مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر | MacBook Air در مقایسه با iPad Air

98
0
مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر

آیا بین خرید M1 MacBook Air و M1 iPad Air شک دارید؟ مقایسه دقیق انجام شده در این مقاله به شما کمک می کند تا تصمیم خود را راحت تر بگیرید پس در این مقاله به مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر می پردازیم.

مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر

M1 MacBook Air که در اواخر سال 2020 عرضه شد، اولین مکی بود که دارای تراشه سیلیکونی اپل بود و تنها با قیمت 999 دلار عرضه شد، با توجه به عملکرد باورنکردنی این دستگاه نسبت به لب تاب های ویندوزی، این قیمت واقعا عادلانه است. دو سال به‌سرعت هرچه تمام تر گذشت، و اپل اکنون همان تراشه ی سیلیکونی M1 اپل را در iPad Air ارائه می‌کند که قیمت آن تقریباً نصف آن است.

آیا این حرکت اپل باعث منسوخ شدن M1 MacBook Air می شود؟ آیا iPad Air برای نرم افزاری که اجرا می کند، انرژی زیادی دارد؟ در اینجا، ما M1 MacBook Air را در مقابل M1 iPad Air قرار می‌دهیم تا بتوانید آگاهانه در این مورد تصمیم بگیرید.

بررسی قیمت

از آنجایی که قیمت برای اکثر افراد فاکتور تعیین کننده است، ما با آن شروع می کنیم. همانطور که قبلاً به اختصار اشاره کردیم، قیمت iPad Air تقریباً نصف MacBook Air است. اما این تمام ماجرا نیست، به خصوص اگر قصد دارید از آن به عنوان جایگزین لپ تاپ استفاده کنید.

با 599 دلار، iPad Air 64 گیگابایتی را با Wi-Fi دریافت می کنید، اما این برای جایگزینی لپ تاپ کافی نیست. تنها چیزی که با این قیمت دریافت می کنید تبلت است. برای به دست آوردن تجربه ای به سبک لپ تاپ، حداقل به لوازم جانبی صفحه کلید نیاز دارید. و بهترین چیزی که اپل ارائه می‌کند، صفحه‌کلید جادویی برای آی‌پد است که ۲۹۹ دلار قیمت دارد، یعنی نصف قیمت خود آی‌پد ایر.

اکنون، وقتی این را در نظر می گیرید، مجموع هزینه iPad Air شما ناگهان به 898 دلار می رسد و شما را متعجب می کند که آیا ارزش هزینه کردن صد دلار اضافی برای MacBook Air را دارد یا خیر. و اگر می‌خواهید با قلم بر روی آن بکشید، اپل پنسل اختیاری ۱۲۹ دلاری را فراموش نکنید.

مک بوک ایر با قیمت 999 دلار یک بسته کامل است. برای داشتن تجربه ایده آل از لپ تاپ نیازی به صرف هزینه اضافی برای خرید لوازم جانبی نیز ندارید. علاوه بر این، ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دریافت می‌کنید که چهار برابر فضایی است که در مدل پایه iPad Air در اختیار دارید.

بررسی سیستم عامل

مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر
مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر

سیستم عامل یک فاکتور اصلی و تمایز بزرگ بین این دو دستگاه است، اما بهترین گزینه برای شما بیشتر به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. آیا یک سیستم عامل دسکتاپ تمام عیار را ترجیح می دهید یا از یک سیستم عامل سبک تر و مبتنی بر موبایل نیز راضی هستید؟

M1 MacBook Air سیستم عامل macOS را اجرا می کند، سیستم عاملی که از ابتدا برای رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها طراحی شده است. از سوی دیگر، M1 iPad Air از iPadOS استفاده می‌کند، که اساساً iOS روی استروئیدها است تا از آن ویژگی صفحه ی بزرگ استفاده کند.

در نتیجه، iPad Air شما را به نرم افزارهای موجود در App Store محدود می کند، در حالی که می توانید هر برنامه دسکتاپ را روی Mac خود نصب کنید. همچنین، حتی می‌توانید برنامه‌های پشتیبانی‌شده آیفون و آی‌پد را از Mac App Store روی M1 MacBook Air خود نصب کنید.

iPadOS اپل ممکن است برای کاربران مک فعلی بسیار محدود به نظر برسد، اما اگر قبلاً Mac نداشته‌اید، احتمالاً از تجربه آیفون‌مانندی که روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر به دست می‌آورید خوشحال خواهید شد. از نظر نرم افزاری، ما معتقدیم که M1 MacBook Air دستگاه همه کاره تر از این دو است، به خصوص که M1 Mac می تواند برخی از برنامه های مفید iPad را به صورت محلی اجرا کند، مانند برنامه یLumaFusion.

 

بررسی از نظر کارایی

مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر
مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر

ما از قبل می دانیم که هر دو دستگاه دارای تراشه ی چشمگیر M1 اپل هستند، اما آیا این بدان معناست که هر دو عملکرد یکسانی نیز دارند؟ از نظر تئوری، بله، اما مقایسه آنها دشوار است زیرا آنها سیستم عامل های مختلفی را اجرا می کنند.

شایان ذکر است که مدل پایه MacBook Air دارای یک تراشه M1 با پردازنده گرافیکی 7 هسته ای است، در حالی که iPad Air دارای یک پردازنده ی گرافیکی 8 هسته ای کامل است. البته، تفاوت نظری جزئی در عملکرد GPU وجود دارد، اما به سختی می توان به کارایی آن در دنیای واقعی این مورد را ترجمه کنیم.

البته که هر دو مک بوک ایر و آیپد ایر عملکرد بیشتری نسبت به قیمت هایشان ارائه می دهند. اما با این حال، اگر قصد دارید با نرم افزارهای تولیدی مانند Final Cut Pro یا DaVinci Resolve، کارهایی با پردازنده و پردازنده ی گرافیکی فشرده روی مک خود اجرا کنید، بهتر است مک بوک پرو 14 اینچی رده بالاتر را با تراشه M1 Pro خریداری کنید.

فرقی نمی کند که مک‌بوک ایر بخرید یا آی‌پد ایر، شما تنها 8 گیگابایت رم دریافت می‌کنید، بنابراین در اینجا هیچ تفاوتی برای شما وجود ندارد. البته اگر واقعاً به آن نیاز دارید، می‌توانید MacBook Air را طوری پیکربندی کنید که 16 گیگابایت رم داشته باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که iPadOS و macOS منابع سیستم را متفاوت مدیریت می کنند. اپل تنها به برنامه‌های آی‌پد اجازه می‌دهد تا حداکثر 6 گیگابایت از رم موجود را استفاده کنند و بقیه را به عملکردهای اصلی سیستم واگذار می‌کند. با این حال، macOS چنین محدودیتی در استفاده از حافظه برای برنامه ها ندارد.

 

بررسی دوربین ها

مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر
مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر

تا همین اواخر، لپ‌تاپ‌ها (از جمله مک‌بوک‌ها) دوربین‌های باکیفیتی نداشتند، مخصوصاً در مقایسه با تبلت‌ها و تلفن‌های همراه. با این حال، از زمان همه‌گیری COVID-19، تماس ویدیویی به طور فزاینده‌ای محبوب شده است و کیفیت دوربین را برای بسیاری از مردم در اولویت قرار داده است.

مک بوک ایر دارای دوربین 720p HD برای تماس های FaceTime است که در بهترین حالت می توان آن را متوسط ​​دانست. بنابراین، اگر قصد دارید تماس‌های ویدیویی زیادی انجام دهید یا در جلسات آنلاین شرکت کنید، ممکن است اینجا به مشکل بر بخورید. از سوی دیگر، M1 iPad Air دارای یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض است که تا 1080p/60fps را برای تماس‌های ویدیویی نرم و صاف پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، از ویژگی سنتر استیج اپل پشتیبانی می کند تا در حین حرکت شما را در کادر نگه دارد.

فراموش نکنید که iPad Air یک تبلت است و درست مانند تبلت‌های دیگر، دارای دوربین اصلی قدرتمندتر و ۱۲ مگاپیکسلی است که می‌تواند عکس‌های عالی بگیرد و با سرعت ۴K/۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. مطمئنا، اکثر مردم با استفاده از تبلت خود عکس نمی گیرند، اما برای اسکن اسناد بسیار مفید است.

 

بررسی عمر باتری

مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر
مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر

مک‌بوک ایر و آی‌پد ایر ، دستگاه های بسیار قابل حملی هستند و بنابراین، شما می‌خواهید که در سفر تا حد ممکن دوام بیاورند. خوشبختانه، کارایی Apple M1 عملکرد باتری مک‌بوک‌های جدید را نسبت به نسل قبلی به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است.

در حالی که عمر باتری 10 ساعته iPad Air برای مرور در وب برای تبلت عالی است، MacBook Air تا 15 ساعت وبگردی یا 18 ساعت پخش ویدیو در برنامه Apple TV را ارائه می دهد. این لپ‌تاپ از نظر عملکرد باتری در یک سطح بسیار خاص قرار دارد و تنها مک‌بوک پرو 13 اینچی سنگین‌تر و گران‌تر M1 می‌تواند از این نظر بهتر از آن باشد.

بررسی صفحه نمایش

مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر
مقایسه مک بوک ایر و آیپد ایر

اندازه صفحه نمایش ممکن است عامل مهم دیگری باشد که بر تصمیم خرید شما تأثیر می گذارد. این به این بستگی دارد که آیا صفحه ی نمایش بزگ تری می خواهید یا یک دستگاه قابل حمل تر، زیرا کیفیت پنل در این دو دستگاه تقریباً یکسان است.

iPad Air دارای صفحه نمایش 10.9 اینچی IPS با وضوح 2360×1640 پیکسل در 264 پیکسل در هر اینچ است، در حالی که MacBook Air دارای صفحه نمایش 13.3 اینچی IPS با وضوح 2560×1600 با تراکم 227 پیکسل در اینچ است. هر دو نمایشگر از طیف رنگ گسترده P3 و True Tone پشتیبانی می کنند. با این حال، آی‌پد ایر می‌تواند با حداکثر روشنایی 500 نیت، در مقایسه با 400 نیت در مک‌بوک، فعال باشد که درواقع کمی روشن‌تر است.

لپ تاپ M1 در مقایسه با تبلت M1: تفاوت ها را بدانید

قبل از تصمیم گیری در مورد یکی از این دستگاه ها، ضروری است که دقیقاً بدانید که قصد دارید با آنها چه کاری انجام دهید. اگرچه آی‌پد ایر تبلتی است که از سیستم‌عامل مبتنی بر موبایل استفاده می‌کند، اما در مواردی مانند یادداشت‌برداری، تماس ویدیویی و مصرف رسانه، هنوز بهتر از مک بوک عمل می کند. اما برای اکثر مردم، M1 MacBook Air یک شرایط امن و یک دستگاه با عمرطولانی و توانایی زیاد است که بهترین کارایی را در قبال پولتان به شما می‌دهد.

منبع : makeuseof

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس