10 راه برای رفع ایراد سوسو زدن صفحه نمایش مک بوک

66
0
رفع ایراد سوسو زدن صفحه نمایش مک بوک

در حالی که مشکلات سوسو زدن صفحه نمایش MacBook Pro شما اغلب ممکن است نشانه ای از معیوب بودن سخت افزار باشد، نرم افزار macOS نیز گاهی اوقات می تواند دچار ایراد شده باشد. رفع ایراد سوسو زدن صفحه نمایش مک بوک را در ادامه بخوانید.

آیا صفحه نمایش MacBook شما به طور تصادفی سوسو می زند یا چشمک می زند؟ یا همیشه این اتفاق می افتد؟ اگرچه هر دو سناریو می ‌توانند نشان دهنده یک نقص سخت‌ افزاری در نمایشگر یا GPU باشند، عوامل نرم ‌افزاری متعددی نیز می‌توانند در این کار نقش داشته باشند.

بنابراین، قبل از بازدید از Apple Store محلی خود، بررسی کنید که برای رفع سوسو زدن صفحه در MacBook Pro یا Air به تنهایی چه کاری می توانید انجام دهید.

1. MacBook خود را مجددا راه اندازی کنید

این ساده به نظر می رسد، اما یک راه اندازی مجدد ساده می تواند به سرعت بسیاری از ناهنجاری های گرافیکی را که در MacBook ظاهر می شوند، از بین ببرد. بنابراین، اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، Apple menu را باز کرده و Restart را انتخاب کنید. برای بهترین نتیجه، علامت کادر کنار Reopen windows when logging back in به کادر گفتگوی تأیید بردارید.

اگر مشکل همچنان ادامه داشت، قبل از راه ‌اندازی مجدد MacBook ، آن را خاموش کنید. برای انجام این کار، Apple menu را باز کرده و Shut Down را انتخاب کنید. مجدداً گزینه ای را که هنگام ورود مجدد به سیستم باز می شود، غیرفعال کنید.

2. سوئیچینگ خودکار گرافیک را غیرفعال کنید

اگر از MacBook Pro استفاده می‌کنید که دارای هر دو پردازنده گرافیکی یکپارچه و مجزا است، بسته به حجم کاری، به طور خودکار بین آنها جا به ‌جا می ‌شود تا عمر باتری را بهینه کند. اما در موارد نادر، درایور گرافیک ممکن است از کار بیفتد و باعث سوسو زدن صفحه نمایش شود.

برای غیرفعال کردن تعویض خودکار گرافیک، برنامه System Preferences را باز کنید، از دسته Battery و دوباره Battery را در نوار کناری انتخاب کنید. سپس علامت کادر کنار Disable Automatic Graphics Switching را بردارید. اگر این کمک می کند، ممکن است بخواهید Mac خود را به روز کنید (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).

3. برنامه های macOS و Mac را به روز کنید

بررسی کنید که آیا یک به ‌روزرسانی نرم ‌افزار سیستم در حال انتظار است که در این صورت امیدواریم بتواند مشکلات سوسو زدن یا چشمک زدن صفحه MacBook Pro شما را برطرف کند. برای انجام این کار، برنامه System Preferences را باز کنید و Software Update را انتخاب کنید.

در حالی که در حال انجام آن هستید، باید برنامه ‌های MacBook خود را نیز به‌ روزرسانی کنید، زیرا نسخه‌ های جدیدتر دارای اصلاحات و بهینه ‌سازی ‌هایی هستند که محرک‌ های احتمالی سوسو زدن صفحه را کاهش می ‌دهند.

4. ویژگی True Tone را غیرفعال کنید

True Tone یک ویژگی داخلی Mac است که به طور خودکار رنگ و کنتراست را بر اساس سطوح نور محیط تنظیم می کند. با این حال، می تواند کمی باعث سوسو زدن یا برق زدن صفحه شود.

برای غیرفعال کردن True Tone در MacBook خود، Control Center را باز کنید، Display را بزرگ کنید و نماد True Tone را خاموش کنید. یا به System Preferences > Displays بروید و تیک کادر کنار True Tone را بردارید.

5. Acceleration سخت افزاری مرورگر خود را غیرفعال کنید

مرورگرهای شخص ثالث مانند Chrome و Firefox از Acceleration سخت افزاری برای بهبود کارایی و عملکرد رندر استفاده می کنند. با این حال، می تواند مشکلاتی را با تنظیمات سخت افزاری خاص ایجاد کند.

اگر مشکل سوسو زدن صفحه نمایش فقط در حین فعالیت های مبتنی بر مرورگر مانند پخش ویدیو رخ می دهد، Acceleration سخت افزاری را برای مرورگر خود غیرفعال کنید. در کروم، روی نماد سه نقطه کلیک کنید، به Settings > System بروید و Use hardware acceleration را در صورت وجود غیرفعال کنید.

اگر از فایرفاکس استفاده می کنید، روی نماد سه خط کلیک کنید، به Settings بروید و به قسمت performance بروید. اکنون علامت کادرهای کنار Use recommended performance settings و Use hardware acceleration در صورت وجود را بردارید.

6. Macbook خود را در حالت ایمن بوت کنید

در مرحله بعد، Macbook خود را در حالت Safe Mode بوت کنید. این عمل به تنهایی حافظه نهان هسته mac شما را پاک می کند، چندین بررسی خودکار دیسک را اجرا می کند و مشکلات اساسی مختلف سیستم عامل را حل می کند.

برای راه‌اندازی Macbook اینتل در حالت Safe Mode، کافی است آن را خاموش کنید و در حالی که کلید Shift را نگه ‌دارید، پشتیبان ‌گیری کنید. اگر Macbook شما با چیپست سیلیکونی اپل کار می کند، آن را بدون رها کردن دکمه پاور، خاموش و راه اندازی مجدد کنید. هنگامی که به صفحه Startup Options رسیدید، کلید Shift را نگه دارید و Macintosh HD > Safe Mode را انتخاب کنید.

7. Macbook کش خود را پاک کنید

یک برنامه خراب یا منسوخ شده و حافظه پنهان سیستم دلیل دیگری است که MacBook Pro شما ممکن است با مشکلات سوسو زدن صفحه نمایش مواجه شود. Onyx برنامه ‌ای است که به شما کمک می‌ کند با شستشوی سریع داده‌های کش شده با آن مقابله کنید.

فقط Onyx را نصب کنید و دسترسی کامل به دیسک را برای آن فراهم کنید (به System Preferences > Security & Privacy > Privacy > Full Disk Access بروید). پس از آن، برنامه را باز کنید و به تب Maintenance بروید. سپس، انتخاب های پیش فرض را در جای خود نگه دارید و روی Run Tasks کلیک کنید.

برای جزئیات بیشتر، راهنمای کامل ما برای پاک کردن حافظه پنهان برنامه و سیستم در macOS را بررسی کنید.

8. تست سخت افزار اپل را انجام دهید

اجرای Apple Diagnostics می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که آیا مشکل سوسو زدن یا چشمک زدن صفحه نمایش MacBook Pro شما از صفحه نمایش یا پردازنده گرافیکی معیوب است یا خیر. برای انجام این کار در Mac اینتل، کلید D را هنگام راه اندازی نگه دارید.

اگر از Macbook سیلیکونی اپل استفاده می‌کنید، Macbook خود را خاموش کرده و در حالی که دکمه Power را نگه‌ دارید تا زمانی که صفحه Startup Options را ببینید، آن را روشن کنید. سپس، Command + D را روی صفحه کلید خود فشار دهید.

هنگامی که Mac شما اجرای عیب یابی را به پایان رساند، یک کد مرجع دریافت خواهید کرد. ADP000 نشان دهنده هیچ مشکلی در سخت افزار نیست، در حالی که VFD001 تا VFD007 نشان دهنده مشکل در نمایشگر یا GPU است.

9. NVRAM در Macbook خود بازنشانی کنید

اگر از Macbook اینتل استفاده می کنید، بازنشانی NVRAM یا PRAM را در نظر بگیرید. این تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری مختلف را که Mac شما در حافظه غیر فرار نگه می دارد پاک می کند.

برای انجام این کار، مک بوک خود را در حالی که کلیدهای Command، Option، P و R را نگه دارید تا زمانی که صدای زنگ آن را دو بار بشنوید یا برای بار دوم لوگوی اپل را ببینید، بوت کنید. اگر کمکی نکرد، به جای آن یک تنظیم مجدد SMC انجام دهید.

10. سیستم عامل را دوباره نصب کنید

اگر Apple Diagnostics نشان می دهد که مشکلی در سخت افزار Macbook شما وجود ندارد، macOS را دوباره نصب کنید. امیدواریم که باید از مشکلات شدید نرم افزار سیستم که باعث سوسو زدن یا چشمک زدن صفحه نمایش می شود، رسیدگی شود.

شما چند رویکرد دارید. می‌توانید macOS را بدون از دست دادن اطلاعات خود مجدداً نصب کنید (که توصیه می‌کنیم ابتدا این کار را انجام دهید). یا می توانید حافظه داخلی را پاک کنید و macOS را از ابتدا نصب کنید.

بدشانسی؟ زمان آن رسیده که Macbook خود را به اپل ببرید

اگر هیچ یک از راه حل های بالا کمکی نکرد و مشکلات سوسو زدن صفحه نمایش MacBook Pro حتی در خارج از macOS رخ داد (مانند لوگوی اپل هنگام روشن کردن MacBook)، احتمالاً مربوط به سخت افزار است.

اگر تست Diagnostics Apple نیز به وجود آمده باشد، وقت آن رسیده است که از یک متخصص کمک بگیرید. یک قرار ملاقات با نمایندگی اپل هماهنگ کنید و از یک متخصص اپل بخواهید این مشکل را برای شما حل کند.

5/5 - (2 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس