برنامه جدید اوبر (Uber) : خرید 50000 خودروی الکتریکی تسلا تا سال 2023

اوبر قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۵۰۰۰۰ وسیله نقلیه تسلا را برای اجاره به رانندگان خود خریداری کند. در ادامه به برنامه جدید اوبر می‌پردازیم.

40
0
برنامه جدید اوبر (Uber) خرید 50000 خودروی الکتریکی تسلا تا سال 2023

اوبر قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۵۰۰۰۰ وسیله نقلیه تسلا را برای اجاره به رانندگان خود خریداری کند. این شرکت حمل نقل اشتراکی با شرکت هرتز، ابرشرکت اجاره خودرو در حال همکاری است و روز گذشته اعلام کرد ۱۰۰۰۰۰ خودروی تسلا سفارش داده است. در ادامه به برنامه جدید اوبر و خرید این شرکت از تسلا می‌پردازیم.

برنامه جدید اوبر (Uber) و دلیل آن

1 برنامه جدید اوبر (Uber) خرید 50000 خودروی الکتریکی تسلا تا سال 2023

شرکت‌های خودروسازی و ارائه‌دهندگان سرویس‌های حمل ‌و نقل سرتاسر جهان تحت فشار نظارتی قرار گرفته‌اند تا خودروهایی که آلایندگی آن‌ها صفر است را جایگزین خودروهای گازسوز کنند. کالیفرنیا، بزرگ‌ترین بازار خودرو در ایالات متحده، قوانینی را برای شرکت‌های حمل و نقل اشتراکی مانند Uber و Lyft وضع کرده است که باید تا سال ۲۰۳۰، ۹۰ درصد از خودروهای خود را الکتریکی کنند.

اوبر مدت‌هاست که برای رانندگانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند، تخفیف‌هایی را برای اجاره خودرو ارائه می‌دهد. شرکت‌های اوبر و هرتز از سال ۲۰۱۶ با هم در چنین برنامه‌ای همکاری می‌کنند. اما تاکنون هرگز برای اجاره یک وسیله نقلیه خاص مانند خودروی الکتریکی به رانندگان همکاری نکرده‌اند.

از اول نوامبر، رانندگان اوبری که در لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، سن دیگو و واشنگتن دی سی زندگی می‌کنند، می‌توانند یک خودروی تسلا مدل ۳ را از طریق شرکت هرتز با قیمت ۳۳۴ دلار در هفته با خدمات تعمیر و نگهداری و بیمه اجاره کنند. به گفته اوبر، با شروع این طرح نرخ هفتگی به ۲۹۹ دلار یا کمتر کاهش می‌یابد. این طرح در هفته‌های آینده با هدف این که تا سال ۲۰۲۳ تمام ۵۰۰۰۰ خودروی تسلا در پلتفرم اوبر وجود داشته باشد در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

شاید جذب رانندگان برای وارد شدن به این طرح با نرخ هفتگی ۳۳۴ دلار دشوار باشد، اما اوبر اطمینان دارد به زودی رانندگان متوجه مزایای این طرح و صرفه جویی در مصرف سوخت و هزینه تعمیرات خواهند شد و وارد این طرح می‌شوند. همچنین رانندگانی که از وسایل نقلیه هیبریدی یا الکتریکی برای سوار کردن مسافران استفاده می‌کنند، ۵۰ سنت اضافی در هر سواری دریافت می‌کنند، در حالی که رانندگانی که از وسایل نقلیه الکتریکی همراه با باتری (Battery Electric Vehicle) استفاده می‌کنند، یک دلار دیگر دریافت می‌کنند. (در مجموع ۱/۵ دلار برای هر سواری). طبق گزارش Autos.com، متوسط هزینه هفتگی یک ماشین اجاره ای از هرتز از حدود ۱۵۰ دلار تا حدود ۳۲۵ دلار متغیر است.

رانندگان باید حداقل دارای رتبه ۴/۷ ستاره باشند و حداقل ۱۵۰ سفر را انجام داده باشند تا واجد شرایط اجاره خودروی تسلا باشند. برای شارژ مجدد، رانندگان به شبکه سوپرشارژر تسلا و همچنین تخفیف در ایستگاه‌های شارژ EVgo دسترسی خواهند داشت.

کامل الکترونیکی شدن اوبر

2 برنامه جدید اوبر (Uber) خرید 50000 خودروی الکتریکی تسلا تا سال 2023

اوبر اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ در ایالات متحده، کانادا و اروپا و تا سال ۲۰۴۰ در بقیه کشورهای جهان خودروهای شبکه کاملا الکتریکی شود. این شرکت همچنین گفت ۸۰۰ میلیون دلار جهت کمک به “صدها هزار راننده در ایالات متحده، کانادا و اروپا برای تغییر خودروهای فعلی به خودروهای الکتریکی باتری‌دار تا سال ۲۰۲۵” هزینه خواهد کرد. البته وضعیت مالی معامله این شرکت با هرتز هنوز عمومی نشده است و اطلاعاتی از آن در دسترس نیست.

سابقه اوبر در اجاره خودرو کاملاً بی‌عیب نبوده است. این شرکت پس از شکایت رانندگان در مورد پرداخت نرخ‌های گزاف وام و ناتوانی آن‌ها در پرداخت بدهی، برنامه اعطای وام درجه دو (به انگلیسی: Subprime lending) را تعطیل کرد. اوبر اعلام کرد که این برنامه جدید برای جلب نظر رانندگانی طراحی شده است که از خودروی اجاره استفاده می‌کنند، نه اینکه رانندگان را وادار کند که از مالکیت خودرو به اجاره خودرو تغییر دهند.

حمل و نقل اشتراکی در ابتدا به عنوان روشی دوستدار محیط زیست در مقایسه با مالکیت خودروهای شخصی برای عموم مطرح شد. اما معلوم شد که برعکس بوده است. مطالعات نشان داده‌اند که متوسط سفرهای با حمل و نقل اشتراکی حدود ۵۰ درصد بیشتر از میانگین سفرهای سنتی با ماشین شخصی آلاینده تولید می‌کند. حتی بیش از نیمی از سفرهای حمل و نقل اشتراکی در شهرهای بزرگ توسط افرادی انجام می‌شود که قبلا از وسایل حمل و نقل پاک‌تری برای رسیدن به مقصد خود استفاده می‌کردند.

به گفته بلومبرگ، امروزه کمتر از ۱ درصد از وسایل نقلیه سواری در ایالات متحده الکتریکی هستند. صنعت خودروسازی در حال گذار گسترده به سمت خودروهای الکتریکی است، حتی اگر خودروهای الکتریکی ۵ درصد از فروش سالانه را به خطر بیندازند.

اوبر اولین شرکتی نیست که از خودروهای تسلا به عنوان خودروهای سرویس خود استفاده می‌کند. در اوایل سال جاری، شرکت Revel یک سرویس اجاره موتور سواری، خدمات حمل و نقل خود را در شهر نیویورک با استفاده از ۵۰ وسیله نقلیه آبی روشن تسلا مدل Y اعلام کرد.

حال که با برنامه جدید اوبر آشنا شدید، می‌توانید از دیگر مقالات سیات اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس