آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

آیا می‌خواهید به بچه‌ها پول بدهید تا بتوانند زندگی آزادانه‌ای را برای خود رقم بزنند؟ در ادامه‌ی آموزش پول به فرزندان با ما همراه باشید.

32
0
0 آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

وقتی در حال مطالعه این مقاله هستید، یعنی احتمالا مثل من هستید، می‌خواهید به بچه‌های خود پول بدهید تا آن‌ها بتوانند زندگی آزادانه و مستقلی را برای خود رقم بزنند. در ادامه‌ی آموزش پول به فرزندان (قسمت اول) با ما همراه باشید.

شاید شما در سن جوانی خود مانند من به دلیل عدم مدیریت درست پول، اکثرا با بی‌پولی مواجه شدید، ولی اکنون می‌خواهید به فرزندان خود لذت پول نگه داشتن و خرج کردن آن را بدهید.

شما این توانایی را دارید که به بچه‌های خود کمک کنید تا در زمینه مدیریت پول موفق شوند. با یادگیری هوش مالی، بهترین مثال را برای کودکان خود می‌زنید که می‌توانند امیدوار باشند. من سه بچه دارم و از هر فرصتی استفاده می‌کنم و به آنها عادت‌های مالی مناسب را آموزش می‌دهم.

با مدیریت امور مالی خود و اطمینان از اینکه پول موضوع اول خانه شما نیست، می‌توانید به بچه‌هایتان کمک کنید تا از نظر مالی موفق شوند. سپس به آن‌ها فرصت دهید تا انتخاب‌های مالی خود را انجام دهند، حتی اگر این بدان معنی باشد که در این راه اشتباهاتی مرتکب می‌شوند.

آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

در این مقاله، من تمام آنچه را که در طول ده سال پرداختن به موضوع پول و بچه ها آموخته‌ام، در یک راهنمای طولانی برای شما قرار داده‌ام.

ابتدا امور مالی خود را درست کنید. من می‌خواهم بچه‌هایم تا آنجا که ممکن است آماده باشند تا خواسته‌ها و نیاز‌های خود را کنترل کنند و با پول رابطه سالم داشته باشند.

من هنوز پدر جوانی هستم. دو دختر کوچک و یک پسر کوچک دارم. من از پدر خودم نکات بسیاری را یاد گرفتم.

از کودکان خود محافظت مالی کنید

آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

فرزندان شما در حال حاضر به دلیل دور بودن از فیش حقوقی، درآمد و خرج و مخارج قادر به زندگی بدون استرس هستند. اگر شما برای بدست آوردن این پول در آنجا نباشید، دنیای آن‌ها آنقدر عاری از استرس نخواهد بود و آن‌ها مجبور خواهند شد تا کار کنند. آن‌ها نه تنها شما را نخواهند داشت، بلکه اکنون پدر یا مادر بیوه‌ای نیز دارند که با بار بدهی‌های شما روبرو شده و برای گذران زندگی مجبور به کار می‌شود.

به همین دلیل، بیمه زندگی برای هر پدر یا مادر جدید کلیدی است. بیمه عمر طولانی مدت احتمالاً تمام آنچه شما نیاز دارید است. راه اندازی آن ارزان و ساده است.

اگر دارایی برای خودتان دارید، و می‌خواهید مطمئن شوید اگر اتفاقی برای شما افتاد، آن دارایی‌ها به درستی به وارثین شما تخصیص یابد، کمی وقت بگذارید تا وصیّت نامه تنظیم کنید. بدون ترس و با خیال آزاد بنویسید. شاید فکر کنید نوشتن وصیّت نامه رنگ و بوی مرگ و پیری می‌دهد و درست نیست که در سنین جوانی و میان سالی آن را بنویسید اما در اشتباه هستید، وصیّت نامه و فکر مرگ باعث می‌شود با دیدی باز‌تر به دنیای اطراف خود نگاه کنید.

از رفتن به زیر بدهی‌های کلان خودداری کنید. بدهی، شما و بچه‌هایتان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در آخر مطمئن شوید که یک “صندوق اضطراری مالی” در بانک خود دارید. این مورد کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید هنگامی که شغل خود را از دست می‌دهید، یا هنگامی که یک بدهی مالی سنگین دارید، مجبور نیستید تغییرات اساسی در وضعیت مالی خود (ورشکستگی، سلب مالکیت و غیره) ایجاد کنید.

از نظر مالی “بررسی” نکنید

یکی از اولویت‌های اصلی شما به عنوان پدر و مادر باید تعیین اهداف مالی با همسرتان باشد تا هر دو اطلاعات کافی داشته و با هم کار کنید. اگر اهداف مالی خانواده خود را نمی‌دانید، این یک مشکل است. جلسه‌ای را با همسرتان برنامه ریزی کنید و برای امور مالی خود پاسخی ایجاد کنید.

همسر شما ممکن است در “پرداخت قبض‌ها” بهتر باشد، اما این بهانه‌ای نیست که از وضعیت مالی فعلی خود مطلع نشوید و ریش و قیچی را کامل در اختیار او قرار بدهید. حداقل باید بدانید که در حساب‌های شما چه اتفاقی می‌افتد و ماهانه پول از کجا و به چه مقدار می‌آید و به کجا می‌رود. برنامه‌ای تنظیم کنید تا تمامی حساب‌های بانکی خود را در یک صفحه مشاهده کنید.

اهمیت دادن را به فرزندان خود بیاموزید

2 آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

بخشیدن لزوما آسان نیست (من اولین کسی هستم که اعتراف می‌کنم)، اما آموزش دادن آسان است. در یک کار فرزندان خود را همراه خودتان ببرید و به آن‌ها مسئولیت بدهید تا بخشی از کار را داوطلبانه انجام بدهند. بگذارید کار پرداخت کمک به خیریه و مسجد را آن‌ها انجام بدهند. یا کار‌های راحت‌تر به آن‌ها بگویید برای مثال هنگام شام بشقاب‌ها برای هر کس غذا تقسیم کنند.

به آن‌ها بگویید که این پول برای چه چیزی استفاده می‌شود. به آن‌ها با بیان واضح و ساده توضیح بدهید که پول چگونه به دست می‌آید و برای هر کاری چه مقدار باید پرداخت کرد.

بچه‌های خود را دوست داشته باشید

بچه‌هایتان را بغل کنید. به آن‌ها بگویید که آن‌ها را دوست دارید. به آن‌ها نشان دهید که با گذراندن وقت با آن‌ها، بازی با آن‌ها، آموزش چیز‌ها و کار مورد علاقه من، کشتی با آن‌ها، آن‌ها را دوست دارید. با در آغوش گرفتن و نوازش همسرتان و با احترام به او نشان دهید که عاشق او هستید.

بچه‌هایی که دوستشان دارید، آرامش و اطمینان دارند، آن‌ها می‌توانند به راحتی پیشرفت کنند و ثروتمند شوند‌.

راهنمای آموزش پول به فرزندان (زیر ۳ سالگی تا ۱۶ سالگی)

والدین می‌توانند به راحتی درگیر نیازهای روزمره فرزندان خود شوند و یادگیری دروس بزرگ زندگی را فراموش کنند.

اما بچه‌های ما بیش از تغییر پوشاک، ساندویچ کره بادام زمینی، بهداشت و درمان و آغوش، به ما احتیاج دارند. نیاز‌های آن‌ها تنها در این حد نیست.

آن‌ها باید برای زندگی خود در بزرگسالی آماده باشند، به ویژه هنگامی که صحبت از مدیریت پول می‌شود.

در ادامه روش‌هایی را خواهید خواند که می‌توانید فرزندان خود را صرفه جو و باهوش از لحاظ اقتصادی بار بیاورید:

آموزش پول به فرزندان زیر ۳ سال

3 آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

کودکان بسیار کوچک هنوز درکی از پول یا نحوه کار آن ندارند. نگاه واقعی به درآمد به شما فرصتی می‌دهد تا در مورد ارزش هر سکه و اسکناس صحبت کنید.

کودک کوچک شما عاشق استفاده از پول خانگی برای بازی و شبیه سازی فروشگاه در آشپزخانه یا اتاق نشیمن شما خواهد بود. با هم، می‌توانید برچسب قیمت مواد غذایی و اسباب بازی درست کنید و آن‌ها را به یکدیگر “بفروشید”.

کودکان کوچک عاشق تقلید از مادر و پدر هستند، بنابراین اکنون زمان مناسبی است که آن‌ها را در پرداخت قبض خود بگنجانید. من در حالی که دفترچه چک خود را متعادل می‌کردم، پسر یک ساله‌ام را روی پاهایم می‌نشاندم.

او عاشق بازی با ماشین حساب است و من به او می‌گویم که مرتبا پول‌هایمان را مدیریت می‌کنم. سرانجام، من ممکن است “دفترچه چک” و ماشین حساب خود را به او بدهم تا بتواند امور مالی ماهانه خود را برنامه ریزی کند.

آموزش پول به فرزندان ۴ تا ۶ ساله

هنگامی که کودک شما به سن پیش دبستانی رسید، او برای دریافت کمک خرجی آماده است. بحث میان والدین بسیار زیاد است برخی می‌گویند باید به کودک پول تو جیبی داد و برخی دیگر مخالف هستند، اما مهم نیست که چطور تصمیم بگیرید اولین پول تو جیبی کودک را به او بدهید، شما می‌خواهید نحوه پس انداز یا درست خرج کردن آن را به او بیاموزید.

یک راه عالی برای این کار ساخت سه قلک سکه است: یکی برای هزینه، دیگری برای پس انداز و دیگری برای خیرات. برای ساختن قلک، از شیشه‌های تمیز استفاده کنید، روی آن یک برچسب بزنید و نام اختصاصی آن را رویش بنویسید.

پس از اینکه فرزندتان مقداری پول در هر یک از قلک ها نگهداشت، رویدادی را ایجاد کنید که پول او را به یک حساب پس انداز واریز کنید، بخش مربوط به خیریه را به خیریه‌ها پرداخت کنید، و به انتخاب خود او تصمیم بگیرید با پس انداز چه کار کنید.

او به سرعت یاد خواهد گرفت که می‌تواند با همین مقدار پول آبنبات ارزان قیمت یا یک اسباب بازی جدید داشته باشد.

اگر به طور معمول پول نقد حمل نمی‌کنید، راه حل‌های دیجیتالی خوبی برای مفهوم jars “قلک شیشه‌ای” وجود دارد. Goalsetter ابزاری برای پس انداز و ارسال هدایای دیجیتالی است که به بچه‌ها کمک می‌کند تا برای رسیدن به اهداف پس انداز کنند. اهداف انتخابی می‌تواند شهریه دانشگاه یا بلیط‌های پارک تفریحی باشند.

سپس والدین می‌توانند ذخیره خودکار را تنظیم کنند تا به فرزندانشان کمک کند پول بیش‌تری برای رسیدن به اهداف ذخیره کنند. اعضای خانواده و دوستان می‌توانند از رویدادهای خاص مانند تولد برای دادن GoalCards “کارت‌های هدیه دیجیتال” استفاده کنند که به بچه‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر به اهداف خود برسند. بچه ها می‌توانند هر زمان که به اهداف پس انداز خود رسیدند، پول نقد را برداشت کنند.

Greenlight در تلاش است تا نظارت و مدیریت هزینه‌ها را برای والدین آسان کند. این کار به وسیله یک کارت نقدی برای کودکان است که والدین می‌توانند از طریق تلفن خود آن را مدیریت کنند.

با استفاده از Greenlight، والدین می‌توانند کنترل نهایی بر میزان و حتی هزینه‌های فرزندان خود داشته باشند. شما می‌توانید Greenlight را تنظیم کنید تا به طور خودکار کمک هزینه پرداخت کند، وقتی بچه‌‌هایتان پول خرج می‌کنند، اعلان‌های بی‌درنگ دریافت کنید. می‌توانید فقط با یک ضربه سریع وجه را برای بچه‌های خود ارسال کنید.

آموزش پول به فرزندان ۷ تا ۹ ساله

4 آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

اکنون زمان خوبی برای شروع آشنایی بچه‌های شما با بودجه بندی و خرید مواد غذایی است. اگر کوپن‌ها را قیچی می‌کنید، از فرزندتان بخواهید که در برش دادن آن‌ها به شما کمک کند و از او بخواهد محصولات موجود در فروشگاه را شناسایی کند. درباره چگونگی تعیین بهترین معامله با مقایسه قیمت واحد صحبت کنید. هنگام خرید، با اضافه کردن قیمت‌ها، مهارت‌های ریاضی را تمرین کنید.

شما می‌توانید به کودکانی که در این محدوده سنی هستند بودجه و صرفه جویی در هزینه را آموزش بدهید، به کودک خود هدیه دهید که بسیار سرگرم کننده است و به او کمک خواهید کرد تا اهمیت و ارزش پول را درک کند.

آموزش پول به فرزندان نوجوان ۱۴ تا ۱۶ ساله

نوجوانان خود را تشویق کنید تا روش‌های جدیدی برای کسب درآمد اضافی پیدا کنند. این یک زمان مناسب برای کودکان است که می‌خواهند از نظر لباس، وسایل الکترونیکی و سایر اقلام مادی با دوستانشان همگام شوند. وقتی فرزندتان جدید‌ترین پیراهن و شلوار را از شما می‌خواهد و این دلیل را می‌آورد که “همه مشابه آن را دارند” و از شما درخواست خرید آن را دارد، از او بپرسید که چگونه می‌تواند هزینه آن را بپردازد.

او می‌تواند با کار‌های کوتاه مدت در محله پول مورد نیاز برای این کار را به دست بیاوبد. او می‌تواند برخی از وسایل قدیمی خود را در eBay بفروشد، یا می‌تواند یک کار نیمه وقت بدست آورد. مهم نیست که او چه مسیری را انتخاب کند، شما روحیه کار کردن، صرفه جویی، تدبیر و یا اخلاق کاری وی را تشویق خواهید کرد.

سن پایان مدرسه و دوره دانشجویی

5 آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

نوجوانان در این سن برای مسئولیت حساب جاری و احتمالاً حتی کارت اعتباری آماده هستند. واریز کمک هزینه و پول به این حساب می‌تواند آن‌ها را برای استراتژی‌های مدیریت پول که در بزرگسالی استفاده می‌کنند، آماده کند.

نوجوانان خود را تشویق کنید که پول خود را به دسته‌های خرج‌های معمولی، پس انداز و متفرقه تقسیم کنند و به آن‌ها کمک کنید تا بفهمند چگونه این کار را از طریق حساب‌های خود به جای قلک سکه انجام دهند.

درس مهم دیگری که نوجوانان در این سن از آن بهره مند می‌شوند این است که تعیین کنید کدام یک از موسسات خیریه ارزش کمک کردن دارد. به کودک خود کمک کنید تا در مورد موسسات خیریه تحقیق کند تا یاد بگیرد که موسسات خیریه چه کار می‌کنند و چند درصد کمک‌های مالی در این راه استفاده می‌شوند.

اگر یک موسسه خیریه پیدا کردید که فرزند شما واقعاً به آن اعتقاد دارد، پیشنهاد کنید که او وقت خود و همچنین پول خود را داوطلبانه در اختیار آن‌ها قرار بدهد. این امر به ایجاد عادت مسئولیت اجتماعی و احساس قدردانی کمک خواهد کرد.

در صورتی که فرزند بزرگی دارید، که به تازگی تحصیلات دانشگاهی را به پایان رسانده، در مهر ورزی به او زیاده روی نکنید و به او به چشم یک هم اتاقی نگاه کنید. شخصی به آن سن بایستی بتواند برای خود مشکل سرپناه را حل کند.

اکثر کسانی که دوران دانشگاه را پشت سر گذاشته‌اند اکثرا می‌خواهند مستقل زندگی کنند، اما ممکن است دوباره به آغوش خانواده بازگردند.

دانشجویانی که به خانه بر می‌گردند

6 آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

اما اگر آن‌ها به خانه شما برگردند چه؟ طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد “۳۱٪ از فارغ التحصیلان دانشگاه [۱۸ تا ۲۹ سال] با والدین خود زندگی می‌کنند.”

بین بازار کار بالا و پایین (این واقعیت که بیکاری در جمعیت دموکراتیک زیر ۲۵ سال بیش‌تر است)، بدهی، هزینه‌های جاری زندگی، خوراک و پوشاک اجاره خانه باعث می‌شوند که اکثر فارغ التحصیلان نتوانند به استقلال مد نظر خود دست پیدا کنند و مجبور می‌شوند دوباره با خانواده زندگی کنند.

گرچه طبیعی است که والدین بخواهند به فرزندان خود کمک کنند، اما صرف نظر از سن آن‌ها، شما باید در حدی به فرزندان خود کمک کنید که باعث وابستگی آن‌ها نشوید.

در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه فرزندان شما پس از فارغ التحصیلی موفق می‌شوند آورده شده است. ما همچنین نکاتی را برای شما در نظر گرفته‌ایم تا بتوانید در این مرحله از زندگی نیز به سوی موفقیت حرکت کنید.

۱. با هم برنامه ریزی کنید

اگرچه همیشه باید خانواده از فرزندان خود استقبال کند، اما جوان شما دیگر کودک نیست، و باید مانند یک بزرگسال رفتار کند، مسئولیت‌های بیش‌تری بر دوش اوست.

این یعنی می‌توانید جوان خود را به پرداخت اجاره، کمک هزینه خانه و یا مشارکت در کار‌های خانه باشد. همچنین خوب است به او بگویید که در نهایت، شما انتظار دارید که او خانه خود را پیدا کند.

این کار ممکن است ناراحت کننده و ظالمانه به نظر برسد، اما در واقع شما در حال کمک به فرزندان خود هستید و می‌خواهید آن‌ها رشد کنند. در صورتی که شما برای او چالش‌هایی به وجود بیاورید در آینده پشت سر گذاشتن چالش‌ها راحت‌تر خواهد بود.

برای فارغ التحصیلان: حتی اگر برنامه‌ای ندارید، با والدین خود ارتباط برقرار کنید. به تمایلات و اظهار نظر‌های آن‌ها احترام بگذارید. والدین شما تجربیات بیش‌تری از شما دارند، و این تجربیات می‌تواند به شما کمک شایانی بکنند.

برای فارغ التحصیلان: به محض اینکه قادر بودید، قدم‌هایی را برای بیرون رفتن از خانه بردارید و مستقل شوید. گزینه‌های دیگری مانند زندگی در کنار دوست و اجاره چند نفره یک خانه فکر کنید.

۲. قبل از پول دادن دو بار فکر کنید

7 آموزش پول به فرزندان خود (قسمت اول)

اگرچه مسلماً دشوار است که تماشا کنید فرزندتان با مشکلات اقتصادی مبارزه می‌کند و دچار سختی است. اما بهترین کمکی که می‌توانید به او بکنید این است که به او در ایجاد یک برنامه مدون کمک کنید.

شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که وجوه بازنشستگی شما دست نخورده باقی مانده است. هدیه کردن پس انداز بازنشستگی به فرزندان برای راه اندازی کسب و کار هرچند یک ایده جالب به نظر می‌رسد اما قطعا اشتباه است و اطمینان مالی شما را از بین می‌برد. شما نزدیک به بازنشستگی هستید و دیگر نمی‌توانید تمام وقت کار کنید، اما فرزندان شما انرژی زیادی دارند و می‌توانند از جوانی خود جهت کار و تلاش و ثروتمند شدن استفاده کنند.

برای فارغ التحصیلان: زندگی خود را مانند دانشگاه ادامه دهید. هزینه‌های خود را پایین نگه دارید و تا جایی که می‌توانید درآمد کسب کنید. قبل از درخواست کمک مالی، خوب فکر کنید. فقط از آن به عنوان آخرین چاره استفاده کنید.

۳. انتظار برای برخی مشکلات

این زمان سختی برای همه است. فرزند شما در مرحله گرگ و میش است، او کاملا کودک نیست و کاملاً هم بزرگسال نیست. بدون شک در زمان دانشگاه تجربیات بسیار بیش‌تری از خانه به دست آورده است.

پیشگیری از این موارد اجتناب ناپذیر است و داشتن پیش زمینه برای این مسائل خوب است.

برای فارغ التحصیلان: شما اکنون در سن مسئولیت پذیری قرار گرفته‌اید. بروید شغل پیدا کنید، حتی اگر شغل نیمه وقت باشد و هر چه زود‌تر مستقل بشوید تا از هر گونه درگیری در آینده با والدین خود جلوگیری کنید. آن‌ها را در موقعیتی قرار ندهید که مجبور شوند شما را بیرون کنند.

حال که نحوه‌ی آموزش پول به فرزندان خود را دریافتید می‌توانید از دیگر مقالت سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس