نقد و بررسی قسمت پنجاه سریال جیران

105
0

سریال جیران به کارگردانی حسن فتحی به قسمت پنجاهم خود رسید و این قسمت روز جمعه ۱۹ اسفند از فیلیمو پخش شد. شورش زنان حرمسرا علیه صدراعظم و رسوایی خاندان نوری بخشی از اتفاق‌های این قسمت بود که نشان می‌دهد در قسمت‌های پایانی هیجان در سریال جیران به اوج خود نزدیک شده است. در این پست به نقد و بررسی قسمت پنجاه سریال جیران می پردازیم.

نقد و بررسی قسمت پنجاه سریال جیران

خواجه شمشاد در قسمت پنجاهم سریال جیران پس از آنکه موفق شد فرزند جیران و شاه قاجار را که به تازگی ولیعهد ایران شده بود به قتل برساند برای اثبات وفاداری و التیام زخم‌های ستاره که مورد بی‌مهری شاه قاجار قرار گرفت و از کاخ اخراج شد، به نزد او رفت و با اینکه به خاطر مسمومیت ناشی از خوردن شله‌زرد سمی به همراه فرزند جیران حال ناخوشی داشت در دامان ستاره جان باخت. ماجراهای قتل فرزندان ناصرالدین‌شاه قاجار جزو دراماتیک‌ترین اتفاق‌های تاریخ است که هر بار توسط یکی از خواجه‌ها اتفاق افتاد و این نشان از نفوذ و سلسله مراتب خواجه‌ها در دربار قاجار داشته است. سنتی که با پایان این سلسله پادشاهی تمام شد.

روضه مصور شاه قاجار برای شاه شهید

همواره در تاریخ یاد می‌شود که ناصرالدین‌شاه قاجار علاقه و ارادت ویژه‌ای به امام حسین(ع) داشته و بخشی از معماری کنونی حرم مطهر این امام معصوم یادگار دوران سلطنت شاه قاجار بوده است. در سکانسی وداع شاه قاجار با فرزند خردسالش او اشاره‌ای به روضه حضرت علی‌اکبر و حضرت قاسم کرده که این اتفاق در کتب تاریخی نیز به شکل‌های مختلف آمده است و اشاره آن در این قسمت سریال جیران وفاداری فیلمنامه به متن تاریخ را نشان می‌دهد.

انتقام از قاتل سارای گرجی

در قسمت پنجاهم سریال جیران، سیاوش پس از آنکه خانه و زندگی‌اش را به قصد انتقام از قاتل سارا ترک کرد به حوالی بندر آستاراخان رفت تا فردی که توسط میرزاآقاخان نوری مامور شده بود تا سیاوش و خانواده‌اش را از سر راه بردارد به سزای اعمالش برساند. اگرچه سیاوش موفق شد دار و دسته قاتلین سارا را از دم تیغ بگذراند اما این ابتدای مسیری است که برای انتقام راهش به کاخ شاه قاجار باز می‌شود و باید در قسمت‌های باقیمانده منتظر باشیم ببینیم سیاوش می‌تواند به کاخ نفوذ کند یا نه.

دلداری‌های تاج‌الدوله در قسمت پنجاهم سریال جیران

حالا تمام اتفاق‌های داخل کاخ بر علیه جیران است. فرزند خردسالش پیش چشمانش پر پر شده و دیگر نای ایستادن روی پای خودش را ندارد. جیران که در فقره قتل‌های زنجیره‌ای قبلی همدم و غمخوار زنان دیگر شاه بود این بار میزبان تاج‌الدوله بود تا پس از مدت‌ها کش‌مکش و خصومت میان آن‌ها این بار این تاجی باشد که بخواهد جیران را دلداری داده و او را برای ادامه مسیر و از میان برداشتن صدراعظم فاسد مصمم کند.

نقد و بررسی قسمت پنجاه سریال جیران
نقد و بررسی قسمت پنجاه سریال جیران

سفر تاریخی در یک روز تاریخی

در قسمت پنجاهم سریال جیران بالاخره روز موعود فرا رسید. جیران پس از گذراندن روزهای تلخ تحمل داغ فراغ فرزندش سراغ شاه قاجار رفته و او را به تفرجگاهی خارج از شهر دعوت می‌کند. درست در روز ۲۰ محرم الحرام و درست ۷ سال بعد از آنکه در این روز امیرکبیر توسط شاه قاجار از سمت صدراعظمی با فتنه و نیرنگ مهدعلیا و میرزاآقاخان نوری برکنار شد و در حمام فین کاشان به قتل رسید. جیران با همراهی و همدلی تمامی زنان عقدی شاه و همچنین خواهر شاه یعنی ملک‌زاده نقشه‌ای کشیدند و ناصرالدین‌شاه را به تفرج‌گاه برده تا از تمامی نیرنگ‌ها و دسیسه‌هایی که میرزاآقاخان بر علیه زنان دربار کشیده بود او را آگاه سازند.

اگرچه شاه قاجار از این همه حقه و نیرنگ توسط صدراعظم آگاه بود و هیچ وقت دلش با او یکی نشد اما اراده‌ای سیاسی و پشتوانه‌ای محکم لازم بود تا صدراعظمی که حالا با حکم بلاعزل از سوی شاه قاجار به مقامی بالا رسیده و دیگر کسی جلودارش نیست را به زیر کشیده و او را از تخت بخت پایین بیندازند. اراده و اتحاد زنان داخل حرمسرا برای از میان برداشتن صدراعظم فاسد به نفع رعایا و حکومت قاجاری چیزی بود که ناصرالدین‌شاه را مجاب کرد تا حکم عزل و زندانی کردن میرزا آقاخان نوری و فرزندش کاظم را صادر کند. نکته جالب توجه این بود که مهد علیا مادر شاه قاجار که یکی از همدستان و متحدان قدیمی و سنتی میرزاآقاخان بود در این اتفاق در کنار زنان دربار ایستاد و بار دیگر به قول ملک‌زاده ثابت شد که: زن در صورت تاریخ این سرزمین همیشه غایبه، در سیرت تاریخ اما، قصه‌اش علی‌حده است.

سرنوشت عجیب میرزا آقاخان نوری و فرزندش کاظم در سپهر سیاسی سلسله قاجاریه یکی از نکاتی است که می‌توان بیشتر درباره آن صحبت کرد. شاید عصاره ۷ سال حضور ننگین او بر صندلی صدارت شاه قاجار در جمله‌ای خلاصه شد که میرزا آقاخان خطاب به سلمان گفت و آن اینکه او ۷ سال با ترس از دست دادن جایگاهش حکومت کرد و حکومت و دولتش با ترسی که همواره همراهشان بود امکان رسیدن به روزهای بهتر را نداشتند.

لطفی که بد خو سازدم ناید به کار جان من
اسباب کین آماده کن خوی ملال اندیش را

filimo

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس