LTPO چیست؟ آیا بهتر از AMOLED است؟

203
0
LTPO چیست؟

به‌روزرسانی های سخت افزاری پی در پی، کیفیت و تجربه تلفن های همراه را بهتر می‌کند. اما این افزایش کیفیت با یک مشکل بزرگ همراه است: کاهش عمر باتری. LTPO مشکلات را حل می کند!

فناوری صفحه نمایش گوشی های هوشمند برای مدتی تغییر نکرده است. اکنون فرصتی برای تجربه یک اسکرول نرم تر از همیشه داریم!

رفرش شدن 90 بار یا حتی 120 بار در ثانیه می‌تواند آسیب زیادی به عمر باتری شما وارد کند. اینجاست که فناوری صفحه نمایش LTPO وارد می شود.

در این مقاله هر چیزی که باید در مورد فناوری LTPO بدانید را آورده‌ایم.

LTPO چیست؟

LTPO مخفف اکسید پلی کریستالی با دمای پایین low-temperature polycrystalline oxide است. با این حال، نام آن اطلاعات زیادی در مورد این فناوری به ما نمی دهد. LTPO یک فناوری backplane برای نمایشگرهای OLED است که به نمایشگرها امکان می دهد بسته به شرایط مختلف، نرخ refreah را به صورت داینامیک تغییر دهند.

به عنوان مثال، اگر در حال انجام یک بازی بسیار فشرده مانند Call of Duty Mobile هستید، صفحه نمایش شما باید با حرکات سریع هماهنگ باشد. در این صورت، یک صفحه نمایش LTPO نرخ رفرش را برای رفع نیازهای شما افزایش می دهد. وقتی بازی را متوقف می‌کنید و شروع به انجام کارهای معمولی مانند چت در رسانه های اجتماعی می‌کنید، نیازی به نرخ رفرش بالاتر ندارید. بنابراین نمایشگر نرخ رفرش را کاهش می دهد.

فناوری LTPO برای گوشی های پرچم دار عادی شده است. OnePlus 9 Pro و Samsung Galaxy S21 Ultra از اولین گوشی های هوشمند با این فناوری بودند. برای نشان دادن نحوه عملکرد، اجازه دهید از OnePlus 9 Pro به عنوان مثال استفاده کنیم.

پنل 6.7 اینچی AMOLED ۱۲۰ هرتزی آن به صورت داینامیک بین 1 تا 120 هرتز رفرش می شود. هنگام انجام کارهای سنگین از 120 هرتز کامل استفاده می کند و هنگام تماشای ویدیو به 24 هرتز تغییر می کند. اگر در حال مشاهده عکس یا خواندن متن هستید، نمایشگر نرخ رفرش را تا 1 هرتز کاهش می‌دهد.

LTPO چیست؟
LTPO چیست؟

چگونه نمایشگرهای LTPO به صورت پویا نرخ رفرش را تنظیم می کنند؟

نمایشگرهای AMOLED معمولی از سیلیکون پلی کریستالی با دمای پایین (LTPS) در ترانزیستورها (TFT) استفاده می کنند که صفحه پشتی نمایشگر را تشکیل می دهند. از سوی دیگر، پنل های LTPO AMOLED از ترکیبی از LTPS TFT برای مراقبت از مدارهای سوئیچینگ و مواد متفاوتی برای هدایت نمایشگر استفاده می کنند. این همان چیزی است که پانل های LTPO را قادر می سازد تا نرخ رفرش را به صورت پویا تغییر دهند.

در مورد اپل، از LTPS TFT در ترکیب با ایندیوم گالیوم زینک اکسید IGZO TFT استفاده می کند. سامسونگ همچنین فناوری اختصاصی خود را برای پنل های LTPO AMOLED با استفاده ترکیبی از LTPS TFTs و Hybrid-oxide و Polycrystalline Silicon (HOP) دارد.

LTPO جالب به نظر می رسد. ممکن است بپرسید چرا این فناوری مهم است؟

مزایای فناوری صفحه نمایش LTPO چیست؟

مزایای فناوری صفحه نمایش LTPO چیست؟
مزایای فناوری صفحه نمایش LTPO چیست؟

پس از اینکه نمایشگرهای گوشی های هوشمند با نرخ رفرش بالا به واقعیت تبدیل شدند، شرکت های سازنده گوشی های هوشمند با یک مشکل مواجه شدند و آن کاهش عمر باتری بود. تلفن های هوشمند معمولاً عمر باتری ضعیفی دارند و افزایش نرخ رفرش به 90 هرتز، 120 هرتز یا حتی 144 هرتز به این معنی است که اسافاده انرژی صفحه نمایش بیشتر می‌شود.

شرکت ها فناوری LTPO را به عنوان راه حل این مشکل با تغییر نرخ رفرش ارائه کردند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، نرخ به‌روزرسانی بالا باتری بیشتری مصرف می کند و منجر به عمر کمتر باتری می شود. با تغییر خودکار نرخ تازه سازی، نمایشگرهای OLED مصرف انرژی کمتری خواهند داشت.

آیا LTPO بهتر از AMOLED است؟

به طور خلاصه، پنل های LTPO AMOLED بهتر از AMOLED هستند. هنگام خرید یک گوشی پرچمدار، متوجه خواهید شد که برخی از آنها دارای صفحه نمایش AMOLED هستند در حالی که برخی دیگر دارای صفحه نمایش LTPO AMOLED هستند.

پنل های AMOLED نسبت به نمونه های LCD از نظر مصرف انرژی کارآمدتر هستند، اما با بالا بردن نرخ تازه سازی، کارایی آنها کم می‌شود. LTPO پیشرفتی در این زمینه است و به پنل های AMOLED اجازه می دهد تا از نرخ تازه سازی بالا استفاده کنند و همچنان در مصرف انرژی کارآمد باشند.

LTPO نوع کارآمد تر AMOLED است؟

LTPO یک فناوری backplane برای AMOLED است و کمک می کند تا قابلیت جدیدی در زمینه رفرش صفحه نمایش به نمایشگر شما اضافه شود. این فناوری به شرکت ها کمک می کند تا نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی بالا را بدون به خطر انداختن عمر باتری تولید کنند.

این فناوری یک نوآوری جدید و بسیار خوب است، اما هزینه بیشتری دارد. در سال 2022، نمایشگرهای LTPO AMOLED همچنان در بخش پریمیوم بازار گوشی های هوشمند قرار دارند. با این حال، مانند سایر فناوری های جدید، باید به مرور زمان به بقیه بازارها سرازیر شود. اما LTPO فقط در گوشی های هوشمند در دسترس نیست. شما همچنین آن را در اپل واچ سری 5 و جدیدتر پیدا خواهید کرد.

4.6/5 - (17 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس