10 ویژگی جدید ویندوز 11 که باید از آنها استفاده کنید

33
0
10 ویژگی جدید ویندوز 11

چه مدتی است که از ویندوز 11 استفاده می کنید و یا چه به تازگی با یک رایانه شخصی ویندوز 11 جدید شروع کرده اید، برخی از ویژگی های مفید جدید وجود دارد که ممکن است از دست داده باشید. در اینجا ده مورد عالی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنید.

منوی تنظیمات سریع

10 ویژگی جدید ویندوز 11
10 ویژگی جدید ویندوز 11

یکی از زیباترین ویژگی‌های جدید ویندوز 11 منوی تنظیمات سریع است که به شما امکان می‌دهد به سرعت حجم سیستم، روشنایی، تنظیمات Wi-Fi، گزینه‌های برق و موارد دیگر را تغییر دهید. جایگزین Action Center از ویندوز 10 می شود.

برای استفاده از آن، Ctrl+A را روی صفحه کلید خود فشار دهید یا روی آیکون های صدا و Wi-Fi در گوشه سمت راست نوار وظیفه کلیک کنید. وقتی بالا می‌آید، دکمه‌های مختلفی را می‌بینید که به شما امکان می‌دهد جنبه‌های رایانه شخصی خود را کنترل کنید. می‌توانید منو را با کلیک کردن روی آیکون مداد در گوشه سمت راست پایین منو سفارشی کنید.

منوی جدید اسنپ

ویژگی جدید ویندوز 11
ویژگی جدید ویندوز 11

Snap – که به شما امکان می دهد به سرعت پنجره ها را به مناطق از پیش تعریف شده صفحه تغییر دهید بدون همپوشانی – یک ویژگی جدید برای ویندوز 11 نیست. اما منوی Snap مفید است. این به شما امکان می دهد از بین شش طرح بندی مختلف پنجره با نمودارهای زیبا برای مرجع انتخاب کنید. برای استفاده از آن، موس را روی دکمه Maximize نگه دارید (مربع در گوشه سمت راست بالای نوار عنوان پنجره در کنار “X”)، سپس روی بخشی از طرح‌بندی که می‌خواهید استفاده کنید کلیک کنید. پنجره فوراً در موقعیت خود قرار می گیرد. خیلی خوب!

ترمینال ویندوز

ویژگی جدید ویندوز 11
ویژگی جدید ویندوز 11

Windows Terminal برای ویندوز 10 در دسترس بود، اما با ویندوز 11 داخلی ارائه می شود، و این یک راه عالی برای دسترسی به خط فرمان است. در واقع، اگر زیرسیستم (Subsystem) ویندوز برای لینوکس (WSL) را نصب کرده باشید، می‌توانید بین Windows PowerShell، Command Prompt، Azure Cloud Shell و حتی Ubuntu Linux سوئیچ کنید. برای استفاده از ترمینال ویندوز، آن را در منوی استارت جستجو کنید، یا روی دکمه استارت کلیک راست کرده و در منوی ظاهر شده «Windows Terminal» را انتخاب کنید.

تم ها و تصاویر پس زمینه (Wallpapers) جدید

ویندوز 11 شامل چندین تم جدید زیبا و بیش از ده ها wallpaper جدید برای انتخاب است. تصاویر پس زمینه (wallpaper) به رایانه شما ظاهری مدرن می بخشد و تم ها به شما امکان می دهند بسته به روحیه خود به سرعت بین سبک ها جابجا شوید.

برای تغییر پس زمینه (بک گراند) دسکتاپ خود، Windows+i را فشار دهید (برای باز کردن تنظیمات ویندوز) و به Personalization > Background بروید. برای تغییر تم ها، تنظیمات را باز کنید و به Personalization > Themes بروید. روی تصویر کوچک تم مورد نظر خود کلیک کنید و فوراً تغییر می کند.

آیکون های نوار وظیفه در مرکز

احتمالاً متوجه شده اید که ویندوز 11 دکمه Start و آیکون های برنامه را به طور پیش فرض در مرکز نوار وظیفه قرار می دهد یک تغییر بزرگ نسبت به ویندوز 10 (البته در صورت تمایل می توانید آنها را در سمت چپ تراز کنید). این چیدمان مرکزی در دستگاه‌های صفحه‌نمایش لمسی احساس خوبی دارد، اما ما همچنین از مفید بودن آن در حالت دسک ‌تاپ نیز شگفت زده شده‌ایم به‌ویژه در نمایشگرهای فوق عریض (آنچه شما نیاز دارید درست در مرکز صفحه نمایش است). بنابراین اگر هنگام شروع استفاده از ویندوز 11 بلافاصله آیکون های نوار وظیفه خود را در سمت چپ تراز کردید، آیکون های مرکز را امتحان کنید شاید از آن لذت ببرید.

دسکتاپ های مجازی با تصاویر پس زمینه (Wallpapers) منحصر به فرد

برخلاف ویندوز 10، ویندوز 11 به شما اجازه می دهد تصاویر پس زمینه (wallpapers) دسکتاپ سفارشی را به هر دسکتاپ مجازی اختصاص دهید. این باعث می شود که به سرعت به صورت بصری تعیین کنید که با کدام دسکتاپ کار می کنید. برای اختصاص یک تصویر زمینه (wallpaper)، به دسکتاپ مجازی بروید، روی دسکتاپ کلیک راست کرده و “Personalize” را انتخاب کنید. سپس “پس زمینه Background” را انتخاب کنید و می توانید تصویر زمینه خود را در آنجا تغییر دهید.

و اگر در مورد دسکتاپ های مجازی اطلاعاتی ندارید، باید از آن ها نیز استفاده کنید. روی آیکون نمای کار در نوار وظیفه (دو مربع همپوشانی) کلیک کنید و روی دکمه پلاس («+») با عنوان «دسک ‌تاپ جدید New Desktop» کلیک کنید. می‌توانید در هر زمان که بخواهید با کلیک کردن روی آیکون های مختلف تصویر کوچک دسک‌ تاپ، بین دسک ‌تاپ‌ها در نمای کار جابه‌جا شوید.

دفترچه یادداشت جدید

ویندوز 11 اکنون شامل نسخه جدیدی از ویرایشگر فایل متنی Notepad (و یادداشت برداری سریع عالی) است که با موضوع سیستم با گوشه های گرد مطابقت دارد. همچنین دارای گزینه ای برای عملکرد در حالت تاریک یا تغییر خودکار بین حالت روشن و تاریک بر اساس موضوع سیستم است (برای تغییر این تنظیمات روی آیکون چرخ دنده در گوشه سمت راست بالای پنجره Notepad کلیک کنید). بهتر از همه، شما همچنان می توانید F5 را فشار دهید تا یک مهر زمان/تاریخ فوری، که ویژگی مورد علاقه ما است، دریافت کنید.

تیم های مایکروسافت

اگر کسب‌وکار یا گروه شما از تیم‌های مایکروسافت برای هماهنگی و برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کند، خوشحال می‌شوید که بدانید تیم‌ها به لطف ویژگی Chat عمیقاً در ویندوز 11 ادغام شده است که می‌توانید با کلیک کردن روی آیکون حباب کلمه بنفش (purple word bubble) در نوار وظیفه خود به آن دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید از Teams برای همکاری، اشتراک ‌گذاری تقویم و چت ویدیویی نیز استفاده کنید، بنابراین می‌تواند یک ابزار بهره‌وری عالی باشد.

اشتراک گذاری در نزدیکی

این یکی کمی تقلب است، زیرا در ویندوز 10 نیز وجود دارد، اما افراد کمی در مورد Nearby Sharing می دانند که به نظر یک ویژگی جدید است. به شما امکان می دهد فایل ها را به صورت بی سیم بین دو دستگاه ویندوز با استفاده از بلوتوث به روشی مشابه AirDrop در مک انتقال دهید. برای استفاده از Nearby Sharing، باید آن را در Settings > System > Nearby Sharing فعال کنید. سپس می توانید روی هر فایلی در File Explorer کلیک راست کنید، آیکون Share را انتخاب کنید و کامپیوتر مقصد را در منو انتخاب کنید. دستگاه دریافت کننده باید اشتراک گذاری نزدیکی را نیز فعال کند.

برنامه های اندروید را اجرا کنید

به لطف اپ استور آمازون که به صورت رایگان در فروشگاه مایکروسافت در دسترس است، اکنون می توانید برنامه های اندروید را در ویندوز 11 اجرا کنید اگر رایانه شخصی شما از مجازی سازی سخت افزاری پشتیبانی می کند. برای انجام این کار، فروشگاه مایکروسافت را باز کنید (آن را در Start جستجو کنید)، سپس فروشگاه Appstore آمازون را نصب کنید، و از طریق فرآیند نصب زیرسیستم ویندوز (Windows Subsystem) برای اندروید راهنمایی خواهید شد. پس از راه اندازی مجدد، اپ استور آمازون به طور خودکار باز می شود. با یک اکانت آمازون وارد شوید و می توانید برنامه های اندروید را دانلود و استفاده کنید. خوش بگذره!

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس