مقایسه سافاری و گوگل کروم: 9 دلیلی که نباید از Chrome در Mac استفاده کنید!

83
0
مقایسه سافاری و گوگل کروم

در مقایسه بین سافاری و کروم در مک، سافاری قطعاً برنده خواهد بود. در این راهنما، قصد داریم بررسی کنیم که چرا شما باید از استفاده از Google Chrome اجتناب کنید. محبوبیت بی ‌نظیر Google Chrome در macOS که به عنوان مرورگر غیر پیش فرض این دستگاه می باشد، بسیار قابل توجه است و البته این محبوبیت یک امر منطقی می باشد. مقایسه سافاری و گوگل کروم را در ادامه بخوانید.

کروم، در روزهای اولیه خود به عنوان یک مرورگر روان و سریع شناخته می شد. اوایل گفته می شد که این مرورگر به نسبت سافاری و فایرفاکس، عملکرد بهتری را ارائه می هد. شاید این برداشت ها آن موقع درست بود، اما دیگر درست نیست.

در واقع، سافاری کروم را در دستگاه های مک شکست می‌ دهد، زیرا از نظر انرژی کارآمدتر است، در محافظت از حریم خصوصی شما بهتر است و به ‌طور یکپارچه با اکوسیستم اپل کار می ‌کند. در ادامه این راهنما قصد داریم به بررسی همه دلایلی که چرا باید از استفاده از Google Chrome در مک خود اجتناب کنید، بپردازیم.

9. کروم انرژی بیشتری نسبت به سافاری مصرف می کند

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

در مک ‌بوک، می ‌توانید روی نماد باتری در قسمت منو کلیک کنید تا ببینید کدام برنامه ‌ها چه مقدار انرژی مصرف می‌کنند. اگر Chrome را در حال اجرا داشته باشید نیز مانند سایر برنامه اغلب در اینجا نشان داده می ‌شود. کروم در زمینه افزایش کارکرد رم و خالی کردن باتری لپ ‌تاپ ‌ها مشهور است.

این مشکل به ویژه هنگام مقایسه کروم با سافاری برجسته است چرا که سافاری برای کار مؤثر بر روی سخت افزار مک بهینه شده است. البته Google روی این مشکل کار کرده است و پیشرفت چشمگیری داشته است و همچنین در برخی از بررسی های انجام شده عملکرد Chrome بهتر از Safari بوده است، اما به طور کلی با استفاده از Safari عملکرد بهتری را در Mac تجربه خواهید کرد.

اگر می خواهید خودتان به این اطمینان برسید، Activity Monitor را در Mac خود باز کنید، سپس به بخش CPU، Memory یا Energy بروید. برخی از تب ‌ها را در Chrome و همان تب ‌ها را در مرورگر دیگری باز کنید، مشاهده خواهید کرد که Chrome تقریباً همیشه انرژی بیشتری را برای همان میزان کار مصرف می‌ کند.

8. کروم به روش خود کار می کند

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

برخلاف سافاری، بسیاری از ویژگی‌ های کروم برای macOS طراحی نشده است و بر اساس ChromeOS طراحی شده اند. همین عامل منجر به تجربه ای نه چندان ایده آل در Mac می شود زیرا به این معنی است که کروم نسبت به سایر برنامه های macOS متفاوت عمل می کند. به عنوان مثال، اکثر برنامه های مک با فشار دادن Cmd + Q فورا بسته می شوند، اما کروم به‌ طور پیش‌ فرض باعث می‌ شود که ترکیبی را برای چند ثانیه قبل از پایان آن نگه دارید (البته می‌توانید آن ویژگی را خاموش کنید).

یا به طور مشابه، اکثر برنامه‌ های مک پنجره تنظیمات مخصوص به خود را دارند، اما کروم برای تنظیمات، شما را وادار می کند تا به وب سایت بروید. همچنین کروم در دستیابی به ویژگی‌ های جدید macOS نسبت به Safari کندتر است. به عنوان مثال، macOS Mojave در سپتامبر 2018 حالت تاریک را معرفی کرد که سافاری، خارج از گیت از آن پشتیبانی کرد. اما کروم تا مارس 2019 ، یعنی حدود نیم سال بعد، به این ویژگی مجهز شد.

سیستم اطلاع رسانی قدیمی این مرورگر نیز عملکرد خوبی را ارائه نمی داد، درواقع کروم برای اطلاع رسانی از تنظیمات اعلان خود استفاده می کرد و با مرکز اعلان در مک ادغام نشده بود. البته خوشبختانه دیگر این‌طور نیست، اما این موضوع برای مدت طولانی یک مورد اذیت کننده بود.

بدیهی است که وادار کردن کاربر به یادگیری یک گردش کار و رابط کاربری کاملاً مجزا در زمانی که قبلاً به یک رابط کاربری عادت کرده است، ایده آل نیست. سافاری از دکمه ها و نمادهای مشابه بقیه macOS استفاده می کند که منجر به تجربه یکپارچه تر می شود.

7. برنامه های افزودنی کروم با پرداخت هزینه اضافه همراه هستند

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

درست است که در رویارویی کروم در مقابل سافاری، کروم از نظر برنامه ‌های افزودنی برنده است. این مرورگر حتی برای این کار، یک منبع بزرگ از افزونه ها را ارائه می دهد که برای دسترسی به آن‌ها باید هزینه هایی را پرداخت نمایید. البته در نظر داشته باشید که برنامه های افزودنی می توانند مشکلات حریم خصوصی را ایجاد کنند، زیرا بسیاری از آن‌ها به دسترسی گسترده به تاریخچه مرور شما نیاز دارند.

اگرچه برنامه ‌های افزودنی زیادی برای استفاده در Safari وجود ندارد، اما می‌ توانید مطمئن باشید که آنچه در دسترس است نسبت به آنچه برای Google Chrome پیدا خواهید کرد، به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گرفته است.

به هر حال سافاری افزونه های بسیار خوبی دارد. مطمئناً، تعداد زیادی از آن‌ها در Google Chrome وجود ندارد، اما آنچه در دسترس است، تمام عملکردهای اصلی مورد نیاز شما را پوشش می دهد.

6. گوگل شما را زیر نظر دارد

در حالی که ممکن است به نظر برسد که منافع گوگل و اپل همپوشانی دارند، اما باید بدانید که ساختار شرکت ها کاملاً متفاوت است. درآمد Google عمدتاً مبتنی بر تبلیغات است، به این معنی که به عنوان کاربر، شما مشتری نیستید، بلکه خود محصول هستید.

گوگل تنها زمانی درآمد کسب می کند که بتواند به نحوی اطلاعاتی درباره شما برای فروش به دست آورد. اگرچه می ‌توانید تنظیمات Chrome را برای محافظت از حریم خصوصی خود تا حدی تغییر دهید، اما هرگز با شرکتی که مدل کسب ‌و کار آن بر اساس دریافت داده ‌های شما ساخته شده است، تجربه ای کاملاً ایمن نخواهید داشت.

اگر برای شما حفظ حریم خصوصی بسیار مهم است، احتمالاً استفاده از Chrome در Mac برای شما مناسب نخواهد بود.

5. اپل دسترسی کمتری به حریم خصوصی شما دارد

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

برخلاف گوگل، مدل کسب و کار اپل مبتنی بر فروش سخت افزار به شما است. نرم افزار اپل معمولا رایگان است و تنها برای این امر مورد استفاده قرار می گیرد که سخت افزار اپل را برای مشتری جذاب تر کند. این شرکت در درجه اول قصد دارد تا مرورگری را به شما ارائه دهد که با سایر محصولات اپل به خوبی کار می کند.

به عنوان نشانه ای از این حسن نیت، اپل به طور منظم اقدامات حفاظت از حریم خصوصی جدیدی را برای سافاری معرفی می کند. Intelligent Tracking Prevention 2 (ITP 2) به‌ روزرسانی یک ویژگی Safari بود که در High Sierra معرفی شد، هدف از این به روز رسانی این است که از حریم خصوصی شما در هنگام استفاده از وب سایت های مختلف، محافظت کند.

همچنین می‌ توانید یک گزارش حریم خصوصی را از نوار ابزار سافاری مشاهده کنید که به شما نشان می ‌دهد کدام برنامه ‌ها بیشتر تلاش کرده‌ اند شما را ردیابی کنند و از چه ردیاب ‌هایی می‌ خواهند استفاده کنند و با اشتراک iCloud+، می ‌توانید از VPN Relay Private Apple بهره ببرید، اما این قابلیت فقط زمانی که از Safari استفاده می‌ کنید، قابل دسترسی خواهد بود.

4. Chrome هیچ پشتیبانی در El Capitan ندارد

سیستم مورد نیاز کروم، عملکرد هر دستگاه مکی را که از macOS El Capitan یا نسخه های قدیمی ‌تر این برنامه استفاده می ‌کند را قطع می‌ کند. مطمئناً، می‌ توانید Mac خود را به صورت رایگان به ‌روزرسانی کنید، اما بسیاری از مردم به دلایل مختلف نمی‌ خواهند یا نمی ‌توانند آن را به ‌روزرسانی کنند. این موضوع بیشتر شامل افرادی می شود که در رایانه ‌های قدیمی ‌تر استفاده می کنند و رایانه های آن‌ها از آخرین نسخه macOS پشتیبانی نمی ‌کنند.

از طرف دیگر، Safari برای هر نسخه از macOS در دسترس است زیرا در سیستم عامل داخلی قرار دارد. مطمئناً، ممکن است همه آخرین ویژگی ‌ها را دریافت نکنید، اما اپل چندین سال به‌ روزرسانی‌ های امنیتی را برای این مرورگر ارائه می‌ کند و شما همچنان تمام عملکردهای اولیه یک مرورگر را بدون توجه به اینکه سیستم عامل یا رایانه ‌تان قدیمی است یا خیر، در اختیار خواهید داشت.

3. سافاری عملکرد عالی در مک دارد

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

برای مدت طولانی، خیلی از افراد بر این باور بودند که هیچ مرورگری بهتر از کروم نیست. با این حال، با بررسی نسخه‌ های اخیر سافاری، می توان تایید کرد که این مرورگر سریع ‌تر و شیک ‌تر از کروم می باشد. درواقع، اگر مدتی است که این مرورگر را امتحان نکرده اید، باید بدانید که چیزهای زیادی را از دست داده اید.

حتی اکوسیستم توسعه سافاری نیز تا به اینجای کار راه درازی را پیموده است. رایج ترین ابزارهای حال حاضر در این مرورگر در انتظار شما هستند. چند نکته و ترفند ضروری سافاری را امتحان کنید تا دوباره به آن علاقه‌مند شوید.

Safari به طور منظم در تست‌ های سرعت مرورگر Jetstream از Chrome بهتر عمل می‌ کند و اکنون ویژگی‌ های زیادی را ارائه می ‌کند که برای کاربران Chrome در دسترس نبوده اند، این ویژگی ها شامل ترجمه وب‌ سایت، گروه ‌های تب و به‌ روزرسانی‌های آب و هوا مستقیماً از نوار جستجو می باشد.

2. حالت خواننده یا ” Reader Mode ” سافاری عالی است!

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

آیا تا به حال سعی کرده اید مقاله ای را بخوانید، اما نتوانسته اید از شر تبلیغات آن خلاص شوید ؟ حالت Safari’s Reader همه قالب ‌بندی ‌های نا مناسب، فونت‌ های عجیب و غریب و صفحات تبلیغاتی را کاهش می ‌دهد تا آنچه را که برای آن به وب سایتی مراجعه کرده اید را به خوبی در اختیار داشته باشید و متن به صورت خالص و ساده برای شما نمایش داده شود.

تصاویر، ویدئوها و پیوندها نیز در صفحه گنجانده می شوند و همه در قالبی خوانا ارائه می گردند. می توانید اندازه فونت، رنگ پس زمینه و حتی دانلود مقالات را برای خواندن آفلاین تنظیم کنید. گوگل یک ویژگی آزمایشی مشابه را ارائه می دهد، اما از آنجایی که حذف تبلیغات باعث کاهش حاشیه سود گوگل می شود، بعید است که به این زودی شاهد این ویژگی به کروم باشیم.

1. Safari با اکوسیستم اپل بهتر ترکیب می شود

اگر از پلتفرم های اپل استفاده می کنید، قطعاً استفاده از سافاری بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. همه عملکرد ‌های کوچک سافاری نیز کارایی بهتری را در اپل ارائه می دهند، برای مثال رمزهای عبور شما توسط ابزار سراسر سیستم اپل مدیریت می ‌شوند و با استفاده از iCloud همگام‌ سازی می ‌شوند.

اگر از iPhone یا iPad استفاده می‌ کنید، Handoff به شما امکان می ‌دهد در دستگاه تلفن همراه خود به سایتی در Safari بروید، مک خود را بردارید و بلافاصله به همان سایت بروید. همچنین می‌ توانید از Face ID یا Touch ID در آیفون خود استفاده کنید تا خریدهای Apple Pay را برای خود مجاز کنید، یا گذرواژه‌ های یک‌بار مصرف که هنگام ورود به سایت‌ های مختلف به صورت متنی به آیفون شما ارسال می ‌شوند را به ‌طور خودکار اعمال کنید.

ممکن است فکر کنید که این قابلیت ها برخی کاربرد ‌های جزئی می باشند، اما در نظر داشته باشید که همه آن‌ها در کنار هم تجربه ‌ای قدرتمند را ایجاد می ‌کنند که استفاده از دستگاه ‌های مختلف شما را بسیار لذت ‌بخش ‌تر خواهد کرد.

همیشه می توانید مرورگر دیگری را بر روی مک خود امتحان کنید!

اگرچه مقایسه کروم و سافاری به معنی مقایسه دو مرورگر قوی و عالی است، اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید. اگر از هر دوی این مرورگرها خوشتان نمی آید، همیشه می توانید به سایر مرورگرهای کاربردی دسترسی داشته باشید و بهترین مرورگرهای جایگزین برای کار در مک را دانلود کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس