چه شرکتی باید بازی‌های آینده‌ی FIFA را منتشر کند

116
0
چه شرکتی باید بازی‌های آینده‌ی FIFA را منتشر کند

حال که EA Sports قرارداد انحصاری استفاده از نام تجاری FIFA را از دست داده است، به نظر شما چه شرکتی باید بازی‌های آینده‌ی FIFA را منتشر کند؟ ما در اول نیوز قرار است به دنبال پاسخ این پرسش بسیار مهم باشیم.

همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به دنبال ناشری می‌گردد تا بازی‌های آینده‌ی فرانچایز پرطرفدار Fifa را عرضه کند. EA Sports پس از سال‌ها قرارداد انحصاری استفاده از نام تجاری فیفا را از دست داده است و FIFA 23 آخرین عنوانی خواهد بود که وظيفه‌ی ساخت و نشر آن بر عهده‌ی الکترونیک آرتز خواهد بود. حال فدراسیون به دنبال یک ناشر دیگر می‌گردد تا بازی‌های آینده‌ی فرانچایزی که در طی 3 دهه‌ی گذشته سالیانه میلیون‌ها نسخه به فروش رسانده و طرفداران بی شماری کسب کرده را منتشر کند. از طرفی اوضاع کمی عجیب و پر خطر است. اگر ناشری پیدا شود که بازی‌های آینده‌ی FIFA را توسعه و نشر دهد، باید EA Sports که بیش از 3 دهه در این زمینه تجربه کسب کرده است رقابت کند.

حتی فکر کردن به این ماجرا و رقابت سنگین مو بر تن آدمی سیخ می‌کند. همان‌طور که گفتیم فعلاً فیفا 23 برای پاییز امسال برنامه‌ریزی شده است و پس از آن همکاری الکترونیک آرتز با فیفا به پایان خواهد رسید. کدام ناشر وظيفه‌ی خطیر نشر و توسعه‌ی بازی‌های آینده‌ی فیفا را بر عهده خواهد گرفت؟ طرفداران سرگردان مانده‌اند.

شرکت‌های زیادی هستند که توانایی کسب حق امتیاز فیفا و ساخت بازی‌های آینده را دارند. هر چند که باید خطر رقابت با EA Sports FC را به جان بخرند. فدراسیون جهانی فوتبال انتخاب‌های زیادی در اختیار دارد از شرکت‌های بزرگ هنرصنعت گرفته تا ناشرانی که سابقه‌ی ساخت بازی‌های فوتبالی را در کارنامه دارند. بیایید با هم به بررسی گزینه‌های احتمالی بپردازیم.

 

چه شرکتی باید بازی‌های آینده‌ی FIFA را منتشر کند

2K Sports

بدون شک 2K Sports نزدیک‌ترین و جدی‌ترین رقیب EA Sports می‌باشد. این شرکت بازی‌های NBA 2K و WWE 2K را در کارنامه دارد. عناوینی که طرفداران زیادی دارند و با عرضه‌ی سالیانه سود فراوانی را نصیب شرکت کرده‌اند. 2K Sports کارنامه‌ی خوبی دارد، آن‌ها حتی اگر سالی بازی ضعیفی عرضه کرده باشند سعی می‌کنند سال بعد جبران کنند و طرفداران را راضی نگه دارند. به عنوان مثال WWE 2K عملکرد خوبی نداشت و طرفداران ناراضی بودند، شرکت یک سال به این فرانچایز استراحت داد و سعی کرد تا جای ممکن خواسته‌ی طرفداران را عملی کند و عنوانی کم عیب و نقص را روانه‌ی بازار کنند. تا حدودی هم در این کار موفق شدند و انصافاً WWE 2K22 بازی بسیار بهتری بود. این روحیه‌ی 2K Sports نشان دهنده‌ی این است که سودآوری اولویت اول و آخر آن‌ها نیست.

بازی‌های اخیر فیفا نیز شرایط مشابهی داشته‌اند. طرفداران مشکلات فراوان بازی را بارها به سازندگان گوشزد کرده‌اند ولی الکترونیک آرتز چندان به رفع آن‌ها رغبتی نشان نداده است. کمبود و ضعف بخش آفلاین بازی به خصوص خیلی مشهود است. در این بین 2K Sports می‌تواند حسابی بدرخشد. آن‌ها طی سال‌های اخیر ثابت کرده‌اند که علاوه بر توانایی وسواس خاصی نیز به خرج می‌دهند و تا جای ممکن بازی‌های کم عیب و نقص را روانه‌ی بازار می‌کنند. این موضوع در نقطه مقابل عملکرد دهه‌ی اخیر الکترونیک آرتز است. 2K Sports ترسی از این ندارد که عرضه‌ی سالانه‌ی بازی‌ها را متوقف کند تا مشکلات آن‌ها را برطرف سازند. اعتبار و کیفیت کاری برای آن‌ها از همه چیز مهم‌تر است.

 

سونی

Sony Interactive Entertainment

سونی نیازی به معرفی ندارد. این غول ژاپنی به انحصاری‌های خوش ساخت و بی نظیرش معروف است که هر نسل را تغذیه می‌کنند. این شرکت بزرگ و با سابقه بازی MLB The Show را در فهرست عناوین خود دارد. عنوانی که San Diego Studios وظيفه‌ی نشر آن را بر عهده داشته و در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است. بنابراین سونی در زمینه‌ی ساخت بازی‌های ورزشی بی تجربه نیست. بازی شبیه‌ساز بیس بال آن‌ها علاوه بر گیم پلی لذت‌بخش دارای گرافیک و کیفیت بصری چشم‌نواز نیز بوده است. همکاری فیفا با سونی می‌تواند کیفیت بازی‌های ورزشی را چندین پله ارتقاء دهد و شاهد یک جهش حیرت‌انگیز باشیم.

از طرفی سونی استودیوهای با استعداد و شگفت‌انگیزی دارد که سرشار از بازی‌سازان نابغه‌اند. این افراد می‌توانند با سخت‌افزار و امکانات سونی یک بازی درجه یک تحویل دهند. ولی در این صورت به احتمال زیاد باید شاهد انحصاری شدن بازی فیفا باشیم. تمرکز روی نسل 9 و کلاس کاری سونی می‌تواند یک بازی فوتبال استثنایی را به طرفداران هدیه دهد.

 

ایکس باکس

Xbox Game Studios

در آن سوی میدان ما Xbox Game Studios را داریم. ردموندی‌ها در سال‌های اخیر حسابی به تکاپو افتاده‌اند و دست به جیب شده‌اند. آن‌ها استودیوها و ناشران متعددی را خریده‌اند و گیم پس محبوب‌تر از همیشه است. قطعاً این شرکت بزرگ نیم نگاهی به حق امتیاز فیفا داشته و دارد. خرید این حق امتیاز می‌تواند فهرست بازی‌های آن‌ها را درخشان‌تر از همیشه کند. از طرفی داشتن عنوانی مثل فیفا روی گیم پس می‌تواند تعداد مشترکین این سرویس را افزایش دهد. بازی‌های مناسبتی همچون FIFA World Cup نیز با استقبال گسترده‌تری مواجه خواهند شد.

مایکروسافت نیز به مانند سونی استودیوهای با استعدادی دارد. این استعداد می‌تواند در جهت خلق یک بازی فوتبال درجه یک خرج شود. از طرفی نباید قدرت تبلیغاتی و ثروت بالای این غول فناوری را نیز نادیده گرفت. آن‌ها می‌توانند بدون محدودیت بهترین امکانات را برای ساخت یک بازی کامل و همه چیز تمام فراهم کنند. خود گیم پس به تنهایی می‌تواند بستر فوق‌العاده‌ای برای بازی فیفا باشد و با EA Sports FC رقابت کند.

بازی فیفا 23 در ادامه‌ی سال عرضه خواهد شد. ولی این بازی آخرین عنوان فوتبالی نخواهد بود که الکترونیک آرتز منتشر می‌کند. آن‌ها با تبلیغات گسترده اعلام کردند که ساخت بازی‌های فوتبال را ادامه خواهند داد. تنها تفاوت این است که اجازه‌ی استفاده از نام FIFA را ندارند و بازی‌های فوتبال ساخت آن‌ها تحت عنوان EA Sports FC عرضه خواهند شد.

جیانی اینفانتینو

فدراسیون جهانی فوتبال نیز بلافاصله بیانیه داد و عنوان کرد که در حال رایزنی با ناشران و شرکت‌های برتر بازی‌سازی است تا نشر بازی‌های آینده را تحت عنوان FIFA 24, FIFA 25, FIFA 26 و الی آخر ادامه دهند. جیانی اینفانتینو رئیس فیفا به طرفداران چند میلیارد نفری فوتبال قول داد که بازی‌های آینده‌ی FIFA مثل همیشه بهترین تجربه‌ی فوتبال را ارائه خواهند داد. آن‌ها همین الآن چندین بازی برای عرضه برنامه‌ریزی کرده‌اند که شامل FIFA World Cup 2022، یک بازی فوتبال آرکید و یک بازی فوتبال شبیه‌سازی می‌شوند. الکترونیک آرتز نیز به مخاطبان و طرفداران خود قول داد که کیفیت بازی‌های فوتبال سالانه‌ی خود را ارتقاء خواهد داد و از لحاظ حق امتیاز تیم‌ها و لیگ‌های مطرح فوتبال لطمه‌ای نخواهد دید.

فدراسیون فوتبال انتخاب‌های زیادی دارد. سونی و مایکروسافت ناشران بزرگ و مطمئنی هستند. ولی به احتمال زیاد بهترین گزینه 2K Sports خواهد بود که تجربه‌ی فراوانی در ساخت بازی‌های ورزشی دارند. باید دید عاقبت چه خواهد شد.

بازی FIFA 23 پاییز امسال برای PC, PS4, PS5, Xbox One و Xbox Series X|S عرضه خواهد شد.

نظر شما در این خصوص چیست دوستان؟ به نظر شما چه شرکتی باید بازی‌های آینده‌ی FIFA را منتشر کند؟ سونی، مایکروسافت، 2K Sports یا!؟ لطفاً نظرات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

امتیاز این مطلب
رضا خلف چعباوی
نوشته شده توسط

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس