مقایسه آدرس IP استاتیک و داینامیک: کدام یک امن تر است؟

24
0
مقایسه آدرس IP استاتیک و داینامیک

هکرها می توانند شما را با استفاده از جاسوسی IP فریب دهند، اما با وجود آدرس های IP ثابت و پویا، کدام یک بهترین محافظت را ارائه می دهد؟ مقایسه آدرس IP استاتیک و داینامیک را در ادامه بخوانید.

همچنین مطالب زیر را هم بخوانید:

پیدا کردن آدرس IP گوشی هوشمند در اندروید یا آیفون

چگونه آدرس IP گوشی خود را در اندروید یا آیفون پیدا کنیم

تفاوت آدرس MAC و آدرس IP چیست؟

تست نفوذ خودکار چیست و چگونه کار می کند؟

هر دستگاه متصل به اینترنت دارای آدرس IP (پروتکل اینترنت) خاص خود است، یک رشته منحصر به فرد از اعداد که آن را از سایر ماشین ها جدا می کند. اما چندین نوع آدرس IP وجود دارد. هر کدام هدف خاص خود را انجام می دهد که پیامدهای امنیتی سایبری خاصی دارد.

آدرس IP من چیست؟

آدرس های IP را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: خارجی و داخلی. آدرس IP خارجی شما توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) به شما اختصاص داده شده است.

سریعترین راه برای فهمیدن آدرس IP خارجی خود مراجعه به WhatIsMyIP است. توجه داشته باشید که آدرس نمایش داده شده در این سایت در صورت بازدید از دستگاه دیگری تغییر نخواهد کرد. این به این دلیل است که IP خارجی شما به روتر شما متصل است.

با این حال، هر دستگاه در شبکه خانگی شما آدرس IP مخصوص به خود را نیز دارد. این آدرس‌های IP داخلی یا محلی نامیده می‌شوند.

اگر در حال خواندن این مطلب در رایانه ویندوزی هستید، می توانید IP محلی آن را در چند ثانیه پیدا کنید. برای انجام این کار، دکمه Start را فشار دهید و “cmd” را تایپ کنید. Command Prompt را اجرا کنید و سپس عبارت “ipconfig” را تایپ کنید. آدرس IP محلی شما در اینجا نمایش داده می شود.

و اگر می خواهید بدانید آدرس IP محلی گوشی هوشمندتان چیست، می توانید آن را در منوی تنظیمات مشاهده کنید.

آیا داشتن یک آدرس IP ثابت یا پویا بهتر است؟

مقایسه آدرس IP استاتیک و داینامیک
مقایسه آدرس IP استاتیک و داینامیک

آدرس های IP می توانند ثابت یا پویا باشند. همانطور که از نام ها پیداست، آدرس های IP ثابت تغییر نمی کنند، در حالی که آدرس های پویا تغییر می کنند. برخی از آدرس های IP پویا روزانه یا هفتگی تغییر می کنند، در حالی که برخی دیگر تنها زمانی تغییر می کنند که روتر خود را راه اندازی مجدد کنید.

مجدداً، می توانید از Command Prompt برای تعیین پویا یا ثابت بودن آدرس IP خارجی خود استفاده کنید. آن را اجرا کنید و عبارت “ipconfig/all” را تایپ کنید. به پایین بروید و خط DHCP Enabled را پیدا کنید. اگر کلمه کنار آن Yes باشد، IP شما پویا است. این فرآیند در Mac نیز نسبتاً ساده است – می‌توانید به تنظیمات آدرس IP در تنظیمات سیستم دسترسی داشته باشید.

از نظر کارایی و سرعت اینترنت، حداقل در مورد شبکه های خانگی، تفاوت قابل توجهی بین آدرس های IP ثابت و پویا وجود ندارد. با این حال، آنها از نظر امنیت و حریم خصوصی یکسان نیستند.

مجرمان سایبری می توانند به طرق مختلف از آدرس های IP سوء استفاده کنند. یکی از تهدیدات رایج و خطرناک، جعل IP نام دارد. زمانی اتفاق می‌افتد که یک عامل تهدید منبع بسته‌های IP را با هدف فریب دادن قربانی پنهان می‌کند و به نظر می‌رسد که ترافیک از یک منبع قابل اعتماد است.

دقیقاً به دلیل تغییر مکرر آدرس های IP پویا، کمتر در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند. برای شروع، یک آدرس IP پویا، ردیابی فعالیت‌های آنلاین شما را برای عوامل تهدید دشوارتر می‌کند، بنابراین لایه‌ای از محافظت در برابر انواع مختلف حملات ایجاد می‌کند.

آدرس های IP پویا نیز حریم خصوصی بیشتری نسبت به آدرس های استاتیک ارائه می دهند. این بدان معنا نیست که اگر یک آدرس IP پویا دارید نمی توانید ردیابی شوید (قطعاً می توانید داشته باشید)، اما جمع آوری کننده های داده، کلاهبرداران، مجرمان و شرکت های فناوری برای شناسایی شما با مشکل بیشتری مواجه خواهند شد. با یک IP استاتیک، فقط یک بار باید شناسایی شوید.

همچنین، آدرس های IP پویا به طور خودکار توسط سرور DHCP تخصیص و پیکربندی می شوند، در حالی که آدرس های استاتیک باید به صورت دستی تنظیم شوند. بنابراین، هنگامی که کامپیوتر خود را ارتقا می دهید، نیازی نیست که به صورت دستی یک آدرس IP ثابت به آن اختصاص دهید و خطر ایجاد یک مشکل امنیتی را تهدید می کند – روتر همه چیز را به تنهایی انجام می دهد.

آدرس های IP پویا امن تر هستند

آدرس‌های IP پویا امن‌تر از آدرس‌های IP استاتیک هستند و برای شبکه‌های خانگی عالی هستند. اما این بدان معنا نیست که آدرس های IP ثابت جایگاه خود را ندارند. در واقع، مشاغل اغلب آنها را ترجیح می دهند زیرا پایدار هستند و می توان از آنها برای میزبانی استفاده کرد.

اما چه از یک آدرس IP ثابت یا پویا استفاده می کنید، برای ایمن ماندن و حفظ حریم خصوصی خود، به نرم افزار VPN سریع و قابل اعتماد نیاز دارید. خبر خوب این است که امروزه ارائه دهندگان VPN زیادی وجود دارد و برخی خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می دهند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس