10 فناوری قدیمی که هنوز استفاده می‌شوند

131
0
فناوری قدیمی

فناوری‌ قدیمی در گذشته زمان زیادی مورد استفاده قرار می گرفت. هر فناوری قدیمی که در دسترس مردم قرار می گرفت تا مدت ها در بازار می ماند. در دهه اخیر به مرور سرعت پیشرفت تکنولوژی زیاد شد و بسیاری از فناوری های قدیمی از رده خارج شدند. البته تعدادی فناوری قدیمی وجود دارند که با گذشت دهه ها هنوز استفاده می شوند و ما در این مقاله قصد معرفی این فناوری ها را داریم. فناوری ها به سرعت رشد می کنند و جایگزین همدیگر می شوند، اما در این بین تعدادی از تکنولوژی ها مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

1. فلاپی دیسک

فلاپی دیسک

فلاپی دیسک ها یک فناوری قدیمی برای ذخیره سازی اطلاعات هستند که با وجود فضای ذخیره سازی کم و عمر طولانی هنوز هم در بعضی از حوزه ها استفاده می شود. حداکثر ظرفیت ذخیره سازی در فلاپی دیسک ها 1.44 مگابایت است. اولین فلاپی دیسک ها در سال 1967 و توسط شرکت IBM تولید شد.
فلاپی دیسک ها به مرور به دیسک های داخلی و خاجی، سی دی ها و فلش مموری ها تبدیل شدند. برخی از شرکت های خصوصی هنوز هم از فلاپی دیسک ها استفاده می کنند. احتمال پاک شدن اطلاعات از روی هارد دیسک ها و سی دی های امروزی وجود دارد.
این شرکت ها بحث قابل اعتماد بودن را به نوآوری ترجیح می دهند. این شرکت ها از تکنولوژی هایی استفاده می کنند که در طول زمان امتحان خود را پس دادند. دستگاه های خودپرداز و برخی از ماشین های داروسازی هنوز هم از فلاپی دیسک استفاده می کنند. بعضی از سازمان های دولتی مانند وزارت دفاع آمریکا هم برای کنترل تسلیحات هسته ای خود تا سال 2019 از فلاپی دیسک استفاده می کردند. آخرین فلاپی دیسک در سال 2011 تولید شد و هنوز هم در دولت ژاپن از آن استفاده می کنند.

2. پیجر

پیجر

پیجر یک دستگاه رادیویی کوچک است که امکان دریافت پیام و دسترسی مداوم یک طرفه را فراهم می کرد. سیستم پیجر اولین بار توسط دیترویت در سال 1921 استفاده شد اما کلمه پیجر اولین بار در سال 1959 توسط شرکت موتورولا و به یک محصول ارتباط رادیویی اطلاق شد. این دستگاه رادیویی کوچک پیام را به صورت رادیویی به کسانی که آن را حمل می کردند می فرستاد. کاربرد پیجرها در فراخواندن افراد و کسب اطلاع از وضعیت آنان بود. پیجرها در نقاطی که امکان استفاده از گوشی های همراه نبود هم استفاده می شد. این دستگاه ارتباط یک طرفه امکان ارسال پیام های کوتاه را داشت.

در سال 1994 بیش از 61 میلیون نفر از پیجر استفاده می کردند اما با فراگیری استفاده از گوشی های همراه، استفاده از پیجر در بین مردم معمول منسوخ شد. مسلما استفاده از تلفن همراه و ارتباط دوطرفه چیزی بود که بیشتر مردم آن را ترجیح می دادند. اما پزشکان شاغل در بیمارستان ها هنوز هم استفاده از پیجر را به تلفن همراه ترجیح می دهند. طبق گزارش یک مجله معتبر تقریبا نیمی از پزشگان بیمارستان ها هنوز هم از پیجر استفاده می کنند. استفاده از پیجر رایج ترین شیوه ارتباط در بیمارستان هاست.

با استفاده از پیجر در بیمارستان ها می توان زندگی کاری را از زندگی شخصی جدا کرد و وقت خود را صرف کار کردن با گوشی تلفن همراه نکرد. در ضمن پیجرها برای برقراری ارتباط در مکان هایی که پوشش دهی مخابراتی ندارند بهترین انتخاب هستند.

 

3. ماهواره و کاوشگر فضایی

ماهواره و کاوشگر فضایی

از جذاب ترین تکنولوژی های بشر در طول تاریخ ارسال وسایل به فضاست. در سال های اخیر فضاپیماهای مدرنی به فضا فرستاده شدند اما هنوز هم ماهواره ها و کاوشگرهایی در فضا فعال هستند که سالیان پیش و با تکنولوژی های قدیمی به فضا فرستاده شدند. اگر بخواهیم کامپیوتر آپولو را مثال بزنیم، متوسط حافظه تلفن های هوشمند امروزی 1 میلیون برابر کامپیوتر آپولوست و قدرت پردازش این موبایل ها هم حدود صد هزار برابر آپولوست.

وسایلی که به دورترین نقطه در فضا فرستاده شدند وویچر 1 و 2 هستند که سالیان پیش به این نقطه از فضا فرستاده شدند. جالب است بدانید که کامپیوترهای این دو کاوشگر فقط 68 کیلو بایت حافظه دارند. این دو کاوشگر که تقریبا 156 برابر فاصله زمانی خورشید به زمین فاصله دارند و در سال 1977 به فضا فرستاده شدند، هنوز هم بعد از 45 سال به زمین پیام ارسال می کنند.

ماهواره ونگارد 1 هم که رکورد مسن ترین ماهواره فعال را دارد، در سال 1964 به فضا پرتاب شد. این ماهواره هنوز هم فعال است و به دور زمین می چرخدو احتمالا تا صدها سال دیگر هم به چرخش به دور زمین ادامه می دهد.

 

4. قدیمی‌ترین کامپیوتر دیجیتال تاریخ

قدیمی ترین کامپیوتر دیجیتال جهان در سال 1951 ساخته شد و به عنوان یک فناوری قدیمی به نام هارول دکارتون مشهور شد. این کامپیوتر دیجیتال در ابتدا فقط عمل ضرب را انجام میداد و به جای دستگاه های محاسبه گر در مرکز تحقیقات انرژی اتمی در آکسفورد شایر استفاده می شد. خروجی گرفتن از این کامپیوتر دیجیتال حدود ده ثانیه طول می کشید اما این دستگاه می توانست روزها بدون توقف کار کند و در آن زمان این یک دستاورد بزرگ بود.

این کامپیوتر دیجیتال در سال 1957 و پس از شش سال توسط سازمان انرژی اتمی از رده خارج شد. اما پس از آن به عنوان یک ابزار آموزشی به کالج فنی ولورهمپتون و استنفورد شایر فرستاده شد و تا سال 1970 در این کالج ها استفاده می شد. در نهایت این دستگاه به موزه ملی رایانش در بلچلی پارک فرستاده شده و در صورت لزوم اکنون هم می تواند مانند گذشته کار کند.

 

5. اینترنت دایل آپ

اینترنت دایل آپ

تقریبا اکثر ما اولین بار که می خواستیم از اینترنت استفاده کنیم و به آن متصل شویم صدای قیژ قیژ و قار قار و جیغ و فریاد مودم را به یاد داریم. نسل جدید احتمالا تصوری از فناوری قدیمی اینترنت دایل آپ و سرعت پایین آن ندارند. اینترنت دایل آپ از اولین سرویس ها برای راه اندازی شبکه های گسترده بود که امروزه تقریبا منسوخ شده است. زیرا این سرویس دیگر نمی تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد. در اینترنت دایل آپ که در اول و اخر مسیر ارتباطی یک دستگاه تبدیل قرار می گرفت که به آن مودم می گفتند. مودم وظیفه تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال و برعکس را انجام می داد و مودم مخفف کلمات مدلاتور و دمدلاتور است.
بعد از اینترنت دایل آپ در دهه 2000، اینترنت پهن باند با سرعت بیشتر وارد عرصه تکنولوژی شد. البته با وجود منسوخ شدن اینترنت دایل آپ، هنوز هم در گوشه و کنار جهان از آن استفاده می کنند. شرکت AOL که از بزرگ ترین برندهای اینترنتی در سال های گذشته بود در سال 2021 حدود یک  و نیم میلیون مشتری اینترنت دایل آپ داشت. آن ها از سرویس AOL Advantage به دلیل قابلیت های امنیتی و پشتیبانی فنی مناسب استفاده می کنند .

البته AOL تنها شرکت ارائه کننده اینترنت دایل آپ نیست و شرکت های NetZero, EarthLink, Turbo USA و Juno هنوز هم ارائه دهنده اینترنت دایل آپ هستند. البته سرعت این اینترنت هنوز حدود 56 کیلوبیت بر ثانیه است اما تا ده ساعت اینترنت رایگان ماهیانه به کاربران ارائه می کند. قیمت پایین و دسترسی پذیری از عوال ترغیب مشتریان به استفاده از این سرویس است.

 

6. تلفن همگانی

تلفن همگانی

فناوری قدیمی دیگر که همگی با آن آشنایی دارند تلفن همگانی است. تلفن های همگانی بهترین راه برای تماس گرفتن در خیابان است. در قدیم تلفن های همگانی با انداختن سکه در یک قسمت مخصوص امکان شماره گیری را به کاربر می دادند. بعد از منسوخ شدن سکه، تلفن های همگانی با کارت های اعتباری مخصوص به تلفن عمومی کار می کردند. شاید شما مدت زیادی است که کسی را در حال صحبت با تلفن همگانی ندیدید اما این تلففن ها هنوز هم کاربران خاص خود را دارند.

در سال 2018 در آمریکا حدود صد هزار تلفن عمومی وجود داشت و حدود بیست هزار تا از آن در شهر نیویورک قرار داشت. شرت سرویس دهنده تلفن های همگانی اعلام کرده است که در زمان وقوع حوادث و بحران های طبیعی که تلفن های همراه از دسترس خارج می شوند، استفاده از تلفن های همگانی افزایش می یابد.

 

7. لامپ خلاء

لامپ خلاء

لامپ خلاء یک وسیله الکترونیکی ست که حرکت الکترون ها را در  یک محفظه ی شیشه ای  نزدیک به خلاء خود، با اعمال ولتاژ به الکترون های خود کنترل می کند. در واقع این قطعه الکترونیکی توانایی قطع، وصل، تقویت و ضعیف کردن جریان الکتریکی را دارد. این فناوری قدیمی که در محصولات الکترونیکی مانند رادیو، کامپیوتر و تلویزیون های قدیمی و …. استفاده میشد به دلیل فضای زیادی که اشغال می کرد با روی کار آمدن ترانزیستورها از رده خارج شد. ترانزیستورها تمام عملکرد لامپ خلاء را در فضای بسیار کمتری انجام می دهند. ترانزیستورها که در سال 1947 تولید شدند خرابی خیلی کمتری هم دارند و نیاز به تعویض زیادی ندارند.

اما لامپ خلاء امروزه هم در صنایع خاص مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های MRI و شتاب دهنده ذرات هنوز از این لامپ در ساختار خود استفاده می کنند. در مایکروویوها هم برای تولید امواج رادیویی از این قطعه الکترونیکی استفاده می شود.

8. کاغذ کاربنی

کاغذ کاربنی

کاغذ کاربنی با قرار گرفتن بین دو کاغذ معمولی، نوشته کاغذ بالایی را بر روی کاغذ پایینی کپی می کرد. رونوشت کاربنی هم که در ایمیل با cc نمایش داده می شود از همین کاغذ کاربنی الگوبرداری شده است. با روی کار آمدن فناوری های جدید این فناوری قدیمی هم از رده خارج شد. در واقع نمونه برداری از اطلاعات نوشتاری به وسیله اسکنرها انجام می شود و دیجیتالی شدن اطلاعات حتی محبوبیت اسکنرها را هم از بین برده است. البته کاغذ کاربنی هنوز در مغازه های قدیمی و به خصوص در دنیای هنر کاربرد دارد. کاغذ کاربنی به عنوان مدیومی برای انتقال مفاهیم هنری می تواند به ایجاد آثار هنری متفاوت کمک کند.

9. کشتی هوایی

کشتی هوایی

کشتی هوایی حدود پنجاه سال قبل از اختراع هواپپما توسط برادران رایت استفاده می شد. در کشتی هوایی به جای استفاده از فیزیک برای طراحی بال، از گازهای سبک تر از هوا استفاده میشد. در واقع کشتی هوایی بهترین روش جا به جایی در مسافت های طولانی می بود. این روش حمل و نقل در سطح اقیانوس ها، حتی پس از اختراع هواپیما هم مورد استفاده قرار می گرفت. هواپیما تا سال ها پس از اختراع هم نمی توانست مسیرهای طولانی را طی کند. پس از فاجعه هیندنبرگ تقریبا استفاده از این وسیله نقلیه منسوخ شد. در این فاجعه یک کشتی هوایی المانی در آسمان شهر نیوجرسی دچار سانحه شد. دم کشتی به سمت زمین سقوط کرد و نوک بینی کشتی به سمت اسمان رفت و این کشتی هوایی دچار آتش سوزی شده و در کمتر از یک دقیقه به خاکستر تبدیل شد.

البته در حال حاضر 25 کشتی هوایی برای مصارف تبلیغاتی وجود دارند. چند شرکت در حال کار کردن بر روی فناوری های کشتی هوایی هستند تا بتوانند برای جابه جایی مسافر و بار از آن استفاده کنند. البته با توجه به پیشرفت هواپیماها و سرعت آنها در جابه جایی، کشتی های هوایی به دلیل سرعت کمتر ممکن است حالتی مانند کشتی تفریحی پیدا کنند.

شرکت Ocean Sky Cruises در تدارک یک سفر از سوالبار نروژ به قطب شمال با کشتی هوایی در سال 2024 است. برای مسافران در این سفر کابین های مخصوصی با غذا و نوشیدنی های جذاب فراهم می شود. هزینه این سفر حدود دویست هزار دلار تخمین زده شده است.

10. تلویزیون CRT

در چند دهه قبل و بل از تولید تلویزیون های بسایر باریک با نمایشگرهای بزرگ و وزن کم، تلویزیون ها از لامپ های پرتو کاتدی استفاده می کردند. تلویزیون های CRT به دلیل استفاده از این لامپ های پرتو کاتدی ابعاد بسیار بزرگی داشتند. اما با پیشرفت تکنولوژی این تلویزیون های CRT از رده خارج شدند و جای خود را به تلویزیون های باریک و سبک دادند. البته هنوز هم در بسیاری از نقاط دنیا از این تلویزیون‌های کاتدی بزرگ استفاده می‌شود. اگر به فروشگاه‌های قدیمی سر بزنید یا به خانه اقوام سالمند خود بروید، احتمالا  می توانید این محصولات با فناوری قدیمی را ببینید که هنوز هم کارایی قابل قبولی دارند.

به جز این موارد استفاده های شخصی دستگاه‌های آرکید هم هنوز از فناوری قدیمی تلویزیون‌ CRT استفاده می‌کنند تا کاربرانشان بتوانند  از بازی‌ های قدیمی استفاده کنند. گروهی از گیمرها سعی دارند فناوری CRT را در بازار محصولات دست دوم مورد استفاده قرار دهند. احتمالا این فناوری قدیمی فعلا به طور کامل منسوخ نخواهد شد و کاربران هنوز آن را زنده نگه می دارند.

4.6/5 - (14 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس