حالت عملکرد بالا یا High-Performance در اندروید چیست؟

122
0
High-Performance در اندروید

بسیاری از گوشی های اندرویدی دارای یک حالت با عملکرد بالا هستند که برای بهبود بازی یا سایر کارهای فشرده طراحی شده است. اما سوال این است، آیا High-Performance در اندروید ارزش استفاده دارد؟ گوشی های هوشمند در زمینه عملکرد و محاسبات راه طولانی را پیموده‌اند. با افزایش افرادی که برای انجام کارهایشان به تلفن هایشان وابسته هستند، تقاضا برای قدرت پردازش بالاتر به شدت افزایش یافته است.

اکثر پرچمداران اندرویدی اخیرا دارای یک پردازنده هشت هسته ای هستند و رم بیشتری نسبت به تعداد انگشتان شما دارند. علیرغم عملکرد خام این تلفن ها، ممکن است با یک نوع حالت با کارایی بالا مواجه شده باشید که ادعا می‌کند به تقویت بیشتر کارها کمک می‌کند.

ما در این مقاله بیشتر این ویژگی را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا حالت فرضی با عملکرد بالا واقعاً گوشی شما را سریع تر می‌کند یا خیر.

حالت با کارایی بالا High Performance Mode چیست؟

اگرچه جزئیات زیادی در مورد حالت با کارایی بالا واقعاً شناخته نشده است، اما می توانیم چند حدس دقیق داشته باشیم. برای شروع، عملکرد CPU و GPU را به بالاترین حد ممکن می رساند.

در نصب رام‌های سفارشی و روت کردن تلفن، چند هسته در نهایت CPU گوشی شما را اورکلاک می‌کنند تا آخرین ذره عملکرد را از آن بیرون بکشند. با این حال، از آنجایی که این ویژگی است که تعدادی از OEM ها به صورت بومی شروع به ارائه آن کرده‌اند، میتوان تصور کرد که در واقع دستگاه شما را اورکلاک نمی‌کند و آن را در معرض خطر قرار می دهد.

حالت با کارایی بالا High Performance Mode چیست؟
حالت با کارایی بالا High Performance Mode چیست؟

درعوض، چند چیز کم اهمیت مانند انتخاب هسته های با کارایی بالا به جای هسته های کوچک‌تر، و استفاده از 100% ظرفیت از CPU گوشی خود در فواصل زمانی کوتاه برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد، همگی به افزایش عملکرد کمک می کنند. حالت عملکرد بالا همچنین میتواند با تعلیق سایر کارهای پس زمینه به بالا بردن سرعت بازی که در حال انجام آن هستید کمک کند.

حالت با عملکرد بالا هیچ قابلیت پنهان گوشی شما را برای ارائه عملکرد جادویی باز نمیکند. با این حال، اگر فرآیندهای پس‌زمینه زیادی در حال اجرا باشد، میتواند با قطع کردن آنها به طور قابل توجهی عملکرد بازی را در تلفن شما بهبود بخشد.

نحوه فعال کردن High-Performance در اندروید

در زمان نگارش این مقاله، تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان، حالتی با عملکرد بالا را در گوشی های خود قرار داده‌اند. سامسونگ، وان پلاس، اوپو و ریلمی، همگی دارای یک ضامن در منوها هستند که می توانید آن را فعال کنید.

نحوه فعال کردن حالت عملکرد بالا
نحوه فعال کردن حالت عملکرد بالا

نحوه دسترسی شما به این گزینه ممکن است بسته به تلفنی که استفاده می کنید کمی متفاوت باشد. معمولاً می‌توانید این کلید را در تنظیمات باتری یا برق پیدا کنید.

برای دستگاه های OnePlus که OxygenOS دارند، به تنظیمات > باتری > تنظیمات پیشرفته بروید و کلید حالت عملکرد بالا را روشن کنید. از آنجایی که ColorOS یک پایگاه کد مشابه دارد، می‌توانید این گزینه را در منو مشابه در تلفن ای Oppo و Realme پیدا کنید.

آیا حالت عملکرد بالا در واقع عملکرد را افزایش می دهد؟

بسیار خوب است که سازندگان گوشی های هوشمند شروع به ارائه ویژگی های قدرتمند به مصرف کنندگان خود کرده اند، اما حالت عملکرد بالا واقعاً تفاوتی ایجاد می کند؟ ما با مشاهده اعداد بنچمارک، عملکرد بازی و استفاده روزمره همه آن را مورد آزمایش قرار دادیم.

ما از OnePlus 9RT برای آزمایش استفاده کردیم و به عنوان کاربر روزانه، هر گونه تغییر در عملکرد کاملاً محسوس خواهد بود. این دستگاه دارای یک پردازنده اسنپدراگون 888 و یک پردازنده گرافیکی Adreno 660 است که توسط 12 گیگابایت رم پشتیبانی می شود، همه اینها مشخصات یک گوشی هوشمند رده بالا هستند.

نتایج آزمایش High-Performance در اندروید

ما از Geekbench 5 و AnTuTu Benchmark برای نمای کلی فنی و دقیق تر از عملکرد دستگاه قبل و بعد از فعال کردن حالت با عملکرد بالا استفاده کردیم.

در حالی که بنچمارک ها روشی آسان برای رتبه بندی گوشی شما بر اساس عملکرد آن هستند، این اعداد را نه چندان دقیق در نظر بگیرید. متغیرهای زیادی روی این اعداد تأثیر می‌گذارند، به همین دلیل است که حتی تلفن‌هایی با پردازنده یکسان دارند نتایج متفاوتی ارائه می‌دهند.

ما همه بنچمارک ها را روی یک گوشی با سطح باتری بالا اجرا کردیم و آنها را با فاصله از یکدیگر قرار دادیم تا دستگاه کمی خنک شود. Geekbench 5 یک ابزار معیار قابل اعتماد است که عملکرد تک هسته ای و چند هسته ای گوشی شما را محاسبه می کند.

این گوشی با فعال بودن حالت عملکرد بالا، یک ضربه قابل توجه در عملکرد تک هسته ای مشاهده کرد، اما به طور شگفت انگیزی عملکرد چند هسته ای پایین تری را به همراه داشت. این نتیجه منطقی است زیرا حالت با عملکرد بالا تمام توان تلفن شما را فقط بر روی یک کار خاص متمرکز می کند و فرآیندهای غیرضروری پس زمینه را نادیده می گیرد.

نتایج آزمایش
نتایج آزمایش

موارد زیادی وجود دارد که AnTuTu Benchmark اندازه گیری می کند، از جمله عملکرد CPU و GPU، امتیاز حافظه و UX، و موارد دیگر. در حین آزمایش با استفاده از بنچمارک AnTuTu، داستان یکسان بود. این گوشی امتیاز CPU خود را حفظ کرد اما جهش قابل توجهی در امتیاز GPU داشت.

نتایج آزمایش
نتایج آزمایش

عملکرد بازی در دنیای واقعی با High-Performance در اندروید

بنچمارک ها ممکن است برای اجرا هیجان انگیز باشند، اما نشان دهنده عملکرد واقعی نیستند. بیشتر بنچمارک ها تنها تا زمانی که کار می‌کنند CPU و GPU گوشی شما را رصد می‌کنند، در حالی که بازی ها ممکن است ساعت ها ادامه داشته باشد.

عملکرد بازی در دنیای واقعی
عملکرد بازی در دنیای واقعی

ما برخی از سنگین ترین بازی های گرافیکی را قبل و بعد از فعال بودن حالت عملکرد بالا انجام دادیم و نتایج کاملاً قابل توجه هستند. هر دو بازی Call of Duty Mobile و Genshin Impact یک تجربه بازی روان را برای 30 دقیقه اول ارائه کردند و پس از آن مدت دومی شروع به کاهش فریم کرد. نتایج حتی با روشن بودن حالت عملکرد بالا ثابت ماند.

از نظر ما، عملکرد بازی بیشتر تحت تأثیر فشار خودکار CPU است که تلفن شما برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد انجام می دهد، نه انرژی ناکافی. حالت عملکرد بالا ممکن است تجربه بازی را در تلفن های رده پایین تر بهبود بخشد، اما تنها گوشی های گران تر از این ویژگی برخوردار بوده‌اند.

استفاده روزانه از High-Performance در اندروید

هنگامی که صحبت از استفاده منظم روزانه شامل مرور برنامه های رسانه های اجتماعی، گرفتن عکس و گاه به گاه انجام چند کار می شود، حالت با عملکرد بالا هیچ پیشرفت قابل توجهی را به همراه نداشت.

همانطور که قبلاً گفته شد، تلفن های پرچمدار در حال حاضر هیچ مشکلی با استفاده متوسط ندارند ما ضامن را برای یک روز کامل روشن گذاشتیم و فقط متوجه تخلیه سریع تر باتری شدیم.

مهم نیست که تلفن مناسب داشته باشید

نتیجه گیری اصلی ما از همه این آزمایش ها با توجه به اینکه این تلفن ها بدون در نظر گرفتن عملکردشان چقدر خوب عمل می‌کنند، این است که حالت عملکرد بالا در دستگاه های پرچمدار اضافی به نظر می‌رسد. مطمئنا، ما شاهد اعداد بالاتری در بنچمارک ها بودیم، اما استفاده روزمره و عملکرد بازی ثابت ماند.

ما دوست داریم این گزینه را برای دستگاه های بودجه محورتر که واقعاً می‌توانند از آن سود ببرند، عرضه شود. تا زمانی که قصد خرید دستگاهی با مشخصات مناسب برای استفاده خود را دارید، حالت با کارایی بالا فقط یک گزینه جالب ولی بدون استفاده است و نبود آن مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس