آشنایی با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX

تجربه کاربر بخش مهمی از تبدیل بازدید کننده به مشتری و فروش است. در ادامه به کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX می‌پردازیم.

49
0
آشنایی با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX

تجربه کاربر بخش مهمی از تبدیل بازدید کننده به مشتری و فروش است. حتی کوچک‌ترین کاستی در زمینه UX شما می‌تواند به قیمت بازدیدکنندگان و درآمد شما تمام شود و همچنین اشکالات بزرگ در این زمینه نیز می‌تواند باعث شکست شما در برابر رقیبانتان شود. جستجوی این مشکلات و شناسایی فرصت‌های جدید می‌تواند پیچیده، زمان بر و هزینه بر باشد و همچنین آزمایش‌ها و تحقیقات زیادی نیز لازم است. با این حال، یکی از کاربرد های گوگل آنالیتیکس این است که می‌تواند به ما کمک کند تا بینش کافی در مورد چگونگی بهبود طراحی UX خود را کسب کنیم. اهمیت انجام سطوح مناسبی از تحقیقات کمّی برای ۲۷ درصد از مشاغل آشکار است. با این حال، به ندرت یا حتی هرگز قبل از انجام پروژه‌های طراحی UX خود تحقیق نمی‌کنند. این فرصتی را برای شرکت‌ها به وجود می‌آورد تا با مدل‌های تجربه کاربری به دقت تنظیم و اصلاح شده، از رقبای خود سبقت بگیرند. در ادامه به کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX می‌پردازیم.

آشنایی با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX

1 آشنایی با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX

وقتی صحبت از روش‌های تحقیق UX به میان می‌آید، موتورهای تجزیه و تحلیل به شدت مورد اعتماد مشاغل هستند، ۶۷ درصد از آنها از این روش برای ارائه راهبردهای بیشتر به مشتریان خود استفاده می‌کنند.

گوگل آنالیتیکس با مجموعه داده‌های عالی و بینش‌های هوشمند خود، مورد کاربرد و استقبال گسترده مشاغل قرار گرفته است، اگرچه بسیاری از امکانات در نسخه پولی این پلتفرم ارائه می‌شوند، اما می‌توان با استفاده از نسخه رایگان Analytics، سطح خوبی از تحقیقات UX را انجام داد.

بیایید نگاه عمیق‌تری به نحوه استفاده از بینش‌های ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX مشاغل آنلاین بیندازیم.

چگونه گوگل آنالیتیکس می‌تواند در زمینه UX کمک کند

تجربه کاربر و تبدیل بازدیدکننده به مشتری مفاهیم بسیار پیچیده ای هستند. مشاغل موفق می‌دانند که حتی با بهترین کمپین‌های بازاریابی دیجیتال در صورت ضعیف بودن مدل UX وب سایت آنها، باید برای به دست آوردن امتیازها و رسیدن به اهداف خود تلاش زیادی کنند.

صاحبان مشاغل و بازاریابان قبل از اجرای کمپین بازاریابی خود باید چند لحظه وقت بگذارند و این سوالات ساده را از خود بپرسند:

  • وب سایت ما چقدر قابل استفاده است؟
  • آیا بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی در صفحات ما جستجو کنند؟
  • آیا وب سایت ما این امکان را فراهم می‌کند که بازدیدکنندگان ما بتوانند به آسانی با ما ارتباط برقرار کنند؟
  • آیا وب سایت برای توضیح نحوه کمک کردن برند ما به مشتریان، موثر است؟

پیگیری معیارهای کلیدی خاص می‌تواند به طراحان UX کمک کند تا از رفتار یک کاربر از اولین لحظه‌ای که در صفحه‌ای قرار می‌گیرند تا زمانی که با ثبت نام برای دریافت خدمات یا خرید یک محصول تبدیل به مشتری می‌شوند، درس بگیرند.

در عین حال که هیچ معیار واحدی برای تجزیه و تحلیل طراحی UX شما وجود ندارد، گوگل آنالیتیکس در ارائه بینش در مورد عملکرد وب سایت، عالی است و می‌تواند به کاربران کمک کند صفحات خود را با UX بهتر برای فروش و تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری خود، بهینه کنند.

برای بهبود طراحی UX، دو حوزه کلیدی وجود دارد که باید بر آنها تمرکز کنید. اولاً، رفتار کاربر به مشاغل این امکان را می‌دهد که ببینند افراد در وب سایت آنها در حال انجام چه کاری هستند. این اطلاعات می‌تواند به آشکارسازی مناطق مشکل ساز کمک کند که این مشکلات می‌تواند برای اطمینان از تجربه بهتر ترافیک دریافتی سایت، اولویت بندی و اصلاح شوند.

دوما، روند رفتاری می‌تواند به ترسیم مسیری که یک کاربر از لحظه ورود به سایت تا لحظه خروج طی کرده است، کمک کند. اگر در تجسم اطلاعات مشکل دارید، داشتن این نوع بینش ایده آل است.

2 آشنایی با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX

با کمک گزارش‌های رفتاری گوگل آنالیتیکس، می‌توان صفحاتی را که بیش‌ترین حجم ترافیک را دارند و مسیری که معمولاً طی می‌کنند را شناسایی کرد. با این حال، می‌تواند با نشان دادن مسیرهای دیگری که می‌توانند بهتر بهینه شوند نیز به شما کمک کند.

قدرت و توانایی بینش مخاطبان

بینش مخاطبان ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس می‌تواند ابزار کاربردی و کاملی برای متخصصان UX باشد. این مورد یک تجزیه و تحلیل جامع از کاربران شما را ارائه می‌دهد و بینش‌های حیاتی در مورد جمعیت شناسی، علایق، لوکیشن، دستگاه‌‌های مورد استفاده، مدت زمان تعامل و فرکانس یا تکرار هر کاربر را ارائه می‌دهد.

21 آشنایی با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX

برخی از اقدامات قابل توجهی که یک متخصص UX می‌تواند براساس دیتای مخاطبان در دسترس از گوگل آنالیتیکس انجام دهد، عبارتند از:

۱. اگر تعداد زیادی از مخاطبان از یک کشور غیر انگلیسی زبان وارد شدند، گزینه‌های ترجمه در سایت ایجاد شود.

۲. اگر تعداد بیش‌تری از کاربران در شب به وب سایت شما دسترسی دارند، ممکن است ارزش داشته باشد که در سایت یا برنامه خود حالت تاریک یا شب متغیر با زمان ایجاد کنید.

۳. داده‌های دستگاه‌ها می‌تواند به شما در آزمایش محتوا و تغییرات طرح بندی خاص دستگاه و همچنین ایجاد تبلیغات برای دستگاه‌های خاص کمک کند. به عنوان مثال، اگر متوجه ورود بیش‌تر بازدیدکنندگان از طریق موبایل شدید، ارزش دارد که محتوای مخصوص موبایل را توسعه دهید و حتی طرح بندی را متناسب با صفحه نمایش‌های کوچک‌تر بهینه کنید.

۴. داده‌های جمعیت شناختی در مورد سن و جنسیت هم می‌تواند بینش‌هایی را در زمینه آزمایش محتوای نمایش داده شده در سایت ارائه دهد.

کاربرد گوگل آنالیتیکس | نظارت بر نرخ پرش (Bounce Rates)

نرخ پرش به طور مستقیم به درصد بازدیدکنندگانی اشاره می‌کند که بدون کلیک بر روی سایت دیگری، وارد سایت شما شده و از آن خارج شده‌اند. نرخ پرش بالا و پایین می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، نرخ پرش بالا می‌تواند به بازاریابان بگوید که پیشنهادهای مناسب یا هدفمندی ارائه نمی‌شود. اگر نحوه ارائه پیشنهاد دادن شما به خوبی عمل نمی‌کند، تعجب آور نیست که نرخ پرش بالا باشد، اما خوشبختانه، این موضوعی است که به راحتی قابل حل است.

به طور کلی، نرخ پرش یک شاخص قوی برای عملکرد صفحه لندینگ است، به ویژه هنگامی که صحبت از کمپین‌های PPC می‌شود.

شایان ذکر است که نرخ پرش بالا لزوما چیز بدی نیست، به خصوص اگر نرخ تبدیل بالایی نیز داشته باشید. داده‌های تحلیلی می‌توانند داده‌های مربوط به کل ترافیک شما را نشان دهند، به این معنی که بازدیدکنندگان برگشتی را که بخشی از مخاطبان شما نیستند را نیز نشان می‌دهد، که می‌تواند چیز خوبی باشد زیرا نشان می‌دهد که صفحه شما به طور موثری مشتری‌های بالقوه شما (lead‌ها) را واجد شرایط می‌کند.

اما، فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین دارید و نرخ پرش شما خیلی زیاد باشد. معنی این اتفاق برای شما چیست؟ خوب، مردم در فروشگاه شما جستجو نمی‌کنند و بلافاصله پس از پایان یافتن کارشان از سایت شما خارج می‌شوند. در اینجا چند توضیح برای این مسئله ارائه شده است:

  • مشکل هدفدار نبودن کمپین شما (شما با پیامتان، مخاطبان مناسبی را هدف قرار نمی‌دهید)
  • طراحی بد وب سایت
  • اشکالات فنی
  • صفحات محصول که برای تبدیل بازدید کننده به مشتری بهینه نشده‌اند
  • یک پیشنهاد عالی برای محصولاتتان وجود ندارد

3 آشنایی با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX

وقتی صحبت از صفحات لندینگ وابسته به خدمات می‌شود، می‌تواند باعث شود در دراز مدت در هزینه‌های شما صرفه جویی شود، زیرا می‌توانید به جای اتلاف وقت برای بررسی بازدید کننده‌های فاقد صلاحیت کافی برای تبدیل، بر روی تبدیل بیشتر یا ارائه مشتری‌های واجد شرایط تمرکز کنید.

بسته به اهداف وب سایت و صفحات وب شما، نرخ پرش بالا می‌تواند نشان دهد که افراد در واقع اطلاعات مورد نظر خود را به سرعت پیدا کرده‌اند، اما این صفحه نتوانست آنها را علاقه مند کند که بیش‌تر بمانند یا حتی تبدیل به مشتری دائمی آنها شوند.

این امر می‌تواند به ویژه در مورد وبلاگ‌ها یا سایت‌های اطلاع رسانی صدق کند. بازدیدکنندگان توانستند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند، اما این صفحه به بن بست رسیده و پیشرفتی نخواهد داشت یعنی این صفحه فاقد CTA، فاقد شکل صحیحی از ارائه پیشنهادات و یا فاقد لینک‌هایی که آنها را به محتوای بیش‌تر پیوند دهد، بوده است. در این مورد، مهم است که بتوانید صفحه را به گونه‌ای تغییر دهید که از طریق لینک دادن به پست‌های مربوط به وبلاگ، پیشنهادات یا ثبت نام، مشتری‌های بالقوه بیشتری را به دست آورید.

درباره مدت زمانی که بازدیدکنندگان در صفحه شما صرف می‌کنند، بینش کسب کنید

به طور پیش فرض، پس از نصب تگ بازدید صفحه گوگل آنالیتیکس، کاربران می‌توانند به معیار Avg. Session Duration (میانگین زمان دوره) دسترسی داشته باشند. این معیار برابر با مدت زمانی است که یک بازدید کننده در هر بازدید از وب سایت شما، صرف می‌کند.

علیرغم محبوبیتش، این معیار گاهی اوقات نادرست نتیجه گیری می‌کند. گوگل آنالیتیکس، میانگین زمان دوره را براساس زمان بندی داده‌هایی که دریافت می‌کند، اندازه گیری می‌کند، که ممکن است تا حدی توضیح دهد چرا بیش‌تر پرش دارند، یا بازدید از وب سایت آنها تنها با یک بازدید صفحه یا رویداد ثبت شده است و دارای میانگین زمان دوره ۰۰:۰۰:۰۰ هستند.

با این حال، می‌توان با فعال کردن زمان بندی درخواست‌ها، این محدودیت را دور زد. این کارها می‌تواند به طور دقیق مدت زمانی که کاربران در سایت شما سپری می‌کنند را بدون ثبت بازدید صفحه یا رویداد دیگری محاسبه کند. برای انجام این کار، فقط باید زمان بندی درخواست‌ها را با اجرای کد زیر ارسال کنید تا در فواصل زمانی مشخصی در وب سایت شما فعال شود:

31 آشنایی با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX

پس از اجرای کد، درخواست‌ها در بخش رفتار کاربران > سرعت سایت > بخش زمان بندی کاربر در گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده است.

مهم است که بین بخش زمان ترافیک‌های واقعی و ترافیک بد تفاوت قائل شوید. پلتفرم‌هایی مانند Finteza می‌توانند به شما در تشخیص این موضوع کمک کنند. این ابزار کیفیت ترافیک ورودی را مشخص می‌کند و به آن دسته خاصی نسبت می‌دهد (به عنوان مثال “ترافیک ربات”، “ترافیک واضح” ، “دستکاری کوکی‌ها”، “اسپم” ، و بسیاری دیگر). اخیراً، Google Analytics بخش‌هایی را بوسیله یک صفحه لندینگ “/trafficbot.life” در گزارشات ترافیک ثبت کرده است. این ترافیک ناخواسته است.

4 آشنایی با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX

در بحث طراحی UX، توجه به این نكته بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود مشاغل استراتژی خود را بر اساس روند ترافیک ربات‌ها تغییر ندهند و در نهایت بر نتیجه نهایی کسب و کار تأثیر نخواهد گذاشت.

از آنجایی که زمان بندی در Google Analytics روزانه ۱۰۰۰۰ بازدید دارد، این امکان وجود دارد که رویدادهای سفارشی ایجاد کنید که در فواصل زمانی مشخصی فعال شوند. مانند دیگر رویدادهای مکرر، این موارد در بخش رفتار کاربران > رویدادها > رویدادهای برتر قابل مشاهده است.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که برای درخواست‌های خود یک “تایم اوت” تعیین کنید تا اطمینان حاصل کنید که در صورت باز ماندن صفحات در مرورگرهای بدون نظارت برای مدتی طولانی، به طور مداوم فعال نمی‌شود و Analytics در معرض شدید درخواست ها قرار نمی‌گیرد.

نتیجه

تجربه کاربر بخش مهمی از ایجاد یک وب سایت موفق و بهینه سازی استراتژی‌های بازاریابی است. با توجه به این که حجم زیادی از مشاغل از فرایند تحقیق در مورد ارتقاء مدل‌های UX خود غافل شده‌اند، این فرصت را به رقبا می‌دهد تا بازدیدکننده‌های بیشتری را به مشتری تبدیل کنند. بازاریابی مدرن می‌تواند یک جنگ فرسایشی باشد و گوگل آنالیتیکس ابزار کاملی است که باید در مبارزه با رقبای خود برای جلوگیری از سرقت ترافیکتان استفاده کنید.

حال که با کاربرد گوگل آنالیتیکس برای بهبود طراحی UX آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس