معرفی 10 ویژگی جدید ویندوز 11 

41
0
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

اگر مدت زمان زیادی است که از ویندوز ۱۱ استفاده می کنید یا تازه با ویندوز ۱۱ شروع به کار کرده اید، ویژگی های جدید و مفیدی وجود دارند که ممکن است متوجه آنها نشده باشید. در این مقاله به 10 ویژگی جدید ویندوز 11 میپردازیم .

10 ویژگی جدید ویندوز 11 

منوی تنظیمات سریع

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

یکی از بهترین ویژگی های جدید ویندوز ۱۱ منوی تنظیمات سریع است که به شما امکان می دهد میزان صدای سیستم، روشنایی، تنظیمات وای فای،power options  و موارد دیگر را به سرعت تغییر دهید. این برنامه جایگزین Action Center  ویندوز ۱۰ است. برای استفاده از آن کلیدهای Ctrl+A  را روی کیبورد فشار دهید یا روی آیکون های بلندگو یا وای فای در گوشه سمت راست taskbar کلیک کنید. وقتی منوی Quick Settings بالا آمد، دکمه های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که به شما امکان می دهند کامپیوتر خود را کنترل کنید. شما می توانید با کلیک روی آیکون مداد، در گوشه پایین سمت راست منو، منو را شخصی سازی کنید.

snap menu جدید

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

Snap به شما امکان می دهد به سرعت پنجره ها را به قسمت های از پیش تعریف شده ی صفحه، بدون همپوشانی تغییر اندازه دهید. این ویژگی جدیدی برای ویندوز ۱۱ نیست. اما بسیار کاربردی است. این ویژگی به شما امکان می دهد از بین شش طرح مختلف با نمودارهای زیبا، یکی را انتخاب کنید. برای استفاده از آن کافیست روی دکمه )Maximize مربعی که در بالای نوار عنوان،گوشه سمت راست در کنار “X” قرار دارد(کلیک کنید، سپس روی طرحی که می خواهید از آن استفاده کنید کلیک کنید. بلافاصله پنجره در جای مورد نظر قرار می‌گیرد.

ترمینال ویندوز ( Windows Terminal)

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

ترمینال ویندوز که برای ویندوز ۱۰ در دسترس بود، همراه ویندوز 11 عرضه می شود و راهی عالی برای دسترسی به خط فرمان(command line)  است. در واقع اگر زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL)را نصب کرده باشید، می توانید بین Windows PowerShell، Command Prompt، Azure Cloud Shell  و حتی  Ubuntu Linux سوئیچ کنید. برای استفاده از ترمینال ویندوز آن را در منوی استارت جستجو کنید یا روی دکمه استارت کلیک راست کرده و در منوی ظاهر شده Windows Terminal را انتخاب کنید.

تم ها و پس زمینه های جدید

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

ویندوز ۱۱ شامل چندین تم جدید و زیبا و بیش از ده پس زمینه جدید است.پس زمینه یا والپیپر ظاهری زیبا و مدرنی به کامپیوتر شما می دهند. همچنین تم کامپیوتر خود را به راحتی تغییر دهید.  برای تغییر والپیپر دسکتاپ Windows+i را فشار دهید (برای باز کردن تنظیمات ویندوز) و به مسیر Personalization >  Background بروید. برای تغییر تم ها، Settings را باز کنید و به مسیر Personalization > Themes بروید. روی تم مورد نظر خود کلیک کنید،  بلافاصله تم عوض می شود .

قرار گرفتن آیکون های Taskbar در مرکز 

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

احتمالا متوجه شده اید که ویندوز ۱۱ به صورت پیش فرض دکمه استارت و آیکون های اپلیکیشن ها را در مرکز Taskbar قرار می دهد که تغییر بزرگی نسبت به ویندوز ۱۰ محسوب می شود (هرچند در صورت تمایل می توانید آن ها را در سمت چپ قرار دهید). این چیدمان مرکزی در دستگاه‌های صفحه‌نمایش لمسی جذاب است، در نمایشگرهای عریض میتوانید از این ویژگی استفاده کنید.

دسکتاپ های مجازی با پس زمینه های منحصر به فرد

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

برخلاف ویندوز ۱۰ ویندوز ۱۱ به شما امکان می دهد تا پس زمینه دلخواه را برای هر دسکتاپ مجازی مشخص کنید. این کار باعث می شود تا به سرعت بتوانید تعیین کنید که با کدام دسکتاپ کار می کنید. برای تعیین پس زمینه، به دسکتاپ مجازی بروید، روی دسکتاپ راست کلیک کرده و گزینه “Personalize” را انتخاب کنید، سپس “Background” را انتخاب کنید و در آنجا می توانید پس زمینه خود را تغییر دهید. اگر در مورد دسکتاپ های مجازی اطلاعی ندارید روی آیکون Task view کلیک کنید و روی دکمه بعلاوه (+) با عنوان “New Desktop” کلیک کنید. شما می توانید در هر زمان با کلیک روی آیکون های مختلف دسکتاپ، بین دسکتاپ ها در Task view سوئیچ کنید.

Notepad جدید

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

ویندوز ۱۱ اکنون شامل نسخه جدیدی از ویرایشگر فایل متنی نوت پد (برنامه یادداشت برداری) است که با تم سیستم با گوشه های گرد مطابقت دارد. همچنین گزینه ای برای فعال کردن حالت تاریک یا سوئیچ خودکار بین حالت روشن و تاریک براساس تم سیستم در نظر گرفته شده است. (برای تغییر این تنظیمات روی آیکون چرخ دنده که در گوشه ی بالا، سمت راست پنجره نوت پد کلیک کنید). شما همچنین می توانید f5 را فشار دهید تاریخ و ساعت را درج کنید.

Microsoft Teams

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

اگر کسب و کار یا تیم شما از Microsoft Teams برای هماهنگی و ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند، Teams به لطف ویژگی Chat در ویندوز ۱۱ ادغام شده است. می توانید با کلیک روی آیکون حباب بنفش در Taskbar به آن دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید از Teams برای همکاری، اشتراک گذاری تقویم و تماس های ویدیویی نیز استفاده کنید، بنابراین می تواند یک ابزار بهره وری عالی باشد.

Nearby Sharing     

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

این ویژگی در ویندوز ۱۰ نیز وجود دارد اما چون کمتر کسی در مورد Nearby Sharing می داند، باعث شده این ویژگی جدید به نظر برسد. این برنامه به شما امکان می دهد تا با استفاده از بلوتوث به روشی مشابه AirDrop  در مک، فایل ها را به صورت بی سیم بین دو دستگاه ویندوز انتقال دهید. برای استفاده از Nearby Sharing  باید آن را در مسیر Settings > System > Nearby Sharing فعال کنید. سپس می توانید روی هر فایلی در File Explorer راست کلیک کنید، آیکون Share را انتخاب کنید و کامپیوتر مقصد را در منو انتخاب کنید. دستگاه دریافت کننده نیز باید قابلیت Nearby Sharing را فعال کند.

اجرای اپلیکیشن های اندروید

10 ویژگی جدید ویندوز 11 
10 ویژگی جدید ویندوز 11 

به لطف اپ استور آمازون که به صورت رایگان در فروشگاه مایکروسافت موجود است. در صورتی که کامپیوتر شما از مجازی سازی سخت افزار(hardware virtualization) پشتیبانی کند می توانید اپلیکیشن های اندرویدی را روی ویندوز ۱۱ اجرا کنید. برای انجام این کار فروشگاه مایکروسافت را باز کنید (در start به دنبال آن بگردید) سپس فروشگاه آمازون را نصب کنید. فرایند نصب Windows Subsystem for Android به شما در اجرا اپلیکیشن اندروید در ویندوز کمک خواهد کرد. پس از راه اندازی مجدد فروشگاه آمازون به صورت خودکار باز خواهد شد. باحساب کاربری آمازون وارد شوید. حالا میتوانید اپلیکیشن های اندرویدی را دانلود کرده و استفاده کنید.

منبع : howtogeek

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس