مقایسه سوکت CPU LGA با PGA: تفاوت چیست؟

49
0
مقایسه سوکت CPU LGA با PGA

سوکت های CPU ممکن است در لیست معیارهای شما برای انتخاب کامپیوتر قرار نگیرند. با این حال، آنها بر هزینه و عملکرد تأثیر دارند، بنابراین درک تفاوت بین دو رایج ترین شکل مفید است. مقایسه سوکت CPU LGA با PGA را در ادامه بخوانید.

سوکت های LGA و PGA دو شکل رایج مورد بحث هستند. اما تفاوت چیست و چه چیزی را باید انتخاب کنید؟

سوکت CPU چیست؟

سوکت CPU اتصال فیزیکی بین مادربرد کامپیوتر شما و CPU است. CPU را می توان به موتور ماشین تشبیه کرد. و درست مانند موتور خودرو که بر عملکرد خودرو تأثیر دارد، CPU نیز نقش مهمی در تعیین سرعت و قدرت رایانه شما دارد.

در حالی که سوکت CPU مانند محل نصب موتور خودرو است و اتصال مطمئنی بین موتور و شاسی خودرو ایجاد می کند. سوکت به CPU اجازه می دهد تا به مادربرد متصل شود و ارتباط با سایر اجزا را تسهیل می کند. سپس، مادربرد اطلاعات و قدرت را به سخت افزار دیگر کامپیوتر می دهد.

پیدایش سوکت CPU در شکل مدرن آن را می توان به پردازنده اصلی اینتل 286 که آغازگر عصر رایانه شخصی بود، ردیابی کرد. این سوکت از یک سوکت 132 پین PGA استفاده می‌کند که با تکامل معماری کامپیوتر، سوکت‌های CPU به شدت تغییر کرده‌اند.

با وجود این تغییرات، سوکت PGA همچنان به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. سوکت های LGA در اواسط دهه نود دنبال شد.

سوکت های آرایه شبکه زمین (LGA).

مقایسه سوکت CPU LGA با PGA
مقایسه سوکت CPU LGA با PGA

سوکت های LGA معمولاً، اگرچه نه منحصراً، با پردازنده های اینتل مرتبط هستند. این به دلیل یکی از تفاوت های اصلی مادربردهای اینتل و AMD است.

با سوکت های LGA، پین های متصل به پردازنده روی مادربرد قرار دارند. این پردازنده با “پدهای” مربوطه طراحی شده است که با این پین ها تماس برقرار می کند.

پدها اغلب به عنوان زمین شناخته می شوند و با استفاده از طلا برای به حداکثر رساندن رسانایی تولید می شوند. این نوع سوکت امکان نصب راحت تر و ایمن تر پردازنده را فراهم می کند. این فرآیند به سادگی قرار دادن پردازنده در بالای شکاف و استفاده از مکانیزمی برای نگه داشتن آن در جای خود است.

سوکت های پین گرید آرایه (PGA).

مقایسه سوکت CPU LGA با PGA
مقایسه سوکت CPU LGA با PGA

سوکت‌های PGA تا زمان عرضه سوکت AM5 آن در سال 2022 در اکثر رایانه‌های AMD مورد استفاده قرار می‌گرفتند. آنها با سوکت‌های LGA متفاوت هستند زیرا پین‌ها روی پردازنده هستند، نه مادربرد. این مهم تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می کنید زیرا باعث آسیب پذیری آنها در هنگام نصب می شود. اطلاعات بیشتر در این مورد کمی بعد.

با این حال، اگر به درستی و با دقت انجام شود، باید فقط به سوکت CPU برود. پس از نشستن صحیح، از یک اهرم قفل برای ایمن سازی پردازنده استفاده می شود. یکی از مواردی که باید مراقب آن باشید این است که اهرم قفل قبل از اینکه پردازنده را بنشینید در حالت باز باشد.

کدام بهترین است: سوکت CPU LGA یا PGA؟

مقایسه سوکت CPU LGA با PGA
مقایسه سوکت CPU LGA با PGA

هر دو شکل مزایا و معایبی دارند. اما اجازه دهید با یک پاشنه آشیل شروع کنیم که همیشه سوکت CPU PGA را تحت تأثیر قرار داده است – یعنی شکنندگی پین ها.

ما در اینجا از تجربه صحبت می کنیم. با ساختن رایانه های شخصی سفارشی به صورت تجاری برای بیش از بیست سال، می توانیم شهادت بدهیم که تنها یک لحظه نیاز است تا یک CPU گران قیمت به یک درهم پیچیده از پین های خم شده تبدیل شود.

عکس زیر یک نتیجه رایج از تلاش بی دقت در نصب را نشان می دهد. در این مثال، برخی از کارهای ظریف موچین احتمالاً پردازنده را نجات می دهد، تمرینی که ما چند بار انجام دادیم. اما باز هم اگر در این موقعیت قرار گرفتید باید مراقب باشید، زیرا پین‌ها به راحتی می‌شکنند.

مقایسه سوکت CPU LGA با PGA
مقایسه سوکت CPU LGA با PGA

اگر به یاد داشته باشید که مراقب سوکت های PGA باشید، نصب سریع و ساده است. بنابراین، چه تفاوت های دیگری می تواند انتخاب شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ در اینجا برخی از ملاحظات دیگر وجود دارد:

. ویژگی های الکتریکی: سوکت های LGA به لطف تماس بهتر بین CPU و سوکت عملکرد بهتری دارند. این می تواند مصرف انرژی را کاهش دهد و عملکرد را بهبود بخشد.

. تراکم پین: تراکم پین در سوکت های LGA بیشتر است. این امکان را برای سرعت بالاتر انتقال داده فراهم می کند.

. هزینه: تعیین کمیت این امر دشوارتر است زیرا یک PGA رده بالا بیشتر از یک LGA پایین رده هزینه دارد، اما سازندگان مختلفی نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. اما به عنوان یک قانون کلی، هنگام مقایسه مشخصات مشابه، CPU های PGA ارزان تر هستند.

. دوام: سوکت های LGA دوام بیشتری دارند. با این حال، به میزان کمتری، آسیب‌پذیری پین سوکت‌های PGA به مادربرد با فرمت LGA تغییر می‌کند.

چیز زیادی برای انتخاب بین این دو وجود ندارد. هر دو فرمت سوابق اثبات شده‌ای دارند که به چندین دهه قبل بازمی‌گردد. اما با حرکت AMD به سوکت های LGA، سوکت های CPU PGA ممکن است از مد بیفتند.

LGA در مقابل PGA: آیا این یک ملاحظه است؟

اگر فقط به دنبال رایانه شخصی مناسب با هزینه مناسب هستید، احتمالاً این یک معامله شکن نیست. با این حال، اگر می‌خواهید یک رایانه شخصی سفارشی بسازید یا یک مادربرد را ارتقا دهید، دانستن سوکت‌های CPU اطلاعات مفیدی است.

برخی از توصیه های کلی که همیشه به مشتریان می دادیم این بود که LGA را برای رایانه های شخصی بازی رده بالا انتخاب کنند. هر چیزی که نیاز به مشخصات متوسط ​​به پایین داشته باشد، پس هر دو انتخاب یک بازی منصفانه هستند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس