دلایلی که چرا باید نگران ربات های نظامی باشید

یک گروه هنری صنعتی تلاش می‌کند سگ‌های رباتیک را مسلح کند، در ادامه مقاله‌ی دلایلی که چرا باید نگران ربات های نظامی باشیم، با ما همراه باشید.

29
0
خطر ربات های نظامی

یک گروه هنری صنعتی تلاش می‌کند یکی از سگ‌های رباتیک Boston Dynamics را با اسلحه پینت بال مسلح کند تا خطرات استفاده نظامی از این فناوری را برجسته کند. اما آن‌ها در اشتباه هستند و جنبه‌های مختلف این قضیه را در نظر نمی‌گیرند. در ادامه مقاله‌ی دلایلی که چرا باید نگران ربات های نظامی باشید، با ما همراه باشید.

“شاهکار هنری” با نام اصلی Spot’s Rampage ساخته‌ی گروه صنعتی MSCHF است. آن‌ها یک سگ ربات  Spot را با قیمت ۷۴۰۰۰ دلار از Boston Dynamics خریداری کردند و آن را تغییر دادند.

Boston Dynamics پس از این اتفاق در توئیتر اعلام کردند که ربات‌های آن‌ها کاملا بی‌خطر هستند و هیچگونه سلاحی به همراه ندارد، آن‌ها نمی‌توانند به طور قانونی برای “آسیب رساندن یا ترساندن مردم یا حیوانات” مورد استفاده قرار گیرند.

در حالی که بسیاری از پروژه‌های اولیه Boston Dynamics با بودجه نظامی انجام می‌شد، این شرکت هنگامی که توسط Google X در سال ۲۰۱۳ خریداری شد و در بازار تجاری قرار گرفت، فروش روبات به ارتش را متوقف کرد. سگ ربات Spot و dancing Android Atlas قرار نیست به استخدام هیچ ارتشی دربیایند.

به طور خلاصه، این چیزی نیست که شما فکر می‌کنید.

دلایلی که چرا باید نگران ربات های نظامی باشید

1 دلایلی که چرا باید نگران ربات های نظامی باشید

دلیل معروف شدن Spot’s Rampage احتمالاً به دلیل منتشر شدن فیلم آخرالزمانی Black Mirror 2017 Metalhead است که در آن سگ‌های مسلح رباتیک انسان‌های بازمانده را شکار می‌کنند. نویسنده این سناریو از شرکت Boston Dynamics الهام گرفته است، او فکر می‌کرد این شرکت به دنبال آسیب رساندن به بشریت است. البته که این یک سوءتفاهم بود.

بر خلاف آنچه که در ویدیو‌ها به نظر می‌رسد، فعالیت این ربات‌ها چیز چشمگیری نیست، Boston Dynamics نتوانست پیشرفت بزرگی در بازار تجهیزات نظامی داشته باشد و قیمت ۷۴۰۰۰ دلاری Spot نشان دهنده تمام ماجرا است. این روبات‌ها ساختار پیچیده‌ای دارند. در همین لحظه، سگ‌های ربات در حال گشت زنی در پایگاه نیروی هوایی Tyndall برای USAF (نیروی هوایی ارتش ایالات متحده) هستند، البته نه ساخته‌های شرکت Boston Dynamics بلکه شرکت رقیب آن یعنی Ghost Robotics.

در حالی که اکثر بخش‌های ربات دارای موتور کوچک و چرخ دنده بزرگ هستند، Ghost Robotics از موتور بزرگ‌تر و نسبت دنده پایین استفاده می‌کند. ربات‌های آن‌ها مقاومت زمین را مستقیماً از طریق موتور حس می‌کنند. از این رو شعار شرکت، “ربات‌هایی که دنیا را احساس می‌کنند” است و به لطف یک میکروکنترلر الکترونیکی هوشمند، بلافاصله تصمیم می‌گیرند. Gavin Kenneally، یکی از بنیانگذاران CPO، در گفتگو با Forbes گفت که طراحی آن‌ها ماشین‌های ساده‌تر و مقاوم‌تری را ارائه می‌دهد، و امکان تولید بسیار کم هزینه را دارد.

سگ‌هایی که در Tyndall گشت زنی می‌کنند، نیمه مستقل هستند و می‌توانند مسیر مشخصی را دنبال کنند و از موانع عبور کنند. اگر آن‌ها با چیزی غیر منتظره روبرو شوند، اپراتور می‌تواند با کنترل دستی، ربات را از طریق دوربین فیلمبرداری خود هدایت کند یا یک تیم امنیتی انسانی را برای بررسی صحنه بفرستد.

Robots Ghost همچنین با ارتش ایالات متحده در حال کار بر روی نسخه‌هایی است که در آن بمب از پشت ربات انداخته می‌شود. مانند یک نسخه واقعی از MSCHF است: یک اخلالگر، وسیله‌ای شبیه تفنگ برای بیرون انداختن بمب‌ها در پشت سگ نصب می‌شود. فیزیک ربات و چهار پا بودن آن باعث می‌شود ربات بتواند به چهار جهت بچرخد و به راحتی بمب ریزی کند.

امکان نصب سلاح بر روی ربات‌ها

2 دلایلی که چرا باید نگران ربات های نظامی باشید

آزمایشات بر روی اخلالگر نشان می‌دهد امکان نصب سلاح بر روی ربات‌ها وجود دارد، اما محدودیت‌ها را هم نشان می‌دهد. این یک دستگاه پر سرعت و دور برد نیست بلکه یک وسیله تاکتیکی است. روزی ممکن است یک اسلحه دوربرد بر روی آن نصب شود اما امکان استفاده و شلیک را ندارد. برجک‌های تیراندازی بدون سرنشین هستند که دارای یک مسلسل، دوربین فیلمبرداری و سنسور‌های دیگر هستند و به اپراتور اجازه می‌دهند در حالی که زیر زره پوش و خارج از خط آتش قرار دارد با اهداف درگیر شود.

ربات‌های دارای هوش مصنوعی و قابلیت کشتار هنوز ساخته نشدند. برای یافتن آن چیز‌های ترسناک، باید به بالا نگاه کنید. هواپیماهای بدون سرنشین کوچک و کشنده در حال حاضر مورد استفاده گسترده قرار دارند. بر خلاف یک سگ ربات، آن‌ها قادرند یک منطقه بزرگ را به سرعت پوشش دهند و اهداف کوچک را در زیر زمین جستجو کنند.  در حال حاضر آن‌ها توسط اپراتور‌های انسانی کنترل می‌شوند، اما برخی از آن‌ها مانند Kargu ادعا شده است که می‌توانند کاملا مستقل مبارزه کنند (kargu دارای قابلیت تشخیص چهره است). این نوع سلاح با تولید انبوه و قیمت ارزان، قابل استفاده است، که به طور بالقوه در دسترس شورشیان و تروریست‌ها قرار دارد. بر خلاف سگ‌های ربات این سلاح‌ها باعث نگرانی هستند.

ربات‌های چهارپا یک وسیله مناسب برای طی کردن یک مسیر کوتاه برای گشت زدن و عبور کردن از موانعی مانند چاله و خندق هستند. با توجه به نیاز به شارژ مجدد، آن‌ها ممکن است در کارخانه‌ها، سایت‌های ساختمانی و معادن بیش‌تر از میدان جنگ مفید باشند. ترسی که از آن‌ها وجود دارد غلط است زیرا آن‌ها اصلا به آن اندازه خطرناک نیستند و نمی‌توانند به انسان آسیب برسانند.

در نتیجه اگر از علاقمندان تئوری ربات‌های دارای هوش مصنوعی و خبیث هستید، بایستی حداقل ۱۰ سال دیگر صبر کنید!

حال که با دلایلی که چرا باید نگران ربات های نظامی باشید آشنا شدید، می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس