معرفی کامل iPadOS 16 در WWDC 2022

72
0
معرفی کامل iPadOS 16

iPadOS 16 در WWDC 2022 معرفی شد و اشتراکات زیادی با همتای iPhone خود یعنی iOS 16 دارد. با ورود به سپتامبر 2022، بسیاری از پیشرفت‌های زیادی برای همه دستگاه‌های اپل، از جمله Mac وجود دارد. اما چند مورد خاص برای iPad هست که می خواهیم این تغییرات را باهم بررسی کنیم. در این مقاله به معرفی کامل iPadOS 16 در WWDC 2022 می پردازیم

معرفی کامل iPadOS 16

 iPad Proبا تراشه M1 گامی دیگر به سوی جایگزینی MacBook برمی‌دارد، زیرا از وضوح حداکثر 6K  در یک مانیتور خارجی پشتیبانی می‌کند. برای تجربه multitasking  بهتر با وضوح بسیار بالاتر، می توانید برنامه های مختلف را روی یک نمایشگر خارجی قرار دهید. هنوز مشخص نیست که آیا همه نمایشگرها پشتیبانی خواهند شد یا خیر، اما اپل این ویژگی را در WWDC 2022 با استفاده از Pro Display XDR خود نشان داد. 

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

حتی می‌توانید فایل‌ها و پنجره‌ها را بین iPad Pro و نمایشگر خارجی خود بکشید و رها کنید، درست همانطور که با مانیتور خارجی متصل به Mac انجام می‌دهید.

Stage Manager، دقیقا مانند macOS 13 است

پشتیبانی از نمایشگر خارجی به لطف ویژگی جدیدی که در iPadOS 16 و macOS 13 به نام Stage Manager راه پیدا کرده امکان پذیر شده است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد گروه‌هایی از فایل ها و پنجره‌ها را ایجاد کنید و با استفاده از آیکون‌های لبه صفحه screen خود بتوانید به سرعت از آن‌ها استفاده کنید.

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

در iPad، این بدان معنی است که شما می توانید در نهایت ویندوزهای همپوشانی داشته باشید که بسیار شبیه به مک است. این ویژگی به شما امکان می دهد که یک فضای کاریtraditional  ایجاد کنید که معمولاً با سیستم عامل دسکتاپ مرتبط است. Stage Manager فرآیند فراخوانی گروه‌های مختلف appها را ساده می‌کند و ویژگی «Center app» به شما امکان می‌دهد یک برنامه را در وسط صفحه نگه دارید بدون اینکه وارد حالت تمام صفحه شوید و یا اینکه منجر شود ردیابی همه چیز اطراف آن را از دست بدهید.

یک App جدید آب و هوا در iPad

اپل، اپلیکیشن Weather خود را برای آی‌پد بازطراحی کرده است، این طراحی قرار است روی نمایشگر بزرگ‌تر بهتر کار کند. این برنامه همچنین در Mac در حالت تقریباً بدون تغییر در دسترس خواهد بود و ویژگی هایی مانند نقشه های آب و هوا، پیش بینی ساعت، اطلاعات کیفیت هوا و مجموعه ای از انیمیشن ها را ارائه می دهد تا بررسی آب و هوا را کمی جالب تر کند.

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

همچنین اعلان هایی برای رویدادهای آب و هوایی شدید وجود دارد که می تواند مفید باشد.

تاکید مجدد بر Desktop-Class Apps

iPad  در iPadOS 16 تمرکز جدیدی روی برنامه‌های «Desktop-Class» خواهد داشت که با توجه به پیشرفت‌های دسکتاپ مانندی که اپل در سال‌های اخیر در این پلتفرم ایجاد کرده است، منطقی است. 

این بدان معناست که نوار ابزارها همانند macOS قابل تنظیم خواهند بود. در طراحیlanguage  مانند یک فیلد جستجوی آسان برای یافتن که در یک مکان در چندین برنامه ظاهر می شود، رعایت شده است. دکمه‌های Tools bar دوباره طراحی شده‌اند تا ویژگی‌هایی مانند ترجمه یا اشتراک‌گذاری را برای یافتن و پیمایش آسان‌تر کنند، و منوهای زمینه جدید دسترسی آسان‌تری به ویژگی‌های رایج مانند ذخیره یا باز کردن در برنامه‌هایی مانند صفحات فراهم می‌کنند.

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

Apple  همچنین یک ویژگی «Find and Replace» در سراسر سیستم را به iPadOS 16 معرفی می‌کند که ویرایش متن در ایمیل‌ها و اسناد را آسان‌تر از قبل می‌کند. این شرکت همچنین در تلاش است تا گزینه‌های خنثی کردن و انجام مجدد را سازگارتر کند و آنها را به برنامه‌هایی مانند Files و Photos معرفی کند.

این تغییرات مداوم، در کنار اقدامات شدیدتر مانند ارائه پشتیبانی مناسب از ماوس و پد لمسی در جدیدترین مدل‌ها، تعهد اپل را برای تبدیل iPad به یک پلتفرم کارآمدتر تکرار می‌کند.

Reference Mode برای 12.9inch ipad pro

در اینجا چیزی برای حرفه ای ها داریم که از  12.9-inch iPad Proاستفاده می کنند. با iPadOS 16، مدل 12.9 اینچی که دارای صفحه نمایش Liquid Retina XDR اپل است، می‌توانید حالت‌های رنگ مرجع را برای کار در ویرایش عکس و ویدیو نمایش دهید. همه این موارد هم به صورت مستقل در iPadOS کار می کنند و هم در حالت Sidecar هنگام استفاده از iPad خود به عنوان نمایشگر خارجی متصل به Mac می توانید استفاده کنید.

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

همچنین یک حالت مقیاس‌بندی صفحه نمایش جدید وجود دارد که به شما امکان می‌دهد رزولوشن نمایشگر خود را تغییر دهید تا بهتر روی صفحه، نمایش داده شود.

iCloud کتابخانه عکس

بسیاری از دیگر ویژگی‌های iPadOS همان ویژگی‌هایی هستند که در iOS 16 و macOS 13 مشاهده می‌شوند و حالا همگی بر روی یک معماری پردازنده اجرا شده اند و همه ویژگی‌های iCloud را ادغام می‌کنند. یکی از این موارد، iCloud Shared Photo Library است که در آن می‌توانید علاوه بر کتابخانه شخصی خود، یک کتابخانه عکس مشترک با حداکثر پنج عضو خانواده‌تان راه‌اندازی کنید.

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

این ویژگی به شما امکان می دهد که بتوانید همه چیز را به اشتراک بگذارید. سپس اعلان‌های حافظه را برای رویدادهایی دریافت خواهید کرد که هم عکس‌های شما و هم عکس‌های گرفته شده توسط دیگران را نشان می‌دهند تا چشم‌انداز جالب‌تری داشته باشید.

کلیدهای عبور در iPad برای جایگزینی Passwordها

کلیدهای عبور (Passkeys ) از کلیدهای عمومی و خصوصی برای جایگزینی رمزهای عبور به نفع احراز هویت بیومتریک استفاده می کنند. این بدان معناست که در آینده نیازی به حفظ کردن و به خاطر سپردن رمزهای عبور نخواهید داشت زیرا این کلیدها هرگز از دستگاه شما خارج نمی شوند و هرگز نیازی به تایپ شدن ندارند. iPadOS 16، iOS 16 و macOS 13 شامل پشتیبانی از این ویژگی هستند که توسط اپل در کنار گوگل و مایکروسافت توسعه یافته است.

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

این ویژگی ابتدا وارد نسخه بتا می شود و در اواخر سال به طور کامل عرضه خواهد شد. 

بهبود پیام ها – Messages Enhancements

اگر از iMessage برای صحبت با سایر کاربران اپل در iPad خود استفاده می‌کنید، اکنون می‌توانید پیام‌ها را ظرف 15 دقیقه پس از ارسال، ویرایش کنید یا پیام‌های حذف شده را ظرف 30 روز بازگردانید. همچنین یک ویژگی جدید مفید برای علامت گذاری پیام ها به عنوان خوانده نشده بدون توجه به اینکه از کجا آمده اند وجود دارد.

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

همچنین می‌توانید به راحتی دعوت‌های همکاری را با کل مکالمات برای پروژه‌های مشترک مانند Apple Notes و اسناد Pages با به‌روزرسانی‌هایی که در همان پنجره پیام ارسال می‌شوند، به اشتراک بگذارید. دعوت‌های SharePlay برای فعالیت‌های همگام‌سازی شده مانند بازی‌ها، تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی نیز اکنون در پیام‌ها ظاهر می‌شوند.

تجربه ای بهتر در استفاده از  Apple Mail

Apple Mail در حال دریافت ویژگی‌هایی مانند «Follow up» (که پیام‌ها را در بالای inbox شما ارسال می‌کند)، «Remind Me» (پیام‌های خوانده‌شده را دوباره ظاهر می‌کند تا بتوانید ظرف چند روز پاسخ دهید)، و ویژگی‌های جستجوی هوشمندتر که در صورت اشتباه تایپی، اصلاحاتی را پیشنهاد می‌کنند، می باشد. همچنین می‌توانید پیام‌ها را تا 10 ثانیه پس از کلیک روی ارسال، لغو ارسال کنید. این ویژگی اساساً یک مکانیسم تأخیر بزرگ است.

به جای استفاده از یک برنامه third-party یا سرویس ایمیل وب برای برنامه‌ریزی پیام‌ها برای ویژگی sent later، Mail اکنون به شما امکان می‌دهد پیام‌های خود را مستقیماً از پنجره compose  برنامه‌ریزی کنید. اگر فراموش کرده اید attachment  یا پیوستی را اضافه کنید، Mail این موضوع را به شما یادآوری می کند.

طراحی مجدد Home App 

برنامه Home به طور کامل در همه پلتفرم ها دوباره طراحی شده است، بنابراین می توان انتظار داشت استفاده از آن بسیار لذت بخش تر شده است. این ویژگی با یک معماری اساسی بهتر شروع می شود همچنین اپل می گوید تعامل با دستگاه های متصل به شما را سریع تر و روان تر می کند. اکنون دستگاه‌ها به دسته‌هایی (مثل چراغ یا تلویزیون‌) تقسیم می‌شوند، می‌توانید همه چیز را به‌طور هم‌زمان با نمای صفحه اصلی جدید ببینید و حتی می‌توانید حداکثر چهار دوربین را در تب Home برای مشاهده فوری pin کنید.

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

اپل همچنین زمانی که Matter در اواخر سال عرضه شود، پشتیبانی از دستگاه های چند پلتفرمی را نیز معرفی خواهد کرد. همچنین اگر به فکر نصب دوربین های امنیتی هستید، لازم است تعهدات قبلی اپل در مورد HomeKit Secure Video را به خاطر بسپارید که دیگر در ذخیره سازی iCloud+ در دسترس شما نیست.

ویژگی Focus قدرتمندتر

Focus به شما امکان می‌دهد اعلان‌ها را بی‌صدا کنید. به شکل فعلی، اما در iPadOS 16 بهبودهایی دریافت می‌کند تا آن را حتی قوی‌تر کند. به زودی می‌توانید حالت‌های فوکوس را بر اساس زمان یا مکان برنامه‌ریزی کنید، و حتی Tab Groups را به کانون انتخابی خود وصل کنید.

فیلترهای Focus به برنامه‌هایی مانند Mail یا Calendar اجازه می‌دهند تا اطلاعات مرتبط بیشتری را نشان دهند (یا مواردی که باعث حواس پرتی می شود را پنهان کنند)، با یک API فیلتر فوکوس توسعه‌دهندگان شخص ثالث می توانند این ویژگی را در برنامه‌های خود ادغام کنند. فوکوس همچنین ویجت‌ها و برنامه‌های مربوط به صفحه اصلی را بر اساس حالت  Focus انتخابی شما پیشنهاد و بیشتر به پنهان کردن مواردی که باعث حواس پرتی شما می شود کمک می کند. 

همانطور که در iPadOS 15 و سایر پلتفرم ها وجود داشت، این تغییرات باید به لطف iCloud بین دستگاه ها انجام شود.

بهبود Safari

سافاری با پشتیبانی بهتر از فناوری‌هایی که وب را قدرتمند می‌کنند، پیشرفت‌های معمولی را دریافت می‌کند. اشتراک‌گذاری Tab Group جدید است و به شما امکان می‌دهد برگه‌ها را با گروهی از افراد به اشتراک بگذارید. اکنون می‌توانید برگه‌ها را در Tab Groups پین کنید و صفحات شروع group-specific را نیز تنظیم کنید.

معرفی کامل iPadOS 16
معرفی کامل iPadOS 16

اکنون برنامه‌های افزودنی سافاری پیشرفت کرده اند و بین دستگاه‌ها از طریق iCloud همگام‌سازی می‌شوند و توسعه‌دهندگان به API‌های بیشتری برای ایجاد برنامه‌های افزودنی قدرتمندتر و جالب‌تر دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین می‌توانید در صورتی که وب‌سایت مورد علاقه‌تان برنامه iPad مناسبی ندارد، push notification وب را انتخاب کنید. 

A Ton More Enhancements 

در iPadOS 16 چیزهای بیشتری نسبت به آنچه که به نظر می رسد وجود دارد، و در کنار رفع اشکالات امنیتی معمول، اپل ویژگی های بیشتری مانند Game Center dashboard بازطراحی شده، توانایی فراخوانی رمزهای عبور Wi-Fi در تنظیمات، پشتیبانی از متن live در ویدیوها، اضافه کرده است. همچنین پیشرفت‌هایی درSiri  و کنترل‌های بهتر برای مدیریت حساب‌های کودک با Family Sharing ارائه شده است. 

اپل در WWDC 2022 آیپد جدیدی را معرفی نکرد، اما iPad Air اوایل سال 2022 با تراشه M1 به روز شد. 

منبع : howtogeek

5/5 - (3 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس