آشنایی با قابلیت I’m Feeling Lucky گوگل

93
0
قابلیت I'm Feeling Lucky گوگل

دکمه “I’m Feeling Lucky” از روز اول در صفحه اصلی گوگل ثابت بوده است. اما بسیاری از مردم هیچ شناختی از این قابلیت و یا نحوه کار کردن با آن را ندارند. پس بیایید بررسی کنیم که عملکرد دکمه “I’m Feeling Lucky” چیست؟

این مطلب اضافه شدن گوگل لنز به صفحه جستجوی گوگل هم ممکن است برای شما جالب باشد.

دکمه “I’m Feeling Lucky” چه کاری انجام می دهد؟

قابلیت I'm Feeling Lucky گوگل
قابلیت I’m Feeling Lucky گوگل

فرضیه پشت دکمه “I’m Feeling Lucky” بسیار ساده است. شما یک عبارت جستجو را تایپ می کنید و روی این دکمه کلیک می کنید و گوگل شما را مستقیماً به اولین صفحه وب در میان نتایج جستجوی خود می برد. شما از صفحه نتایج جستجو با تبلیغات و سایر ویژگی های Google عبور می کنید.

در بهترین حالت، تنها با یک کلیک، شما درست همان جایی قرار می گیرید که می خواهید باشید. این کار باعث صرفه جویی در وقت شما می شود و وقتی مطمئن می شوید که با این قابلیت همواره در صفحه وب مناسبی قرار خواهید گرفت، می تواند باعث راحتی شما نیز شود.

اما با وجود اینکه گوگل در کمک به مردم برای یافتن آنچه به دنبالش هستند فوق العاده عالی شده است، با این حال یک نوع قمار در فشار دادن دکمه “I’m Feeling Lucky” و امیدواری برای فرود در صفحه وب مناسب وجود دارد. به هر حال کلیک کردن روی دکمه ای که نام آن” I’m Feeling Lucky ” است، شانسی است.

همچنین شایعه شده است که این دکمه نام خود را از دیالوگ مشهور Clint Eastwood در فیلم Dirty Harry گرفته است – “آیا احساس خوش شانسی می کنی، پانک؟ خوب، شما؟” اما این فقط یک شایعه است و هیچ مدرکی برای تایید آن وجود ندارد.

از کجا می توانید دکمه “I’m Feeling Lucky” را پیدا کنید؟

از سال 2022، دکمه “I’m Feeling Lucky” فقط در نسخه دسکتاپ وب سایت Google در دسترس است. درست در زیر کادر جستجو قرار دارد. اما وقتی شروع به تایپ یک عبارت می کنید، برای دسترسی آسان به زیر پیشنهادات تکمیل عبارت خودکار جستجو می رود.

این قابلیت را در وب سایت تلفن همراه یا برنامه‌ های Google پیدا نخواهید کرد. اما اگر می خواهید از آن در تلفن همراه استفاده کنید، می توانید هنگام باز کردن وب سایت گوگل، از نسخه دسکتاپ این وب سایت در مرورگر مورد علاقه خود استفاده کنید. به همین ترتیب، می توانید عملکرد دکمه “I’m Feeling Lucky” را در Chrome Omnibox با استفاده از برنامه افزودنی “I’m Feeling Lucky” فعال کنید.

چند نفر از “I’m Feeling Lucky” استفاده می کنند؟

اگرچه این دکمه، فضایی را در صفحه اصلی Google اشغال می کند، به نظر نمی رسد که به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. در مصاحبه ای با Minnesota Public Radio’s Marketplace در سال 2007، Marissa Mayer مدیر اجرایی وقت گوگل گفت که کمتر از یک درصد از جستجوهای گوگل از مسیر “I’m Feeling Lucky” انجام می شوند. در صحبت با همان نشریه، حتی Sergey Brin ، یکی از بنیانگذاران گوگل، اعتراف کرد که به ندرت از آن استفاده می کند.

ترافیک جستجو از طریق این دکمه به شدت کاهش یافته است زیرا بخش قابل توجهی از جستجوهای Google اکنون از طریق تلفن همراه انجام می شود (که در سال 2007 اینطور نبود) و به طور پیش فرض دکمه “I’m Feeling Lucky” روی آن وجود ندارد.

علیرغم تعامل کم، دکمه “I’m Feeling Lucky” باید میلیون ها دلار برای این غول جستجو هزینه داشته باشد زیرا هرکسی که از آن استفاده می کند از تبلیغاتی که منبع درآمد عظیم گوگل هستند عبور می کند. پس چرا گوگل آن را نگه می دارد؟

چرا گوگل هنوز دکمه ” I’m Feeling Lucky” را نگه داشته است؟

Mayer در صحبتش با Marketplace ادعا کرد که بنیانگذاران Google نمی خواستند فرایند جستجو «خیلی خشک، بیش از حد شرکتی [و] بیش از حد برای کسب درآمد» شود. بنابراین، در عوض، این دکمه به مردم یادآوری می‌ کند که کارمندان Google هر کدام شخصیت‌ های خاص خود را دارند و افراد واقعی هستند. بنابراین این شرکت ممکن است صفحه جستجوی گوگل را از زمان تاسیس خود در سال 1998 تاکنون چندین بار مجددا طراحی کرده باشد، اما در طی این طراحی ها دکمه “I’m Feeling Lucky” همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

قابلیت های پنهانی در I’m Feeling Lucky

قابلیت I'm Feeling Lucky گوگل
قابلیت I’m Feeling Lucky گوگل

گوگل در قرار دادن قابلیت های پنهانی در محصولات و خدمات خود، از جمله جستجوی گوگل، عالی عمل می کند. و یکی از این قابلیت های پنهانی درست در دکمه “I’m Feeling Lucky” پنهان شده است.

اگر نشانگر ماوس خود را روی دکمه “I’m Feeling Lucky” بچرخانید، متن به یک عبارت تصادفی اسکرول می شود، مانند I’m Feeling Hungry، I’m Feeling Trendy یا I’m Feeling Generous. می ‌توانید با نگه داشتن مکرر نشانگر ماوس، 9 ترکیب “I’m Feeling ” را پیدا کنید. بعلاوه، اگر روی دکمه بدون درخواست در کادر جستجو کلیک کنید، به یکی از محصولات دیگر گوگل مربوط به احساس بیان شده در دکمه “I’m Feeling Lucky” منتقل خواهید شد.

به عنوان مثال، “I’m Feeling Hungry” به نتایج جستجوی Google برای “بستنی های نزدیک من” می رود. به طور مشابه، ” I’m Feeling Trendy” شما را به صفحه اصلی Google Trends می برد.

قابل ذکر است که این قابلیت پنهانی فقط در صفحه اصلی گوگل در ایالات متحده موجود است.

قابلیت پنهانی Google Gravity : I’m Feeling Lucky

قابلیت I'm Feeling Lucky گوگل
قابلیت I’m Feeling Lucky گوگل

قابلیت های پنهانی کلید “I’m Feeling…” تنها ویژگی پنهانی نیست که به دکمه I’m feel lucky مرتبط است. به عنوان مثال، اگر عبارت Google Gravity را در کادر جستجوی گوگل تایپ کنید و دکمه “I’m Feeling Lucky” را فشار دهید، طراحی صفحه اصلی جستجو به نسخه قدیمی تر باز می گردد و همه چیز به پایین صفحه وب می افتد، گویی جاذبه زمین به صفحه اعمال شده است. می توانید با عناصر صفحه بازی کنید یا به صفحه اصلی Google برگردید.

برای دیدن یکی دیگر از قابلیت های پنهانی آن، می توانید “google 1998” را تایپ کنید و دکمه “I’m Feeling Lucky” را بزنید تا طرح اصلی صفحه اصلی Google را دریافت کنید.

هنگامی که “I’m Feeling Lucky” تقریباً بی مصرف شد

جالب اینجاست که گوگل در سال 2010 زمانی که Google Instant را معرفی کرد، دکمه “I’m Feeling Lucky” را تقریباً بلا استفاده جلوه داد. در واقع I’m Feeling Lucky همچنان در صفحه اصلی موتور جستجو وجود داشت، اما برای استفاده از آن باید Google Instant را غیرفعال می کردید. اگر این کار را انجام نمی دادید، به محض اینکه شروع به تایپ یک عبارت جستجو می کردید، گوگل فوراً وارد نتایج جستجو می شد و شما فرصتی برای کلیک بر روی این دکمه نداشتید.

اما این شرکت برای اینکه کمی ارزش و اعتبار به این دکمه اضافه کند، در سال 2012 عبارت تصادفی قابلیت های پنهانی را اضافه کرد. و در نهایت نیز، Google Instant در سال 2017 متوقف شد و دکمه “I’m Feeling Lucky” به شکوه اولیه خود بازگشت.

حال می توانید به صفحه اصلی Google بروید و آن را امتحان کنید و تمام قابلیت های پنهانی آن را پیدا کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس