بهترین مادربردهای اقتصادی PCIe 4.0 در سال 2024

26
0
مادربردهای اقتصادی PCIe 4.0

در حالی که مادربردهای جدیدتر اکنون از جدیدترین PCIe 5.0 پشتیبانی می کنند، مادربردهای PCIe 4.0 همچنان یک گزینه ارزش قانع کننده هستند. آنها بسیار مقرون به صرفه تر هستند و همچنان تمام سرعت مورد نیاز برای کارت های گرافیک فعلی و درایوهای ذخیره سازی را فراهم می کنند. 

بهترین مادربرد PCIe 4.0 با بودجه کلی: ASUS TUF Gaming Z790-Plus Wi-Fi 

ASUS TUF Gaming Z790-Plus Wi-Fi یک مادربرد معمولی Z790 است که تقریباً همه چیزهایی را که بردهای گران‌تر Z790 ارائه می‌دهند با قیمت بسیار پایین‌تری در خود جای داده است. این یک مادربرد عالی برای گیمرهای اقتصادی است که همچنان خواهان پلتفرم اینتل قابل اورکلاک و سازگاری با پردازنده های Raptor Lake نسل چهاردهم هستند. 

TUF Gaming Z790-Plus Wi-Fi آنچه را که برای اجرای بازی های مدرن با پشتیبانی از کارت گرافیک PCIe 5.0 لازم است، ارائه می دهد. همچنین به لطف ویژگی‌هایی مانند سازگاری با حافظه DDR5 و اسلات اضافی PCIe 4.0، تضمین می‌کند که گیمرها می‌توانند با ارتقاهای آینده همراه باشند. بعلاوه، با چهار اسلات M.2، فضای زیادی برای ذخیره سازی فوق سریع دارید که می تواند بازی ها را بسیار سریعتر بارگیری کند. 

شانزده Vcore Vcore 60A ممکن است برای اورکلاک شدید ایده‌آل نباشند، اما می‌توانند به راحتی از یک CPU Raptor Lake با کلاک بالا مانند 14700K استفاده کنند. اگر قصد اورکلاک ندارید، TUF Gaming Z790-Plus Wi-Fi یک انتخاب عالی برای یک دستگاه بازی قدرتمند اقتصادی است. 

ASUS TUF Gaming Z790-Plus Wi-Fi 

به طور کلی بهترین 

230 دلار 

250 دلار 

20 دلار صرفه جویی کنید 

ASUS TUF Gaming Z790-Plus Wi-Fi یک سری از ویژگی ها و عملکرد را ارائه می دهد که معمولاً برای مادربردهای با قیمت بالاتر محفوظ است و آن را به یک دزدی مطلق برای گیمرهای معمولی و باتجربه تبدیل می کند. نه تنها از PCIe 4.0 پشتیبانی می کند، بلکه با پردازنده های گرافیکی آینده PCIe 5.0 نیز سازگاری دارد. 

مزایا 

ویژگی ها و سخت افزار برتر با قیمت مناسب 

پشتیبانی از PCIe 5.0 برای GPU 

چهار اسلات PCIe 4.0 M.2 

تعداد زیادی پورت USB در ورودی/خروجی عقب 

معایب 

اورکلاک کوچک فضای سر 

بهترین مادربرد PCIe 4.0 برای پردازنده های AMD: MSI MAG B650 Tomahawk Wi-Fi 

برای گیمرهایی که قصد استفاده از پردازنده های AMD را دارند، MSI MAG B650 Tomahawk Wi-Fi یک مادربرد PCIe 4.0 مقرون به صرفه است که کاملاً با پردازنده های AM5 سازگار است. این پردازنده بر روی چیپست مقرون به صرفه B650 ساخته شده است، اما بر خلاف چیپست های مقرون به صرفه اینتل، به طور کامل از اورکلاک CPU پشتیبانی می کند و به گیمرها اجازه می دهد تا آخرین پردازنده های Ryzen را به حداکثر برسانند. 

MAG B650 Tomahawk Wi-Fi می‌تواند از بهترین پردازنده‌های گرافیکی بازی موجود در بازار با اسلات اصلی PCIe 4.0 بهره ببرد و فضای ذخیره‌سازی سریعتر PCIe 4.0 را برای عملکرد پاسخگو و راه‌اندازی سریع بازی ارائه می‌دهد. طراحی 14 فاز برق 80 آمپر می تواند پردازنده های پیشرفته AMD از جمله Ryzen 7 7800X3D را مدیریت کند. با استفاده از پشتیبانی از DDR5، پایه محکمی برای یک دستگاه بازی قاتل AM5 خواهید داشت. 

MSI MAG B650 TOMAHAWK Wi-Fi 

MSI MAG B650 Tomahawk Wi-Fi 

بهترین برای CPU های AMD 

200 دلار 

220 دلار 

20 دلار صرفه جویی کنید 

MSI MAG B650 Tomahawk Wi-Fi با قیمت مناسب برای ساخت‌های AMD ارزش خوبی دارد. این پردازنده از جدیدترین پردازنده‌های AM5 و رم DDR5 پشتیبانی می‌کند و علی‌رغم استفاده از اسلات اصلی PCIe 4.0، می‌تواند از مزایای پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند فعلی استفاده کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون کاهش عملکرد، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. 

مزایا 

مجموعه ویژگی های متعادل نسبت به قیمت 

گزینه های اتصال خوب و I/O 

نصب آسان 

معایب 

بدون پشتیبانی از PCIe 5.0 GPU 

بهترین مادربرد مقرون به صرفه PCIe 4.0 برای بازی: وای فای گیمینگ ASUS ROG Strix Z690-E 

قیمت مادربردهای Z790 نسبت به گزینه‌های قبلی Z690 بسیار بیشتر است در حالی که تنها دستاوردهای عملکردی کمی دارند. اگر شما یک گیمر سخت‌کوش هستید که به دنبال ساخت یک دستگاه بازی با درجه علاقه‌مندی بدون ضرر کردن هستید، یک برد رده بالای Z690 با تخفیف می‌تواند عملکرد بهتری در قبال پولتان به شما بدهد. وای فای گیمینگ ASUS ROG Strix Z690-E یک نمونه بارز است که اکنون قیمتی تقریباً مشابه بردهای سطح پایه Z790 دارد. 

این مادربرد قدرت برتر، پتانسیل اورکلاک بهتر و مجموعه ای از ویژگی های قوی را ارائه می دهد که از همتایان جدیدتر و مقرون به صرفه تر خود برتری دارد. این دستگاه از دستگاه‌های فعلی PCIe 4.0 و پردازنده‌های گرافیکی و SSD‌های آینده PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که گزینه‌های ارتقای شما باز هستند. با استفاده از جدیدترین رم DDR5 و پردازنده قدرتمند نسل سیزدهم یا چهاردهم اینتل، یک رایانه بازی با کارایی بالا خواهید داشت که می تواند سخت ترین عناوین AAA را مدیریت کند. 

وای فای گیمینگ ایسوس ROG Strix Z690-E 

بهترین برای گیمرها 

224 دلار 

260 دلار 

36 دلار صرفه جویی کنید 

ASUS ROG Strix Z690-E Gaming Wi-Fi در حالی که یک نسل قدیمی‌تر است، از بسیاری از بردهای میان‌رده امروزی برتری دارد. همه چیزهایی را که گیمرهای حرفه‌ای برای ساختن یک ریگ قدرتمند نیاز دارند، از جمله پشتیبانی از DDR5، سازگاری با PCIe 5.0 و طراحی ارائه توان بیش از حد، در اختیار دارد. 

مزایا 

عملکرد قدرتمند 

انتقال بیش از حد برق و خنک کننده 

پشتیبانی از DDR5 و PCIe 5.0 برای GPU و SSD 

بایوس جامد ایسوس 

معایب 

آخرین بردهای Z790 از حافظه DDR5 بهتری پشتیبانی می کنند 

بهترین مادربرد PCIe 4.0 اقتصادی برای اورکلاک: MSI MEG Z690 UNIFY 

MSI MEG Z690 UNIFY بر اساس چیپست پرچمدار قبلی اینتل ساخته شده است، اما قدرت و پتانسیل بالایی دارد و برای گیمرهای سخت افزاری و اورکلاکرها عالی است. این پر ویژگی ترین مادربرد اینتل است که می توانید با این رنج قیمت پیدا کنید و ویژگی های سطح بالایی مانند دو اسلات PCIe 5.0 x16، پشتیبانی از حافظه DDR5، پنج اسلات هیت سینک M.2 (چهار اسلات PCIe 4.0 را پشتیبانی می کنند) و Wi-Fi را ارائه می دهد. 6E. 

MEG Z690 UNIFY که برای عملکرد فوق العاده طراحی شده است، دارای ویژگی هایی است که معمولاً در مادربردهای میان رده نمی بینید، از جمله نمایشگر LED 7 قسمتی و دکمه پاور آنبورد. به لطف ماسفت های قوی و باکیفیت 105A SPS و هیت سینک های قوی، می تواند هر پردازنده اورکلاک شده Raptor Lake را نیز کنترل کند. در حالی که پیشنهادات Z790 دارای پشتیبانی کمی بهتر از اورکلاک حافظه هستند، شما احتمالاً بیش از دو برابر برای بردی با مشخصات مشابه هزینه خواهید کرد. 

MSI MEG Z690 UNIFY 

بهترین برای اورکلاک 

183 دلار 

450 دلار 

267 دلار صرفه جویی کنید 

MSI MEG Z690 UNIFY یک مادربرد رده بالا اینتل است که برای عملکرد فوق العاده طراحی شده است. از زمان عرضه بردهای Z790 با تخفیف بسیار زیادی روبرو شده است و برای علاقه مندانی که به دنبال یک مادربرد اورکلاک بالا بدون پرداخت حق بیمه هستند، عالی است. 

مزایا 

سخت افزار و طراحی ممتاز 

مراحل قوی 19 فاز، 105A 

فضای بالای اورکلاک زیاد 

I/O و اتصال عالی 

معایب 

از سریع ترین سرعت های DDR5 پشتیبانی نمی کند 

بهترین مادربرد ارزان قیمت PCIe 4.0 Mini -ITX: ASRock B650I Lightning Wi-Fi 

اگر به دنبال مادربرد PCIe 4.0 هستید که بتواند در یک شاسی کوچک‌تر قرار بگیرد، ASRock B650I Lightning Wi-Fi یک انتخاب خوب است. برای بهره‌گیری از آخرین پردازنده‌های AM5، از جمله پشتیبانی از حافظه‌های DDR5-7200 و اسلات PCIe 5.0 M.2، به‌روزرسانی‌های استثنایی را به رخ می‌کشد. همچنین می‌توانید به راحتی پردازنده‌های گرافیکی فعلی، از جمله کارت‌های گرافیک سری RTX 40 را برای استفاده از بازی‌های مدرن نصب و استفاده کنید. 

B650I لایتنینگ وای فای با VRMهای 8 فاز 60A برای گیمرهایی که خواهان عملکرد خوب برای بازی های مدرن بدون نیاز به اورکلاک یا تغییرات شدید سیستم هستند، ایده آل است. اتصال برای یک مادربرد ITX عالی است و دارای هشت پورت USB و اترنت 2.5G در ورودی/خروجی عقب است. با این حال، کارت Wi-Fi داخلی Mediatek دارای برخی مشکلات پایداری است، اما این چیزی است که می توانید به راحتی با یک آداپتور مقرون به صرفه Intel AX210 آن را برطرف کنید. 

وای فای لایتنینگ ASRock B650I 

بهترین برای ساختمان های جمع و جور 

Wi-Fi لایتنینگ ASRock B650I ویژگی‌های اصلی مانند فضای ذخیره‌سازی DDR5 و PCIe 5.0 را در قالب mini-ITX جمع‌وجور در اولویت قرار می‌دهد و ویژگی‌های برتر را برای ساخت ساده و مقرون‌به‌صرفه حذف می‌کند. 

مزایا 

عملکرد عالی نسبت به قیمت 

برای آینده با حافظه DDR5 و PCIe 5.0 ساخته شده است 

سازگار با آخرین پردازنده های Ryzen 8000 و 7000 Series 

آسان برای راه اندازی 

معایب 

اتصال Wi-Fi ناپایدار 

سوالات متداول 

آیا می توانم از هر CPU با هر مادربردی استفاده کنم؟ 

خیر، مادربردها برای پشتیبانی از سوکت ها و نسل های خاص CPU طراحی شده اند. برای آخرین پردازنده های AMD، به یک مادربرد AM5 نیاز دارید، در حالی که پردازنده های فعلی اینتل روی مادربردهایی با سوکت LGA 1700 مانند مادربردهای Z690 و Z790 کار می کنند. 

PCIe چیست؟ 

PCIe (Peripheral Component Interconnect Express) یک رابط اتصال پرسرعت است که برای اتصال قطعات داخلی مانند کارت‌های گرافیک، کارت‌های شبکه و SSD به مادربرد استفاده می‌شود. PCIe 5.0 آخرین نسل PCIe است که سرعتی دو برابر PCIe 4.0 دارد. با این حال، مادربردهای PCIe 5.0 گران هستند و هیچ بهبود عملکردی نسبت به PCIe 4.0، حداقل برای پردازنده‌های گرافیکی فعلی، ارائه نمی‌دهند. 

تفاوت بین PCIe و PCIe x16 چیست؟ 

PCIe به یک رابط اتصال اشاره دارد، در حالی که PCIe x16 به یک اسلات PCIe با 16 خط اشاره دارد. هنگام ساخت یک رایانه شخصی، می خواهید کارت گرافیک خود را برای بهترین عملکرد روی PCIe x16 نصب کنید. 

چگونه یک مادربرد را اورکلاک کنم؟ 

اورکلاک یک فرآیند پیچیده و پرخطر است که شامل افزایش نسبت هسته و ولتاژ عملکرد CPU شما در بایوس برای افزایش سرعت کلاک است. برای جلوگیری از خطرات احتمالی و اطمینان از اورکلاک پایدار، راهنمای گام به گام ما در مورد نحوه اورکلاک کردن CPU را بررسی کنید. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس