مشخصات ابر رایانه‌ی Aurora اینتل

91
0
مشخصات ابر رایانه‌ی Aurora اینتل

انتل سرانجام مشخصات کامل ابرکامپیوتر Aurora را اعلام کرد؛ دستگاهی که برای آزمایشگاه ملی آرگون در ایالات‌متحده طراحی شده است. در این پست به بررسی مشخصات ابر رایانه‌ی Aurora اینتل  می پردازیم.

مشخصات ابر رایانه‌ی Aurora اینتل

ابررایانه‌ی اینتل Aurora مدت زیادی به‌تعویق افتاده اما سرانجام مراحل ساخت آن درحال تکمیل است. این سیستم با پشتیبانی از سری Xeon CPU Max و Xeon GPU Max اینتل اکنون به توان پردازشی خارق‌العاده‌ی دو اگزافلاپس (Exaflop) رسیده، درحالی‌که هدف اولیه‌ برای آن معادل یک اگزافلاپس بود. بدین‌ترتیب Aurora ازنظر قدرت با سریع‌ترین ابررایانه‌ی کنونی جهان یعنی Frontier مجهز به پردازنده‌های AMD، برابری می‌کند.

مشخصات ابر رایانه‌ی Aurora اینتل
مشخصات ابر رایانه‌ی Aurora اینتل

اینتل اعلام کرد Aurora درمجموع ۱۰۶۲۴ نود (Node) خواهد داشت که شامل ۲۱۲۴۸ پردازنده‌ی Xeon مبتنی‌بر خانواده‌ی Sapphire Rapids-SP و ۳۷۴۴ پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی‌بر Ponte Vecchio می‌شود. این ابرکامپیوتر بسیار قدرتمند از پهنای‌باند چشم‌گیر ۲٫۱۲ پتابایت برثانیه و پهنای‌باند دوبخشی حداکثر ۰٫۶۹ پتابایتی بهره می‌برد که رقمی دیوانه‌کننده است.

ابرکامپیوتر Aurora به ۱۰٫۹ پتابایت DRAM سیستمی، ۱٫۳۶ پتابایت حافظه‌ی باندپهن پردازنده و ۸٫۱۶ پتابایت حافظه‌ی باندپهن پردازنده‌ی گرافیکی مجهز شده است. DRAM سیستم به‌حداکثر پنهای‌باند ۹٫۹۵ پتابایت برثانیه، DRAM پردازنده به حداکثر پهنای‌باند ۳۰٫۵ پتابایت برثانیه و DRAM پردازنده‌ی گرافیکی به حداکثر پهنای‌باند ۲۰۸٫۹ پتابایت برثانیه دست می‌یابد. این سیستم همچنین از ۲۳۰ پتابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد که حداکثر پهنای‌باند آن به ۳۱ ترابایت برثانیه می‌رسد و درمجموع براساس ۱۰۲۴ نود، پیکربدنی شده است.

ابرکامپیوتر Aurora اواخر سال جاری با حداکثر قدرت پردازشی ۲ اگزافلاپس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این سیستم همچنین از جدیدترین مدل هوش مصنوعی Aurora بهره می‌برد و یک تریلیون پارامتر برای کاربردهای عملی ارائه می‌دهد.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس