رتبه‌بندی بازی‌های سولزبورن فرام سافتور

145
0
رتبه‌بندی بازی‌های سولزبورن فرام سافتور

مجموعه بازی‌های سولزبورن فرام سافتور در بین اهالی هنرصنعت بازی‌های ویدیویی فوق‌العاده محترم و شناخته شده‌اند. اما در بین خودشان سلسه مراتبی حکم فرماست. ما در اول نیوز بر آن شدیم تا به رتبه‌بندی بازی‌های سولزبورن فرام سافتور بپردازیم. با ما همراه شوید تا سطح هر بازی را مشخص کنیم و در پایان شما نیز رتبه‌بندی خودتان را به اشتراک بگذارید.

وقتی صحبت از رتبه‌بندی بازی‌های سولزبورن فرام سافتور می‌شود، لازم است پیش از هر کاری خاطرنشان کنیم که این استودیو بازی بد و ضعیفی در کارنامه ندارد. البته منظور در اينجا بازی‌های سولزبورن است نه عناوین دیگر این استودیو. اگر بخواهیم بازی‌های سولزبورن فرام سافتور را با دیگر استودیوها مقایسه کنیم، طبیعتاً همه‌ی بازی‌های فرام سافتور نسبت به رقبا برتری خواهند داشت. ولی اگر بخواهیم بازی‌های این استودیو را با یکدیگر مقایسه کنیم، اوضاع فرق می‌کند. در آن صورت تفاوت‌ها و ایراداتی را می‌بینیم که در حالت عادی قابل چشم پوشی هستند. ولی در مقام مقایسه بین یک بازی خوب و شاهکار، کاملاً به چشم می‌آیند.

حال با توجه به این مقدمه می‌بایست یک موضوع دیگر را نیز خاطرنشان کنیم. آن هم این است که بازی‌های سولزبورن تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. این تفاوت گاه در درجه‌ی سختی است، گاه در فضاسازی، همچنین در مکانیک‌های بازی و در طراحی جهان هر بازی نیز دیده می‌شود. برای همین طرفداران نسبت به هر نسخه دید متفاوتی دارند. این موضوع برمی‌گردد به سلیقه‌ی شخصی آن‌ها و ارتباطی که با آن نسخه‌ی به خصوص گرفته‌اند.

 

رتبه‌بندی بازی‌های سولزبورن فرام سافتور

رده‌ی بازی‌های شاهکار

الدن رینگ: طبیعتاً شما نیز این حدس را زده‌اید که Elden Ring در رده‌ی بازی‌های شاهکار رتبه‌بندی شود. این بازی نه تنها یک سولزبورن فوق‌العاده است، بلکه منجر به محبوبیت شدید این زیرسبک نیز شده. تا جایی که آمار فروش آن قابل مقایسه با دیگر نسخه‌ها نیست. حتی بازی‌بازان تازه‌کار نیز به واسطه‌ی تب هیجانی پیرامون الدن رینگ اقدام به تهیه‌ی آن کردند. بازی الدن رینگ سولزبورن را با عناصر جهان‌باز ترکیب کرد تا هم تجربه‌ی آشنایی برای طرفداران قدیمی و حرفه‌ای ارائه دهد و هم تا حدودی برای بازی‌بازان جدید قابل دسترس‌تر باشد. جالب است بدانید که محبوبیت این بازی به قدری بالاست که آمار فروش Call of Duty: Vanguard را پشت سر گذاشت. این موفقیت کمی برای یک بازی سولزبورن نیست. ولو این‌که کالاف دیوتی در بدترین سال خود حضور داشته باشد.

بلادبورن: یکی از دلایل محبوبیت شدید بازی Bloodborne بین طرفداران گیم پلی سریع آن است. مبارزات در این بازی سریع، چالش‌برانگیز و فوق‌العاده لذت‌بخش هستند. به عقیده‌ی خیلی‌ها بهترین گیم پلی و مکانیک‌های مبارزه را بلادبورن ارائه می‌دهد. وقتی این ویژگی با فضاسازی و ترس لاوکرفتی ترکیب می‌شود، یک معجون استثنایی را پدید می‌آورد. از همه مهم‌تر بسته‌ی گسترش دهنده‌ی The Old Hunters سخت‌ترین غولآخرها را به بازی اضافه کرد. موضوعی که برای طرفداران سولزبورن فوق‌العاده حائز اهمیت است. چرا که آن‌ها عاشق سختی و چالش هستند.

 

رتبه‌بندی بازی‌های سولزبورن فرام سافتور

رده‌ی بازی‌های عالی

سکیرو: بازی سال 2019 به انتخاب The Game Awards عنوان بحث برانگیزی است. طرفداران نمی‌دانند Sekiro را دوست داشته باشند یا از آن متنفر باشند. سیستم parry به کار رفته در این بازی حس بازی‌های ریتمیک را به بازی‌باز منتقل می‌کرد. این حس برای طرفداران قدیمی سولزبورن خوشایند نبود. چرا که با آن آشنایی نداشتند و احساس غریبی می‌کردند. ولی به محض این‌که قلق شیوه‌ی منحصر به فرد مبارزات دستشان می‌آمد شیفته‌ی آن می‌شدند و سکیرو به بهترین بازی عمرشان بدل می‌شد.

دارک سولز 3: به مانند بلادبورن Dark Souls 3 تجربه‌ای بهتر و روان‌تر از مبارزات را ارائه می‌داد. ولی در عین حال به فضاسازی مجموعه‌ی دارک سولز نیز وفادار بود. در حقیقت سازندگان تجربه‌ی دارک سولز را با نسخه‌ی سوم به حد اعلا رساندند. افرادی که عاشق مکانیک‌های دارک سولز هستند تجربه‌ای بهتر و لذت‌بخش‌تر از دارک سولز 3 پیدا نخواهند کرد. این بازی نقاط قوت را ارتقاء و نقاط ضعف را برطرف کرده است.

دارک سولز: بازی Dark Souls با آوازه‌ای که دارد نیازی به تعریف و تمجید دیگران ندارد. این بازی یکی از تأثیر گذارترین عناوین تاریخ است. حال چه شما خوشتان بیاید، چه علاقه‌ای به آن نداشته باشید. نمی‌شود این حقیقت را انکار کرد. هر چه نباشد این بازی یک زیرسبک را خلق کرده است. بازی دارک سولز طرفداران را با فضاسازی تاریک و عمیق فرانچایز آشنا کرد و میزبان شخصیت‌های فراموش نشدنی همچون Solaire of Astora بود. با این‌که دارک سولز به رده‌ی بازی‌های شاهکار راه پیدا نکرد، ولی شایسته‌ی احترام است. چرا که بازی‌های بعدی از روی دست او مشق نوشته‌اند.

 

دارک سولز 2

رده‌ی بازی‌های خوب

دارک سولز 2: برای عده‌ای Dark Souls 2 بهترین بازی سولزبورن است. دلایل زیادی برای دوست داشتن این بازی وجود دارد. به عنوان مثال می‌شود به درجه‌ی سختی جدید آن اشاره کرد و یا از تجربه‌ی بهبود یافته‌ی PvP آن سخن گفت. اما برخی تغییرات عجیب آن به مزاج طرفداران خوش نیامد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها نیز سیستم weapon degradation یا تنزل رتبه‌ی سلاح‌های بازی بود. همچنین طراحی نقشه‌ی بازی که مبتنی بر رفت و برگشت‌های فراوان بود نیز مورد پسند طرفداران واقع نشد. با این حال برخی فهرست غولآخرهای بازی و درجه‌ی سختی عجیب آن را دوست داشتند.

 

دیمون سولز

رده‌ی بازی‌های متوسط

دیمون سولز: هنگامی که عرضه شد، Demon’s Souls یکی از بهترین بازی‌های PS3 بود. ولی گذر زمان با پایه‌گذار بازی‌های سولز مهربان نبوده است. البته که این بازی کماکان قابل احترام است. چرا که زیر بنای زیرسبک سولزبورن را بنا نهاده است. ولی از حق نگذریم در مقام مقایسه با دیگر عناوين فرام سافتور جهان خالی و مکانیک‌های از رده خارجی دارد. ارزش این را دارد که برای نوستالژی و مشاهده‌ی نقطه شروع زیرسبک سولز به سراغ آن رفت. ولی بازی‌های بعدی در همه‌ی زمینه‌ها از آن پیشی گرفته‌اند و برتر هستند. با این حال اگر به دنبال سخت‌ترین تجربه‌ی ممکن در بین عناوین سولزبورن می‌گردید، دیمون سولز را از دست ندهید. البته نسخه‌ی PS3!

خب دوستان نظرتان چیست؟ رتبه‌بندی بازی‌های سولزبورن فرام سافتور را چطور ارزیابی می‌کنید؟ موافق رتبه‌بندی ما هستید؟ در پایان لطفاً رده‌بندی مد نظر خودتان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

امتیاز این مطلب
رضا خلف چعباوی
نوشته شده توسط

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس