فقط اینکار را نکنید! اشتباهات در تاسیس یک شرکت

درک می‌کنبم که کارآفرینی چقدر سخت است و از فراز و نشیب های آن خبر داریم. در مقاله شما با اشتباهات در تاسیس یک شرکت بیشتر آشنا می‌کنیم.

92
0
فقط اینکار را نکنید! اشتباهات در تاسیس یک شرکت

بزرگ‌ترین قسمت کار روزانه من به عنوان یک سرمایه گذار در مشاغل پر ریسک بخشی است که من افرادی را می‌بینم که شرکت تاسیس کرده‌اند و فهمیدم تمامی آنها با تصور اینکه می‌توانند با کار کم، شرکتی پر سود تاسیس کنند که افراد دیگری هم در آن شاغل باشند، دست به این کار می‌زنند؛ این کار واقعا دیوانه‌‌وار است. من درک می‌کنم که کارآفرینی چقدر سخت است و از فراز و نشیب‌هایی که این شغل به همراه دارد کاملا مطلع هستم. در ادامه شما را با اشتباهات در تاسیس یک شرکت بیشتر آشنا می‌کنیم.

فقط اینکار را نکنید! اشتباهات در تاسیس یک شرکت

من کاملاً اعتقاد دارم که دنیا بیش از هر زمان دیگری به کارآفرینان نیاز دارد و من تمام تلاش خود را می‌کنم تا کسی را که فقط به اندازه کافی دیوانه است و با کله به این عرصه وارد می‌شود را تشویق و حمایت کنم. با تجربه‌ای که کسب کردم، کارآفرین بودن بزرگ‌ترین شغل جهان است. نوآوری کلید پیشرفت جهانی است و کارآفرینان توانایی تغییر جهان، بهبود جوامع، ایجاد مشاغل جدید و حل برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های جهان را دارند. چه شغلی این ویژگی‌ها را دارد؟

در طول زمان، اگر کسی از من می‌پرسید که آیا باید در مسیر کارآفرینی وارد شوند من با شور و شوق پاسخ می‌دهم بله… اما الان مانند NIKE بدون درنگ می‌گویم: هرگز انجام ندهید!

اما طی چند سال گذشته من آنچه را “مخزن کوسه (shark tank)” می‌نامم مشاهده کردم که بسیاری از کارآفرینان را به قول معروف گاز می‌گیرد و از بین می‌برد. برای من مخزن کوسه به معنای هشدار دادن این مسئله است که باید در ابتدای کار احتیاط کرد و بدون آمادگی نباید وارد این کار شد. به نظر می‌رسد که صحبت با سرمایه گذاران و استفاده از تجربه آنها تنها چیزی است که شما نیاز دارید، بقیه کارها آسان است.

من اینجا نیستم تا کسی را از تعقیب رویاهای خود منصرف کنم و همچنان یک حامی سرسخت هر علاقمند به کارآفرینی هستم. بعضی روزها، با تماشای همه دشواری‌ها و مشکلات جهان فکر می‌کنم که این تنها امید ماست.  با این حال، دیدگاه فعلی من این است که هر تشویقی که می‌توانم در مورد کارآفرینی ارائه دهم، باید هم زمان هشدار دهنده باشد.

در پیست اسکی تابلو‌های زیادی هست که می‌گوید از اسکی لذت ببرید، و راست می‌گوید اسکی عالی است. اما واقعاً خطرناک است و افراد زیادی زخمی می‌شوند و عده‌ای می‌میرند. بنابراین، مراقب باشید، خطر را درک کنید و با هوشیاری تمام وارد هر کاری بشوید.

اشتباهات در تاسیس یک شرکت کدامند؟

اشتباهات در تاسیس یک شرکت

۱. شما قضیه را از جای درستی تماشا نمی‌کنید.

کارآفرینی بسیار سخت است و نداشتن فراز و فرود تقریباً غیر ممکن است. اکثر کارآفرینان بدون هیچ آمادگی و بدون مطالعه و تحقیق دست به عمل می‌شوند و این بزرگ‌ترین نگرانی من است. شما می‌توانید هفته‌های کاری طولانی را تحمل کنید اما آیا آسیب روحی را نیز در نظر گرفته‌اید؟ حتماً نگاهی به وضعیت روحی و روانی فعلی خود بیندازید و یک ارزیابی صادقانه انجام دهید. آیا احساس می‌کنید از نظر ذهنی آماده‌اید که همه این مسئولیت‌ها و سختی‌ها را تحمل کنید؟

۲. اشخاص پر نفوذ یا ثروتمند از شما حمایت نمی‌کنند

در شروع کار تمام مسئولیت‌ها بر دوش شما خواهد بود. “رئیس” بودن بسیار سرگرم کننده به نظر می‌رسد، اما رک و پوست کنده بسیار دشوار ارزیابی می‌شود. بدون توجه به رویای بزرگ تجاری که در ذهن خود می‌بینید نگاهی بیندازید و مطمئن شوید که شخصی یا موسسه‌ای را دارید تا به شما کمک کند تا از پس تمام استرس‌های ناشی از کارآفرینی بر بیایید و کمک‌‌تان کند. در کتاب (Mr.Monkey and Me) من یک فصل کامل را به کمک افراد و پشتیبانی‌های مورد نیاز شما اختصاص داده‌ام، این مسئله از مهم‌ترین نکات است که باید قبل از ورود به کارآفرینی آن را حل کنید.

۳. تجربه کافی ندارید

یکی دیگر از اشتباهات در تاسیس یک شرکت این است که تجربه شما مرتبط با شغلی که می‌خواهید آن را شروع کنید نیست. مثالی هست که می‌گوید: کاشتن گل نرگس بدون اطلاع از قاصدک مگر ممکن است؟ در زمینه کارآفرینی هم باید وارد عرصه‌ای بشوید که از قبل تجربیاتی در مورد آن کسب کرده‌اید. شاید روشی برای کسب تجربه مرتبط در زمینه‌ی رویایی شما وجود داشته باشد که باید قبل از هر اقدامی دنبال آن باشید. این مسئله “Founder / Market Fit” نامیده می‌شود به معنی موسس و تناسب با بازار (نیاز بازار) و این مسئله را باید در منطقه مورد نظرتان از قبل بررسی کنید. این بررسی شما را به مدت چندین سال به تاخیر می‌اندازد اما احتمال خطر را کاهش می‌دهد و با کسب تجربه و علم، شما می‌توانید موفق‌تر بشوید.

تجربه اشتباهات در تاسیس یک شرکت

۴. الان زمان این کار‌ها نیست

همه ما داستان‌های زیادی در مورد ترک تحصیل دانشجو‌های ۲۰ ساله از دانشگاه هاروارد شنیده‌ایم، که بعد از ترک تحصیل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها را تاسیس کرده‌اند. دلیل این که همه ما در مورد بیل گیتس و مارک زاکربرگ بسیار صحبت می‌کنیم این است که نتیجه‌ای که هر یک به دست آورد نمونه‌های کمیاب هستند.

مجله Forbes سوال می‌کند آیا سن در میزان موفقیت موثر است؟ پاسخ منفی است. هیچ ارتباطی بین سن و موفقیت کارآفرینی (یا تحصیلات، سابقه کار، یا هر چیز دیگری) وجود ندارد. قبل از شروع کار مطمئن شوید که زمان مناسب شما فرا رسیده است. تجربه، پشتیبانی و مهارت‌های شبکه‌ای و حرفه‌ای به مرور زمان توسعه می‌یابد، گاهی اوقات منطقی است که منتظر بمانید تا مطمئن شوید که می‌توانید این مهارت‌ها را قبل از شروع به کار خود کسب کنید.

۵. شما انتظار دارید که وقت آزاد بیشتری داشته باشید و کمتر کار کنید

وقتی خیره می‌شدم بعضی از دوستانم درمورد اینکه چقدر خوب است که “رئیس خودم باشم” یا “کسی نباشد که به من بگوید چه کاری انجام دهم” اظهار نظر می‌کنند من هم اینطور فکر می‌کردم. اما بعد از ورود به کار استرس بیشتری نسبت به قبل دارم، کمتر می‌خوابم و ساعت‌های طولانی‌تری کار می‌کنم و تمام هفت روز هفته کار دغدغه اصلی من است. من رئیس هستم؟ بله من سرمایه گذار، مشتری، کارمند و فروشنده دارم که همه از من بیش از هر رئیسی می‌توانند درخواست و انتظار داشته باشند. فقط مطمئن شوید که قبل از اینکه مسئولیت کارآفرینی را قبول کنید کامل تحقیق کنید، آیا انتظاراتی که از این شغل دارید در آن وجود دارد؟ آیا نکات منفی موجود در این سبک زندگی را می‌توانید تحمل کنید؟

اشتباهات در تاسیس یک شرکت بیزینس

من سعی نمی‌کنم کارآفرینان مشتاق را از ورود به این عرصه منصرف کنم.  با این حال‌، من از مطالبی مانند “چهار ساعت کار در هفته” یا سایر مطالب مانند آن خسته شده‌ام که از کارآفرینی به عنوان یک شغل سرگرم کننده و آسان تجلیل می‌کنند.

تغییر سبک زندگی و تبدیل آن به یک زندگی رویایی با کارآفرینی ممکن است، اما باید عاقلانه تصمیم بگیرید، برای خطرات احتمالی چه آمادگی دارید؟

اگر مطمئن هستید موفق می‌شوید، و یا وارد کار شدید، پس تمام تلاشتان را برای موفقیت انجام بدهید و بدانید چکونه خود را به بهترین شکل برای استارتاپ جدید آماده کنید. باز هم تکرار می‌کنم احتیاط کنید! و در آخر امیدوارم که توانسته باشم شما را با اشتباهات در تاسیس یک شرکت آشنا کرده باشم.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس