CISO چیست و چه کاری انجام می دهد؟

38
0
CISO چیست

چندی پیش، نقش اصلی CISO محدود به بخش فناوری اطلاعات بود که وظیفه آنها مراقبت از ارزشمندترین دارایی سازمان، یعنی داده های آن بود. با این حال، با چشم انداز تهدیدات سایبری که همیشه در حال تحول است، CISO ها مجبور بودند استراتژی های خود را تنظیم کنند و جلوتر از منحنی باشند. CISO چیست؟

جدا از برنامه ریزی و اجرای یک استراتژی موثر امنیت سایبری برای کل سازمان، از یک CISO نیز انتظار می رود که همه چیز را با اهداف تجاری سازمان هماهنگ کند و عملیات روزمره کارکنان امنیتی را زیر نظر داشته باشد.

با مسئولیت‌های بسیار زیادی که بر دوش آنهاست، جای تعجب نیست که CISOها امروزه جزو پرتقاضاترین کارشناسان امنیت سایبری هستند.

افسر ارشد امنیت اطلاعات (CISO) چیست؟

در میان متخصصان حفاظت از داده ها، این مدیر سطح C در رتبه دوم قرار دارد. به عنوان یک قاعده، آنها به طور مستقیم به مدیر عامل (مدیر عامل) سازمان پاسخ می دهند.

همانطور که عنوان آنها نشان می دهد، یک CISO نقش مهمی در برنامه ریزی و اجرای زیرساخت امنیت اطلاعات برای محافظت از داده ها و سایر دارایی های سازمان ایفا می کند. مجموعه ای حیاتی از مهارت ها برای هر CISO شامل توانایی آنها برای شناسایی، تجزیه و تحلیل و ارزیابی خطرات و انجام اقدامات فوری برای به کارگیری یک راه حل امنیتی موثر است.

به غیر از مدیر عامل، یک CISO با همکاری نزدیک با افسر ارشد فناوری (CTO) و مدیر ارشد اطلاعات (CIO) کار می کند تا اطمینان حاصل شود که هر مرحله از استراتژی امنیتی آنها به خوبی اجرا می شود. همچنین، آنها مطمئن می شوند که عملیات روزانه سازمان ها امنیت کلی را به خطر نمی اندازد.

با بسیاری از چیزهایی که ممکن است اشتباه پیش برود، کار CISO می تواند اعصاب خردکن باشد. با این حال، اگر به دنبال کار در امنیت سایبری هستید، باید مهارت‌های ضروری برای موفقیت در امنیت سایبری را در نظر بگیرید.

CISO چه کاری انجام می دهد؟

اگرچه نقش CISO دائماً در حال تغییر است، بخش‌های اصلی آن‌ها در یک سازمان ثابت مانده است:

. ارزیابی زیرساخت امنیت اطلاعات سازمان و مدیریت ریسک.

. پیگیری آمارها و روندهای مهم امنیت سایبری و معرفی فناوری های جدید در برنامه امنیت سایبری سازمان.

. برنامه ریزی و اجرای فرآیندها و سیستم های امنیتی به منظور جلوگیری، شناسایی و بازیابی حملات سایبری.

. نظارت بر کار روزمره کارکنان حراست سازمان.

. هماهنگی پاسخ و روش بازیابی در صورت نقض امنیت.

. ارزیابی نیازهای فعلی و آتی امنیت سایبری و توجیه سرمایه گذاری ها.

. به طور منظم به مدیر عامل سازمان و سایر مدیران C-suite گزارش دهید.

به بیان ساده، یک CISO حوزه‌های اصلی را در هر سازمانی که از امنیت آگاه است – کارکنان امنیتی آن، کارآمدترین فناوری امنیتی و مدیریت بالاتر – به هم متصل می‌کند تا موقعیت ریسک امنیتی خود را تقویت کند.

نقش CISO امروز کجاست؟

خوب، از آنجایی که مسئولیت های آنها در حال افزایش است و نقش آنها بیش از هر زمان دیگری تاثیرگذار شده است، CISO ها به این زودی ها از بین نمی روند.

برعکس، از آنجایی که سازمان‌ها همچنان به فناوری وابسته هستند و داده‌های بیشتری را جمع‌آوری می‌کنند، تقاضا برای چنین کارشناسان امنیتی اختصاصی تنها می‌تواند افزایش یابد.

علاوه بر این، از آنجایی که تهدیدات سایبری به طور مداوم در حال تکامل و پیچیده تر شدن هستند، نقش CISO از یک سطح عملیاتی به یک سطح استراتژیک تغییر می کند – به طور خلاصه، آنها بیشتر درگیر خود سازمان ها می شوند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس