بهترین فیلم های طولانی تاریخ

82
0
بهترین فیلم های طولانی تاریخ

طبق یک قانون نوشته، ۹۰ دقیقه یا همان یک ساعت‌ونیم تبدیل شده به زمان استاندارد یک فیلم سینمایی. تهیه‌کنندگان طی سال‌ها آزمون‌وخطا می‌دانستند که یک فیلم می‌تواند ۹۰ دقیقه در اوج باشد و بعد از آن ممکن است بیننده را در سالن‌های سینما دچار خستگی و فرسودگی کند. در این پست به بررسی بهترین فیلم های طولانی تاریخ می پردازیم.

بهترین فیلم های طولانی تاریخ

طبعا در این بین فیلم‌های طولانی‌تری هم وجود داشت که اکثرا «فیلم هنری» محسوب می‌شدند و به ندرت فیلمی طولانی مثل «خوب، بد، زشت» یا «برباد رفته» می‌توانست هم نظر منتقدان را جلب کند و هم تماشاگر را چند ساعت روی صندلی‌اش میخکوب نگه دارد.
حالا این قاعده چندسالی است به‌هم ریخته. بعد از مد شدن فیلم‌های دنباله‌دار و ابرقهرمانی و البته بهبود فوق‌العاده تکنولوژی‌های ضبط و پخش فیلم، حالا تهیه‌کننده‌ها نگران ریزش مخاطب نیستند و بی‌پروا آثار بالای دو ساعت را راهی اکران می‌کنند و آن‌قدر به محصولات‌شان اطمینان دارند که می‌دانند مخاطبی که به فیلم‌های یک دقیقه‌ای اینستاگرامی و تیک‌تاکی عادت کرده، حاضر است چند ده دقیقه از وقتش را در سالن جادویی سینما سپری کند.

کافی است نگاهی به بعضی از فیلم‌های موفق و پرفروش سال‌های اخیر بیندازیم که جزو طولانی ترین فیلم ها هم هستند و زمان بسیار بلندی هم دارند تا این حقیقت را قبول کنیم:

آواتار ۲: راه آب = ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه
همه چیز، همه‌جا به یک‌باره = ۲ساعت و ۲۰ دقیقه
جان ویک ۴ = ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه
انتقام‌جویان: پایان بازی = ۳ ساعت و دو دقیقه

فیلم یک روز تابستانی درخشان‌تر | ۱۹۹۱ | A Brighter Summer Day
زمان فیلم: ۳ ساعت و ۵۷ دقیقه

«ادوارد یانگ» فیلمساز تایوانی، به عنوان یکی از بزرگترین فیلمسازان مدرن شناخته می‌شود که پیش از مرگش در سال ۲۰۰۷، آثار کلاسیکی مانند «یی یی»، «دو لی شی دای» و یک روز تابستانی درخشان‌تر را خلق کرده بود. بهترین فیلم او روایت‌گ یک داستان بزرگ‌سالانه عاشقانه است درباره پسر جوانی که در درگیری شدید بین دو باند تبهکار گرفتار شده. مدت‌زمان تقریبا ۴ ساعته فیلم در نگاه اول ترسناک است، اما خیلی زود غرق فیلم و روایت جذاب و درگیرکننده آن می‌شوید و بعید است بتوانید تماشای آن را ترک کنید.

فیلم همان‌طور که گهگاه به جلو می‌رفتم، بارقه‌ای کوتاه از زیبایی را می‌دیدم | ۲۰۰۰ | As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty
زمان فیلم: ۴ ساعت و ۴۸ دقیقه

این یکی اسمش هم رکورددار یکی از طولانی ترین اسامی فیلم تاریخ سینماست! چهارمین فیلم طولانی در فهرست ما، فیلمی تجربی از «جوناس مکاس» است. فیلمی عمیقا گرم و صمیمی که می‌توان آن را ارزیابی کارگردان از زندگی خود دانست. مکاس در طول ۳۰ سال از زندگی خصوصی خود فیلمبرداری کرده و با خلاصه کردن این ۳۰ سال در تقریبا ۵ ساعت، اثری فراتر از زمان و مکان ساخته که بیننده را در حالت مراقبه قرار می‌دهد.

فیلم مکاس با آهنگسازی محشر، اودیسه‌ای از وجود انسان است که مخاطبش را به سفری غم‌انگیز، طنزآمیز و شگفت‌انگیز از طریق تصاویر متحرک مهمان می‌کند.

فیلم اورکا | ۲۰۰۰ | Eureka
زمان فیلم: ۳ ساعت و ۳۷ دقیقه

این فیلم «شینجی آئویاما» یک درام عمیقا پیچیده و احساسی است که داستان گروهی از بازماندگان آسیب‌دیده یک اتوبوس‌ربایی توام با قتل را روایت می‌کند که دوباره به هم رسیده‌اند و برای غلبه بر ترس‌ها و تجربه تلخی که منجر به شکنندگی‌شان شده، به یک سفر جاده‌ای می‌روند. با این حال زمانی که معلوم می شود یک قاتل زنجیره‌ای دیگر در میان جمع قرار دارد، ماجرا پیچیده می‌شود!

اورکا شاهکاری در ساخت اتسمفر است که نگاهی دلخراش به غم و اندوه و عواقب روانی آسیب‌های جدی دارد.

فیلم ژان دیلمان | ۱۹۷۵ | Jeanne Dielman
زمان فیلم: ۳ ساعت و ۲۲ دقیقه

نام اصلی شاهکار «شانتال آکرمن» طولانی است: ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل. این فیلم تجربی زمانی که اکران شد، توسط نشریه نیویورک‌تایمز به عنوان نخستین شاهکار واقعی زنان در تاریخ سینما نام گرفت. در نظرسنجی اخیر نشریه سایت‌اندساوند هم بالاتر از «سرگیجه» هیچکاک و «همشهری کین» اورسون ولز در رتبه چهارم بهترین فیلم تاریخ سینما قرار گرفت که البته خیلی‌ها این رتبه‌بندی را ناشی از بازی‌های «تبعیض مثبت» نژادی و جنسی قلمداد کرده‌اند.

فارغ از این‌که آیا ژان دیلمان این‌قدر در تاریخ سینما مهم است یا نه، باید آن را فیلمی درجه‌یک نامید. فیلم روایتگر بخش‌هایی از ۳ روز زندگی یک مادر مجرد به نام ژان دیلمان است. ژان برای امرار معاش خود و پسرش هر روز مجبور به تن‌فروشی است.

فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه | ۲۰۰۳ | Lord of the Rings: The Return of the King
زمان فیلم: ۴ ساعت و ۱۲ دقیقه
احتمالا همه ما دوستی داشته‌ایم که سعی کرده ما را مجاب کند تا بیش از ۴ ساعت به تماشای آخرین قسمت از تریلوژی مشهور و پرفروش «پیتر جکسون» بنشینم! البته که نسخه اکران‌شده تقریبا ۳ ساعت است، اما نسخه نمایش خانگی فیلم که با تدوین اختصاصی جکسون راهی بازار شد، ۴ ساعت و ربع زمان دارد و اگر از هواداران دنیای ارباب حلقه‌ها هستید باید بگوییم نه تنها وقت‌تان با دیدن این نسخه تلف نمی‌شود، که یک جان به جان‌های‌تان هم اضافه خواهد شد!

فیلم حاوی صحنه‌های اضافه‌شده بسیار جذاب و دلپذیری است که باعث می‌شود با خودتان فکر کنید چقدر این سری‌فیلم‌ها ماهرانه ساخته شده‌ و بر ارزش‌های کتاب‌های «تالکین» افزوده است.

فیلم نزدیک مرگ | ۱۹۸۹ | Near Death
زمان فیلم: ۵ ساعت و ۵۸ دقیقه

از بین فیلم‌های این فهرست، تماشای این یکی واقعا طاقت‌فرساست! نه به خاطر زمان طولانی‌اش، بلکه به خاطر مضمون تلخش. مستندساز مشهور آمریکایی «فردریک وایزمن» با دوربینش به بیمارستانی در ماساچوست رفته تا لحظات پایانی زندگی بیمارانی که در آستانه مرگ هستند را ثبت کند. دوربین او فقط روی بیماران متمرکز نیست و به پزشکان و پرستاران بیمارستان هم می‌پردازد و نحوه مواجهه روزمره آن‌ها با پدیده مرگ را به ثبت می‌رساند.

فیلم شوآ | ۱۹۸۵ | Shoah (بهترین فیلم های طولانی تاریخ)
زمان فیلم: ۹ ساعت و ۲۶ دقیقه

یک مستند تلخ ۹ ساعت‌ونیمه درباره یکی از تلخ‌ترین فجایع جهان به نام هولوکاست. «کلود لانزمان» ۱۱ سال از زندگی‌اش را وقف ساخت این فیلم کرد تا با بازماندگان، شاهدان و جنایتکاران هولوکاست مصاحبه کند و بیننده را به دل اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها در کشور لهستان ببرد تا از نزدیک با یکی از سنگدلانه‌ترین جنایات تاریخ بشر مواجه شوند.

در فیلم به ۴ موضوع اصلی پرداخته می‌شود: اردوگاه مرگ خلمنو که آلمانی‌ها برای اولین بار در این اردوگاه از وانت گاز برای کشتار یهودیان استفاده کردند؛ اردوگاه‌های مرگ تربلینکا و آشویتز و گتوی ورشو، همراه با شهادت بازماندگان و شاهدان و مرتکبان جنایت‌ها.

فیلم روزی روزگاری در آمریکا | ۱۹۸۴ | Once Upon a Time in America
زمان فیلم: ۳ ساعت و ۴۹ دقیقه

احتمالا آشناترین فیلم فهرست طولانی ترین فیلم های قابل تماشا، اثر سترگ و دیدنی «سرجیو لئونه» یکی از بزرگ‌ترین وسترن‌سازهای تاریخ سینماست. اکثر سینمادوستان سه‌گانه وسترن سرجیو لئونه را دیده‌اند که در آن کلینت ایستوود در نقش «مردی بی‌نام» بازی می‌کند، اما تعداد کمی از دوستداران او وقت گذاشته‌اند تا بنشینند و کلاسیک جنایی او در سال ۱۹۸۴ را هم تماشا کنند. این فیلم با بازی «رابرت دنیرو»، «الیزابت مک‌گاورن»، «جو پشی» و «جنیفر کانلی»، داستان یک گانگستر سابق دوران ممنوعیت الکل در آمریکا را روایت می‌کند که ۳۵ سال بعد به زادگاهش بازمی‌گردد و در آن‌جا مجبور می شود با گناهان گذشته خود مواجهه شود.

فیلم تانگوی شیطان | ۱۹۹۴ | Sátántangó (بهترین فیلم های طولانی تاریخ)

زمان فیلم: ۷ ساعت و ۱۹ دقیقه

حتی بسیاری از خوره‌های روشنفکر سینما هم تماشای بعضی از فیلم‌های «آندری تارکوفسکی» و خصوصا «بلا تار» را به تحمل شکنجه تشبیه کرده‌اند. فیلم‌هایی با ریتم کند، لانگ‌شات‌ها و پلان‌های بسیار طولانی و عاری از هر نوع حادثه یا اکشنی! جناب بلا تار در تانگوی شیطان هر که را که مدعی علاقه به سینمای اصطلاحا «هنری» است به یک چالش ۷ ساعته دعوت کرده که بعید است هر کسی از پس آن بربیاید!

استاد در سال ۱۹۹۴ یک حماسه ۷ ساعته را کارگردانی کرد، یک درام حماسی که داستان ساکنان یک مزرعه در حال فروپاشی را روایت می‌کند که در روزی که باید مبلغ زیادی را پرداخت کنند، شاهد بازگشت یک همکار سابق به مزرعه هستند.

فیلم مصیبت و همدردی | ۱۹۶۹ | The Sorrow and the Pity
زمان فیلم: ۴ ساعت و ۱۱ دقیقه

غم و اندوه ناشی از خسارات و فجایع جنگ جهانی دوم آن‌قدر زیاد است که اختصاص دادن ۴ ساعت برای ساخت یک مستند درباره آن، زمان زیادی محسوب نمی‌شود. این مستند برجسته «مارسل اوفولس» با بررسی واکنش‌های مختلف مردم فرانسه به تهاجم نازی‌ها در می ۱۹۴۰، بینش قابل‌توجهی از زندگی تحت اشغال ارائه می‌کند و بیننده را در مورد این‌که چگونه در برابر تهدیدی مشابه واکنش نشان خواهند داد، به چالش می‌کشد.

فیلم دریچه‌ای شگفت‌انگیز رو به زندگی ملتی است که ناگهان در یک جنگ ویران‌گر محصور شده و باید با شرایط وخیم جنگ کنار بیاید.

filimo

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس