برای محیط زیست هزینه دارد”، که برخی از آن با مزایای “مقاومت در برابر سانسور” بیت کوین متعادل می‌شود.

آیا شرکت کنندگان در بازار ارزهای دیجیتال نگران مصرف انرژی هستند؟ Boonen می‌گوید: “نه به هیچ وجه. هر کسی در این بازار نسبت به هزینه‌های زیست محیطی بی‌خیال است. اگر فکر می‌کنید این یک مشکل است، در آن شرکت نکنید.” با این وجود Boonen می‌گوید که خود را دوستدار محیط زیست می‌داند. او بخشی از کربن موجود در کار خود را از طریق “نوع دوستی موثر” جبران می‌کند، مانند کمک‌های خیریه.

طرفداران بیت کوین متقاعد شده‌اند که مزایای آن بیش‌تر از هزینه‌های آن است و معتقدند کریپتوکارنسی‌ها اساس سیستم مالی آینده را فراهم می‌کنند. برخی از افراد مانند Jack Dorsey’s Square و Cathie Wood’s Ark Investment در یک مقاله استدلال کردند که شبکه بیت کوین در واقع می‌تواند به عنوان محرکی برای توسعه سریع‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. در ادامه این مقاله گفته می‌شود: “افزایش ظرفیت ماینینگ بیت کوین می‌تواند به ارائه کننده انرژی اجازه دهد تا بدون هدر دادن انرژی، انرژی خورشیدی را بیش از حد بسازند.”

3 آشنایی با مشکلات زیست محیطی مصرف انرژی بیت کوین

بانک‌ها و مدیران دارایی که علاقه مند به تقاضای مشتریان برای خدمات کریپتو هستند، به دنبال جبران کربن هستند. اتکای بسیار بیشتر به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند آسیب را کمتر کند، اما همچنان بدلیل گرفتن سهم انرژِی پاک از دیگر بخش‌های جامعه، انتقاداتی را به همراه خواهد داشت. پس از اعتراض ساکنان و سازمان‌های مردمی نهاد سبز، پروژه Greenidge در ایالت نیویورک اعلام کرد که قصد دارد با خرید اعتبار کربن، تولید بیت کوین خود را از منظر کربن خنثی کند. این شرکت می‌گوید: “متعهد به بررسی و سرمایه گذاری در طرح‌های انرژی تجدیدپذیر در سراسر کشور است”.

Mandy DeRoche، وکیل Earthjustice، که علیه این و دیگر احیای نیروگاه‌های سوخت فسیلی که او آنها را “زامبی” می‌نامد، مبارزه می‌کند، می‌گوید خرید اعتبار توسط Greenidge با توجه به میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، “بی‌ربط” است و زمان آن رسیده است که نگاه جدی‌تری به مقررات احتمالی داشته باشیم.

او می‌گوید، “مردم می‌توانند حواسشان را پرت کنند، به اینکه مثلاً” بیت کوین چیست و چگونه عمل می‌کند؟ “صادقانه بگویم من اهمیتی نمی‌دهم که بیت کوین چه می‌کند. من به این اهمیت می‌دهم که این کار مصرف انرژی بسیار زیادی است و شاید به جای این فرایند بسیار ناکارآمد و بسیار پر انرژی، راه‌های بهتری برای ماینینگ بیت کوین وجود داشته باشد.”

حال که با مصرف انرژی بیت کوین و آسیب‌های زیست محیطی آن آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس