Envelope در موسیقی چیست؟ ADSR در این مقاله توضیح داده شده است

89
0
Envelope در موسیقی

اگر یک تولید کننده موسیقی مبتدی، نوازنده هستید، یا به تازگی به عنوان یک دی جی شروع به کار کرده اید، به احتمال زیاد قبلاً نام envelope یا مخفف ADSR را شنیده اید. و در حالی که احتمالاً قبلاً از آن استفاده کرده اید، درک عملکرد آن می تواند بین یک آهنگ خوب و یک آهنگ عالی تفاوت ایجاد کند، بنابراین برای توضیح ADSR به خواندن این مقاله ادامه دهید.

Envelope در موسیقی چیست و چرا مهم است؟

به زبان ساده، Envelope در موسیقی به شیوه ای اشاره دارد که دامنه (صدا) در طول زمان بلندتر و ملایم تر می شود. این تغییر به دلیل ADSR – چهار مرحله مدولاسیون در Envelope است. ADSR مخفف عبارت Attack، Decay، Sustain و Release است و همه چیز از ریتم گرفته تا ژانر یک آهنگ را تحت تاثیر قرار می دهد.

Envelope در موسیقی
Envelope در موسیقی

Envelope فقط به بلندی یک آهنگ نیست، اگرچه این یک ویژگی کلیدی است. Envelope واقعاً چیزی است که به یک آهنگ شخصیت می دهد، و اگر موسیقی می سازید، باید بدانید که چه کاری انجام می دهد تا بتوانید اجزای موجود در صداهای مختلف را تغییر دهید.

Envelope در موسیقی: حمله کنید

حمله مدت زمانی است که طول می کشد تا صدا از نقطه تولید به دامنه کامل برسد. اکثر صداها به طور کلی زمان حمله کوتاهی دارند، به این معنی که صدا به سرعت به حجم کامل خود می رسد. نمونه هایی از سازهایی با زمان حمله کوتاه گیتار و درام هستند.

به موج صوتی زیر یک تله نگاهی بیندازید و مشاهده کنید که از ثانیه ای که صدا تولید می شود چقدر سریع به دامنه کامل می رسد.

Envelope در موسیقی
Envelope در موسیقی

صداهای دیگر، مانند سازهای آرشه ای، زمان بسیار بیشتری برای رسیدن به دامنه کامل نیاز دارند، بنابراین ظاهر موج صوتی حمله به جای آنی، به تدریج افزایش می یابد. اگر می خواهید حمله را پیدا کنید، فقط به این نگاه کنید که شکل از کجا شروع می شود و چقدر سریع به اوج خود می رسد.

Envelope در موسیقی: پوسیدگی

پوسیدگی راه دیگری برای توصیف کوتاه یا مدت طول می کشد تا دامنه کاهش یابد تا پس از پایان حمله ادامه یابد. برخی صداها پوسیدگی کوتاه دارند، در حالی که برخی دیگر بسیار طولانی تر هستند.

سازهایی که معمولا پوسیدگی طولانی تری دارند سنج هستند که اغلب در کیت های درام استفاده می شوند. می توانید ببینید چقدر طول می کشد تا شکل از حمله اولیه کاهش یابد.

پوسیدگی را با نگاه کردن مستقیم به حمله اوج پیدا کنید. در این مثال، حمله آنی است، بنابراین پوسیدگی تنها در چند میلی ثانیه شروع می شود.

یک راه فوق ‌العاده برای یادگیری در مورد ADSR در حین اجرای آن، از طریق Ableton’s Learning Synths است، که یک DAW رایگان و آنلاین است که به شما امکان می‌ دهد اجزای مختلف مصنوعی، از جمله Envelope ، را تنظیم کنید.

Envelope در موسیقی: Sustain

Sustain اشاره به نقطه ای دارد که در آن صدا دامنه را حفظ می کند. هنگامی که ولوم پس از پوسیدگی تثبیت شد، می توانید مطمئن باشید که صدای پایدار را می شنوید.

برخی صداها به طور طبیعی ماندگاری طولانی دارند و همیشه صدای خود را برای مدت طولانی حفظ می کنند مگر اینکه به طور خاص استاکاتو پخش شود. به طور معمول، اگر یک صدا حمله طولانی داشته باشد، ماندگاری نیز طولانی خواهد بود.

سازهای کمان نمونه ای عالی از صداهایی با ماندگاری طولانی هستند. به موج صوتی آنها در زیر نگاه کنید. جالب اینجاست که قطعه بدون توقف از یک نت به نت بعدی می رود و به دلیل پایداری، یک الگوی موجی جزر و مد زیبا ایجاد می شود.

اگر می خواهید پایداری را شناسایی کنید، سعی کنید تعیین کنید که صدا از کجا شروع به تثبیت می کند. اگر صدا دارای نت هایی باشد که پشت سر هم پخش می شوند، ممکن است دشوار باشد، اما به دنبال یک جریان ثابت باشید.

Envelope در موسیقی: انتشار

انتشار چیزی است که وقتی صدا از حالت پایدار به سکوت می رود اتفاق می افتد. این نشان می دهد که صدا یا نت دیگر در دست نیست و به معنای واقعی کلمه آزاد شده است. می بینید که صدا ساکت شده است زیرا موج به یک خط صاف تبدیل می شود.

استفاده از Envelope

اکنون که Envelope و ADSR را درک کرده اید، چرا سعی نکنید چیزی را با در نظر گرفتن آن ایجاد کنید؟ نرم افزارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای تجهیزات موسیقی، گوشی هوشمند یا به سادگی در مرورگر خود از آنها استفاده کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس