کاهش فروش کروم بوک ها: سال 2022 بهترین سال برای Chromebook ها نبود

63
0
کاهش فروش کروم بوک

آیا دلیل موجهی پشت کاهش فروش Chromebook وجود دارد یا سال 2022 فقط سال بدی برای Chromebook ها بوده است؟ در ادامه دلایل کاهش فروش کروم بوک را بررسی کرده ایم.

Chromebook ها در سال 2020 به محبوبیت بی ‌سابقه ‌ای دست یافتند زیرا میلیاردها نفر مجبور شدند در خانه بمانند و متوجه شدند که به روشی ارزان برای سرگرمی، کار و تعامل با سیستم آموزشی نیاز دارند. اما در سال 2021 فروش به شدت کاهش یافت و به 37.3 میلیون دستگاه رسید و تخمین زده می شود که تنها 30 میلیون Chromebook تا پایان سال 2022 ارسال شود.

با نزدیک شدن به سال 2023 ، آینده Chromebook ها تاریک به نظر می رسد. چرا اینطور است؟

مطالب زیر را هم بخوانید:

10 ویژگی کروم بوک که باید از آنها استفاده کنید

معرفی بهترین لپ تاپ های ارزان قیمت سال 2022

اتصال کروم بوک گوگل به گوشی اندروید

1. مشکلات حقوقی گوگل را مجبور به خروج از آموزش در اتحادیه اروپا می کند

کاهش فروش کروم بوک
کاهش فروش کروم بوک

آموزش یکی از بزرگترین بازارهای Chromebook است و به راحتی می توان دلیل آن را فهمید. دستگاه‌ های Chromebook ارزان هستند و به راحتی توسط مدیران مدارسی که بودجه کافی ندارند مدیریت می شوند.

مجموعه ابزارهای اداری Google، همراه با Google Classroom و Workspace، به کارکنان آموزشی با حداقل آموزش اجازه می دهد تا تکالیف را تنظیم کنند، ارائه ها را آماده کنند، تمرین ها را علامت گذاری کنند و کلاس درس خود را مدیریت کنند.

Chromebook ‌ها برای مؤسسات در طول پاندمی بسیار ارزشمند بودند و به مدارس اجازه می‌ دادند حتی زمانی که کارکنان آموزشی و دانش‌ آموزان در خانه ‌های خود حبس بودند نیز کار کنند.

اما به دلیل نگرانی در مورد حریم خصوصی، نقض GDPR و اقدامات غیررقابتی، انحصار مطلق گوگل بر بازار آموزش امسال در اروپا ضربه خورده است.

در ژوئیه 2022، شهرداری هلسینگور دانمارک، Google Chromebook و Google Workspace را در مدارس به دلیل مسائل مربوط به حفاظت از داده ها ممنوع کرد، و چندین منطقه دیگر نیز احتمالاً از این روش پیروی می کنند.

وضعیت در فرانسه بدتر است. در ماه نوامبر، وزارت آموزش ملی فرانسه اعلام کرد که نسخه ‌های رایگان Microsoft Office و همچنین Google Workspace با GDPR ناسازگار هستند. در حالی که مایکروسافت احتمالاً می ‌تواند با دریافت نرخ‌ های کمک هزینه دانشجویی این مشکل را برطرف کند، Google این گزینه را ارائه نمی دهد.

همچنین قوانینی نیز وجود دارد که مدارس هلند باید استفاده از Google Cloud و خدمات ایمیل را متوقف کنند و مدارس آلمان نیز باید از آن دوری کنند.

2. بیشتر Chromebook ‌ها هنوز با 4 گیگابایت رم عرضه می ‌شوند—که در سال 2013 هم همینطور بوده است

کاهش فروش کروم بوک
کاهش فروش کروم بوک

گوگل می ‌تواند قیمت Chromebook ‌ها را به دلیل مشخصات متوسط آنها پایین نگه دارد. جدای از ارتقاء پردازنده، عمر باتری بهتر و تدابیر هوشمندانه مانند صفحه نمایش لمسی و صفحه نمایش چرخان، سخت افزار آن اساساً همان چیزی است که یک دهه پیش هم بوده است.

در سال 2013، می ‌توانید Acer C710 Chromebook را با 4 گیگابایت رم با قیمت کمتر از 250 دلار خریداری کنید. امروزه Chromebook هایی با مشخصات مشابه با قیمتی مشابه در دسترس هستند.

در دنیای لپ ‌تاپ ‌های سنتی، 8 گیگابایت به ‌عنوان حداقل مقدار رم قابل استفاده در نظر گرفته می ‌شود.

3. ارتقاء Chromebook ها همچنان سخت است

کاهش فروش کروم بوک
کاهش فروش کروم بوک

با رم محدود و اغلب با دستگاه های ذخیره سازی کوچک eMMC، طبیعی است که بخواهید لپ تاپ خود را برای بهبود عملکرد ارتقا دهید. در بیشتر لپ ‌تاپ ‌ها، این کار به سادگی باز کردن چند پیچ و سفارش دادن از آمازون است. وقتی قطعات شما رسید، شاید نیم ساعت طول بکشد تا اجزای جدید را عوض کنید، دوباره سرهم کنید و بررسی کنید که همه چیز همانطور که باید کار می کند.

این کار با Chromebook ‌ها که با حافظه و واحدهای ذخیره‌ سازی لحیم شده به مادربرد ارسال می ‌شوند، چندان آسان نیست. با اینکه از نظر فنی امکان لحیم کاری و ارتقاء آن وجود دارد، اما کار ساده ای نیست و بیش از یک بعد از ظهر طول خواهد کشید.

خریداران لپ‌ تاپ ‌ها احتمالاً نسبت به خرید ماشین ‌هایی که نمی ‌توانند برای افزایش کارایی آنها را اصلاح کنند، محتاط تر خواهند بود.

4. Chromebooks همچنان همان کارها را انجام می دهند

کاهش فروش کروم بوک
کاهش فروش کروم بوک

هیچ بحثی وجود ندارد که گوگل محصولی با کیفیت می‌ سازد و افرادی که در اکوسیستم گوگل و Chromebook سرمایه‌ گذاری کرده ‌اند، از ماندن در آنجا خوشحال هستند. Chromebook ‌های سال 2013 که از آنها نام بردیم، هنوز هم به خوبی کار می‌ کنند – با توجه به کاربرد محدود آنها به عنوان ماشین‌ های مرورگر – و احتمالاً در سال‌ های آینده نیز به خوبی کار می ‌کنند.

Chromebook ‌ها تجربه ‌ای تقریباً یکسانی را در همه دستگاه‌ ها ارائه می ‌دهند، بنابراین، خرید یک دستگاه جدید هیچ فایده ‌ای ندارد.

5. سایر لپ تاپ ها با قیمت قابل مقایسه بهتر هستند

قیمت ‌های Chromebook بسیار متفاوت است، و شما می ‌توانید از کمتر از 100 دلار تا حدود 1000 دلار برای داشتن لوگوی Google بر روی درب لپ ‌تاپ خود بپردازید. اکثر Chromebook ‌ها در محدوده 250 تا 500 دلار قرار دارند و با این قیمت، در مقابل رقبا دوام نمی آورند.

نگاهی گذرا به فهرست‌ های آمازون نشان می ‌دهد که تقریباً نیمی از Chromebook ‌ها هنوز با همان رم 4 گیگابایتی عرضه می ‌شوند که در سال 2022 غیرقابل توجیه است – به خصوص اگر قصد دارید بیش از چند تب در مرورگر خود باز کنید. حتی با تخفیف سنگین، Chromebook ‌ها مانند گذشته به صرفه نیستند.

6. Chromebook ‌ها هنوز هم اولین ماشین ‌های مرورگر وب هستند

چشم انداز گوگل برای Chromebook ‌ها در ابتدا بسیار خوب بود: دستگاهی به شکل لپ ‌تاپ که برای گوگل کردن در وب و کارهای بهره ‌وری سبک مبتنی بر مرورگر در Google Cloud استفاده می‌ شود. نیازی به RAM بیشتر نخواهد بود، زیرا هر کار سنگینی روی سرورهای Google انجام می شود و با ذخیره آنلاین فایل های شما در Google Drive، دیگر نیازی به فضای ذخیره سازی مطلوب نیست.

این موضوع هنوز هم صادق است، و اگر تنها چیزی که می خواهید استفاده از Google Chrome و برنامه های وب گوگل است، Chromebook برای شما عالی است.

اما به نظر می ‌رسد حتی گوگل نیز دریافته است که کاربران از دستگاه ‌های خود بیشتر از آنچه که Chromebook اصلی می ‌تواند ارائه دهد، می ‌خواهند.

برنامه ‌های اندرویدی برای مدتی در دسترس دارندگان برخی از Chromebook‌ ها بوده ‌اند، و Project Crostini به برخی از برنامه ‌های دسکتاپ لینوکس اجازه می ‌دهد تا روی سخت ‌افزار Google اجرا شوند – اگرچه یک کلاینت Steam که به طور گسترده در دسترس است هنوز تا حدودی فاصله دارد و دور از ذهن است.

با توجه به محدودیت‌ های عمدی اکثر Chromebook ‌ها، آنها به سادگی قادر به مدیریت چیزهای پرمخاطب تر مانند بازی، توسعه بازی، ویرایش ویدیو یا گرافیکی نیستند. انجام هر کار چشمگیری با رم معمولی 4 گیگابایتی و فضای ذخیره سازی 64 گیگابایتی Chromebook تقریبا غیرممکن است.

سال 2022 برای Chromebook ‌ها عالی نبود و شاید سال 2023 هم چنین نباشد

Chromebook آنطور که در سال 2022 وجود دارد چیز با ارزشی نیست. این یک سازش بین دیدگاه اصلی گوگل و ترکیبی از قطعات اضافی است که برای خریداران جذابیتی ندارد. بازار آموزش نیز به‌ طور روز افزونی ناپایدارتر به نظر می ‌رسد، زیرا Google از کلاس ‌های درس در سراسر جهان بیرون رانده می ‌شود، و اگر نتوانید از نرم ‌افزار Google استفاده کنید، داشتن Chromebook فایده‌ ای ندارد.

در چنین شرایطی بهتر است به خودتان لطف کنید و یک لپ تاپ مناسب بخرید و سپس لینوکس را روی آن نصب کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس