بررسی کامل ویژگی های Linux mint 21 | معرفی vanessa

56
0
ویژگی های Linux mint 21

Linux Mint 21 با نام “Vanessa” یک بروزرسانی برای کاربران Mint در 31 ژوئیه 2022 منتشر کرد. در اینجا خلاصه ای از آنچه در این نسخه جدید وجود دارد شامل تغییرات، بهبودها و ویژگی های جدید ارائه شده است.

بررسی کامل ویژگی های Linux mint 21

Vanessa اولین نسخه از سری Linux Mint 21 V است که دارای یک برنامه پشتیبانی طولانی مدت است و تا سال 2027 ادامه خواهد داشت. همانطور که خواهید دید، پیشرفت ها و به روز رسانی ها جدیدترین Linux Mint را نسبت به نسخه های قبلی خود کارآمدتر و پیشرفته تر می کند.

مدیر  Blueman Bluetooth 

Linux mint 21
Linux mint 21

Linux Mint 21 مدیر Blueberry  را برای Blueman کنار گذاشته است. هدف اصلی Blueman مدیریت تنظیمات بلوتوث برای اشتراک گذاری داده ها در دستگاه های مختلف است. این مورد یک مدیریت کارآمد است که در همه محیط ها به خوبی کار می کند. حتی می توانید از خط فرمان استفاده کنید.

Blueberry  به پروژه سنتی gnome-bluetooth وابسته بود، در حالی که Blueman رابط دقیق تری برای بررسی و کنترل اتصالات شما که بر استاندارد Bluez تکیه می کند، ارائه می دهد. این اتصال بهبود یافته است و عملکرد بهتری دارد، به خصوص با دستگاه های صوتی می تواند عملکرد بسیار خوبی را ارائه دهد.

بهبود File Browser Thumbnails

Linux mint 21
Linux mint 21

Vanessa بر روی بهبود عملکرد و همچنین قابلیت استفاده تمرکز دارد و xapp-thumbnailers  را برای بهبود تجربه کاربری شما یکپارچه می کند. وقتی file manager فایلی را نمی شناسد و به جای preview  یا  thumbnail، علامت سوال را نمایش می دهد یا خالی می ماند می تواند اغلب برای کاربران خسته کننده است. 

این قابلیت استفاده و تضعیف تجربه کاربر، به ویژه از آنجایی که پسوند فایل های جدید در بازار اغلب ظاهر می شوند. Thumbnailer این شکاف را پر می کند و thumbnails  گم شده را به فایل هایی مانند ePub، MP3، RAW، AppImage و WebP اضافه می کند. اکنون preview  تصویری را که آن فایل‌ها دارند می‌بینید.

آپشن های بیشتر Sticky Notes

Linux mint 21
Linux mint 21

Sticky Notes یک ابزار مفید برای نوشتن سریع یادداشت ها در دسکتاپ شما است. Sticky Notes بهبود یافته در Vanessa  به شما امکان می‌دهد یادداشت‌های خود را کپی کنید و نیازی به کپی کردن متن از یک یادداشت و چسباندن آن بر روی یادداشت جدیدی که ایجاد کرده‌اید را از بین ببرید. 

این به روز رسانی، مانند دو مورد بالا، بر افزایش قابلیت استفاده تمرکز دارد. پیش از این، با ایجاد یک note  جدید، برنامه یک رنگ تصادفی به یادداشت اختصاص می‌داد. در این آپدیت می توانید رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. علاوه بر این، به‌روزرسانی نماد یادداشت‌ها را نیز تغییر داده است.

Automated Task Monitor 

Automated tasks معمولاً در پس‌زمینه اجرا می‌شوند تا بهره‌وری شما را بهبود بخشند و کارها را آسان‌تر کنند. این کارها ممکن است کارهایی از پیش برنامه ریزی شده باشند که برای شما کاربردی است مانند دریافت patch  امنیتی در browser app شما در background. همچنین می تواند کارهایی را که ایجاد می کنید را خودکار کند.  

اما گاهی اوقات، این کارها می توانند سرعت دستگاه شما را نیز کاهش دهند و بر عملکرد آن تأثیر بگذارند. Vanessa  یک مانیتور می آورد که فرآیندهای در حال اجرا در پس زمینه را با یک  pop-up در system tray نمایش می دهد. به این ترتیب، بدون نیاز به باز کردن و تمیز کردن مانیتور سیستم، دقیقاً می‌دانید که کدام وظایف خودکار باعث کاهش سرعت سیستم شما می‌شوند.

XApps بهبود یافته است، مانند Timeshift

Linux mint 21
Linux mint 21

XApps چند به روز رسانی بهبود یافته درVanessa  دریافت کرده است. توسعه دهندگان Mint ابزار پشتیبان گیری Timeshift را به عنوان یک XApp در حال حرکت به جلو حفظ می کنند، که به معنای تجربه سازگارتر در نسخه های Mint است. به روز رسانی جدید به آن امکان می دهد در صورت کمبود فضای ذخیره سازی، فرآیند پشتیبان گیری را متوقف کند و همچنین می تواند فضای مورد نیاز برای عکس فوری بعدی را تعیین کند.

علاوه بر این، Xviewer، Warpinator، The Thingy و WebApp manager نیز به‌روزرسانی‌های برجسته‌ای را دریافت کرده‌اند. همه این به‌روزرسانی‌ها در جهت ارائه تجربه کاربری بهتر به شما کار می‌کنند.

Muffin Rebased on Mutter 

Muffin یک window manager برای محیط دسکتاپ Linux Mint Cinnamon است. در Vanessa ، نسخه Cinnamon 5.4 است و حاوی یک به‌روزرسانی است که Muffin را روی Mutter، display server ،  window manager و  compositor library  که Muffin از آن جدا شده است، تغییر می‌دهد.

قبلا Muffin از نظر ویژگی ها کمتر Mutter بود. اما پس از این تغییر، Muffin به‌روزرسانی‌ها و بهبودهای سریع‌تری را دریافت می‌کند. با این حال، این یک به روز رسانی عملکرد است، بنابراین تغییرات بصری زیادی را مشاهده نخواهید کرد.

ارائه GTK Theme

Cinnamon 5.4 در Vanessa  قابلیتی را اضافه کرده است که تمام ویندوزها را با موضوع GTK رندر می کند. این ظاهر بصری و عملکرد سیستم را بدون توجه به طراحی پنجره بهبود می بخشد.  

رندر GTK Theme بیشتر یک افزایش عملکرد است، اما تغییرات بصری را نیز مشاهده خواهید کرد. پس از به‌روزرسانی Muffin ، cinnamon-control-center پیشرفت‌های زیادی داشته است. گزینه های Display configuration  را به Control Center اضافه کرده است و GTK theme مسئول window panels و فعال و غیرفعال کردن استایل های app است.  

بهبود Printing  و  Scanning

Linux mint 21
Linux mint 21

در برهه‌ای از زمان، احتمالاً از تلاش برای راه‌اندازی چاپگر روی رایانه شخصی لینوکس خود ناامید شده‌اید. معمولاً به یک مشکل مربوط به راننده ختم می شود.

Vanessa  از یک سیستم چاپ و اسکن driverless  پشتیبانی می کند که در آن با چاپگر یا اسکنر بسیار سریعتر بدون نیاز به درایور برای کار ارتباط برقرار می کند. این به روز رسانی فرآیند چاپ و اسکن را نسبت به نسخه های قبلی بسیار روان تر و کارآمدتر می کند. 

انتخاب منابع نرم افزاری بهبود یافته

Linux mint 21
Linux mint 21

Linux Mint 21 ، software sources menu را با امکان انتخاب چندین منبع، لیست های مخزن و لیست های PPA بهبود بخشیده است. این ویژگی به شما کمک می کند دستگاه خود را به طور موثر تمیز کنید و چندین مورد را به طور همزمان حذف کنید. 

هر زمان که بخواهید یک برنامه را uninstall  کنید تا از فایل های سیستم و عملکرد محافظت کنید، سیستم یک dependency check (بررسی وابستگی) اجرا می کند. به این ترتیب، می توانید مطمئن باشید که حذف یک برنامه برای سایر برنامه ها مشکلی ایجاد نمی کند. 

Backgrounds جالب و جدید

Linux mint 21
Linux mint 21

در حالی که بیشتر تغییراتی که در بالا در مورد آن صحبت کردیم بر قابلیت استفاده و عملکرد تمرکز دارند، Mint 21 برای لذت زیبایی شناختی شما بدون برخی به روز رسانی های مرتبط با ظاهر نیست.

آخرین نسخه Linux Mint تصاویر پس زمینه جدیدی را در این به روز رسانی اضافه کرده است تا ظاهری تازه به دسکتاپ شما بدهد. بیش از 20 wallpaper  جدید در دسته‌های مختلف اضافه شده است و شما از dark mode در برنامه‌های خود پشتیبانی می‌کنید که ظاهر کلی تم Mint را بهبود می‌بخشد.

نحوه دریافت Linux Mint 21 Vanessa

برای دریافت ISO به صفحه رسمی دانلود LInux Mint مراجعه کنید. همچنین می توانید آن را به صورت torrent  یا یک فایل معمولی از منابع مختلف لیست شده هم دانلود کنید. اگر می‌خواهید قبل از نصب اطلاعات بیشتری کسب کنید، یادداشت‌های انتشار یافته رسمی Vanessa را ​​بررسی کنید. برای جلوگیری از هرگونه مشکلی، ضروری است که مشخصات دستگاه خود را بررسی کنید تا با Vanessa’s requirements مطابقت داشته باشید.

منبع : howtogeek

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس