شهر سایبرپانکی Stray اقتباس گرفته شده از شهری فراموش شده است

59
0
شهر سایبرپانکی Stray اقتباس گرفته شده از شهری فراموش شده است

شهر سایبرپانکی Stray اقتباس گرفته شده از شهری فراموش شده است. شهر محصور Stray بر اساس شهر محصور کولون (Kowloon) ساخته شده است، مکانی که زمانی در چین وجود داشت و به دلیل تراکم بالای جمعیتش مشهور بود. در ادامه با اول نیوز همراه باشید.

با توجه به کسب امتیاز 10 از 10 در استیم، واضح است که Stray طرفداران زیادی برای خود پیدا کرده است. این داستان که توسط شرکت مستقل بازی سازی فرانسوی، BlueTwelve Studio ساخته شده است، یک دنیای سایبرپانک را از نگاه یک گربه‌ی نارنجی رنگی کاوش می‌کند. این بازی نه تنها به خاطر قهرمان بامزه‌اش، بلکه به خاطر دنیای شگفت‌انگیز، روبات‌های جالب و افسانه‌های آخرالزمانی هشیارکننده‌اش محبوب شده است.

در واقع یکی از بهترین قسمت‌های بازی موقعیت مکانی آن بود. شهر محصور که بازیکنان می‌توانند در آن کاوش کنند سرشار از زندگی در آسمان‌خراش‌ها، تابلوهای نئونی، آپارتمان‌های کوچک و کوچه‌هایش است. این شهر یک زمین بازی عالی برای یک گربه است. با این حال، در این شهر چیزهای بیشتر از آنچه به چشم می‌آید وجود دارند. در واقع این شهر سایبرپانکی از مکانی الهام گرفته شده که زمانی در دنیای واقعی وجود داشته است. این مکان شهر محصور کولون در چین بود، مکانی که در دهه 90 میلادی به دلیل کیفیت زندگی و شرایط بهداشتی بسیار ضعیف آن تخریب شد.

شهر سایبرپانکی Stray اقتباس گرفته شده از شهری فراموش شده است

چگونه کولون روی بازی Stray تأثیر گذاشت

بر اساس مصاحبه Inverse با تهیه کننده بازی سوان مارتین-راگت، شهر محصور کولون منبع جذابی بود که الهام بخش توسعه اولیه بازی قرار گرفت. کولون به خاطر تراکم فوق العاده بالای مردم شهرت داشت. در واقع، کولون در زمان خود پرجمعیت‌ترین مکان روی زمین بود. کوچه‌های آن تنگ و باریک بود و عرض آن‌ها تنها به سه تا شش فوت می‌رسید و همچنین زهکشی بسیار ضعیفی داشت و فضای کمی برای عبور نور داشت. از آنجایی که آپارتمان‌های شهر بسیار کوچک بودند، زندگی بیشتر مردم به پشت بام‌ها و بالکن‌های اشباع شده با بند رخت، زباله و تلویزیون منتقل شد. بیشتر ساختمان‌های شهر 10 تا 14 طبقه بودند.

شهر Kowloon طرح کاملی را برای Stray ایجاد کرد، زیرا توسعه دهندگان متوجه شدند که این معماری یک زمین بازی فوق العاده برای گربه‌ها خواهد بود. گربه‌ها می‌توانند در کوچه پس کوچه‌ها پرسه بزنند، از بالکنی به بالکن دیگر بپرند و زباله‌های زیادی برای بازی داشته باشند. با نگاهی به عکس کولون و سپس Stray، شهرها عملاً همدیگر را منعکس می‌کنند و کپی یکدیگر هستند. با این حال، داستان پس‌زمینه Kowloon با شهر محصور Stray که فضایی پساآخرالزمانی دارد، کاملاً متفاوت است.

بازی stray

داستان کولون

در اصل، کولون یک قلعه نظامی چینی بود، اما در دهه 1940 میلادی و پس از جنگ جهانی دوم به یک سکونتگاه شهری تبدیل شد. این شهر ساخت و سازهای عظیمی را پشت سر گذاشت و در اواخر دهه 70 میلادی به حداکثر اندازه خود رسید. در دهه 90، کولون بین 30 تا 50 هزار نفر از ساکنان را در 6.4 هکتار زمین در شرایطی فشرده و نامناسب قرار داده بود. این شهر در بسیاری از دوران حیات خود به دلیل جرم و جنایت و شرایط بدش شناخته می‌شد. تنها یک آتش سوزی ساده می‌توانست زندگی هزاران نفر را نابود کند و نور خورشید حتی به ندرت در سطوح پایین شهر و کف خیابان‌ها می‌رسید. این شهر همچنین خانه بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان بدون مجوز بود که نیازی به ترس از عواقب کار خود نداشتند.

این شهر به دلیل شرایط منحصر به فرد خود فرهنگ منحصر به فرد خود را نیز داشت. شرایط سخت زندگی باعث شد که جامعه در کمک به یکدیگر فعال شود، به ویژه در مورد مراقبت از کودکان. پشت بام‌ها اغلب به عنوان محل تجمع برای بازی یا کار استفاده می‌شدند. به دلیل جنایت و انزوا، بسیاری از جوامع محلی خودگردان و منعکس کننده شهرسازی آنارشی بودند. جای تعجب نیست که شهر به دلیل شرایط بدش دوام نیاورد و هزاران شهروند توسط دولت غرامت دریافت کردند و از کولون اخراج شدند. امروز، جایی که زمانی شهر کولون در آن دایر بود، به یک پارک شهری تبدیل شده است. آسمان خراش‌ها خراب شدند و گیاهان، مجسمه‌ها و مسیرها جایگزین آن‌ها شدند. از آنچه در زمان برپایی و سالم بودن شهر در آن‌جا وجود داشت، تنها اندکی باقی مانده است.

از زمان نابودی، کاولون توسط داستان‌های دیستوپیایی محبوب شده است. Stray از اولین رسانه‌هایی که از Kowloon به عنوان منبع الهام استفاده می‌کنند، فاصله زیادی دارد. فیلم‌هایی همچون Brothers from the Walled City ،Long Arm of the Law ،Baraka ،Re-cycle ،Batman Begins ، Crime Story و Bloodsport همگی صحنه‌هایی دارند که یا کاملاً در شهر کولون یا یک شهر/محله بر اساس طراحی آن اتفاق می‌افتند.

دیگر بازی‌های ویدیویی که از Kowloon الهام گرفته‌اند نیز عبارتند از Shenmue 2، Stranglehold، Shadowrun: Hong Kong ،Call of Duty : Black Ops و Fear Effect. با محبوبیت Stray، این امکان وجود دارد که اقتباس‌های بیشتری از Kowloon در دنیای بازی برای آینده در انتظار طرفداران باشد. این نشان می‌دهد که یک مکان چقدر می تواند الهام بخش دیگران باشد، حتی مکان هایی که مدت‌هاست از بین رفته‌اند.

بازی Stray برای کامپیوتر، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 در دسترس است. نظر شما در خصوص این بازی چيست؟ لطفاً دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع

امتیاز این مطلب
رضا خلف چعباوی
نوشته شده توسط

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس