Intel Xeon چیست؟ معرفی تراشه های ایستگاه کاری و سرور اینتل

64
0
Intel Xeon چیست

ایستگاه های کاری و تراشه های سرور اینتل با نام تجاری Xeon فروخته می شوند، اما ممکن است کمی گیج کننده باشد. در این مقاله همه ی چیزهایی که لازم است در این زمینه بدانید، برای شما گردآوری شده است. Intel Xeon چیست؟

اولین چیزی که اکثر مردم با شنیدن اینتل به آن فکر می کنند، سری Core است. اکثر مردم با یک کامپیوتر i3، i5 یا i7 به خوبی خدمات رسانی می کنند و اگر به عملکرد استثنایی نیاز دارید، Core i9 باید به خوبی برای شما کار کند. اما اگر در زمینه حرفه ای تری قرار داشته باشید و نیاز های سخت افزاری متفاوتی داشته باشید که یک تراشه مصرف کننده نتواند آنها را برآورده کند، چه طور؟ در این موارد، لازم است شما به Xeon بروید.

اما اینتل زئون دقیقا چیست؟ و آیا ارزش بررسی را دارد؟

Intel Xeon چیست؟

Xeon نام تجاری ایستگاه کاری و تراشه های سرور اینتل است. برخلاف سری پردازنده‌ های مرکزی اینتل، که بیشتر برای طیف مصرف ‌کنندگان در نظر گرفته شده است، Xeon یک برند فراگیر است که همه چیز هایی را که برای کار های سنگین ‌تر، کسب ‌و کار، سرور ها و حتی سیستم‌ های تعبیه شده در نظر گرفته شده است، در بر می‌گیرد.

اساساً، هر چیزی که برای کاربر معمولی هدف قرار نمی گیرد، با نام تجاری Xeon مناسب است، خواه کامپیوتر اداری باشد یا یک ابر رایانه. تراشه‌ های زئون می ‌توانند از همان سوکت‌ هایی استفاده کنند که تراشه ‌های دسکتاپ مصرف ‌کننده هستند، در حالی که برخی دیگر از CPU ها، به‌ویژه پردازنده‌ های سرور، روی سوکت ‌های بسیار بزرگ ‌تر قرار می ‌گیرند.

اولین پردازنده ای که نام تجاری Xeon را معرفی کرد، Pentium II Xeon بود که در سال 1998 بازار را با نام خود مزین کرد. در آن زمان، اینتل به طور گسترده از نام تجاری Pentium استفاده می کرد و Pentium II Xeon اساساً یک نسخه تجاری از تراشه Pentium II بود. این امر با Pentium III Xeon دنبال شد، که سپس با راه ‌اندازی یک تراشه مستقل Xeon بدون نام تجاری Pentium در سال 2001، موفق شد.

پردازنده ‌های زئون در ابررایانه ‌های سراسر جهان وجود دارند و حتی در ایستگاه ‌های کاری مانند مک پرو یافت می ‌شوند. حتی تراشه ‌های زئون موبایلی نیز وجود دارند، لپ ‌تاپ ‌های تجاری با تمرکز «ایستگاه کاری موبایل» اغلب به یک تراشه زئون و یک پردازنده گرافیکی تجاری گرا نیز مجهز هستند.

چرا تراشه های زئون اینتل متفاوت هستند؟

هیچ چیز شما را از راه اندازی سرور با استفاده از یک کامپیوتر معمولی باز نمی دارد. با این حال، تراشه ‌های زئون دارای چندین مزیت هستند که آنها را در مقایسه با تراشه ‌های استاندارد اینتل برای کاربران تجاری فریبنده می ‌کند.

برای مثال، تراشه ‌های زئون تمرکز کمتری بر عملکرد تک هسته ‌ای، سرعت کلاک و هسته‌ های قوی و جداگانه دارند. در عوض، معمولاً این تراشه ‌ها را می ‌بینید که چندین هسته دارند، با سرعت ‌های ساعت محافظه ‌کارانه ‌تر کار می‌ کنند، و در برخی موارد، انرژی بسیار کمتری مصرف می ‌کنند (در واقع، ممکن است با برخی از سرور ها مواجه شوید که از خنک ‌کننده همرفتی کاملاً غیر فعال استفاده می ‌کنند تا فن یا فن با اب).

آنها به جای عملکرد تک هسته ای بر تعداد هسته و عملکرد چند هسته ای تمرکز می کنند. در نتیجه، این رایانه‌ ها برای مدیریت بار های کاری چند رشته ‌ای که در آن هسته‌ های قدرتمند فردی اهمیت چندانی ندارد، بهتر هستند.

از این نظر، تراشه های زئون مشابه رده ‌های Threadripper یا Epyc AMD هستند. آن‌ ها همچنین دارای چندین هسته هستند که با سرعت کلاک پایین‌ تری کار می ‌کنند و عملکرد چند هسته ‌ای بی ‌نظیری ارائه می ‌کنند در حالی که در بخش تک هسته ‌ای ضعیف ‌تر هستند.

این همچنین به این معنی است که تراشه های Xeon برای بازی عالی نیستند. هنگامی که بازی می کنید، عملکرد تک هسته ای برای عملکرد واقعی بسیار مهم است. وجود هسته ‌های زیاد در آنجا چندان مهم نیست و می ‌توانید با یک CPU با شش تا هشت هسته کنار بیایید تا زمانی که هسته ‌های خوبی باشند.

اگر 16 یا 24 هسته دارید، اما آنها به این سرعت نیستند، یک بازی به خوبی اجرا نخواهد شد. تعداد کمی از بازی ها از داشتن این تعداد هسته سود می برند. با این حال، وظایف چند رشته ای در فضای کسب و کار رایج است.

تفاوت های دیگر شامل این واقعیت است که آنها با گرافیک یکپارچه عرضه نمی شوند (زیرا احتمالاً برای همراهی با آن به GPU نیز نیاز خواهید داشت) و اینکه تراشه های زئون از اورکلاک پشتیبانی نمی کنند. Xeon Phi اصل هسته را تا حد زیادی پیش می برد و چندین هسته کوچکتر و پهنای باند حافظه بیشتر اضافه می کند.

آنها همچنین بسیار گران تر از تراشه های دسکتاپ هستند. و ما در مورد یک تفاوت کوچک صحبت نمی کنیم. در حالی که یک CPU مصرف کننده می تواند شما را از 100 تا 1000 دلار بازگرداند، دیدن چیپ های سرور یا ایستگاه کاری در محدوده 2000 تا 10000 دلار غیر معمول نیست. البته، برای یک کسب و کار بزرگ، احتمالاً هزینه ای است که آنها می توانند از عهده آن برآیند، اما قطعاً دور از دسترس هر علاقه مندی است، مگر اینکه بودجه قابل توجهی داشته باشند.

اگر تا به حال فکر کرده اید که چرا مک پرو اینقدر گران است، این یکی از دلایل آن است. البته، می ‌توانید استدلال کنید که با وجود آن قطعات داخلی گران قیمت هنوز هم بسیار گران هستند، اما این موضوع برای روز دیگری است.

آیا باید تراشه زئون بخرید؟

برای 99 درصد از افرادی که این پست را می خوانند، پاسخ منفی است.

CPU های Xeon می توانند برای کاربران مناسب شگفت انگیز باشند. مانند تراشه‌ های دیگر در همین محدوده، آنها برای از بین بردن وظایف چند رشته ‌ای ساخته شده ‌اند. با این حال، برای گردش کار یک کاربر معمولی، CPU Xeon احتمالا بهتر نخواهد بود، و برای برخی از سناریو ها، حتی ممکن است بدتر باشد. به عنوان مثال، برای بازی هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت و در غیر این صورت، هیچ بخشی از گردش کار روزانه شما را به طور قابل ملاحظه ای بهبود نمی بخشد.

در اینجا باید توضیح دهیم که هیچ چیز بد اجرا نمی شود، حتی بازی ها، اما شما واقعاً ارزش پول خود را به دست نمی آورید و از پتانسیل کامل تراشه استفاده نمی کنید. در بهترین حالت، مانند این است که یک CPU 400 دلاری خریده اید به جز اینکه ده برابر بیشتر هزینه کرده اید. واقعا بهترین معامله برای شما این مورد نیست. اما بالاخره برای شما یک تراشه نیست.

اگر شما یک کاربر قدرتمند یا شخصی هستید که در فضای سازمانی کار می کند و می خواهید یک ایستگاه کاری یا یک سرور برای یک مورد خاص (مثلاً ویرایش ویدیو یا انیمیشن) راه اندازی کنید، موضوع متفاوت است.

اگر قبلاً استدلال معمول Xeon در مقابل AMD Epyc/Threadripper را سنجیده‌اید و همچنان می ‌خواهید به اینتل بروید، پس، به هر طریقی، ادامه دهید و یکی را تهیه کنید. این یک افزودنی عالی برای راه اندازی یا قفسه شما خواهد بود.

این تراشه یک CPU برای مصرف کنندگان عادی نیست

تراشه ‌های زئون گران ‌ترین تراشه ‌های اینتل هستند، بنابراین بسیاری از مردم فکر می ‌کنند که با بسط، بهترین چیپ ‌هایی هستند که این شرکت ارائه می‌ کند. و این کاملاً درست نیست. آنها بهترین تراشه ها برای برخی سناریو ها هستند، اما برای اکثر خوانندگان ما، پردازنده Core i9 بیش از اندازه کافی است.

مثل همیشه لازم است خودتان تحقیق کنید و ببینید چه چیزی واقعا برای شما مفید است.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله بتوانید بهترین تصمیم را در زمینه ی تهیه ی تراشه ی مد نظر خود بگیرید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس