آسیب بیت کوین به محیط زیست | تولید ۱۳۰ میلیون تن کربن

بیت کوین می‌تواند تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را از بین ببرد. در ادامه به آسیب بیت کوین به محیط زیست می‌پردازیم.

40
0
آسیب بیت کوین به محیط زیست تولید ۱۳۰ میلیون تن کربن

یک تحقیق چینی نشان داده است که در صورت عدم اعمال مقررات سختگیرانه در این صنعت، تقاضای برق و انتشار کربن حاصل از استخراج بیت کوین می‌تواند تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را از بین ببرد. تا سال ۲۰۲۴ استخراج ارز دیجیتال در چین به تنهایی می‌تواند به اندازه کل ملت ایتالیا در یک سال برق مصرف کند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای برابر با جمهوری چک باشد. در ادامه به آسیب بیت کوین به محیط زیست می‌پردازیم.

یک مقاله که در مجله Nature منتشر شده است، پیشنهاد داده است که به جای توصیه به افزایش مالیات بر استخراج بیت کوین برای جلوگیری از انتشار یا ممنوعیت کامل این کار، ماینرها باید ترغیب شوند تا عملیات خود را به مناطقی که برق کم کربن زیادی دارند، منتقل کنند.

این تحقیق به این دلیل مهم است که چین حداقل ۶۵٪ از عملیات بیت کوین جهان را انجام می‌دهد. Shouyang Wang یکی از نویسندگان گزارش و استاد علوم ریاضیات و سیستم‌ها در دانشگاه علوم چین در پکن، به فوربز گفته است : “در حالی که همه تمرکز خود را بر روی سودآوری زیاد بیت کوین گذاشته‌اند، ما می‌خواهیم مردم از مسائل دیگر آن بیشتر آگاه شوند و به این سوالات فکر کنند: آیا این صنعت واقعاً ارزش تأثیرات مخرب زیست محیطی را دارد و چگونه می‌توانیم در آینده سود استخراج بیت کوین را زیست پایشی کنیم؟

آسیب بیت کوین به محیط زیست | تولید ۱۳۰ میلیون تن کربن

1 آسیب بیت کوین به محیط زیست تولید ۱۳۰ میلیون تن کربن

محققان با استفاده از مدل‌های شبیه سازی شده دریافتند که بدون هرگونه مداخله سیاسی، استخراج بیت کوین در چین تا سال ۲۰۲۴ با مصرف ۲۹۶/۵۹ تراوات ساعت برق به اوج خود می‌رسد. تقریبا به اندازه یک کشور و ۱۳۰/۵ میلیون تن کربن تولید و منتشر می‌کند. طبق گزارشات این میزان مصرف و تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از آن می‌تواند تلاش چین برای كربن زدایی سیستم انرژی را از بین ببرد.

وانگ می‌گوید: “توجه به این نکته مهم است که اتخاذ این روش نوآورانه و آینده دار بدون در نظر گرفتن نگرانی‌های زیست محیطی ممکن است مانعی برای تلاش جهانی در مدیریت انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده نزدیک باشد.” همچنین اضافه کرد که تیم تحقیقاتی “از مصرف انرژی و نتایج ارزیابی انتشار کربن از عملیات بلاکچین بیت کوین در چین شگفت زده شدند.

به گفته نویسندگان راه حل این چالش “حذف سیاست مجازات مالیاتی انتشار کربن و تنظیم سیاست‌های مربوط به مکان” است. در واقع اطمینان از انتقال عملیات استخراج به مناطقی که نرخ بالای برق تجدیدپذیر را تضمین می‌کنند. براساس چنین سیاستی آن‌ها متوجه شدند که تنها ۲۰٪ استخراج کنندگان بیت کوین در مناطق شامل نیروگاه‌های زغال سنگ باقی مانده‌اند، و منجر به کاهش انتشار کربن در مقایسه با سناریوی مالیاتی شده است. طبق مدل قانون‌مندسازی مکان استخراج، محققان دریافتند که بیت کوین حداکثر ۱۰۰/۶۱ میلیون تن کربن تولید می‌کند، در حالی که تحت سناریوی مالیات اضافی این مقدار ۱۰۵/۱۹ میلیون خواهد بود.

وانگ اعلام کرده است که مقررات دولتی برای این صنعت مورد نیاز است، اما استخراج کنندگان بیت کوین شاید تابع راه حل پیشنهادی تیم وی باشند.

وانگ توضیح داد: “تنظیم مقرارت مربوط به مکان استخراج باید توسط دولت انجام شود، و محدودیت‌هایی در استخراج بیت کوین در مناطقی خاص که از انرژی سنگین زغال سنگ استفاده می‌کنند، اعمال شود ما فکر می‌کنیم که این سیاست به اندازه کافی مفید واقع خواهد شد و  باعث ترغیب ماینرها می‌شود تا قوانین را با میل خود رعایت کنند.به عنوان مثال، از آنجا که قیمت انرژی در مناطق با انرژی پاک چین پایین‌تر از مناطق با انرژی سنگین است، ماینرها می‌توانند به طور موثر هزینه مصرف انرژی خود را کاهش دهند که این امر باعث افزایش سودآوری آن‌ها نیز می‌شود.

با این حال نمی‌توان گفت که این مقررات تنها راه حلی است که چین می‌تواند انتشار کربن حاصل از استخراج بیت کوین را کاهش دهد.

وانگ گفت: “دولت همچنین باید بر ارتقای تأسیسات تولید برق در مناطق با انرژی پاک تمرکز کند تا از تولید مداوم انرژی اطمینان حاصل کند. در این صورت، ماینرها قطعاً انگیزه بیش‌تری برای حرکت داوطلبانه خواهند داشت.

آمار و ارقام آسیب بیت کوین به محیط زیست

3 آسیب بیت کوین به محیط زیست تولید ۱۳۰ میلیون تن کربن

بیت کوین با استفاده از فناوری بلاکچین کار می‌کند و  ارزهای دیجیتال بر محور شبکه‌های نظیر به نظیر قرار دارند و نیاز به سرور مرکزی یا بانک‌ها ندارد. استخراج کنندگان بیت کوین از آرایه پردازنده‌ها برای تعیین نتایج به پازل‌های الگوریتمی استفاده می‌کنند که تراکنش‌های اضافه شده به بلاکچین را تأیید می‌کنند و به عنوان پاداش بیت کوین می‌گیرند. با افزایش ارزش یک بیت کوین از ۱ دلار در آوریل ۲۰۱۱ به حدود ۶۰،۰۰۰ دلار در آوریل ۲۰۲۱، و با توجه به اخبار روزهای گذشته مبنی بر اینکه ارزش بازار ارزهای دیجیتال برای اولین بار از ۲ تریلیون دلار فراتر رفته است، انگیزه‌های مالی برای استخراج بیت کوین بدیهی است. اما تعداد محدودی بیت کوین وجود دارد که در کل به ۲۱ میلیون محدود می‌شوند. برای کنترل گردش ارز، هر چهار سال یکبار تولید بیت کوین جدید به نصف کاهش می‌یابد که این نیز نرخ پاداش استخراج کنندگان را نصف می‌کند. این موضوع باعث شده است که رقابت شدیدی میان ماینرها با استفاده از قدرت پردازش و برق بیش‌تر، در استخراج بیت کوین شکل بگیرد.

تخمین زده شده است که پس از سال ۲۰۲۴، استخراج بیت کوین، حداقل در چین دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود. زیرا هزینه‌های استخراج ارز بیش‌تر از پاداش خواهد بود.

وانگ گفت: “ما از طریق مدل‌های شبیه سازی خود پیش بینی كرده‌ایم كه عملیات استخراج بیت کوین در چین در سال ۲۰۲۵ شروع به كاهش خواهد كرد. به دلیل رقابت بیش از حد و مکانیزم کاهش پاداش بیت کوین، بسیاری از استخراج کنندگان چین را ترک می‌کنند و به امید بهبود سودآوری خود عملیات خود را به جای دیگری منتقل خواهند کرد. در نتیجه کاهش فعالیت‌های استخراج باعث کاهش انتشار کربن در چین می‌شود.

بنابراین تا حدی بیت کوین خود را با شرایط تنظیم می‌کند. یا همانطور که وانگ می‌گوید، “این روش طبیعی این صنعت است که خودش را از بین می‌برد.”

جنبه مثبت این مسئله

4 آسیب بیت کوین به محیط زیست تولید ۱۳۰ میلیون تن کربن

این مساله تا به حال اثبات شده‌است که تعیین تاثیر انتشار کل آلاینده‌های استخراج بیت کوین دشوار است. مدافعان این صنعت مدت‌هاست ادعا می‌کنند که ماینرها به دلیل هزینه نسبتاً کم به استفاده از انرژی‌های کم کربن روی آورده‌اند، اما این ادعاها مورد بحث قرار گرفته است.

در حال حاضر با استفاده از تکنیک‌های مدل‌سازی پیشرفته‌تر محققان چینی قادر به تخمین دقیق‌تر میزان مصرف انرژی در عملیات این صنعت هستند. به عنوان مثال طبق اطلاعات به دست آمده از انتشار گازهای آلاینده و دیتابیس چین (CEAD)، استخراج بیت کوین بیش از ۵/۴ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای حاصل از تولید برق در چین را تشکیل می‌دهد. در پاسخ به این مشکل راه حل‌های مختلفی از جمله مالیات بیش‌تر برای عملیات استخراج بیت کوین پیشنهاد شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد تنظیم مقررات مکان استخراج می‌تواند گزینه بهتری باشد.

اما آیا وانگ فکر می‌کرد که این اقدام می‌تواند منجر به این شود که تعداد زیادی از ماینرها به مناطقی با انرژی تجدیدپذیر فراوان منتقل شوند و از این منابع بیش از حد استفاده کنند؟

وی می‌گوید: “امکان هجوم ماینرهای بیت کوین به مناطق با انرژی پاک وجود دارد. با این حال، ما فکر نمی‌کنیم که این افزایش عملیات استخراج بیت کوین باری بر شبکه انرژی محلی قرار دهد. زیرساخت‌های تولید انرژی در مناطق با انرژی پاک چین هنوز در حال بهبود و توسعه است. ما فکر می‌کنیم که افزایش ظرفیت تولید انرژی از افزایش عملیات استخراج بیت کوین در این مناطق پیشی خواهد گرفت که این امر باعث کاهش بار احتمالی می‌شود.

نتیجه

5 آسیب بیت کوین به محیط زیست تولید ۱۳۰ میلیون تن کربن

با این وجود با پیش بینی حداکثر ۱۰۰ میلیون تن انتشار کربن در این صنعت، آیا ممنوعیت کامل این صنعت از نظر زیست محیطی بهتر نیست؟ وانگ گفته است: “ما فکر می‌کنیم که منع استخراج بیت کوین به طور کلی اقدامی ایده آل نیست. حتی اگر استخراج بیت کوین کاملاً ممنوع باشد، افزایش سودآوری آن ماینرها را به ادامه فعالیت خود از طریق اقدامات دیگر مانند سرقت برق سوق می‌دهد. به همین دلیل است که ما ایده‌ی انتقال ماینرها به مناطق انرژی پاک تجدیدپذیر را پیشنهاد می‌کنیم.

وانگ در پاسخ به این سوال که آیا عملیات ارزهای دیجیتال در آینده می‌تواند به همان میزان تقاضای انرژی مشابه بیت کوین باشد یا خیر، وانگ متنی را خوش بینی ارائه داد.

وی گفت: “جوامع ارزهای دیجیتال بیش از پیش از انتشار کربن حاصل از فعالیت‌های استخراج آگاهی پیدا کرده‌اند. در نتیجه فکر می‌کنیم که توسعه موافقت و رضایت عمومی می‌تواند بهره وری انرژی فعالیت‌های استخراج ارز دیجیتال را بهبود بخشد، که برای تلاش‌های زیست محیطی چین مفید خواهد بود.”

حال که با میزان آسیب بیت کوین به محیط زیست آشنا شدید، پیشنهاد می‌شود از دیگر مقالات سایت اول نیوز هم دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس