استفاده از تابع TRIM در گوگل شیت

79
0
استفاده از تابع TRIM در گوگل شیت

عملکرد TRIM در Google Sheets به شما امکان می‌دهد فضاهای سفید اضافی را از یک سلول یا آرایه داده حذف کنید. در این مقاله استفاده از تابع TRIM در گوگل شیت آورده شده است.

دیدن صفحات خالی بیش از حد آزاردهنده است و می‌تواند اجرای عملکردهای خاصی را مختل کند. اما، می‌توانید با استفاده از عملکرد TRIM، این مشکل را به راحتی در Google Sheets برطرف کنید.

عملکرد TRIM در Google Sheets چگونه است؟

زمانی که یک متن را در صفحه گسترده کپی یا وارد می‌کنیم، اغلب فضاهای اضافی به متن وارد می‌شود که ممکن است بر نتایج کار شما تأثیر بگذارد. برای مقابله با صفحات سفید باید این شکاف ها را از بین ببرید.

می‌توانید از فرمول TRIM برای حذف فضاهای اضافی و مرتب کردن متن به جای تغییر دستی داده ها برای حذف آن استفاده کنید. TRIM می‌تواند از شر فضاهای پیشرو، دنباله دار و تکراری حاشیه متن خلاص شود. پس از حذف فضاهای اضافی، یک رشته متن جدید بر اساس رشته اصلی ارائه شده تولید می‌کند.

نحوه استفاده از منوی Trim Space در Google Sheets

حتی ممکن است نیازی به استفاده از عملکرد TRIM برای مرتب کردن فضاهای سفید اضافی خود نداشته باشید. اغلب مواقع می‌توانید از میانبر فضای خالی Trim استفاده کنید که استفاده از آن بسیار ساده تر است.

تنها با چند مرحله ساده می‌توانید به این عملکرد دسترسی داشته باشید. این کاری است که باید انجام دهید:

استفاده از تابع TRIM در گوگل شیت
استفاده از تابع TRIM در گوگل شیت
  1. سلول هایی را که می‌خواهید تمیز کنید انتخاب کنید. رنگ آبی انتخاب را نشان می دهد.
  2. روی «داده» در نوار اصلی بالای صفحه گسترده خود کلیک کنید. با این کار یک منوی کشویی باز می‌شود.
  3. روی پاکسازی داده ها کلیک کنید.
  4. بر روی فضای سفید برش کلیک کنید.

پس از کلیک بر روی این گزینه، Google Sheets داده های موجود در سلول های انتخاب شده را پردازش کرده و تغییرات را اعمال می‌کند. این گزینه برای یک بار استفاده عالی است زیرا فرمول برای هیچ سلولی اعمال نمی‌شود، محاسبات غیر ضروری را ذخیره می‌کند و جلوی کند شدن صفحات گسرتده را می‌گیرد.

تابع TRIM

اگر میانبر منوی فضای خالی Trim کاری را که شما نیاز دارید انجام نمی‌دهد، باید به جای آن از تابع TRIM استفاده کنید. فرمول TRIM در Google Sheets نسبتاً ابتدایی است، زیرا فقط از یک پارامتر استفاده می‌کند. در اینجا فرمول آن است:

TRIM(text)=

پاراگراف text در این فرمول متنی، آدرس سلول نیازمند برش را مشخص می‌کند. برای گذاشتن فاصله های جداگانه بین کلمات، TRIM تمام شکاف ‌های قبل از کاراکتر اولیه، فاصله های بعد از آخرین کاراکتر و تمام فاصله های تکراری بین آنها را حذف می‌کند.

نحوه استفاده از تابع TRIM در Google Sheets

استفاده از این تابع همچنین به شما امکان می‌دهد داده ها را از یک صفحه دیگر یا بخش دیگری از همان صفحه گسترده وارد کنید. بیایید نگاهی به دومی بیندازیم. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

استفاده از تابع TRIM در گوگل شیت
استفاده از تابع TRIM در گوگل شیت
  1. روی سلولی که می‌خواهید فرمول را بنویسید کلیک کنید. در این مورد، سلول D2 است.
  2. برای شروع فرمول، علامت (=) را تایپ کنید.
  3. قسمت ابتدایی فرمول را که TRIM (.
  4. آدرس سلولی را که می خواهید از تابع TRIM در آن استفاده کنید تایپ کنید. بهتر است از سلول اول در اینجا استفاده کنید زیرا می‌توانید از تکمیل خودکار استفاده کنید. در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد. در این مورد، از سلول A2 استفاده کردیم.
  5. برای تکمیل فرمول، براکت بسته را اضافه کنید.
  6. برای اجرای فرمول، دکمه Enter را فشار دهید.

با حذف تمام فضاهای غیر ضروری، مقدار سلول اضافه شده را خواهید دید. اما، شما به احتمال زیاد فقط یک مقدار برای مرتب سازی ندارید. صفحات گسترده می‌توانند شامل هزاران ورودی برای یک ستون باشند، و مرتب کردن همه آنها یک به یک کار عقلانی نیست. درعوض، می‌توانیم از ویژگی مفید تکمیل خودکار در Google Sheets استفاده کنیم.

برای استفاده از آن، سلول را انتخاب کنید، کلیک کنید و نقطه آبی را در گوشه سمت راست پایین کادر بکشید. آن را به سمت جهت داده ها بکشید. فرمول به طور خودکار برای تمام سلول های آنجا اعمال می‌شود.

مورد استفاده پیشرفته: ایجاد یک تابع TRIM تودرتو در Google Sheets

مانند بسیاری از توابع دیگر در Google Sheets، می‌توانید از TRIM در کنار سایر عملکردها نیز استفاده کنید. برای نشان دادن این موضوع، بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم از توابع ARRAYFORMULA، SPLIT و TRIM برای تمیز کردن داده ها و مرتب سازی آنها در سلول های مختلف استفاده کنیم. قبل از شروع، بیایید به نحوه استفاده از این فرمول ها نگاه کنیم.

نحوه اجرای ARRAYFORMULA در Google Sheets عبارت است از:

ARRAYFORMULA(formula)=

این پارامتر می‌تواند یک محدوده یا عبارتی باشد که از یک یا چند محدوده سلولی استفاده می‌کند یا تابعی که نتیجه آن می‌تواند بزرگتر از یک سلول باشد.

نحوه اجرای SPLIT در Google Sheets به این صورت است:

SPLIT(text, delimiter)=

پارامتر text، محدوده حاوی متن برای تقسیم را مشخص می‌کند، و delimiter، نویسه‌ای است که برای جدا کردن متن استفاده می‌شود، مانند فاصله یا خط فاصله.

در مثال زیر، متنی که می‌خواهیم تقسیم کنیم این است:

  • Diane Barrett , Monica Webster , Travis Lopez , Lawrence Briggs , Steven Rose , Connie West , Luz Herrera

همانطور که می‌بینید، فضاهای اضافی وجود دارد و تمام متن در یک سلول ظاهر می‌شود. در اینجا نحوه استفاده از توابع تو در تو برای تقسیم داده ها آمده است:

  1. روی سلولی که می‌خواهید نام کوچک نشان داده شود، B3 در مثال بالا کلیک کنید.
  2. برای شروع فرمول، نماد برابر (=) را وارد کنید.
  3. قسمت اول فرمول یک آرایه خواهد بود، بنابراین ابتدا ARRAYFORMULA( را تایپ کنید.
  4. فرمول TRIM را اضافه کنید. (TRIM را تایپ کنید در اینجا.
  5. برای شروع فرمول SPLIT، SPLIT را اضافه کنید.
  6. در اینجا، دو پارامتر مورد نیاز برای فرمول SPLIT را اضافه می‌کنیم. در مثال بالا، A1 را به عنوان آرگومان متنی تایپ کردیم، که آدرس سلول حاوی نام ها است.
  7. یک کاما اضافه کنید.
  8. Delimiter را در علامت نقل قول تایپ کنید، که شبیه به » خواهد بود.
  9. حالا براکت های بسته را اضافه کنید تا فرمول تکمیل شود. توجه: وقتی فرمول تودرتو دارید، باید به اندازه تعداد توابع موجود در فرمول، براکت های بسته را اضافه کنید. در مثال بالا، این سه براکت است.
  10. Enter را فشار دهید.

فرمول تودرتو چگونه کار می کند؟

فرمول تکمیل شده در این مثال خاص به شکل زیر است:

ARRAYFORMULA(TRIM(SPLIT(A1,”,”)))=

هنگامی که دکمه Enter را فشار دهید، می‌بینید که نام ها به درستی تقسیم می‌شوند و کاما به عنوان نقطه تقسیم (delimiter) است. TRIM فاصله های قبل و بعد از نام ها را حذف می‌کند و ARRAYFORMULA مطمئن می‌شود که نام ها در سلول های مناسب خود اضافه می‌شوند، یعنی آنها را به یک آرایه تبدیل می‌کند.

استفاده از تابع TRIM در گوگل شیت

اگرچه ممکن است اغلب مجبور نباشید از توابع TRIM تودرتو استفاده کنید، اما داده های کپی شده اغلب دارای فضاهای ناخواسته هستند. بنابراین، باید خود را با میانبر منوی فضای خالی Trim و عملکرد TRIM به عنوان پله ای برای بهبود عملکرد Google Sheets آشنا کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس