نحوه استفاده از قالب بندی سفارشی در اکسل

72
0
قالب بندی سفارشی در اکسل

نحوه استفاده از قالب بندی سفارشی در اکسل را بیاموزید تا صفحه گسترده خود را حرفه ای تر و خوانا کنید.

قالب بندی اعداد بخش اصلی اکسل برای افرادی است که اغلب از آن استفاده می کنند. از طریق این فرمت‌های داخلی، می‌توانید به طور خودکار آیکون ها را به سلول‌های خود اضافه کنید، فرمت‌های متفاوتی برای مقادیر مثبت یا منفی داشته باشید و موارد دیگر.

همچنین موارد زیر را هم بخوانید:

3 گام برای گرفتن یادداشت های جلسات موثر در اکسل

معرفی توابع جدید اکسل که باید درباره آنها بدانید

چگونگی تبدیل فایل های اکسل به PDF

15 فرمول اکسل که به شما در حل مشکلات زندگی واقعی کمک می کند

اگرچه فرمت‌های اکسل داخلی مفید هستند، اما در برخی موارد ممکن است فرمت خاصی را که شما دنبال آن هستید را شامل نشوند. در این صورت، می‌توانید از قالب ‌بندی سفارشی در اکسل استفاده کنید تا دقیقاً قالبی را که می‌خواهید برای سلول‌های خود ایجاد کنید.

استفاده از قالب بندی سفارشی در اکسل

فرمت‌های اعداد داخلی در اکسل بسیار زیاد و مفید هستند، اما اگر فرمت خاصی که می‌خواهید در قالب‌های داخلی گنجانده نشود، چه؟

برای این کار، باید قالب دلخواه خود را در اکسل ایجاد کنید. به عنوان یک نکته کلی، می توانید تقریباً همه چیز را در اکسل سفارشی کنید. حتی می توانید یک دکمه با یک تابع سفارشی در اکسل ایجاد کنید.

ایجاد قالب‌های اعداد سفارشی در اکسل به سادگی کار آسانی نیست، اما زمانی که نمادها و کارهایی که انجام می‌دهند را به دست بیاورید، کار سختی خواهد بود. برای شروع، جدول زیر را بررسی کنید. این جدول خلاصه ای از چند علامت مهم در قالب بندی سفارشی است.

Symbol Function
# Optional number. If the custom format is #, then the cell will display any number in it.
.0 Decimal point. The decimal points are determined by the number of zeroes you put in after the period. If the custom format is #.00 and the cell value is 1.5, the cell will display 1.50.
, Thousands separator. If the custom format is #,### and the cell value is 5000, the cell will display 5,000.
\ Displays the character following it. If the custom format is #\M and the cell value is 500, the cell will display 500M.
@ Text placeholder. If the custom format is @[Red] and the cell value is MUO, the cell will display MUO in red.
” “ Displays custom text. If the custom format is # “Years” and the cell value is 5, the cell will display 5 Years.
% Multiplies the number by 100 and shows it as a percentage. If the custom format is #% and the cell value is 0.05, then the cell will display 5%
[ ] Creates a condition. If the custom format is [>10]#;; and the cell value is less than 10, the cell will display blank.

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید هنگام ایجاد یک قالب سفارشی در نظر گرفت، ترتیب است. می توانید با قرار دادن نقطه ویرگول (;) بین آنها، فرمت های مختلفی را برای اعداد مثبت، اعداد منفی و صفر در قالب سفارشی خود قرار دهید. قالب زیر را در نظر بگیرید:

"Positive""Negative""Zero"

با اعمال این قالب بندی، اگر مقدار سلول مثبت باشد، سلول رشته Positive را نمایش می دهد. برای مقادیر منفی، منفی و برای صفر، صفر نمایش داده می شود. قالب سفارشی لازم نیست شامل هر سه این شرایط باشد. اگر فقط اولی را وارد کنید، برای هر سه مورد استفاده خواهد شد.

آنچه در اینجا در مورد آن صحبت کردیم، تمام آن چیزی که در مورد قالب بندی سفارشی در اکسل وجود دارد نیست، اما نقطه شروع خوبی است. حال بیایید با چند مثال این دانش را به مهارت تبدیل کنیم.

1. مثال قالب بندی سفارشی اکسل: پسوندهای متن

برای اینکه درک درستی از فرمت های سفارشی در اکسل به شما بدهیم، با یک مثال ساده شروع می کنیم. فرض کنید می خواهید مدت زمان برخی از عملیات را در محدوده ای از سلول ها وارد کنید.

با ایجاد یک قالب سفارشی که پسوند Hours را به سلول اضافه می‌کند، می‌توانید به سادگی مقدار عددی سال‌ها را تایپ کنید و از تایپ متن صرف نظر کنید. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  1. در تب Home به قسمت Number رفته و روی General کلیک کنید.
  2. از منو، More Number Formats را انتخاب کنید. این یک پنجره جدید باز خواهد کرد.
  3. در پنجره جدید در قسمت Category گزینه Custom را انتخاب کنید.
  4. هر یک از فرمت ها را انتخاب کنید.
  5. خط زیر را در قسمت Type وارد کنید:
    Hours
  6. دکمه تایید را فشار دهید.

اکنون قالب سفارشی شما آماده است. سلول‌هایی را که می‌خواهید این قالب ‌بندی سفارشی را روی آن‌ها اعمال کنید، انتخاب کنید، سپس مراحل بالا را تکرار کنید و قالب سفارشی‌ای را که ایجاد کردید انتخاب کنید. توجه کنید که با وجود نمایش پسوند Hours در سلول ها، چگونه مقادیر سلول ها بدون تغییر باقی می مانند.

هشتگ (#) در کد نشان دهنده هر عدد اختیاری است، اما از آنجایی که ما هیچ اعشاری را در قالب وارد نکرده ایم، اعشار در سلول ها نمایش داده نمی شوند. در واقع، اعداد همه گرد شده اند.

2. مثال قالب بندی سفارشی اکسل: جداکننده اعشار و هزاران

وقت آن است که نمونه ای از قالب بندی سفارشی برای مقادیر مختلف در اکسل داشته باشیم. همانطور که قبلا ذکر شد، می توانید فرمت های مختلفی را برای مقادیر مثبت، منفی و صفر در یک قالب سلول سفارشی ایجاد کنید.

بیایید از مثال قبلی استفاده کنیم. در اینجا ما همان صفحه گسترده را داریم، اما می خواهیم مقادیر نمایش داده شده را برای منفی و صفر تغییر دهیم. برای بهبود دقت و خوانایی اعداد نمایش داده شده، ما همچنین قصد داریم یک جداکننده هزاران و یک نقطه اعشار اضافه کنیم.

  1. در تب Home به قسمت Number رفته و روی General کلیک کنید.
  2. از منو، More Number Formats را انتخاب کنید. این یک پنجره جدید باز خواهد کرد.
  3. در پنجره جدید در قسمت Category گزینه Custom را انتخاب کنید.
  4. فرمتی که در قسمت قبل ایجاد کردید را انتخاب کنید.
  5. خط زیر را در قسمت Type وارد کنید:
    ###,###.0 HoursValue is negative!
  6. روی OK کلیک کنید.

 

حالا اگر این قالب را روی سلول ها اعمال کنید، می بینید که پسوند Hours را به مقادیر مثبت اضافه می کند، Value is negative را نمایش می دهد! که در آن مقادیر منفی هستند و برای صفر نمایش داده می شود. افزودن یک نقطه اعشار به این قالب سفارشی، اکسل را از گرد کردن اعداد باز می دارد، و جداکننده هزاران اعداد را آسان تر می کند.

فرمت های سفارشی با رشته های متنی به شما امکان می دهد چیزهای جدیدی در اکسل ایجاد کنید. به عنوان مثال، می توانید از قالب بندی سفارشی برای ایجاد یک لیست گلوله ای در اکسل استفاده کنید.

3. Excel Custom Formatting مثال: رنگ ها و شرایط

حالا بیایید چیز جدیدی را با قالب بندی سفارشی امتحان کنیم. در این مثال، نمرات برخی از دانش آموزان را داریم. نمرات از 20 است و اگر دانش آموزی 10 یا بالاتر داشته باشد، امتحان را پس داده است. اگر نه، متأسفانه شکست خورده اند.

هدف در اینجا ایجاد یک قالب سفارشی است که اگر مقدار سلول 10 یا بالاتر باشد، Pass را به رنگ سبز نشان دهد و اگر مقدار سلول زیر 10 باشد، Fail را با رنگ قرمز نمایش دهد.

همانطور که قبلا ذکر شد، می توانید شرایط سفارشی را در داخل براکت ها ([ ]) ایجاد کنید و از براکت ها برای تعیین رنگ فونت استفاده کنید. بیایید به آن بپردازیم. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید یک قالب سفارشی با شرایط ایجاد کنیم.

  1. در پنجره جدید در قسمت Category گزینه Custom را انتخاب کنید.
  2. هر یک از فرمت ها را انتخاب کنید.
  3. خط زیر را در قسمت Type وارد کنید:
    [>=10][Green]Pass;[<10][Red]Fail
  4. روی OK کلیک کنید.

وقتی فرمت را روی سلول ها اعمال کردید، سلول های زیر 10 Fail را با رنگ قرمز و بقیه Pass را با رنگ سبز نشان می دهند. باز هم توجه داشته باشید که مقادیر سلول نسبت به اعداد اصلی تغییر نکرده است.

با استفاده از قالب بندی سفارشی، می توانید مقادیر سلول را دست نخورده نگه دارید و متن را بر اساس مقادیر سلول نمایش دهید. اگر علاقه مند به استفاده از شرایط برای فرمت های سفارشی خود هستید، حتما باید قالب بندی شرطی را در اکسل بررسی کنید.

آنچه را که می خواهید از اکسل دریافت کنید

اکسل ابزاری است که برای برداشتن بار از روی دوش شما در هنگام برخورد با داده ها و اعداد طراحی شده است. قالب ‌بندی سلول یکی از ویژگی‌های اکسل است که در این زمینه کمک می‌کند، اما اگر قالب‌ بندی مورد نظر شما در قالب‌های داخلی اکسل فهرست نشده است، نیازی به مصالحه ندارید.

با قالب ‌بندی سفارشی در اکسل، می‌توانید یک قالب سلولی منحصربه‌فرد ایجاد کنید که دقیقاً مطابق با نیازهای شما باشد. اکنون که به اندازه کافی برای شروع قالب ‌بندی سلول‌های سفارشی در اکسل می‌دانید، زمان آزمایش و بهبود صفحات گسترده‌تان فرا رسیده است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس