نقد و بررسی کامل گوشی OnePlus Nord 2T

38
0
گوشی OnePlus Nord 2T

گوشی OnePlus Nord 2T در ماه می به نمایش درآمد و جایگزین Nord 2 در قفسه‌ های فروشگاه شد. این اولین باری است که مدل «T» را برای سری Nord می بینیم، این مدل های به روز شده قبلاً به سری پرچم‌دار OnePlus تعلق داشتند. با این حال، فرمول و ساختار اصلی در این مدل T نیز حفظ شده است و بیشتر بر بهبود سرعت، عملکرد و شارژ تمرکز دارد. Nord 2T با چیپست جدیدتر Dimensity 1300 و شارژ سیمی 80 واتی سریعتر عرضه می شود. همه این آیتم ها به همراه طراحی بدنه به روز شده، تنها تفاوت هایی هستند که OnePlus Nord 2T با Nord 2 دارد. درواقع این طور می توان برداشت کرد که OnePlus Nord 2T آنقدرها هم تغییر نکرده است که افرادی که Nord 2 داشتند را ترغیب به خرید کند، عرضه OnePlus Nord 2T بیشتر برای بهینه سازی این مدل و حفظ بازار رقابتی صورت گرفته است. اما آن طور که گفته می شود، به نظر می آید که OnePlus Nord 2T یک گوشی هوشمند بسیار شگفت انگیز باشد، این گوشی به عنوان قاتل پرچم داران هم رده خودش نیز نام گرفته است. OnePlus Nord 2T  یک ساختار دوگانه گوریلا گلس 5 با قاب زیبای مشکی مات یا نعنایی براق ارائه می ‌کند. همچنین یک Fluid AMOLED  90هرتزی در بالای چیپست توانمند Dimensity 1300 5G قرار دارد. دوربین سه گانه پشت این گوشی از Nord 2 بر گرفته شده است و کیفیت این دوربین با اکثر رقبای Nord 2T در یک رده قرار دارد. یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با OIS برای عکسبرداری، یک دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی برای ثبت چشم اندازهای عالی و یک سنسور عمق 2 مگاپیکسلی که بیشتر برای اهداف بازاریابی است، بر روی گوشی قرار گرفته است. همچنین دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز نسبت به Nord 2 تغییری نکرده است. OnePlus Nord 2T دارای یک باتری 4.500 میلی آمپر است که به دو سلول جداگانه تقسیم شده است و امکان شارژ سریع 80 واتی را فراهم می کند. آداپتور 80 واتی به همراه تلفن همراه ارائه می شود. در نهایت، Nord 2T جدید بر روی اندروید 12 با لانچر OxygenOS 12.1 اجرا می شود. البته از OxygenOS 13 در حال حاضر رونمایی شده است و بنابراین می توان انتظار داشت که در اواخر امسال به Nord 2T نیز برسد.

مشخصات گوشی OnePlus Nord 2T در یک نگاه :

  • بدنه : 159.1*73.2*8.2 میلی متر ; وزن 190 گرم، جلو شیشه ای ( گوریلا گلس 5 )، پشت شیشه ای ( گوریلا گلس 5 )، فریم پلاستیکی.
  • صفحه نمایش : 6.43 اینچ AMOLED، 90 هرتز، HDR10+، وضوح 1080*2400 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، 409ppi.
  • چیپست : MediaTek Dimensity 1300: هشت هسته ای 1×3.0 GHz Cortex-A78 & 3×2.6 GHz Cortex-A78 & 4×2.0 GHz Cortex-A55  Mali-G77 MC9.
  • حافظه : 128 گیگابایت 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت رم 12 گیگابایت؛ UFS 3.1.
  • سیستم عامل و نرم افزار : Android 12، OxygenOS 12.1.
  • دوربین عقب: واید ( اصلی ) : 50 مگاپیکسل، f/1.9، 24 میلی ‌متر، 1/1.56 اینچ، 1.0 میکرومتر، PDAF، OIS؛ Ultra wide angle : 8 مگاپیکسل، f/2.2، 120˚؛ عمق: 2 مگاپیکسل، f/ 2.2.
  • دوربین جلو : 32 مگاپیکسل، f/2.4، ( واید )، 1/2.8 اینچ 0.8 میکرومتر.
  • فیلمبرداری : دوربین عقب: 4K، @30fps، 1080p@30/60/120/480fps، gyro-EIS. دوربین جلو : 1080@30fps، gyro-EIS.
  • باتری : 4500 میلی آمپر؛ شارژ سریع 80 وات، USB Power Delivery.
  • امکانات متفرقه : اثر انگشت خوان ( زیر نمایشگر، اپتیکال )؛ NFC؛ بلندگوهای استریو

OnePlus Nord 2T، درست مانند Nord 2، دارای رتبه IP نیست و به طور رسمی از هیچ گونه محافظت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار برخوردار نمی باشد. اما ما به طور غیر رسمی بررسی کردیم و متوجه عایق لاستیکی در برخی از قسمت های گوشی شدیم، بنابراین می توان گفت که کاملاً بدون محافظت نیست. با این حال، اگر شرکت سازنده هیچ اطلاعاتی در مورد محافظت در برابر نفوذ به ما نداده است، بنابراین بهتر است از همه جوانب مراقب گوشی خود باشید تا مشکلی پیش نیاید. در ادامه همراه ما باشید تا به جعبه گشایی یا آنباکسینگ OnePlus Nord 2T بپردازیم و ویژگی های مختلف آن را بررسی کنیم.

جعبه گشایی OnePlus Nord 2T

گوشی OnePlus Nord 2T
گوشی OnePlus Nord 2T

OnePlus Nord 2T در یک جعبه سیاه ضخیم عرضه می شود. این باکس شامل یک آداپتور برق 80 واتی، یک کابل USB-A-C با درجه 10A و یک قاب محافظ ساده با دو بافت مختلف است. این گوشی همچنین با یک لایه محافظ نازک روی صفحه نمایش آن ارائه می شود. اگرچه این لایه محافظ از کیفیت بالایی برخوردار نیست، اما آن‌قدر هم بد نیست که بخواهید سریع آن را دور بیندازید. 

طراحی، کیفیت ساخت، هندلینگ OnePlus Nord 2T

گوشی OnePlus Nord 2T
گوشی OnePlus Nord 2T

فرقی نمی ‌کند که مدل براق (Jade Fog) یا مات (Gray Shadow) را خریداری کرده باشید   OnePlus Nord 2T یک گوشی هوشمند خوش دست و زیبا است. اگرچه اکثراً از اجزای مشابه Nord 2 در این گوشی استفاده شده است، اما قسمت پشتی و دوربین آن تفاوت هایی با Nord 2 دارد که ساده ترین راه برای تشخیص این دو گوشی است.

Nord 2T جدید دارای یک قسمت بزرگ‌تر برای دوربین است و البته رنگ پنل های عقب نیز متفاوت است. هر دو نوع براق و مات در نوع خود زیبا هستند و  هر دو را دوست خواهید داشت. هر دو نسخه به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که در برابر لک مقاوم باشند، به این معنی که اگرچه اثر انگشت شما در نهایت بر روی گوشی باقی می ماند، اما این اتفاق ممکن است در استفاده های طولانی رخ دهد و تمیز کردن آن‌ها نیز راحت‌ است. OnePlus Nord 2T با دو پنل گوریلا گلس 5 و قاب پلاستیکی براق در بین آن‌ها یک طراحی و ظاهر بسیار زیبا را به نمایش می گذارد. شیشه جلو گوشی صاف است، در حالی که شیشه عقب و فریم کمی به سمت لبه ها خمیده شده اند. همانطور که اشاره کردیم، هیچ نشان رسمی برای حفاظت از نفوذ گرد و غبار در OnePlus Nord 2T وجود ندارد، اما شاهد عایق لاستیکی در اسلات سیم ‌کارت خواهید بود.  OnePlus Nord 2Tدارای همان AMOLED 6.43 اینچی Fluid AMOLED است که Nord 2 از آن بهرهمند است و به همان زیبایی طراحی شده است. OnePlus Nord 2T نرخ تازه ‌سازی 90 هرتز را ارائه می ‌کند، از HDR10+ پشتیبانی می ‌کند و حاشیه‌ های آن کاملاً استاندارد و زیبا هستند.  قاب گوشی دارای سوراخی در بالا سمت چپ برای دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است. در بالای صفحه نمایش می‌ توانید مشبک نازکی را مشاهده کنید، که برای هدفون در نظر گرفته شده است و به عنوان بلندگوی دوم در تنظیمات استریو نیز عمل می‌ کند. همچنین یک اسکنر اثر انگشت نوری در زیر صفحه نمایش وجود دارد که بسیار سریع و قابل اعتماد است.

در قسمت پشتی به جز قسمت بزرگ دوربین،شاهد یک طراحی زیبا خواهید بود. این دوربین دارای دو دایره مشکی قابل توجه است که یکی در بالا برای دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی قرار دارد و دیگری در پایین دارای دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی و سنسور عمق 2 مگاپیکسلی است. همچنین در قسمت پشتی گوشی می ‌توانید فلاش LED دوگانه و پوشش حسگر شفاف را ببینید. دوربین از پشت بیرون زده است، بنابراین به طور طبیعی وقتی گوشی را بر روی یک سطح مسطح می گذارید، کمی شیب‌دار می ایستد. 

قاب براق گوشی تقریباً هیچ چسبندگی ندارد و از طرفین نازک تر و در بالا و پایین ضخیم تر است. کنترل صدا تنها از سمت چپ صورت می گیرد. همچنین سمت چپ گوشی دکمه پاور و قفل را در خود جای داده است. یک میکروفون نیز در بالای Nord 2T وجود دارد. قسمت پایین گوشی بیش از حد شلوغ است؛ در این قسمت می توانید بخش مخصوص جایگذاری دو سیم کارت، میکروفون اصلی، درگاه USB-C و خروجی بلندگوی استریو دوم را ببینید.OnePlus Nord 2T دارای ابعاد159.1*73.2*8.2 میلی متر و وزن 190 گرم است، این ابعاد و وزن تقریباً مشابه Nord 2 بوده و مانند گوشی هایی که دارای صفحه نمایش 6.4 اینچی یا بیشتر هستند، می باشد.

قطعا Nord 2T یک تلفن جمع و جور نیست، اما در مقایسه با مدل های محبوب 6.67 اینچی آن‌قدر منحصر به فرد است که برای افرادی که از گوشی های بزرگ خسته شده اند جذاب به نظر برسد. همچنین می توانید بین دو پوشش مختلفی که برای قاب پشتی در نظر گرفته شده است، یکی را انتخاب کنید. با این حال، چسبندگی قابNord 2T می تواند یک نکته نسبتاً منفی به شمار بیاید، اما کیس ارائه شده کمک زیادی برای رفع این مشکل می کند. اگر قصد دارید از این گوشی بدون قاب استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم مدل Jade Fog براق را تهیه کنید زیرا تجربه کلی هندلینگ آن کمی بهتر است. به هر حال، OnePlus Nord 2T همان‌قدر که نسخه اصلی آن دوست داشتنی است می تواند محبوب و دوست داشتنی باشد. هیچ مشکلی در مورد کیفیت ساخت آن مشاهده نمی شود، حتی اگر بخواهیم چسبندگی بهتر و نشان IP رسمی را هم در نظر بگیریم.

یک AMOLED سیال 90 هرتز

گوشی OnePlus Nord 2T
گوشی OnePlus Nord 2T

OnePlus Nord 2T دارای صفحه نمایش 6.43 اینچی Fluid AMOLED است که شبیه به صفحه Nord 2 به نظر می رسد. این پنل به وضوح 1080p افزایش یافته و دارای نرخ تجدید 90 هرتز و پشتیبانی از HDR10+ است. یک گوریلا گلس 5 تخت در بالای صفحه نمایش نیز وجود دارد. صفحه نمایش OnePlus Nord 2T دارای وضوح استاندارد 2400 در 1080 پیکسل است که تراکم 409ppi و نسبت تصویر 20:9 را به همراه دارد. بر اساس بررسی هایی که توسط کارشناسان انجام شده، در Nord 2T در واقع همان پنل OLED که در Nord 2 استفاده شده است، به کار رفته است. حداکثر روشنایی دستی صفحه نمایش 449 نیت است اما این روشنایی به 636 نیت نیز افزایش پیدا می کند، همچنین حداقل روشنایی اندازه گیری شده برای این گوشی 2 نیت می باشد.

دقت رنگ

تنظیمات صفحه نمایش دو حالت رنگی را ارائه می دهد که شامل حالت زنده ( مرتبط با فضای رنگی DCI-P3 ) و حالت طبیعی ( فضای رنگ sRGB ) می شوند. دقت رنگ در هر دو بسیار خوب است، پروفایل برنامه ها خیلی اشباع نشده اند، اما رنگ های سفید و خاکستری کمی مایل به آبی هستند. در صورتی که تنظیمات رنگ را به روی گرمترین تنظیم رنگ قرار دهید، می‌ توانید دقت فوق‌ العاده ‌ای را در هر دو حالت دریافت کنید ( میانگین دلتا 2.2 ).

نرخ تازه سازی (Refresh rate)

می‌توانید بین گزینه‌ های نرخ تازه‌ سازی استاندارد (60 هرتز) و بالاترین نرخ (90 هرتز) یکی را انتخاب کنید. حالت خودکار نیز برای استفاده در دسترس است، اما به هر حال اگر تنظیمات بر روی High باشد مانند خودکار عمل می ‌کند، همه برنامه ‌های سازگار با فرکانس 90 هرتز به خوبی اجرا می‌ شوند و برای تصاویر ثابت و پخش ویدیو تنظیمات به 60 هرتز بر می ‌گردد. با استفاده از این گوشی توانستیم بازی هایی را اجرا کنیم که از نرخ تازه سازی 90 هرتز استفاده می کردند، با این حال، برای اجرای بازی ها باید اطمینان کنید که آن‌ها واقعاً با نرخ 90 فریم در ثانیه طراحی شده باشند. 

HDR و streaming

صفحه نمایش OnePlus Nord 2T به طور رسمی از HDR10 و HDR10+ و از Widevine L1 DRM پشتیبانی می ‌کند، بنابراین قطعا قادر به استریم محتوای   HDR10 و 1080p  خواهید بود. OnePlus Nord 2T امکان استریم با این کیفیت را در YouTube فراهم کرده است، اما Netflix و Prime Video هنوز پخش HDR10 را فعال نکرده اند.

پیشرفت های صفحه نمایش

OnePlus در قسمت پخش ویدیو Nord 2T  امکانات بهبود یافته ای را ارائه می دهد، این گوشی از قابلیت تقویت رنگ ویدیو برخوردار است و رنگ های ویدیوها را در برنامه های مختلف بهتر و واضح تر نمایان می کند. 

عمر باتری

ظرفیت باتری OnePlus Nord 2T همانند Nord 2 بوده و برابر با 4500 میلی آمپر ساعت است. این دو گوشی تقریباً صفحه نمایش و چیپست یکسانی دارند و فقط OnePlus Nord 2T روی نسخه جدیدتر اندروید اجرا می شود، بنابراین باید انتظار عملکرد مشابهی را از باتری داشته باشید. OnePlus Nord 2T تست پایداری باتری در 100 ساعت (در مقایسه با 102 ساعت برای Nord 2) را با عملکرد قوی در هر سه تست اصلی از جمله تماس، مرور وب و پخش ویدیو را با موفقیت انجام داد. درجه پایداری OnePlus Nord 2T  نشان می دهد که اگر روزانه از دستگاه برای یک ساعت تلفن، مرور وب و پخش ویدیو استفاده کنید، همچنان شارژ باتری کافی خواهید داشت.  

سرعت شارژ

یکی از قابل توجه‌ ترین مواردی که Nord 2T ارائه می دهد، شارژ سریع‌ 80 واتی SuperVOOC است. سنسورهای متعددی وجود دارند که برای جلوگیری از افزایش دمای گوشی هنگام شارژ در نظر گرفته شده اند، بنابراین نباید نگران داغ شدن بیش از حد گوشی باشید.Nord 2T  به همراه شارژر 80 وات و کابل شارژ  10 آمپری عرضه می شود، بنابراین برای رسیدن به حداکثر سرعت شارژ نیازی به خرید چیز اضافی ندارید. شارژر 80 واتی در 15 دقیقه، باتری را از 0% به 60% پر می کند و پس از آن در 30 دقیقه بعد شارژ را به 99 درصد رسانید. در ادامه همراه ما باشید تا تست شارژ OnePlus Nord 2T را در مقابل گوشی های هوشمند هم رده آن بررسی کنیم، هر چه میزان درصدها بالاتر باشد نشان دهنده عملکرد بهتر گوشی خواهد بود. 

تست شارژ 30 دقیقه ( از 0٪ )

Xiaomi Redmi Note 11 Pro+ 5G  : 100%

Poco F4 GT100% : 100%

OnePlus Nord 2T : 99%

OnePlus Nord 2 : 98%

Realme GT Neo3T : 95%

Poco F4 : 92%

شیائومی 12 لایت : 84 %

Poco X4 GT : 75%

Nothing phone  : 48%

دو دقیقه بعد وان پلاس نورد 2 تی تا 100 درصد شارژ شد. توجه داشته باشید که پس از رسیدن به 100٪، معمولاً بین 3 تا 6 دقیقه طول می کشد تا Nord 2T  عبارت Charged را روی صفحه نمایش دهد که نشان دهنده شارژ کامل باتری است. بنابراین، حتی با شارژر سریع، به نظر می ‌رسد Nord 2T نسبت به Nord 2 هیچ تفاوتی ندارد. 

بلندگوها

OnePlus Nord 2T دارای دو بلندگو در یک مجموعه هیبریدی است که هدفون یکی از آن‌ها می باشد و بلندگو  دیگری در کنار درگاه شارژ در پایین گوشی قرار دارد. طبیعتاً با این تنظیمات هیبریدی، بلندگوی پایین کمی صدای بلندتر و Bass بیشتری دارد. اما هنگام پخش موسیقی یا ویدیو، تعادل صدای خوبی را تجربه خواهید کرد. بلندگوهای OnePlus Nord 2T در تست بلندی صدا امتیاز بسیار خوبی را کسب کردند و می‌ توانید با صدای بسیار بلند به گوش دادن موسیقی از این گوشی بپردازید. اما Bass کمی به گوش می رسد و بلندگوها در فرکانس های بالا عالی هستند. در نهایت از کیفیت کلی صدا و موسیقی در بلندگوهای Nord 2T راضی خواهید بود. 

نرم افزار

گوشی OnePlus Nord 2T
گوشی OnePlus Nord 2T

Nord 2T 5G به همراه جدیدترین OxygenOS 12.1 عرضه می شود که روی اندروید 12 اجرا می شود. این نرم افزار مشابه نرم افزار Nord 2 5G است که اخیراً به روز رسانی اندروید 12 خود را نیز دریافت کرده است. همچنین  Nord 2T از قابلیت باز کردن قفل با اثر انگشت پشتیبانی می کند و سنسور نوری ( همیشه روشن ) این گوشی عملکرد بسیار خوبی را ارائه می دهد، این سنسور سریع و با دقت فوق العاده ای است. همچنین می ‌توانید از قابلیت قفل چهره استفاده نمایید و با استفاده از آن، قفل گوشی خود را سریعتر باز کنید، با این حال باید در نظر داشته باشید که قفل کردن گوشی با استفاده از این قابلیت چندان ایمن نمی باشد و توصیه نمی شود. 

یک ویژگی دیگر نیز برای استفاده سریع گوشی که در تنظیمات اثر انگشت می توانید آن را پیدا کنید، وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا در زمان هایی که یک یا دو ثانیه انگشت خود را روی اسکنر نگه داشته اید، بتوانید یک برنامه را باز کنید یا پیمایش انجام دهید. قابلیت نمایشگر “همیشه روشن” در دسترس است و می‌ تواند همیشه روشن باشد یا به صورت تنظیم ‌شده روشن بماند و یا به صورت قابلیت صرفه‌ جویی در مصرف انرژی ( یعنی فقط برای مدتی روشن بماند ) نمایشگر را روشن نگهدارد. شما می توانید از بین بسیاری از تم های منحصر به فرد صفحه، AOD  مورد نظر خود را انتخاب کنید. شایان ذکر است که Nord 2T  قابلیت Horizon Light را ارائه می دهد که در گوشی های دیگر با نام Edge Light نیز شناخته می شود. 

OxygenOS 12.1، باید برای هر کسی که تا به حال از دستگاه های Oppo یا Realme استفاده کرده است، محیطی آشنا به نظر بیاید، از سوی دیگر، به نظر می رسد که ویژگی ها و قابلیت های این دستگاه  برای افرادی که از کاربران قدیمی OnePlus مانند OnePlus Nord هستند، کاملاً متفاوت به نظر می رسد. ColorOS به شما این امکان را می‌ دهد تا بتوانید مواردی مانند شکل و اندازه نمادها را به صورت سفارشی تنظیم کنید، در حالی که از نمادهای شخص ثالث نیز پشتیبانی می ‌کند. شما می توانید تصویر زمینه را نیز خودتان شخصی سازی کنید و از آنجایی که این گوشی از اندروید 12 پشتیبانی می کند، سیستم عامل آن به طور خودکار طرح رنگ خود را برای برنامه های خاص بر اساس تصویر زمینه تنظیم می کند. در نظر داشته باشید که قسمت برنامه ها قابل تنظیم نیست. تنها قادر خواهید بود از بین 4 آیکون، انتخاب کنید و از ایجاد تغییرات بر روی پوشه ها نیز پشتیبانی نمی شود. همچنین در این نسخه از گوشی های OnePlus دیگر با قسمتی با عنوان فضای مخفی برای قرار دادن آیکون های نا خواسته و نمایش آن‌ها در یک صفحه جدا گانه نیز رو به رو نخواهیم بود. از طرفی، در قسمت برنامه ها، آیکون ‌هایی که با اعداد شروع می ‌شوند در پایین لیست حروف الفبا قرار می گیرند، اما در گوشی های اندرویدی دیگر آیکون هایی که با اعداد شروع می شوند معمولاً در بالای همه آیکون ها قرار داده می شوند. 

قسمت تنظیمات این گوشی در مقایسه با نسخه های قدیمی OxygenOS مجدداً پیکر بندی شده است، بنابراین یافتن برخی موارد ممکن است برای کاربران قبلی کمی طول بکشد. گزینه‌ هایی مانند شخصی سازی کردن دکمه ‌های پیمایش برای اختصاص به عملکرد های مختلف هنگام فشار دادن و نگه داشتن یا دو بار ضربه زدن نیز حذف شده ‌اند. از همین رو، از نظر وجود قابلیت شخصی ‌سازی، نسخه ‌های قدیمی ‌تر OxygenOS، غنی تر و کاربردی تر به نظر می ‌رسند. 

 برخی از ویژگی‌های دیگر مانند Shelf نیز در صفحه  نمایش وجود دارد که در آن قادر خواهید بود ویجت ‌ها و نمادهای مورد نظر خود را قرار دهید، می‌ توانید با کشیدن انگشت به سمت پایین از سمت راست بالای صفحه، به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین قابلیت Zen Modeh برای مدت زمان مشخصی استفاده از گوشی را محدود می‌ کند و از طرفی Work Life Balance به شما این امکان را می ‌دهد تا ارسال اعلان از برنامه ‌های مشخصی را‌ در طول مدت زمان خاصی از روز، محدود کنید. این گوشی از نرم افزارهای bloatware زیادی برخوردار نیست؛ شما برنامه های مربوط به Google را دریافت خواهید کرد و Netflix و Spotify تنها برنامه های شخص ثالث بر روی گوشی هستند. بسیاری از این موارد را می توان به راحتی از روی گوشی حذف کرد.

درواقع برخی از برنامه ها وجود دارند که عملکرد های تکراری را ارائه می دهند و کاربردهای مشابهی دارند که می توانید به راحتی آن‌ها را از روی دستگاه پاک کنید. در نظر داشته باشید که OnePlus برنامه های اختصاصی خود مانند گالری، مدیریت فایل، یادداشت ها و برنامه های آب و هوای را ارائه می دهد و نیازی به برنامه های دیگر در این زمینه نخواهید داشت.

از نظر به ‌روزرسانی ‌های نرم ‌افزاری، OnePlus وعده دو سال به ‌روزرسانی سیستم‌ عامل و سه سال به ‌روز رسانی امنیتی برای Nord 2T را داده است. با توجه به اینکه این گوشی با اندروید 12 عرضه می شود، می توانید منتظر اندروید 13 و اندروید 14 در آینده باشید. با این حال، OnePlus معمولاً برای به ‌روزرسانی گوشی ‌های Nord کمی تأخیر می کند، بنابراین ممکن است برای دریافت به‌ روزرسانی  جدید اندروید چند ماه منتظر بمانید.

عملکرد و معیارها

OnePlus Nord 2T 5G از چیپست جدید MediaTek Dimensity 1300 استفاده می کند. این گوشی در نسخه های مختلف اعم از  8 گیگابایت رم LPDDR4X و 128 گیگابایت حافظه UFS 3.1 بود. با این حال به سختی متوجه تفاوت بین Dimensity 1300 جدید و Dimensity 1200 سال گذشته موجود در Nord 2 5G خواهید شد. دو SoC تنظیمات یکسانی برای CPU و GPU خود دارند. در واقع، تنها تفاوتی که متوجه آن خواهید شد وجود مجموعه‌ ای از ویژگی‌ هایی است که مدیاتک آن را HyperEngine 5.0 نامیده است، که شامل مواردی مانند نرخ متغیر مبتنی بر هوش مصنوعی برای رندر سه بعدی، بهینه ‌سازی منابع هوشمند CPU و GPU برای بهبود کارایی و روان تر شدن نرخ فریم می باشد. وضوح فوق العاده AI-GPU هیبریدی برای ارتقاء تصویر، SDK و بهبود شبکه نیز از دیگر ویژگی های ارائه شده می باشند. هدف از ارائه همه این‌ها در درجه اول بهبود عملکرد بازی های قدرتمند است.

در نتیجه، Nord 2T 5G عملکردی یکسان با Nord 2 5G دارد، زیرا CPU، GPU، حافظه و عناصر ذخیره سازی در هر دو دستگاه یکسان هستند.  عملکرد GPU در Nord 2 بسیار عالی است، پردازنده‌ های گرافیکی داخل (Snapdragon 870 (Neo 3T و (Dimensity 8100 (Poco X4 GT نیز عملکردهای خوبی را در تست های انجام شده به نمایش گذاشته اند. با این حال، متأسفانه، هیچ یک از تست های GPU نتوانستند با وجود نمایشگر 90 هرتزی، از 60 فریم بر ثانیه فراتر بروند. Nord 2 در تست ترکیبی AnTuTu عملکرد فوق ‌العاده ‌ای را از خود نشان داد و فقط Poco X4 GT و Realme GT Neo 3T که هر دو دارای چیپست‌ های درجه یک پرچم ‌دار هستند، بر آن چیره شدند. از نظر عملکرد بازی، Nord 2T 5G می تواند به خوبی عمل کند. برای بررسی عملکرد بازی ها عناوینی مانند Apex Legends مورد آزمایش قرار داده شدند که این گوشی قادر بود در اکثر موارد با سرعت 60 فریم در ثانیه، حتی در تنظیمات بصری بالا، به خوبی عمل کند. همچنین گوشی در آب و هوای گرم کمی گرم می شود اما هرگز در عملکرد آن اختلال ایجاد نمی شود. 

دوربین سه گانه با کیفیت معمولی

گوشی OnePlus Nord 2T
گوشی OnePlus Nord 2T

OnePlus Nord 2T دارای یک دوربین سه گانه در قسمت پشتی است که دارای همان تنظیمات اولیه Nord 2 می باشند. یک دوربین OIS 50 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق عریض یا اولترا واید 8 مگاپیکسلی و یک حسگر عمق 2 مگاپیکسلی بر روی این گوشی وجود دارد. همچنین یک فلاش LED دوگانه در اطراف گوشی قرار گرفته است. دوربین جلوی 32 مگاپیکسلی نیز از Nord 2 بر گرفته شده. بنابراین، Nord 2T یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با سنسور Quad-Bayer 1/1.56 اینچی IMX 766 سونی با لنز 23 میلی ‌متری f/1.88، پیکسل‌ های 1.0 میکرومتری و PDAF ارائه می‌ کند. این دوربین به‌ طور پیش‌ فرض با وضوح 12.5 مگاپیکسل فیلم برداری می ‌کند و حالت شب و زوم دیجیتال 2 برابری را ارائه می کند. دوربین اولترا واید به سنسور 8 مگاپیکسلی Sony IMX 355 در پشت لنز f/2.25 مجهز شده است. قابلیت فوکوس خودکار در این دوربین وجود ندارد، اما حالت شب در دسترس است. دوربین عمق از سنسور 2 مگاپیکسلی GalaxyCore GC02M1 با دیافراگم f/2.2 استفاده می کند. در نهایت، دوربین سلفی دارای سنسور 32 مگاپیکسلی سونی IMX615 با فیلتر Quad-Bayer، پیکسل‌های 0.8 میکرومتری و لنز 26 میلی ‌متری f/2.45 و تمرکز ثابت است.

اپلیکیشن دوربین تقریباً مشابه Oppo/Realme است. همچنین از بهبود صحنه هوش مصنوعی برخوردار است و امکاناتی مانند حالت HDR پیشرفته، که ممکن است چندین تصویر را روی هم بگذارد تا بهبودهای بیشتری در محدوده دینامیکی ارائه دهد، اما برجسته ترین بهبود عملکرد در زمینه اشباع رنگ صورت گرفته است. حالت Pro فقط روی دوربین اصلی کار می ‌کند و می‌ توانید نوردهی را تغییر دهید. یک حالت فوق العاده با عنوان حالت شب خودکار وجود دارد که در شرایط بسیار کم نور و روشنایی پایین فعال می شود. همچنین یک سوئیچ برای حالت شب وجود دارد که از سرعت شاتر تا 30 ثانیه استفاده می ‌کند تا عکسی واضح‌ تر، دقیق ‌تر و بدون نویز را ثبت کند.

کیفیت عکاسی

دوربین اصلی به طور پیش ‌فرض عکس ‌های 12.5 مگاپیکسلی را ثبت می ‌کند و کیفیت عکس ها عالی هستند، برخی جزئیات به صورت واضح مشخص هستند، نویز کم است، محدوده دینامیکی ثابت است و کنتراست عالی است.

رنگ ها به صورت واقعی در عکس نمایش داده می شوند. همچنین دوربین کمی پانچ به آن اضافه می کند و آن‌ها را جذاب تر می نماید. اگر از طرفداران عکس‌های پانچی‌ هستید، ممکن است علاقه‌مند به استفاده از حالت هوش مصنوعی شوید، در این حالت رنگ ها اشباع تر و واضح تر به نظر می رسند. در بررسی های انجام شده عکس هایی که ثبت شدند عمدتاً دارای جزئیات بسیاری بودند و به طور کلی تجربه خوبی را ارائه می دهند. گاهی اوقات ممکن است تصاویر به دلیل قابلیت HDR کمی بیش از حد پردازش شده به نظر برسند، اما اگر به صورت دستی این قابلیت را غیر فعال کنید، برخی از عکس‌ های غیر HDR اغلب محوتر می شوند. 

با وجود این که دوربین تله فوتو در تنظیمات دوربین ارائه نمی شود، اما Nord 2T دارای یک کلید زوم 2 برابری است و بر اساس بررسی های انجام شده، این گوشی زوم دیجیتال بهتری نسبت به Nord 2 تولید می کند. نمونه های زوم شده با جزئیات قابل قبول و پردازش عالی ثبت می شوند.  اگرچه گفته می شود دوربینی که برای Nord 2T در نظر گرفته شده است، یک دوربین با کیفیت 50 مگا پیکسل است، اما بسیاری از افرادی که از این گوشی استفاده می کنند تنظیمات را به روی 12 مگا پیکسل تنظیم می کنند زیرا اگر با کیفیت 50 مگا پیکسل تصاویر را ثبت کنید تنها از فایل هایی با حجم بیشتر برخوردار خواهید بود و درواقع جزئیات و کیفیت در این دو حالت فرقی با یکدیگر ندارند. دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی نیز عکس های خوبی را ثبت می کند. جزئیات خوب به نظر می رسند، کنتراست عالی است و محدوده دینامیکی کافی است. نویزها هم تا حدودی از بین رفته اند و رنگ‌ ها کمی غیراشباع هستند و به اندازه دوربین اصلی دوست‌ داشتنی نیستند. عکس‌ ها نیز ظاهری بیش از حد پردازش شده دارند، زیرا Auto HDR در اینجا قوی تر عمل می کند، اما همچنان بهتر از تصاویر غیر HDR است که بسیار نویز دارند. بنابراین توصیه ما این است که هنگام عکاسی سعی کنید HDR را به حالت خودکار بسپارید.

پرتره ها با کمک حسگر عمق 2 مگاپیکسلی گرفته می شوند. سوژه ها به خوبی نوردهی می شوند و جزئیات خوبی را به نمایش می گذارند، رنگ ها عالی هستند و HDR خودکار برای کاهش نویز به خوبی عمل می کند. تاری شبیه سازی شده در پرتره نیز خوب به نظر می رسد. با این حال، جداسازی سوژه از محیط خیلی عالی انجام نمی شود و در عکس هایی با پس ‌زمینه ‌های شلوغ‌ تر و مدل‌ های موی آشفته ‌تر ممکن است مشکلاتی ایجاد ‌کند.

عکس هایی که با دوربین اصلی ثبت می شوند عالی هستند و با جزئیات، اشباع رنگ خوب و کنتراست عالی همراه می باشند. نویز به طور چشمگیری کاهش داده می شود و نقاط برجسته در اطراف منابع نور به خوبی دیده می شوند. به نظر می‌ رسد که OIS برای عکس‌ های با کیفیت بالا در نور کم عالی عمل می کند. حالت شب هم عملکرد خوبی را ارائه می دهد با این حال برخی از عکس ها ممکن است کمی غیر واقعی به نظر برسند، عکس هایی که با زوم 2 برابر در شب گرفته می شوند کمی محو تر هستند، اما همچنان با اشباع رنگ و کنتراست خوب ثبت می شوند. اگرچه کمی نویز به چشم می خورد اما آزار دهنده نخواهد بود. با این حال، پیشنهاد می شود از حالت شب به همراه بزرگنمایی 2 برابر خودداری کنید، زیرا نتایج مصنوعی بوده و بیش از حد پردازش می شوند. عکس‌ های 8 مگاپیکسلی در نور کم از دوربین اولترا واید، تنها برای استفاده های ضروری مناسب هستند، در این عکس ها جزئیات کمتر نمایش داده می شوند و نویز هم محدود است. اما عکس‌ ها کم نور و با رنگ‌ های غیراشباع هستند.

حالت شب برای دوربین اولترا واید یک امر ضروری به نظر می رسد و واقعاً به دستیابی به نوردهی صحیح کمک می کند، محدوده دینامیکی را بهبود می بخشد و نویز را تا حدودی کاهش می دهد و اشباع رنگ تقویت شده ای را ارائه می دهد. همچنین حالت شب سه پایه نیز در دسترس است. این حالت از نوردهی مناسبی برای عکس ها استفاده می‌ کند، اما به نظر می ‌رسد برخلاف حالت شب، قابلیت چند فریمی را ارائه ندهد. در کل، نتایج تا حدودی ثابت هستند، عکس‌ های حالت شب سه‌ پایه از هر دو دوربین کاملاً طبیعی به نظر می‌ رسند و جزئیات بیشتری دارند و کاملاً بدون نویز هستند و رنگ ها هم عالی به تصویر کشیده می شوند. در شرایط بسیار کم نور، حالت خودکار شب، هنگام روشن بودن گزینه حالت شب، فعال می شود و به معنای واقعی کلمه شب را مانند روز روشن می کند. 

کیفیت سلفی

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی، عکس های 32 مگاپیکسلی را ثبت می کند همچنین می تواند عکس های 8 مگاپیکسلی را با فیلتر Quad-Bayer ارائه دهد. عکس های ثبت شده در این دوربین دارای جزئیات زیاد، نوردهی خوب و ظاهر واقعی با کنتراست کافی و محدوده دینامیکی هستند و رنگ ها هم بسیار طبیعی و زیبا نشان داده می شوند.  

با این حال، در محیط هایی که از HDR استفاده می کنید یا نور ایده آل نیست، کاهش قابل توجهی در وضوح مشاهده خواهید کرد. سلفی ‌های پرتره همان کیفیت سلفی ‌های معمولی را ارائه می ‌دهند و سوژه‌ ها وقتی شرایط عالی باشد، واضح، با نوردهی خوب و رنگارنگ هستند و در غیر این صورت خیلی واضح نیستند. پس ‌زمینه ‌ها به طرز ماهرانه ‌ای محو می شوند و در نهایت عکس های سلفی که ثبت می کنید را دوست خواهید داشت. 

کیفیت ویدیو

OnePlus Nord 2T با دوربین های اصلی، اولترا واید و سلفی خود قابلیت فیلمبرداری را ارائه می دهد. دوربین اصلی ویدیو تا 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط می ‌کند و کیفیت 1080p در هر دو سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه وجود دارد. دوربین‌ های اولترا واید و سلفی به فیلم‌برداری 1080p@30fps محدود می ‌شوند. شما می توانید بین کدک های h.264 و h.265 یکی را انتخاب کنید. تثبیت‌ کننده الکترونیکی در دسترس است و همیشه روشن است و در همه دوربین ‌ها، در تمام وضوح‌ ها و نرخ‌ های فریم اعمال می ‌شود. دوربین اصلی نیز از OIS بهره می برد.

Nord 2T، درست مانند Nord 2، با بیت ریت خود عملکرد خوبی را ارائه می دهد. سرعت 30fps و کیفیت 1080 در هنگام استفاده از کدک h.264، 20 مگابیت در ثانیه بالاتر از حد متوسط ​​است. بیت ریت صوتی استریو برای کلیپ های 4K حدود 160 کیلوبیت در ثانیه و برای کیفیت 1080p  در حدود 256 کیلوبیت در ثانیه است. 

ویدیوی 4K که با دوربین اصلی ثبت می شود از کیفیت عالی برخوردار است، جزئیات به خوبی پردازش شده اند و ظاهری طبیعی ارائه می دهد، همچنین نویز کم است، رنگ ها دقیق هستند و محدوده دینامیکی خوب است، اما به طور غیر واقعی گسترده نیست. دوربین اولترا واید ویدیوهای 1080p را با جزئیات خوب و نویز کم ثبت می کند. کنتراست و محدوده دینامیکی کافی است. ویدیوهای 4K از دوربین اصلی در شب بسیار نویز دار هستند، اما جزئیات و رنگ ها به خوبی نمایش داده می شوند. OnePlus این قابلیت را دارد تا در شب امکان فیلم برداری با هوش مصنوعی را ارائه دهد، تنها کافی است دکمه هوش مصنوعی را هنگام فیلم‌برداری در شرایط کم نور فشار دهید. در این حالت فیلم های شما در شب با کیفیت 1080p گرفته می شوند و ظاهر خوبی دارند. این منبع نور را برجسته می کند و ظاهر و اشباع رنگ کمی بهتر به آن‌ها می دهد. ویدیوی 1080p هوش مصنوعی کمی روشن‌تر از فیلم ‌های معمولی 4K به نظر می ‌رسند. 

مقایسه OnePlus Nord 2T با گوشی های هم رده آن در بازار 

همانطور که اشاره کردیم OnePlus Nord 2T قابلیت ‌های زیادی را نسبت به Nord 2 ارائه نمی ‌کند. اما این موضوع تقصیر OnePlus نیست، زیرا این صنعت اخیراً با کمبودهای عرضه و چالش ‌های اقتصادی روزهای سختی را سپری کرده است. به علاوه Nord 2T برای کاربران Nord 2 در نظر گرفته نشده است، بلکه برای کسانی که به دنبال یک گوشی هوشمند مناسب با قیمت مناسب هستند، عرضه شده است. مدل 128 گیگابایتی Nord 2T در حال حاضر حدود 380 یورو قیمت دارد، در حالی که مدل 256 گیگابایتی 470 تا 480 یورو برای شما هزینه خواهد داشت. بیایید ببینیم چه چیز دیگری می توانید در همان بازه قیمتی دریافت کنید.

اولین گوشی هوشمندی که در این رنج قیمت می توانید پیدا کنید، شیائومی 12 لایت است. قیمت نسخه 256 گیگابایتی آن برابر با قیمت 256 گیگابایت Nord 2T است و پس از بررسی های انجام شده دریافتیم که شیایومی 12 Lite یکی از بهترین گوشی هایی است که می توانید در رنج قیمتی بین 450 تا 500 یورو خریداری کنید. این گوشی از یک AMOLED باشکوه با پشتیبانی از Dolby Vision، نرخ تازه سازی 120 هرتز و رنگ های 12 بیتی برخوردار است. 12 Lite از چیپست قدرتمند Snapdragon 778G استفاده می کند و دارای یک دوربین سه گانه مشابه در قسمت پشت بوده و بدون OIS ارائه می شود. شیائومی 12 لایت از بهترین صفحه نمایش های بازار برخوردار است. از طرفی، گوشی دیگری که می توانید در نظر بگیرید  Realme GT Neo 3T است، این گوشی دارای چیپست قدرتمندتر اسنپدراگون 870، صفحه نمایش OLED سریع 120 هرتزی و عمر باتری بیشتر است. OnePlus Nord 2T از سوی دیگر کیفیت دوربین و OIS کمی بهتری نسبت به Realme GT Neo 3T ارائه می دهد. نسخه پایه 128 گیگابایتی Realme کمی گران‌تر از Nord 2T است، اما قیمت 256 گیگابایتی آن یکسان است. 

اگر یک گوشی هوشمند مقاوم در برابر آب می خواهید، گلکسی A53 یک انتخاب خوب به شمار می آید. قیمت اولیه A53 حدود 40 یورو ارزان تر از Nord 2T است و با صفحه نمایش Super AMOLED سریع 120 هرتزی عرضه می شود. عملکرد کلی گلکسی A53 پایین تر از Nord 2T است، اما با یک دوربین اولترا واید با وضوح بالاتر، تجربه استفاده از دوربین همه کاره تری خواهید داشت.

و در نهایت می خواهیم به گوشی Nothing 1 اشاره کنیم. این گوشی از صفحه نمایش OLED عالی با نرخ تازه سازی 120 هرتز و رنگ 10 بیتی برخوردار است، همچنین دارای سیستم اعلان LED Glyph و دوربین عالی می باشد. از نقاط ضعف Nothing Phone 1 می توان به عدم وجود شارژر در جعبه و کیفیت متوسط ​​صدا از طریق هدفون های سیمی اشاره کرد. مدل 128 گیگابایتی Nothing 1  حدود 80 یورو گران‌تر از Nord 2T است، اما ممکن است ارزش هزینه اضافی را بابت صفحه نمایش بهتر، دوربین ها و LED های Glyph داشته باشد.

آیا OnePlus Nord 2T ارزش خرید دارد یا خیر؟

OnePlus Nord 2T یک گوشی هوشمند عالی با مشخصات بی نظیر و امکانات همه جانبه است، OnePlus Nord 2T  هر وعده‌ ای را که در وب‌سایت رسمی ‌اش داده شده است، ارائه می دهد. Nord 2T دارای طراحی زیبا، صفحه نمایش OLED   90 هرتزی مستحکم و عملکرد عالی و چیپست Dimensity 1300 است.

شما همچنین از دوربین اصلی عالی و بلندگوهای استریو با صدای بلند آن لذت خواهید برد. عمر باتری طولانی و شارژ سریع نیز از ویژگی های قابل قابل ذکر این گوشی به شمار می آیند. در نهایت، Nord 2T قیمتی در حدود 380 یورو دارد که یک قیمت جذاب در بازار است و می‌ توان گفت که قیمت آن در مقابل کیفیتی که ارائه می دهد، بسیار عالی است. اگرچه فقدان حفاظت رسمی در برابر آب یک نکته منفی مهم است که باید به آن اشاره کرد و همچنین شما می توانید پنل های 120 هرتزی را در این محدوده قیمت تهیه کنید که OnePlus Nord 2T قابلیت کمتری را در این زمینه ارائه می دهد.

مزایای OnePlus Nord 2T

  • طراحی جذاب دو شیشه ای – پنل پشتی مات یا براق.
  • OLED به اندازه کافی روشن، به روز رسانی 90 هرتز.
  • بلندگوهای خوب.
  • شارژ سریع.
  • سرعت CPU و GPU عالی.
  • کیفیت عکس و فیلم عالی.

معایب OnePlus Nord 2T

  • به روز رسانی جزئی نسبت به Nord 2.
  • خروجی صدای بلندگوها می توانست بهتر تنظیم شود.
  • عملکرد پایدار متوسط، HFR محدود.
  • بدون رتبه رسمی IP

منبع : gsmarena

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس