تست نفوذ جعبه خاکستری چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

67
0
تست نفوذ

تست نفوذ جعبه خاکستری یکی از راه هایی است که سازمان ها با استفاده از آن امنیت خود را در برابر حملات سایبری افزایش می دهند. بنابراین سوالی که پیش می آید این است که آیا زمان آن رسیده است که تیم شما نیز همین کار را انجام دهد؟ با توجه به افزایش گسترده حملات سایبری، سازمان ها با استفاده از راهکارهای مختلف، برای جلوگیری از حملات باج خواهی به سیستم های خود آماده می شوند.

همچنین ممکن است مطلب  تست نفوذ جعبه سفید چیست؟ و تست نفوذ خودکار چیست و چگونه کار می کند؟ هم برای شما جالب باشد.

از انجام آزمایش‌ های هک شبیه‌ سازی ‌شده در ابعاد بزرگ، گرفته تا محدود کردن دسترسی افراد خارجی با استفاده از مدل‌ های ارزیابی، مواردی هستند که در این حوزه در حال انجام می باشند. تست نفوذ که به عنوان هک اخلاقی نیز شناخته می شود، یک ارزیابی امنیتی است که از ابزارهای امنیتی شبکه برای شبیه سازی حمله به یک سیستم یا شبکه کامپیوتری استفاده می کند.

برخی از تکنیک های استاندارد تست نفوذ جعبه خاکستری شامل تست جعبه سیاه، سفید و خاکستری است. آیا تا به حال در مورد تست نفوذ جعبه خاکستری نشنیده اید؟ در ادامه این راهنما همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه بررسی کنیم.

تست نفوذ جعبه خاکستری چیست؟

تست نفوذ جعبه خاکستری نوعی تست است که ساختار داخلی سیستم را برای شناسایی خطاها یا آسیب پذیری های احتمالی بررسی می کند. تکنیک تست نفوذ، به عنوان یک واسطه بین تست جعبه سیاه، که ورودی و خروجی های خارجی سیستم را مورد بررسی قرار می دهد و تست جعبه سفید، که به کد داخلی سیستم مرتبط می شود، عمل می کند.

تحلیلگران امنیتی و هکرهای اخلاقی از تست نفوذ جعبه خاکستری برای یافتن خطاها در بخش های عملکردی و غیرعملکردی سیستم استفاده می کنند. در تست عملکردی، تمرکز بر حصول اطمینان از انجام صحیح وظایف مورد نیاز سیستم است.

در تست های غیرعملکردی، تمرکز بر حصول اطمینان از مطابقت طراحی سیستم با استانداردهای عملکرد، امنیت و مقیاس پذیری است. انجام تست نفوذ جعبه خاکستری برای هر فرآیند تضمین کیفیت ضروری است، زیرا می تواند به شناسایی مشکلات احتمالی قبل از ایجاد مشکلات مهم کمک کند. این برای سیستم های پیچیده بسیار مهم است، جایی که یک خطای کوچک می تواند اثر موجی داشته باشد.

در تست نفوذ جعبه خاکستری از چه تکنیک هایی استفاده می شود ؟

کسب و کارها از چندین نوع تست نفوذ جعبه خاکستری استفاده می کنند. برای تشریح چند مورد در ادامه همراه ما باشید.

رگرسیون

تست رگرسیون نوعی تست نفوذ جعبه خاکستری است که عیوب نرم افزاری را شناسایی را آزمایش و رفع شده می کند. این نوع آزمایش تضمین می ‌کند که نرم ‌افزار سیستم در حالت ایمن قرار دارد. تسترها از رایج ترین ابزارها و تکنیک های تست نفوذ جعبه خاکستری برای انجام تست رگرسیون استفاده می کنند.

این کار را می توان با اجرای مجدد و تأیید و مقایسه خروجی های کدهای اجرا شده قبلی با اقدامات جدید حاصل از تغییرات اخیر کد، انجام داد. تست رگرسیون یک عملیات ضروری است زیرا تضمین کننده بهبود آسیب پذیری های سیستم می باشد.

ماتریس

تکنیک ماتریس شامل تجزیه سیستم هدف به مناطق یا متغیرهای مختلف و آزمایش آسیب پذیری هر متغیر است. به عنوان مثال، اولین متغیر ممکن است زیرساخت شبکه و به دنبال آن سیستم عامل، برنامه ها و داده ها باشد.

هر متغیر برای نقاط ضعفی که یک هکر می تواند برای دسترسی به متغیر بعدی از آنها سوء استفاده کند، آزمایش می شود. ثابت شده است که این روش، یک راه بسیار موثر برای یافتن آسیب‌ پذیری ‌ها است، زیرا به شما امکان می ‌دهد در یک زمان روی متغیرهای خاص تمرکز کنید و نحوه عملکرد آن را درک کنید.

علاوه بر این، تکنیک ماتریس می تواند به شما کمک کند مسیرهای احتمالی که ممکن است هکرها از آنها برای هک استفاده کنند را پیدا کنید و تصویر واضحی از وضعیت امنیتی سیستم ارائه می دهد.

تست آرایه متعامد

تست آرایه متعامد یک تکنیک قدرتمند تست نفوذ جعبه خاکستری است که پتانسیل کشف طیف گسترده ای از نقص های نرم افزاری را دارد. این تکنیک آرایه ‌ها را پوشش می ‌دهد و تضمین می ‌کند که تمام جفت ‌های مقادیر ورودی حداقل یک بار اعمال می ‌شوند.

آزمایش آرایه متعامد به آزمایش همه ترکیب‌ های ممکن مقادیر ورودی کمک می ‌کند که آن را به ابزاری قدرتمند برای کشف عیوب تبدیل می ‌کند. تست آرایه متعامد یک تکنیک خاکستری است که موارد قابل تست را بدون اعمال پوشش بر روی شبکه کاهش می دهد. اگر بخواهیم به صورت تئوری بگوییم، با استفاده از این روش می ‌توانید تعداد تست‌ هایی که باید اجرا کنید را در حالی که هنوز عملکرد کامل نرم ‌افزار خود را آزمایش می ‌کنید، کاهش دهید.

تکنیک الگو

تکنیک الگو یک ابزار قدرتمند برای هکرهای اخلاقی است که می خواهند آسیب پذیری های سیستم را شناسایی کنند. استفاده از این تکنیک در ارتباط با سایر تکنیک های تست نفوذ جعبه خاکستری، دید جامعی از امنیت سیستم به شما می دهد. اگرچه آزمایش یک سیستم در راستای بررسی همه آسیب‌ پذیری ‌های بالقوه می‌ تواند چالش برانگیز باشد، اما تکنیک الگو برای آزمایش آسیب ‌پذیری‌ های رایج و غیر معمول بسیار ارزشمند است.

معایب تست نفوذ جعبه خاکستری

مانند دو روی یک سکه، چند محدودیت برای تست نفوذ جعبه خاکستری وجود دارد که باید هنگام انجام این نوع ارزیابی در نظر بگیرید. برخی از محدودیت ها در زیر بیان شده است :

  • از آنجایی که آزمایش جعبه خاکستری مستلزم داشتن دانش قبلی در مورد سیستم مورد نظر است، ممکن است نتوان اقدامات یک حمله سایبری واقعی را به صورت دقیق شبیه سازی کرد.
  • آزمایش جعبه خاکستری ممکن است نتواند همه آسیب ‌پذیری‌ های امنیتی بالقوه را شناسایی کند، زیرا فرد آزمایش‌ کننده ممکن است دید کاملی از سیستم نداشته باشد.
  • با توجه به فرآیند نقشه برداری و تحلیل برنامه و دسترسی محدود به کد منبع، سرعت این روش تست به طور قابل توجهی کندتر از تست جعبه سفید است.

آیا باید از تست نفوذ جعبه خاکستری استفاده کرد؟

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید از تست نفوذ جعبه خاکستری استفاده کنید یا خیر، باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. برخی از این عوامل شامل موارد زیر است، اما در نظر داشته باشید که این عوامل تنها محدود به موارد ارائه شده نمی شوند :

  • اولین عامل، سطح دسترسی به پایگاه کد تیم آزمایش شما است. اگر تیم دسترسی محدودی داشته باشد، ممکن است نتوانند کد را به طور کامل درک کنند و در نهایت باگ های مهم را از دست بدهند.
  • عامل دوم اندازه و پیچیدگی پایه کد است. یک پایگاه کد بزرگ و پیچیده بیشتر از یک پایه کد کوچک و ساده دارای اشکالات پنهان است.
  • آخرین اما یکی از مهمترین عوامل این است که شما باید به محدودیت های زمانی و بودجه پروژه توجه کنید. اگر در یک محدودیت زمانی و با استفاده از بودجه محدود کار می کنید، ممکن است انجام یک رویکرد تست جعبه سفید جامع امکان پذیر نباشد.

به طور کلی، تست نفوذ جعبه خاکستری یک انتخاب خوب بین تست جعبه سفید و سیاه است. این تست می تواند با ارائه پوشش خاص، کارآمدتر و مؤثرتر از تست جعبه سیاه باشد.

تست نفوذ جعبه خاکستری، ابزاری برای سنجش امنیت سیستم

تست نفوذ یکی از راه ‌های پیشرو برای تایید امنیت یک سیستم است. این تست، بخشی جدایی ناپذیر از چرخه عمر توسعه نرم افزار یک سازمان است. به عنوان یک روش تست نفوذ، تست نفوذ جعبه خاکستری مزایای تست جعبه سفید و جعبه سیاه را در کنار هم دارد.

با این حال، به زبان ساده، حتی برنامه ‌های تست نفوذ نیز از یک سلسله مراتب پیروی می ‌کنند و تست جعبه سیاه جایگاه بالایی را در بین این روش های سنجش به خود اختصاص داده است. قبل از پرداختن به هر روش آزمایشی، باید منابع امنیتی را به دقت بسنجید و یک طرح مناسب را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که اصول اولیه هر نوع تست را پوشش داده اید تا بتوانید یک تصمیم محتاطانه بگیرید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس