آشنایی با 4 اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها که در مراحل اولیه مرتکب می شوند

بازاریابی شرکت‌های فناوری که در مراحل اولیه هستند یکی از داغ‌ترین مباحث است. در این مقاله به ۴ اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها می‌پردازیم.

55
0
آشنایی با 4 اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها که در مراحل اولیه مرتکب می شوند

بازاریابی برای شرکت‌های فناوری که در مراحل اولیه یا early stage هستند یکی از داغ‌ترین مباحث در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، جلسات، کنفرانس‌ها است. با این وجود بنیانگذاران هنوز دقیقا نمی‌دانند چه رویکرد بازاریابی برای استارتاپ‌های مراحل اولیه مناسب است. با توجه به مصاحبه‌هایی که با کارآفرینان صنایع مختلف انجام شده است چندین تصور و اعتقاد غلط در مورد بازاریابی وجود دارد. از آنجا که این اعتقادات می‌تواند مانع بزرگی برای موفقیت یک شرکت باشد، در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم. در این مقاله ۴ اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها که در مراحل اولیه مرتکب می‌شوند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. شرکت ما نیازی به بازاریابی ندارد زیرا محصول ما به اندازه کافی خوب است و به فروش می‌رود

1 آشنایی با 4 اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها که در مراحل اولیه مرتکب می شوند

شنیدن این کلمات از بنیانگذاران، به ویژه کسانی که دارای سابقه فنی هستند، در همان روزهای اولیه راه اندازی شرکت‌ها بسیار رایج و معمول است. علیرغم وجود منابع زیادی که اهمیت بازاریابی را بیان می‌کند، برخی از کارآفرینان هنوز معتقدند که داشتن محصول خلاقانه با تکنولوژی روز برای فروش کافی است.

در واقع رویکرد “اگر آن را بسازیم، خودش به فروش می‌رود” همیشه درست نیست. حتی اگر کیفیت محصول شما عالی باشد، باید مطمئن شوید که مردم از وجود آن مطلع هستند. فروش محصول ناشناخته با چالش‌هایی رو به رو است، بنابراین آگاهی از محصول یکی از اهداف اصلی بازاریابی برای یک استارتاپ در مراحل اولیه است.

به عنوان مثال یک استارتاپ سخت افزاری بودجه خود را برای تحقیق و توسعه اختصاص داد، اما بودجه‌ای را برای بازاریابی اختصاص نداد. وقتی استارتاپ آماده بود تا محصول خود را به نمایش بگذارد و اولین فروش را انجام دهد، با مشکلاتی روبرو شد زیرا مخاطبان هرگز در مورد آن محصول نشنیده بودند.

در نتیجه بنیانگذاران این استارتاپ مجبور شدند خود را به سرعت وارد فرآیند بازاریابی کنند و منابع زیادی را برای کمپین‌های تبلیغاتی صرف کردند، که در نهایت فروش را به دنبال داشت. اگر آنها زودتر به بازاریابی فکر می‌کردند، هزینه کمتری برای آن‌ها داشت و زودتر به فروش می‌رسیدند.

۲. اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها | بازاریابی فقط در مورد تبلیغات است

2 آشنایی با 4 اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها که در مراحل اولیه مرتکب می شوند

این مورد یکی دیگر از باورهای رایج در بین کارآفرینان در زمینه‌های غیر تجاری است. البته تبلیغات ممکن است نقش مهمی در آمیخته بازاریابی داشته باشد، اما بازاریابی فقط به آن محدود نمی‌شود.

تبلیغ کالا در کانال های مختلف کافی نیست. بازاریابی بسیار فراتر از تبلیغات و ارسال پست‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی است. شما باید بفهمید که آیا مخاطبان هدف به محصول شما نیاز دارند، آیا محصول برای آن‌ها ارزش پرداخت پول را دارد، آیا محصول شما از رقبای شما بهتر است و موارد دیگر را بررسی کنید.

امروزه در عصر رقابت زیاد و اشباع بیش از حد بازار، این بینش‌ها حتی قبل از عرضه محصول می‌تواند تاثیر بسیار زیاد بر شرایط موجود در کسب و کار شما داشته باشد. بنیانگذاران باید قبل از وارد شدن به کمپین‌های تبلیغاتی آنها را بررسی کنند.

در حالت ایده آل باید به محض تایید محصول، شروع به ایجاد یک استراتژی بازاریابی کنید. با داشتن یک نقشه راه کامل از فعالیت‌های بازاریابی، به سرعت می‌توان متوجه شد که چه چیزی باید انجام شود و چگونه بازاریابی می‌تواند یک استارتاپ را وارد مرحله بعدی کند.

۳. ما خودمان می‌توانیم بازاریابی انجام دهیم

3 آشنایی با 4 اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها که در مراحل اولیه مرتکب می شوند

اغلب بنیانگذاران این عقیده را دارند. دلایل زیادی برای آن وجود دارد اما یکی از دلایل معمول آن بودجه محدود استارتاپ‌های برای هزینه‌های بازاریابی است. اما این را در نظر بگیرید یک متخصص بازاریابی می‌تواند به بهینه سازی منابع موجود کمک کند و نرخ بازگشت سرمایه از فعالیت‌های مختلف تبلیغاتی را به حداکثر برساند. با تغییر یک کمپین تبلیغاتی به کمپین دیگر یا تکرار طرح‌های تبلیغاتی رقبا، ممکن است تمام منابع موجود را صرف اقدامات نامربوطی کنید که با اهداف شرکت مطابقت ندارد.

یک استارت آپ ژرف‌فن (Deep Tech) تصمیم گرفت قبل از عرضه رسمی محصول خود، موقعیت یابی کرده و از آمیخته بازاریابی استفاده کند. بنیانگذاران این استارتاپ متوجه شدند که خودشان نمی‌توانند این کار را انجام دهند و به متخصصان خارجی مراجعه کردند. این استارتاپ با استفاده از مجموعه‌ای قوی از فعالیت‌های تبلیغاتی، نتایج بسیار بهتری را نسبت به پیش بینی قبلی نشان داد و پایه محکمی را برای خود ساخت.

۴. ما پس از عرضه محصول و جذب توجه مشتریان، بازاریابی را آغاز خواهیم کرد

4 آشنایی با 4 اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها که در مراحل اولیه مرتکب می شوند

بسیاری از کارآفرینان ترجیح می‌دهند زمانی که محصول خود را روانه بازار کرده‌اند، بازاریابی را شروع کنند. در نتیجه آنها بسیاری از جنبه‌ها، از بینش‌های تحقیقات بازار گرفته تا ارزشی پیشنهادی را از دست می‌دهند. با شروع بازاریابی قبل از ورود به بازار، می‌توانید مسیرهای رشد و موانع را مشخص کنید.

یک بازاریاب می‌تواند به شما کمک کند که از نیازها و خواسته‌های مخاطبان خود آگاه شوید، وضعیت مالی شرکت را مشخص کنید و راه حل‌های بی‌فایده را حذف کنید و استرس ناشی عقب ماندن از رقبا را نیز کم می‌کند. علاوه بر این هرچه فعالیت‌های بازاریابی خود را زودتر شروع کنید، شانس شرکت شما برای عرضه محصولی که مردم واقعاً می‌خواهند بیش‌تر است.

بنیانگذاران و تیم‌های فناوری آینده نگر دریافتند که داشتن یک بازاریابی استراتژیک از ابتدا می‌تواند به صرفه جویی در بودجه کمک کند، شانس راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی موفق را افزایش داده و یکی از پایه‌های مهم تجارت را برای یک کسب و کار ایجاد کند.

دیدگاه‌های دیگری در مورد بازاریابی استارت آپ‌های فناوری در مراحل اولیه وجود دارد. مواردی که ذکر کردیم رایج‌ترین باورهایی است که بازاریابان به آن ها عقیده دارند. اگر یک بنیانگذار هستید در مورد این تصورات غلط تجدید نظر کنید، این کار موجب ایجاد فرصت‌هایی برای بازاریابی برای موفقیت آینده شرکت خواهد شد.

حال که با ۴ اشتباه بنیانگذاران استارتاپ ها در مراحل اولیه آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالت سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات وایز اول پرداخت

وایز اول پرداخت

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس