آموزش نصب ویندوز بر روی لینوکس

520
0

آیا باید از ویندوز و لینوکس با هم استفاده کنید؟ بوت دوگانه را فراموش کنید، بهترین گزینه ایجاد یک ماشین مجازی ویندوز در لینوکس است . در این مقاله به آموزش نصب ویندوز بر روی لینوکس بصورت گام به گام می پردازیم.

آیا نیاز به اجرای نرم افزار ویندوز روی لینوکس دارید؟ یکی از روش های آسان نصب ویندوز در ماشین مجازی است. 

مقاله های زیر را هم بخوانید:

نحوه نصب لینوکس Manjaro بر روی کامپیوتر

معرفی بهترین برنامه های نصب ویندوز بر روی مک

ترجیحاً با تکیه بر Wine یا بوت دوگانه، در واقع استفاده از مجازی ‌سازی، به رایانه مجازی ویندوز دسترسی به پورت‌های USB رایانه فیزیکی شما و سایر دستگاه‌ها را می‌دهد. همچنین به این معنی است که در صورتی که کامپیوتر فعلی شما نیاز به تعویض داشته باشد، می توانید ماشین مجازی را به یک کامپیوتر جدید منتقل کنید.

در این مقاله همه چیزهایی که باید در مورد نصب ویندوز در یک ماشین مجازی در لینوکس با Oracle VirtualBox بدانید توضیح داده شده است.

نصب ویندوز بر روی لینوکس

برای شروع به موارد زیر نیاز دارید:

  • نرم افزار ماشین مجازی 
  • ویندوز رسمی  ISO (دیسک قابل بوت یا USB) با مجوز قانونی ویندوز
  • رایانه شخصی یا لپ ‌تاپی که از مجازی ‌سازی پشتیبانی می‌کند (اگر لپ‌ تاپ شما یک Ultrabook است، به یک درایو DVD خارجی نیز نیاز دارید)
  • رم سیستم کافی

اکنون، دو چیز اول برای شما آسان است.  به ندرت پیش می آید  که شما رایانه شخصی بدون ویندوز داشته باشید، حتی زمانی که لینوکس را اجرا می کنید، ، اما به رایانه ای نیاز دارید که قابلیت مجازی سازی داشته باشد

نحوه فعال کردن مجازی سازی در لینوکس

برای بررسی اینکه آیا رایانه لینوکس شما از مجازی سازی پشتیبانی می کند یا خیر، یک Terminal prompt را باز کرده و دستور زیر را  وارد کنید

lscpu

این دستور همه چیزهایی را که باید در مورد CPU سیستم خود بدانید، مانند مدل، معماری، حافظه پنهان و فناوری مجازی سازی را نشان می دهد.

نصب ویندوز بر روی لینوکس
نصب ویندوز بر روی لینوکس

در این مثال، لپ تاپ HP دارای مجازی سازی Intel VT-x است.

مجازی سازی، اگر به طور پیش فرض فعال نباشد، می تواند در قسمت BIOS سیستم فعال  شود. مسیر انجام این کار به سخت افزاری که استفاده می کنید بستگی دارد. برای بهترین نتایج، BIOS سیستم خود را بوت کنید و به دنبال ارجاع به Intel VT (در رایانه شخصی با معماری اینتل) یا AMD-V (در رایانه شخصی با CPU و مادربرد AMD) باشید.

با توجه به RAM در نظر گرفته شده برای سیستم، در حالی که ممکن است از مجازی سازی در سیستم عامل های قدیمی با 4 گیگابایت دچار مشکل شوید، برای بهترین نتیجه باید با 8 گیگابایت RAM شروع کنید. لپ تاپ مورد استفاده برای آزمایش این راهنما دارای 12 گیگابایت RAM است.

انتخاب نرم افزار مجازی سازی

در حالی که QEMU مسلماً گزینه برتر ماشین مجازی برای سیستم های لینوکس است، ما راه حلی می خواهیم که بتواند ویندوز را با حداقل تلاش و درگیری اجرا کند و به سرعت نصب شود. به این ترتیب، برای این آموزش ما از Oracle VirtualBox استفاده خواهیم کرد.

VirtualBox را در Command Line نصب کنید. برای سیستم های مبتنی بر Debian:

sudo apt install virtualbox 

برای توزیع‌های مبتنی بر RHEL ،از(Fedora,CentOS) استفاده کنید:

sudo dnf install virtualbox

اگر از Arch Linux یا هر توزیع مشابه استفاده می کنید، دستور زیر را وارد کنید:

sudo pacman -S virtualbox

صبر کنید تا VirtualBox نصب شود. در صورت تمایل، می توانید نرم افزار نصب کننده را از Oracle دانلود کنید.

ویندوز را در Oracle VirtualBox راه اندازی کنید

با نصب VirtualBox بر روی رایانه شخصی لینوکس، نرم افزار را راه اندازی کنید.

Oracle VirtualBox می تواند برای اجرای هر نسخه مدرن ویندوز استفاده شود. این راهنما برای کسانی که می خواهند ویندوز 10 یا 11 را نصب کنند مناسب است، اما احتمالا برای ویندوز XP، ویستا، 7 یا 8.1 نیز کار می کند. (برخی تنظیمات ممکن است متفاوت باشد، اما همه تنظیمات اجرا خواهند شد.)

نصب ویندوز بر روی لینوکس
نصب ویندوز بر روی لینوکس

با کلیک روی New شروع کنید، سپس یک نام به دستگاه مجازی بدهید. در منوی کشویی Type اطمینان حاصل کنید که ویندوز انتخاب شده است، و در نسخه، نسخه صحیح ویندوز. تقریباً می توانید هر چیزی را از ویندوز 3.1 تا به امروز اجرا کنید.

برای ادامه روی Next کلیک کنید و در صفحه بعدی، اندازه حافظه را برای ماشین مجازی انتخاب کنید. یک اندازه پیشنهادی پیش‌ فرض بر اساس سیستم‌عاملی که انتخاب کرده‌اید و سخت ‌افزار رایانه فیزیکی شما پیشنهاد می‌شود.

نصب ویندوز بر روی لینوکس
نصب ویندوز بر روی لینوکس

روی Next کلیک کنید تا درایو هارد دیسک مجازی خود را ایجاد کنید، دوباره گزینه پیش فرض را انتخاب کنید، مگر اینکه حجم زیادی از داده برای اجرا در VM داشته باشید.

نصب ویندوز بر روی لینوکس
نصب ویندوز بر روی لینوکس

پس از اتمام، Create را بزنید، سپس نوع فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر فقط می خواهید از هارد دیسک مجازی با VirtualBox استفاده کنید، Next را بزنید، در غیر این صورت فرمت متفاوتی را انتخاب کنید. سپس باید مشخص کنید که HDD مجازی باید به صورت Dynamically تخصیص داده شود (یعنی اندازه آن در صورت لزوم تا حد بالایی  نسبت به حالت از پیش انتخاب شده افزایش می یابد) و یا اندازه ثابت (Fixed size)  را میخواهید. در بیشتر موارد، شما نیازمند حالت Dynamically می باشید.

نصب ویندوز بر روی لینوکس
نصب ویندوز بر روی لینوکس

برای ادامه روی Next کلیک کنید، نام، مکان و اندازه فایل را تأیید (یا تغییر دهید)، سپس دوباره برای ادامه Create را انتخاب کنید.

نصب ویندوز روی لینوکس

با پیکربندی ماشین مجازی -تصور کنید که شما آن را همچون یک PC ساخت اید با اجزای مجازی  – اکنون آماده نصب ویندوز هستید. اگر از یک دیسک یا یک USB برای ارائه فایل ISO استفاده می کنید، اکنون زمان آن است که دیسک یا USB را که فایل ISO را در خود نگه می دارد وارد دستگاه کنید.

اکنون، روی فلش سبز رنگ Start کلیک کنید و مکان Source Data  دیسک نصب کننده ویندوز را انتخاب کنید. روی Start کلیک کنید، سپس منتظر بمانید تا رایانه مجازی تنظیمات ویندوز را بارگیری کند.

اگر قبلاً ویندوز را نصب کرده اید، باید با این کار آشنا باشید،  اگر نه، Wizard به شما در انجام این فرآیند کمک می کند.

نحوه نصب ویندوز 10 VM روی لینوکس بدون دیسک

اگر شما یک برنامه نویس هستید و به دنبال راهی برای نصب مختصر ویندوز 10 برای مقاصد آزمایشی هستید، همه موارد بالا ممکن است کمی حوصله سر بر به نظر برسد.

خوشبختانه، راه حلی وجود دارد که توسط مایکروسافت ارائه شده است. ماشین‌های مجازی ویندوز 7 تا ویندوز 10 (با انقضای 90 روزه) در پورتال Microsoft Edge Developer ارائه می‌شوند. یک VM از اینجا را می توان به راحتی دانلود و در VirtualBox مستقر کرد.

  • به صفحه ماشین‌های مجازی پورتال Microsoft Edge Developer بروید
  • در بخش ماشین‌های مجازی، سیستم‌عاملی را انتخاب کنید که با هدف شما مطابقت دارد (از بین ویندوزهای 7، 8.1 و 10 یکی را انتخاب کنید)
  • در قسمت Choose a VM platform،VirtualBox را انتخاب کنید
  • روی Download.zip کلیک کنید
نصب ویندوز بر روی لینوکس
نصب ویندوز بر روی لینوکس
  • پس از دانلود، فایل دانلود شده را Extract کنید
  • Oracle VirtualBox را باز کنید
  • File > Import Appliance را انتخاب کنید
نصب ویندوز بر روی لینوکس
نصب ویندوز بر روی لینوکس
  • در صفحه Import Virtual Appliance، فایل Download.zip را که EXtract شده را جستجو کنید
  • روی Next کلیک کنید
  • جزئیات ماشین مجازی و تنظیمات پیشنهادی را تأیید کنید و هر تغییری را که لازم می دانید انجام دهید
نصب ویندوز بر روی لینوکس
نصب ویندوز بر روی لینوکس
  • برای ادامه روی Import کلیک کنید (مدت زمان انجام پروسه به RAM سیستم شما و سرعت HDD یا SSD شما بستگی دارد)
  • پس از تکمیل، ماشین مجازی جدید را انتخاب کرده و روی Start کلیک کنید.

برای ورود به VM ویندوز، از نام کاربری/رمز عبور پیش فرض IEUser/Passw0rd استفاده کنید!

نصب ویندوز بر روی لینوکس
نصب ویندوز بر روی لینوکس

همانطور که قبلاً ذکر شد، ارزش آن را دارد که پس از راه‌اندازی، یک Snapshot از ماشین مجازی ایجاد کنید تا در صورت بروز مشکل، بازگشت به آن آسان شود.

قابل ذکر است که، ممکن است لازم باشد تنظیمات ماشین مجازی خود را به گونه ای تغییر دهید تا این کار به درستی کار کند. دستورالعمل های خود  شرکت مایکروسافت اذعان می کند که باید از مقادیر RAM زیر استفاده کنید:

  • تصاویر ویندوز XP 256 – 512: مگابایت
  • تصاویر ویندوز ویستا: 512 – 1024 مگابایت
  • تصاویر ویندوز 7: 1024 – 2048 مگابایت
  • تصاویر ویندوز 8: 1024 – 2048 مگابایت
  • تصاویر ویندوز 10: 1024 – 2048 مگابایت

بنابراین، اگر تصویر ماشین مجازی دانلود شده شما آنطور که انتظار داشتید عملکرد مناسبی ندارد، RAM را همانطور که توسط شرکت ماکروسافت مشخص شد تنظیم کنید. به عنوان یک قاعده سرانگشتی، به جای حداقل RAM، از مقدار حداکثر RAM ذکر شده استفاده کنید.

ویندوز را راه اندازی کنید و نرم افزار را نصب کنید!

اگر تا اینجا پیش رفته اید، کلیه مراحل مورد نیاز را به سرانجام رسانده اید. شما باید بتوانید از طریق DVD (به لطف ابزار VirtualBox) یا با دانلود و نصب نرم افزار را در ویندوز بوت کنید و نرم افزار را نصب کنید.

همه برنامه های معمول ویندوز شما باید به صورت عادی اجرا شوند و فقط توسط سخت افزار کامپیوتر میزبان شما محدود شود – رایانه فیزیکی که VirtualBox را روی آن نصب کرده اید. در صورتی که Bottles and Wine برای شما کار نمی‌کند، قطعا بهترین گزینه برای شما جهت دریافت برنامه‌ها و بازی‌های ویندوز، استفاده از ماشین مجازی است.

داشتن یک ویندوز مجازی که به راحتی می توانید آن را روشن و خاموش کنید، در حالی که به کار با لینوکس خود روزانه ادامه می دهید، در نظر داشته باشید که این یک مزیت بزرگ است. اگر نیاز به اجرای نرم افزار ویندوز و داشتن سخت افزار برای پشتیبانی از مجازی سازی دارید، این یک راه حل عالی است.

منبع : makeuseof

 

5/5 - (4 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس