بهترین لنزهای دوربین برای انواع عکاسی

52
0
بهترین لنزهای دوربین

زمانی فرا می رسد که هر دارنده DSLR یا بدون آینه می خواهد از کیت لنز همراه دوربین خود جدا شود. اما با توجه به تعداد زیادی که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، کدام لنز را باید بخرید؟ در این مقاله به  معرفی بهترین لنزهای دوربین می پردازیم.

بهترین لنزهای دوربین برای انواع عکاسی

گرفتار شدن در دام این فکر که به طیف کانونی کامل لنزها، از فوق‌عریض تا فوق‌بلند نیاز دارید، آسان است. این رویکرد اشتباه است. در عوض، تصمیم بگیرید که چه نوع عکسی را می‌خواهید بگیرید، سپس لنزی را انتخاب کنید که برای آن نوع عکاسی مناسب‌تر است.

بیایید نگاهی به انواع محبوب عکاسی بیندازیم و به چه نوع لنزهایی برای آنها نیاز دارید.

بهترین لنز دوربین برای عکاسی غیررسمی

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: لنزtelephoto zoom  زوم تله فوتو مقرون به صرفه

اکثر تولید کنندگان یک زوم تله فوتو را به عنوان همراه لنز کیت با همان طراحی، کیفیت ساخت و قیمت مقرون به صرفه تولید می کنند. معمولاً بردی در حدود 55 تا 200 میلی‌متر دارد و اگر دائماً آرزو می‌کنید که لنز کیت شما می‌تواند بیشتر زوم کند، یک انتخاب عالی است.

گزینه دیگری وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن دارد، به خصوص اگر تمایلی به استفاده از تجهیزات سنگین دوربین ندارید. یک لنز pancake پنکیک.

این لنز معمولا کمتر از یک اینچ ضخامت دارد. آنها معمولاً لنزهای prime  هستند، اما چند گزینه زوم نیز وجود دارد، مانند پاناسونیک 12-32 میلی‌متری برای دوربین‌های Micro Four-Thirds. 

این فاصله کانونی جایگزین لنز کیت موجود شما می شود، اما می تواند ارزشش را داشته باشد. یک لنز pancake روی یک دوربین بدون آینه یک تنظیمات بسیار قابل حمل را ایجاد می کند. این نهایت در عکاسی معمولی است.

بهترین لنز دوربین برای عکاسی در تعطیلات

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: لنز Superzoom سوپرزوم

هنگامی که در تعطیلات هستید، نمی خواهید دائماً لنزها را عوض کنید یا انبوهی از تجهیزات دوربین را با خود حمل کنید. اما شما حداکثر انعطاف پذیری را می خواهید، زیرا همیشه نمی دانید چه عکسی خواهید گرفت.

برای این منظور یک لنز superzoom ساخته شد. با فاصله کانونی از 18 تا 200 میلی‌متر یا 18 تا 300 میلی‌متر در سنسور برش(crop)، شما را برای اکثر موقعیت‌ها تحت پوشش قرار می‌دهد.

یکی دو موضوع وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. لنزهای superzoom می توانند گران باشند، به خصوص اگر مدلی با کیفیت خریداری می کنید، و برای عکاسی در نور کم مناسب نیستند. آنها همچنین تمایل دارند بسیار بزرگ و سنگین باشند.

اگر می‌خواهید اندازه را پایین نگه دارید، تغییر به دوربین بدون آینه (به جای استفاده از دوربین DSLR) می‌تواند کمک کند.

بهترین لنز دوربین برای عکاسی از مناظر طبیعی

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: لنز Wide یا ultra-wide  فوق عریض

برای عکاسی منظره، داشتن لنز wide ضروری است.

یک لنز زاویه باز به شما کمک می کند تا قسمت بیشتری از صحنه را در عکس خود جا دهید و همچنین پیش زمینه، میانه و پس زمینه متمایز تری را به شما می دهد. در مقایسه، یک لنز longer طولانی تر، صحنه را فشرده می کند.

لنز منظره ایده‌آل، یک لنز prime با فاصله کانونی حدود 12 تا 18 میلی‌متر در سنسور crop کراپ است. برای انعطاف‌پذیری بیشتر، می‌توانید زوم گسترده‌ای در محدوده 10 تا 24 میلی‌متر در نظر بگیرید.

لازم نیست نگران دیافراگم باشید. عکاسی منظره با سه پایه بهتر است. و در هر صورت، عکاسی با دیافراگم کوچکتر مانند f/11 وضوح،وضوح مورد نظر را به شما می دهد.

بهترین لنز دوربین برای Candids، Street، و Weddings

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: لنز Fast prime پرایم سریع

گرفتن لنز مناسب هنگام عکاسی واضح بسیار مهم است. چیزی را خیلی عریض انتخاب کنید و شما باید دقیقاً در چهره سوژه خود قرار بگیرید. خیلی طولانی بروید و عکس‌هایتان کیفیت فضولی پیدا می‌کنند.

بهترین لنز برای کاندیدها، از جمله عکاسی خیابانی یا عروسی، لنز معروف «نیفتی پنجاه» است.

نام آن از لنز 50 میلی‌متری در دوربین‌های فول فریم و فیلم گرفته شده است، معادل‌های مدرن آن 35 میلی‌متر در سنسورهای APS-C و 25 میلی‌متر در Micro Four Thirds هستند. آنها به دلیل تطبیق پذیری خود مشهور هستند.

اغلب به عنوان لنزهای “عادی یا نرمال” شناخته می شوند، آنها کوچک، با کیفیت و ارزان هستند. بهتر از آن، تقریباً همه آنها دارای دیافراگم حداقل f/1.8 هستند که آنها را برای عمق میدان کم و عکاسی در نور کم عالی می کند.

بهترین لنز دوربین برای عکاسی معماری

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: لنز Wide واید یا ultra-wide فوق عریض

برای عکاسی معماری داشتن لنز Wide واید یا ultra-wide فوق عریض ضروری است. این یک فاصله کانونی در حدود 10 میلی متر تا 18 میلی متر در یک سنسور crop برش دارد.

دیافراگم در اولویت نیست، زیرا احتمالاً روی سه پایه با دیافراگم کوچک عکس می گیرید. فوکوس خودکار هم نیست، زیرا سوژه شما حرکت نخواهد کرد. این گزینه هادست شما را باز می گذارد، از جمله لنزهای دستی قدیمی یا مقرون به صرفه.

استثنا در صورتی است که از فضاهای داخلی در ساختمان های عمومی عکس بگیرید. ممکن است نتوانید در اینجا یک سه پایه کامل راه اندازی کنید، بنابراین می توانید یک سه پایه موقت بسازید یا از یک لنز با دیافراگم بازتر استفاده کنید.

بهترین لنز دوربین برای عکاسی از حیات وحش

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: لنز Long telephoto zoom زوم تله فوتو طولانی

نیاز اصلی لنز عکاسی حیات وحش این است که دسترسی long طولانی داشته باشد. شما به یک لنز زوم نیاز دارید، تا زمانی که می توانید هزینه کنید، و هر چه longer طولانی تر باشد، گران تر است. چیزی مانند 70-300 میلی متر نقطه شروع خوبی است.

دیافراگم بزرگتر بهتر است، اما باز هم قیمت دارد. تثبیت کننده تصویر یک امر ضروری است و اکنون استاندارد است.

دو عامل دیگر وجود دارد که به راحتی قابل چشم پوشی است. ابتدا باید لنز پاسخگو باشد. زوم دستی، که در آن لوله را برای بزرگنمایی به داخل و خارج می‌چرخانید، سریع‌تر و دقیق‌تر از زوم قدرت (power zoom)است.

دوم، همانطور که در خارج از منزل عکاسی می کنید، یک لنز مقاوم در برابر آب و هوا را در نظر بگیرید. شما باید این را با بدنه ای مقاوم در برابر آب و هوا ترکیب کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

بهترین لنز دوربین برای عکاسی پرتره

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: لنز telephoto prime پرایم تله فوتو با دیافراگم بزرگ

لنز پرتره کلاسیک یک لنز تله فوتو کوتاه تا متوسط ​​با دیافراگم بزرگ است. در یک سنسور crop برش، این برابر با یک لنز prime با فاصله کانونی بین 60 میلی‌متر تا 85 میلی‌متر و دیافراگم حداقل f/2.8، اما ترجیحاً f/1.8 است.

این به شما ظاهر دلخواه را برای پرتره می‌دهد: فوکوس واضح روی صورت، پس‌زمینه نرم و کرمی، و هیچ‌کدام ازتغییراتی( از شکل طبیعی انداختن) که هنگام عکاسی از افراد با لنزهای بازتر رایج است.

لنز زوم در همان محدوده کانونی می‌تواند کار کند، اما معمولاً حداکثر دیافراگم کوچک‌تری دارند تا عمق میدان کم‌تری را دریافت نکنید.

بهترین لنز دوربین برای عکاسی از نمای نزدیک

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: لنز Macr ماکرو

اگر عکاسی از اشیا در نمای نزدیک کار شماست، به یک لنز ماکرو نیاز دارید. این لنزها دارای سطح بزرگنمایی بالاتری نسبت به لنزهای استاندارد هستند و به شما امکان می دهند اشیاء را با جزئیات عالی ثبت کنید.

نکته اصلی که باید در مورد لنزهای ماکرو بدانید این است که هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، باید به سوژه خود نزدیکتر شوید. این می تواند تا چند اینچ نزدیک باشد.

اینکه آیا این مهم است بستگی به آنچه عکاسی می کنید دارد. اگر خیلی نزدیک شوید، یا اگر در نور طبیعی عکس می‌گیرید، دوربین شما ممکن است روی سوژه سایه بیاندازد، یک اشکال برطرف می‌شود. در جایی که محیط را کنترل می‌کنید، مثلاً اگر در حال عکاسی از سوژه‌های ثابت در داخل خانه هستید، فاصله فوکوس نزدیک مشکل‌ساز نیست.

60 میلی متر نقطه شروع خوبی برای یک لنز ماکرو در یک سنسور crop است. Wider می‌تواند انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشد، و longer بهتر است اما بسیار گران‌تر است. و به دنبال تثبیت کننده تصویر باشید.

بهترین چیز در مورد لنزهای ماکرو این است که می توانید از آنها برای عکاسی معمولی نیز استفاده کنید. این را هنگام انتخاب فاصله کانونی در نظر داشته باشید: شاید لنز ماکرو شما بتواند به عنوان لنز پرتره شما دو برابر شود.

بهترین لنز دوربین برای ورزش و اکشن

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: دیافراگم بزرگ، لنز long telephoto zoom زوم تله فوتو طولانی

عکاسی ورزشی جدی و اکشن برای تجهیزات شما بسیار چالش برانگیز است. شما به اندازه هر چیز دیگری به یک بدنه دوربین خوب نیاز دارید، بدنه ای که بتواند به اندازه کافی سریع فوکوس کند تا یک سوژه متحرک را ردیابی کند.

برای لنز، long telephoto zoom زوم تله فوتو طولانی در محدوده 100-400 میلی متر می خواهید. باید تثبیت کننده تصویر خوبی داشته باشد و دیافراگم آن به اندازه ای که بتوانید در بودجه خود مدیریت کنید، باز باشد.

زوم تله مقرون به صرفه می تواند کار کند، اما دیافراگم اغلب به f/5.6 یا کمتر در انتهای long بلند می رسد. به محض اینکه نور کمتر از حد ایده آل شود، شروع به مبارزه خواهید کرد و کمتر قادر خواهید بود بین سوژه و پس زمینه جدا شوید.

بهترین لنزها شما را به منطقه حرفه ای منتقل می کنند. هیچ راه دوری از آن وجود ندارد یک لنز ورزشی باکیفیت ثروت اندکی را برای شما به ارمغان می آورد.

بهترین لنز دوربین برای شب و نور کم

بهترین لنزهای دوربین
بهترین لنزهای دوربین

بهترین انتخاب: لنز با دیافراگم باز، هر فاصله کانونی

برای عکاسی در شب یا در نور کم، نگرانی اصلی شما دیافراگم لنز است. شما چیزی با حداکثر دیافراگم حداقل f/2.8 و ترجیحا بزرگتر می خواهید (عدد f کوچکتر، مانند f/2 یا f/1.4).

این بدان معناست که شما بیشتر به لنزهای prime نگاه خواهید کرد. فاصله کانونی انتخابی شما بستگی به آنچه می خواهید با آن عکس بگیرید: wide عریض برای مناظر، normal معمولی برای خیابان، یا telephoto تله فوتو برای حیات وحش.

در واقع، برای استفاده عمومی، یک دیافراگم پرایم عریض (wide aperture prime) مانند 35 میلی متر f/1.8 همراهی عالی برای لنز kit است. این یک ترکیب فشرده و مقرون به صرفه است که هم محدوده زوم و هم قابلیت نور کم را به شما می دهد.

انتخاب لنز دوربین مناسب: اکنون می دانید

لنزهای زیادی برای انتخاب وجود دارد، بسیار مهم است که مطمئن شوید که مناسب ترین لنز را برای نیازهای خود خریداری می کنید.

ابتدا مطمئن شوید که لنز انتخابی شما برای نوع عکاسی که می خواهید انجام دهید مناسب است. سپس، به تصاویری که می تواند در هنگام استفاده با بدنه دوربین خود ایجاد کند، نگاه کنید. هنگامی که از هر دو راضی بودید، کارت اعتباری را بکشید، زیرا شما آماده هستید.

منبع : makeuseof

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس