مقایسه ایکس باکس گیم پس با پلی استیشن پلاس

81
0
مقایسه ایکس باکس گیم پس با پلی استیشن پلاس

سال ۲۰۱۷ یک تغییر بزرگ در بازار بازی‌های ویدیویی رخ داد. کمپانی مایکروسافت با الهام از نتفلیکس، سرویسی معرفی کرد تا کاربران با کمترین هزینه‌ی ممکن، به بیش از صدها بازی بزرگ و کوچک دست پیدا کنند. حالا که کاربران می‌توانستند به جای ۶۰ یا ۷۰ دلار، برخی بازی‌های جدید و قدیمی را فقط با ۱۰ دلار داشته باشند، ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) با سر و صدای زیاد به ۲۵ میلیون کاربر دست پیدا کرد. این سرویس موفق، زنگ هشداری را برای رقیب دیرینه این پلتفرم یعنی پلی استیشن به صدا درآورد تا این کمپانی هم سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم را معرفی کند. سونی با میلیون‌ها طرفدار، کار ساده‌ای برای رویارویی با مایکروسافت داشت. در این پست به مقایسه ایکس باکس گیم پس با پلی استیشن پلاس می پردازیم.

مقایسه ایکس باکس گیم پس با پلی استیشن پلاس

ایکس باکس گیم پس چیست؟

ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) یک سرویس اشتراکی با ارائه بیش از صدها بازی به بازیکنان است. با پرداخت یک هزینه ماهانه، به فهرست بلندی از بازی‌های بزرگ و کوچک در ژانرها و سبک‌های مختلف دسترسی خواهید داشت.

از سبک‌های اکشن تیراندازی مانند جدیدترین نسخه‌های Doom، Halo و Battlefield گرفته تا بازی‌های سوم شخص مانند نسخه‌های جدید Assassin’s Creed و Gears of War. البته طرفداران بازی‌های ورزشی هم از گیم پس بی‌بهره نخواهند بود. چرا که بازی‌هایی نظیر نسخه‌های جدید FIFA و Forza Horizon هم در این سرویس در دسترس هستند.

گفتنی است که سرویس گیم پس هم برای کاربران کنسول‌های ایکس باکس و هم کاربران کامپیوترهای شخصی در دسترس است.

سرویس گیم پس به دو سطح مختلف تقسیم می‌شود:

ایکس باکس گیم پس (استاندارد)
ایکس باکس گیم پس آلتیمیت
البته لازم به ذکر است که ایکس باکس گیم پس با سرویس ایکس باکس گلد کاملا متفاوت است.

پلی استیشن پلاس چیست؟

پلی استیشن پلاس (Playstation Plus) در ابتدا یک سرویس برای کاربران این کنسول بازی بود تا علاوه بر دسترسی به بازی‌های آنلاین، ماهانه ۲ بازی رایگان هم دریافت کنند. پس از ظهور ایکس باکس گیم پس، شرکت سونی تغییراتی را در این سرویس ایجاد کرد تا بتواند رقیبی برای گیم پس باشد.

پلی استیشن، سرویس پلاس خود را در سه سطح مختلف تقسیم کرد:

پلی استیشن پلاس اسنشیال (Playstation Plus Essential)
پلی استیشن پلاس اکسترا (Playstation Plush Extra)
پلی استیشن پلاس پریمیوم (Playstation Plus Premium)

ویژگی‌های سرویس ایکس باکس گیم پس

اولین ویژگی گیم پس، ارائه بازی‌های بزرگ شرکت مایکروسافت در روز اول انتشار است. به این معنی که دقیقا با عرضه نهایی بازی، شما می‌توانید بازی را دانلود و تجربه کنید. مایکروسافت با خرید استودیوهای بزرگ و البته تصاحب ناشرهایی مانند بتسدا (Bethesda)، سعی دارد ماهانه بهترین بازی‌های ممکن را برای کاربران خود ارائه دهد.

مایکروسافت در حال حاضر بیش از ۲۳ استودیو در اختیار دارد که در حال ساخت بازی‌های جدید هستند. همچنین این کمپانی همچنان در تلاش برای خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد است. در صورت نهایی شدن این خرید، بازی‌هایی نظیر Call of Duty و Diablo در روز اول انتشار در اختیار کاربران خواهند بود.

البته بازی‌های گیم پس فقط به استودیوهای داخلی یا فرست‌پارتی مایکروسافت ختم نمی‌شوند. در قرارداد مایکروسافت با الکترونیک آرتز، مشترکیم گیم پس از بازی‌های EA Play هم برخوردار خواهند بود. به این معنی که بازی‌های الکترونیک آرتز از جمله سری FIFA، Battlefield و… در بین فهرست بازی‌های گیم پس قرار می‌گیرند. همچنین استودیوهای کوچک و بزرگ دیگری هم با توجه به امکانات گیم پس، بازی‌های خود را در این سرویس قرار می‌دهند.

همانطور که خواندیم، گیم پس در دو سطح مختلف در دسترس است. تفاوت ایکس باکس گیم پس استاندارد و ایکس باکس گیم پس آلتیمیت مقایسه می‌کنیم:

انواع Xbox Game Pass ایکس باکس گیم پس پی سی گیم پس ایکس باکس گیم پس آلتیمیت
بازی‌ها بیش از ۴۰۰ بازی بیش از ۴۰۰ بازی بیش از ۴۰۰ بازی
پلتفرم‌ها ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس کامپیوتر شخصی کامپیوتر شخصی، کنسول‌های ایکس باکس، اندروید، iOS، وب
روش دسترسی دانلود دانلود دانلود و استریم
شامل لایو گلد خیر بله

ویژگی‌های پلی استیشن پلاس

پلی استیشن به لطف تعداد قابل توجه کنسول‌های فروش رفته و استودیوهای فرست پارتی درجه یک، قدرت بالایی در زمینه بازی‌های ویدیویی دارد. با در اختیار داشتن این امکانات، سونی تصمیم گرفته تا سرویسی متفاو‌ت‌تر نسبت به ایکس باکس گیم پس ارائه دهند.

اگر چه در پلی استیشن پلاس بیش از ۴۰۰ بازی وجود دارد، اما این بازی‌ها شامل آثار کلاسیک از پلی استیشن ۱ تا پلی استیشن ۵ هستند. همچنین با توجه به این که این سرویس در سه سطح عرضه می‌شود، امکانات مهم و مختلف آن در بین این سه سطح با قیمت‌های بالاتر نسبت به گیم پس در اختیار کاربران قرار دارد.

پلی استیشن پلاس اسنشیال (PlayStation Plus Essential)

پلی استیشن پلاس اسنشیال ارزان‌ترین سطح این سرویس است. در این سرویس قابلیت بازی آنلاین، ذخیره ابری، بازی‌های رایگان و تخفیف در فروشگاه پلی استیشن ارائه می‌شود. این نسخه همچنین دسترسی کاربران به پلی استیشن پلاس کالکشن را فراهم می‌کند که شامل برخی بازی‌هایی از کنسول PS4 هستند:

Batman: Arkham Knight
Bloodborne
Days Gone
Detroit: Become Human
God of War
Monster Hunter World
Mortal Kombat X
Resident Evil 7: Biohazard
The Last of Us Remastered
Uncharted 4: A Thief’s End

پلی استیشن پلاس اکسترا (PlayStation Plus Extra)

در سطح اکسترا و با پولی بیشتر، از امکاناتی جذاب‌تر نسبت به نسخه اسنشیال پلی استیشن پلاس برخوردار خواهید شد. این سطح از تمام امکانات نسخه اسنشیال برخوردار خواهد بود. هرچند در این سطح با یک کتابخانه بزرگ از ۴۰۰ بازی پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ برخوردار می‌شوید. برخلاف اسنشیال، این بازی‌ها جدیدتر هستند.

پلی استیشن پلاس پرمیوم (PlayStation Plush Premium)

بهترین امکانات پلی استیشن پلاس در این سطح نهفته است. البته با گران‌ترین سطح این سرویس هم روبه‌رو هستیم. علاوه بر اینکه تمام ویژگی‌های سطح اکسترا و سطح اسنشیال در پلاس پرمیوم وجود دارند، به بیش از صد‌ها بازی کلاسیک PS1، PS2، PS3، و بازی‌های PSP دسترسی خواهید داشت. همچنین بازیکنان می‌توانند بازی‌های خود را با کنسول های پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و پی سی استریم کنند.

در نهایت با در اختیار داشتن سرویس پلاس پرمیوم، می‌توانید برخی از بازی‌ها را بدون خرید، تا دو ساعت امتحان کنید.

قیمت سرویس‌های ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس

نسخه استاندارد هر دو سرویس پلاس و گیم پس، از قیمتی رقابتی برخوردار هستند. انتخاب یکی از این سرویس‌ها کاملا به انتخاب کنسول و ویژگی‌های این دو بستگی دارد.

ایکس باکس گیم پس ایکس باکس گیم پس آلتیمیت پلی استیشن پلاس اسنشیال پلی استیشن پلاس اسنشیال پلی استیشن پلاس اسنشیال
۱۰ دلار ماهانه ۱۵ دلار ماهانه ۱۰ دلار ماهانه ۱۵ دلار ماهانه ۱۸ دلار ماهانه

مقایسه ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس

پلی استیشن پلاس یا ایکس باکس گیم پس؟ کدام بهتر است؟ باید گفت که جواب پیچیده‌تر از یک پاسخ ساده‌ است. هر دو شرکت مایکروسافت و سونی دائما در تلاش هستند تا در این رقابت دوستانه، بهترین سرویس‌ها را برای کاربران خود ارائه دهند. انتخاب و خرید ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اینکه با کدام کنسول بازی می‌کنید، بازی‌هایی که در این سرویس‌ها قرار دارند، قیمت‌ها و ویژگی‌ها، همه می‌توانند یک فاکتور مهم برای خرید باشند. در ادامه برخی از ویژگی‌های قابل مقایسه این دو سرویس را بررسی می‌کنیم:

ایکس باکس گیم پس (استاندارد و آلتیمیت): بیش از ۴۵۰ بازی از نسل ایکس باکس وان، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس سری ایکس و اس که به صورت هفتگی بازی‌های جدید اضافه و برخی بازی‌های قدیمی حذف می‌شوند
پلی استیشن پلاس اکسترا: تا ۴۰۰ بازی از کنسول‌های پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵
پلی استیشن پلاس پرمیوم: تا ۴۰۰ بازی از کنسول‌های پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ و تا ۳۵۰ بازی از کنسول‌های پلی استیشن ۱ تا ۳
با توجه به قیمت و تعداد بازی‌های جدید، ایکس باکس همچنان در ارائه یک سرویس بازی حرف اول را در این زمینه می‌زند.

ایکس باکس گیم پس: بازی‌های جدید در روز عرضه در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.
پلی استیشن پلاس (همه سطح‌ها): بازی‌های جدید در روز یا حتی ماه‌های اول در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس