دوربین چگونه کار می کند؟

46
0
دوربین چگونه کار می کند؟

همه ما تا به حال از دوربین ها استفاده کرده ایم، اما آیا می دانید یک دوربین چگونه کار می کند؟ عکاسان در سال 2019 نزدیک به 1.5 تریلیون عکس گرفتند. اهمیت دوربین ها در قرن بیست و یکم غیر قابل انکار است، با این حال بسیاری از ما از نحوه عملکرد این دستگاه های انقلابی بی اطلاع هستیم. بنابراین، همراه ما در ادامه راهنما باشید تا بررسی کنیم گه دوربین ها درواقع چگونه کار می کنند؟

انواع دوربین

دوربین‌ها از دستگاه‌ های بزرگی که برای کار با آن‌ها به 15 نفر نیاز داشتند، به دستگاه هایی تبدیل شده‌ اند که اکنون بتوانند در جیب ما جا شوند. برای اکثر مردم، دوربین گوشی های هوشمند برای ثبت تصاویر کافی است. اما برای حرفه ای ها و علاقه‌مندان، ثبت تصویر با چیزی کمتر از یک دوربین SLR، قابل قبول نخواهد بود.

امروزه محبوب ترین انواع دوربین ها عبارت‌اند از:

دوربین های SLR (Single Lens Reflex) : دوربین های SLR از یک لنز برای تمام عملیات های عکاسی مانند ترکیب عکس، فوکوس و ضبط استفاده می کنند. تصاویر ضبط شده توسط دوربین های SLR روی فیلم گرفته می شود.

دوربین های (DSLR (Digital Single Lens Reflex : این دوربین ها از نوع مشابهی از لنز دوربین های SLR استفاده می کنند و با استفاده از آن تصویر گرفته شده را از طریق سنسور دیجیتال ضبط می کنند و خود تصاویر به جای فیلم بر روی کارت حافظه ذخیره می شوند.

دوربین‌ های دیجیتال : این دوربین‌ ها، دوربین ‌هایی هستند که با استفاده از حسگر دیجیتال تصاویر را ضبط و ثبت می ‌کنند. اگرچه کیفیت تصویر ثبت شده با استفاده از آن‌ها در حد یک DSLR نیست، اما قابل حمل تر از این دسته دوربین ها هستند و کارکرد آن ها پیچیده تر است.

انواع لنز

لنزها بخش مهمی از هر دوربین هستند. در برخی موارد گران‌تر از خود دوربین هستند. به همین دلیل است که دانستن انواع مختلف لنزها و کارهایی که انجام می دهند بسیار مهم است.

دو نوع اصلی لنز وجود دارد: لنزهای پرایم و لنزهای زوم. اگرچه لنزهای پرایم فاصله کانونی ثابتی دارند، اما لنزهای زوم حاوی چندین لنز فرعی در داخل خود هستند که فاصله کانونی متغیری را امکان پذیر می کنند. به همین دلیل، لنزهای پرایم ارزان‌تر هستند و حمل آن‌ها آسان‌تر می باشد و از طرفی لنزهای زوم سنگین‌تر هستند.

جدای از این موارد، در ادامه انواع لنزهای که کاربران باید از آن‌ها آگاه باشند را آورده ایم :

  • لنزهای ماکرو : این لنزها مخصوص عکاسی از فاصله نزدیک هستند و بیشتر برای عکاسی از طبیعت استفاده می شوند. میزان جزئیات ثبت این لنزها بی نظیر است.
  • لنزهای تله فوتو : لنز تله فوتو برای جداسازی و گرفتن اشیاء دور با استفاده از میدان دید باریک تر مورد استفاده قرار می گیرند. این دوربین ها بیشتر در عکاسی ورزشی برای تمرکز روی یک ورزشکار استفاده می شوند.
  • لنزهای واید : لنزهای واید که بیشتر در عکاسی منظره و خیابانی استفاده می ‌شوند، میدان دید وسیعی دارند و بر روی همه چیز در یک کادر فوکوس می ‌کنند.
  • لنزهای استاندارد : رایج‌ترین نوع لنز، لنز استاندارد است که به کاربران اجازه می‌ دهد عکس ‌هایی با زاویه دید عریض و بزرگ‌ نمایی شده بگیرند. اما هیچ یک از عکس های ثبت شده توسط این دوربین ها به خوبی لنزهای واید یا تله فوتو نیستند.

بهترین لنزهای دوربین برای انواع عکاسی را بخوانید.

دوربین چگونه کار می کند؟

هر دوربین از سه عنصر اصلی تشکیل شده است: یک عنصر نوری، یک عنصر تصویربرداری و یک عنصر ضبط و بنابراین تصویر کاملی که کاربران می بینند ترکیب این سه است. در یک دوربین DSLR استاندارد، لنز، حسگر تصویر و فضای ذخیره سازی به ترتیب سه عنصر را تشکیل می دهند. قبل از اینکه بدانید دوربین ها چگونه کار می کنند، آشنایی با برخی از اصطلاحات اولیه عکاسی مفید خواهد بود.

دیافراگم

لنزها دارای منافذی هستند که نور را وارد می کنند و دیافراگم به اندازه این دهانه گفته می شود. دیافراگم بازتر اجازه می دهد نور بیشتری وارد شود و دیافراگم کوچک‌تر نور کمتری را وارد می کند. برای اندازه گیری دیافراگم از اصطلاح f-stop استفاده می شود. F/1.8 یک دیافراگم باز است و نور زیادی را وارد می کند، در حالی که f/22 فقط مقدار کمی نور وارد می کند.

دیافراگم‌ های باز منجر به پس‌زمینه‌ های بدون فوکوس می‌شوند و تمرکز فقط روی شی اصلی خواهد بود. از سوی دیگر، دیافراگم های باریک، وضوح کلی تصویر را حفظ می کنند. دیافراگم همچنین بر میزان روشن یا تاریک بودن تصویر نهایی، یعنی نوردهی، تأثیر می گذارد.

شاتر

شاتر که معمولاً در پشت لنز قرار دارد، قطعه ای است که باز و بسته می شود و میزان نور دریافتی سنسور را کنترل می کند. تغییر سرعت شاتر به طرق مختلف بر تصویر تأثیر می گذارد. اساساً، سرعت بیشتر شاتر منجر به یک تصویر روشن تر می شود، اما اگر هنگامی که شاتر باز است چیزی در محیط حرکت کند، آن شی تار می شود.

زوم دیجیتال و اپتیکال

دو روش برای بزرگنمایی اشیاء دور وجود دارد که شامل زوم دیجیتال و زوم اپتیکال می شوند. زوم دیجیتال از نرم‌ افزار و دوربین برای بزرگ‌نمایی روی اشیاء دور استفاده می ‌کند، در حالی که زوم اپتیکال خود لنز را برای زوم روی این اشیاء تنظیم می ‌کند. اساسا، زوم دیجیتال شبیه به برش دادن لبه های یک تصویر و بزرگ کردن مرکز است.

با این حال، در زوم اپتیکال، لنزها حرکت می ‌کنند تا زوم واقعی را به دست آورند که همین امر منجر به ایجاد کیفیت بالاتر تصویر می ‌شود. همه گوشی های هوشمند از زوم دیجیتال استفاده می کنند، در حالی که دوربین های DSLR و SLR از زوم اپتیکال استفاده می کنند.

فاصله کانونی

فاصله کانونی به زبان ساده، فاصله (بر حسب میلی متر) بین «مرکز نوری» لنز و سنسور در دوربین است. فاصله کانونی بیشتر باعث زوم کردن تصاویر بیشتر می شود و بالعکس. لنزهایی با فاصله کانونی بیشتر میدان دید باریک‌تری دارند اما بزرگنمایی قوی‌ تری نسبت به لنزهایی با فاصله کانونی کمتر دارند.

فرآیند گرفتن تصویر

در ادامه مراحلی که یک دوربین مدرن یک تصویر را ثبت می کند، آورده شده است :

  • هنگامی که کاربر دستور ضبط را می دهد، نوری که از صحنه مقابل دوربین منعکس می شود توسط آن دریافت می شود.
  • سپس نور روی یک نقطه متمرکز می شود. اندازه این نور به دیافراگم دوربین شما بستگی دارد.
  • نور از طریق لنز عبور می کند تا به شاتر برسد، شاتر باز می شود تا حسگر پشت آن نمایان شود. اکثر دوربین های امروزی از یک دستگاه شارژ (CCD) یا یک حسگر مکمل اکسید فلزی-نیمه هادی (CMOS) استفاده می کنند.
  • سپس سنسور، رنگ های مختلف را تشخیص می دهد و آن‌ها را به فایل تصویری نهایی که می بینیم تبدیل می کند.

چگونه یک گوشی هوشمند یک تصویر را ثبت می کند؟

دوربین های گوشی های هوشمند به طور فزاینده ای در حال پیشرفت هستند، اما یک تفاوت عمده بین آن ها و دوربین های DSLR وجود دارد. به دلیل محدودیت فضا، گوشی های هوشمند به جای شاتر مکانیکی سنتی، دارای شاتر الکترونیکی (e-shutter) هستند.

هنگامی که با استفاده از تلفن هوشمند تصویری می گیرید، دستگاه شما به سنسور دستور می دهد که تصویر را برای زمان مشخصی ضبط کند. ویژگی هایی مانند حالت عکاسی در نور کم و تثبیت کننده اپتیکال تصویر، توسط نرم افزار گوشی شما تنظیم می شوند.

دوربین ها عملکرد ساده ای دارند!

اگرچه چندین متغیر وجود دارد که نحوه نمایش یک عکس را کنترل می ‌کند، با این حال، نوع دوربین و نحوه استفاده از آن تا حد زیادی مهم‌ترین متغیر در ثبت یک تصویر به شمار می آیند. به همین دلیل است که دانستن نحوه عملکرد آن‌ها ضروری است تا بتوانید از این دانش برای گرفتن عکس های بهتر استفاده کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس