گوشی اندرویدی شما در سال 2022 به چه مقدار رم نیاز دارد؟

132
0
رم مورد نیاز گوشی اندرویدی در 2022

گوشی های اندرویدی 4 تا 16 گیگابایت رم ارائه می کنند. اما واقعا گوشی شما به چه مقدار رم نیاز دارد؟

محبوب ترین تلفن ها دارای طیف گسترده ای از اندازه های رم هستند. در یک طرف، تلفن های پرچم دار به اندازه 12 یا 16 گیگابایت رم دارند. در طرف دیگر، تلفن های مقرون به صرفه و اقتصادی، دارای تنها 4 گیگابایت رم هستند. در همین حال، میان رده ها با 6 گیگابایت و اغلب 8 گیگابایت رم عرضه می شوند.

به طور کلی، گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر معمولا مقدار رم کمتری دارند، در حالی که پرچمداران برتر و سطح بالا، رم بیشتری ارائه می‌کنند. سوال اینجاست که هنگام خرید یک گوشی جدید به چه مقدار رم نیاز دارید؟ مقدار رم ایده آل برای یک گوشی اندرویدی در سال 2022 چقدر است؟ آیا نیاز هست که کمی آینده نگر باشید؟ در ادامه به تک تک این سوالات پاسخ خواهیم داد.

RAM و swap space:

هر رایانه ای، از جمله تلفن همراه شما، ازRAM استفاده می کند. برنامه‌های در حال اجرا، داده‌های آن‌ها و سیستم‌عامل، همه در RAM ذخیره می‌شوند. حدود ده سال پیش، دستگاه‌های اندرویدی ۵۱۲ مگابایت یا ۱ گیگابایت رم داشتند. با این حال، مقدار متوسط ​​رم در دستگاه ها به سرعت رشد کرده است.

در سال 2014، بسیاری از دستگاه های پریمیوم دارای 3 گیگابایت رم بودند و در طول سال های 2016 و 2017، 4 گیگابایت به استاندارد واقعی تبدیل شد. اکنون 4 گیگابایت حداقل لازم برای یک دستگاه جدید در نظر گرفته می شود.

مهم نیست که دستگاه شما چقدر رم دارد، زیرا رم یک منبع محدود است که باید مدیریت شود. هنگامی که یک برنامه جدید را در Android راه اندازی می کنید، این برنامه بخشی از رم را اشغال می کند. برنامه ها و بازی های ساده، تنها چند صد مگابایت اشغال می کنند. بازی‌های پیچیده‌تر ممکن است یک گیگابایت رم استفاده کنند، و سخت‌ترین بازی‌ها می‌توانند تا 1.5 گیگابایت رم استفاده کنند.

با 4 گیگابایت رم، فضای کافی برای چندین بازی یا برنامه متوسط، همراه با سیستم عامل، وجود دارد تا در کنار هم اجرا شوند.

مهم نیست که دستگاه شما چقدر رم دارد، این یک منبع محدود است که ممکن است تمام شود. اینجاست که swap space وارد می شود.

برای مدیریت این احتمال، رایانه های مدرن از تکنیکی به نام swapping استفاده می کنند. قدیمی ترین و کم استفاده ترین صفحات حافظه، در فضای swap نوشته می شوند و حافظه ای که در RAM اشغال کرده اند آزاد می شود. اگر بعدتر به آن حافظه مبادله شده نیاز باشد، صفحات حافظه ذخیره شده از حافظه بازخوانی شده و دوباره در RAM کپی می شوند. این فرآیند مقدار حافظه موجود برای ذخیره برنامه‌ها و داده‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، اما نکته ی منفی آن این است که در مقایسه با RAM بسیار کندتر است.

دسکتاپ ها، لپ تاپ ها و سرورها از حافظه خارجی (هارد دیسک، SSD) به عنوان swap space استفاده می کنند. اندروید از تکنیک کمی متفاوت تر استفاده می کند. اندروید به جای اینکه صفحات را در فضای ذخیره سازی بنویسد، داده ها را فشرده کرده و آن ها را در حافظه رم می نویسد. که به عنوان zRAM شناخته می‌شود، و پیرو سنت Unix/Linux استفاده از z برای نشان دادن فشرده‌سازی است. اگر نسبت فشرده سازی 50% را فرض کنیم، 128 کیلوبایت رم می تواند به 64 کیلوبایت کاهش یابد و بدین طریق 64 کیلوبایت آزاد می شود. Linux kernel zRAM را دقیقا همانطور که traditional swap space را می بیند می بیند. حافظه فشرده به طور مستقیم قابل خواندن نیست، بنابراین اگر به آن نیاز است باید از حالت فشرده خارج شده و دوباره کپی شود، درست مانند traditional swapping-in.

با این حال، فضای مبادله (به خصوص zRAM) نیز یک منبع محدود است. اگر فضای مبادله اندروید تمام شود، باید تهاجمی تر شود و برنامه هایی را که از قبل در حافظه بوده اند را حذف کند. این به این معنی است که برنامه‌ای که می‌خواهید به آن بازگردید ممکن است مجبور به بسته شدن شود، زیرا Android باید برای برنامه جدیدی که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، جا باز کند.

اگر swap space اندروید تمام شود، باید تهاجمی‌تر شود و برنامه‌هایی را که از قبل در حافظه هستند حذف کند.

معنی همه اینها این است که هرچه رم بیشتری داشته باشید، برنامه های بیشتری را می توانید به طور همزمان در حافظه نگه دارید بدون اینکه اندروید برنامه های قدیمی را از بین ببرد. رم کمتر به این معنی است که اندروید باید به دفعات برنامه ها را از حافظه حذف کند. با این حساب، مقدار بهینه رم چقدر است؟

آزمایش یافتن مقدار ایده آل RAM

برای تعیین مقدار بهینه رم، سه گوشی را آزمایش کردم: Samsung Galaxy S21 Ultra با 12 گیگابایت رم، OnePlus 9 Pro با 8 گیگابایت رم و Pixel 3XL با 4 گیگابایت رم. دستگاه‌های سامسونگ و گوگل اندروید 12 را اجرا می‌کنند، در حالی که وان‌پلاس اندروید 11 را اجرا می‌کند. در هر گوشی، مقدار رم آزاد و میزان swap space استفاده شده را یادداشت کردم. سپس یک بازی را باز کردم، مقدار رم مورد استفاده بازی را یادداشت کردم و سپس به تغییرات رم آزاد و swap space نگاه کردم. من این مراحل را تکرار کردم تا اینکه اندروید مجبور شد برنامه ای را که از قبل در حافظه بود حذف کند.

در اینجا لیستی از بازی هایی که من استفاده کردم به همراه مقدار متوسط ​​رم آنها آورده شده است:

Subway Surfers — 750MB

1945 Airforce — 850MB

Candy Crush — 350MB

Brawl Stars — 500MB

Minecraft — 800MB

Asphalt 9 — 800MB

Shadowgun Legends — 900MB

Elder Scrolls Blades — 950MB

Genshin Impact — 1.4GB

Chrome — 2.2GB

تست Galaxy S21 Ultra و Pixel 3XL

این دو دستگاه در انتهای طیف قرار دارند. گلکسی اس 21 اولترا 12 گیگابایت رم دارد در حالی که پیکسل 3 ایکس ال فقط 4 گیگابایت رم دارد. در زیر نموداری وجود دارد که نحوه عملکرد دستگاه ها در آزمایش من را نمایش می دهد. در پایین لیست بازی ها به ترتیبی که من آنها را راه اندازی کردم، وجود دارد. خط آبی نشان می دهد که چه مقدار RAM آزاد در دسترس است و خط سبز نشان می دهد که چه مقدار swap spaceاستفاده شده است.

همانطور که می بینید، S21 Ultra یک نمونه تقریبا کامل از مدیریت حافظه ارائه می دهد. با کاهش مقدار رم آزاد، مقدار swap space استفاده شده افزایش می یابد. با 12 گیگابایت رم، S21 Ultra می‌توانست تمام بازی‌ها را در حافظه خود نگه دارد، از Subway Surfers، سپس 1945 Air Force، مستقیماً از Minecraft، Elder Scrolls Blades و در نهایت Genshim Impact. هیچ برنامه‌ای حذف نشد. برای اینکه S21 Ultra را به لبه پرتگاه برسانم، کروم را باز کردم و زمانی که 12 تب را باز کردم و کروم از 2.2 گیگابایت حافظه موجود استفاده کرده بود، سرانجام اندروید مجبور شد Minecraft را ببندد.

Galaxy S21 Ultra 12 گیگابایتی مدیریت حافظه بسیار خوبی را ارائه می دهد و می تواند تعداد زیادی برنامه فعال را به طور همزمان اجرا کند.

تمام این اتفاقات در پیکسل 3 ایکس ال کاملا متفاوت بود. توانست سه بازی را به طور همزمان در رم اجرا کند: Subway Surfers، 1945 Airforce و Candy Crush. وقتی Brawl Stars را اجرا کردم، Subway Surfers بسته و از حافظه حذف شد. همانطور که انتظار داشتیم، این مقدار کمتر رم به این معنی است که تنها تعداد انگشت شماری را می توان به طور همزمان در حافظه نگه داشت.

تست OnePlus 9 Pro

OnePlus 9 Pro دارای 8 گیگابایت رم است و دارای ویژگی RAMBoost این شرکت است که در بسیاری از دستگاه‌های این شرکت یافت می‌شود. RAMBoost سعی می کند مدیریت حافظه را هوشمندتر کند. استفاده شما را تجزیه و تحلیل می کند و سعی می کند برنامه هایی را که اغلب استفاده می کنید در حافظه نگه دارد و برنامه هایی را که اغلب استفاده نمی کنید، را حذف کند. حتی اگر مشخص کند که به زودی از آنها استفاده خواهید کرد، سعی می کند برنامه های خاصی را از قبل بارگذاری کند. برای تست صحیح OnePlus 9 Pro، آن را با RAMBoost روشن و RAMBoost خاموش تست کردم.

اولین چیزی که باید در مورد تست با RAMBoost روشن به آن توجه کنید، افزایش رم آزاد هنگام راه اندازی Candy Crush است. این اتفاق به این دلیل رخ داد که Subway Surfers بسته شد، حتی اگر هنوز مقدار زیادی RAM آزاد و فضای مبادله در دسترس بود. Subway Surfers را دوباره راه اندازی کردم و ادامه دادم. بازی Brawl Stars بدون مشکل شروع شد، مانند Minecraft. زمانی که Asphalt 9 راه اندازی شد، اندروید Candy Crush و 1945 Air Force را حذف کرد.

OnePlus 9 Pro در مدیریت حافظه خود کاملا تهاجمی است و برنامه ها را در حالی که فضای آزاد وجود دارد می بندد.

با خاموش بودن RAMBoost، اندروید رفتار متفاوتی دارد. من توانستم همه برنامه‌ها، از Subway Surfers گرفته تا Minecraft را بدون اینکه چیزی در طی این فرآیند بسته و حذف شود، اجرا کنم. وقتی من Asphalt 9 را راه اندازی کردم، Subway Surfers بسته شد.

چیزی که در مورد هر دو تست اجرا شده بر روی OnePlus 9 Pro عجیب است این است که برنامه‌ها زمانی که فضای آزاد وجود دارد بسته می شوند. OnePlus 9 Pro دارای 4 گیگابایتswap space است، اما زمانی که برنامه ها شروع به حذف شدن می کنند، تنها حدود 1 گیگابایت از آن استفاده می شود. به نظر می رسد که OnePlus 9 Pro در مدیریت حافظه خود بسیار سخت گیر است، به خصوص در مقایسه با سایر گوشی هایی که من آزمایش کردم.

بنابراین، به چه مقدار رم در گوشی اندرویدی خود نیاز داریم؟

خب، واضح است که 4 گیگابایت واقعا برای یک تلفن که چندین وظیفه را باید به عهده بگیرد کم است. فقط سه یا چهار بازی اخیر در حافظه باقی می مانند. اپلیکیشن های معمول تلفن همراه معمولاً کوچک‌تر از بازی‌ها هستند، بنابراین باید بتوانید پنج یا شش برنامه را با هم اجرا کنید قبل از اینکه برخی از آنها دوباره بارگیری شوند. 6 گیگابایت رم به رفع این مشکل کمک می کند.

12 گیگابایت در Galaxy S21 Ultra بسیار قوی بوده و به خوبی وظیفه ی مدیریتی را به انجام می رساند. حداقل 15 بازی، از جمله برخی از بازی های سنگین، می توانند به طور همزمان در رم باقی بمانند، از جمله صفحات فعال Google Chrome. من شک دارم که کسی دلیلی برای شکایت یا ناامیدی از این سطح از قابلیت داشته باشد.

8 تا 12 گیگابایت رم ایده‌آل است، در حالی که به نظر می‌رسد 16 گیگابایت واقعا نیاز نیست.

در حالی که OnePlus 9 Pro در مدیریت رم خود تهاجمی است، استفاده طولانی مدت از RAMBoost باید به اندروید کمک کند تا از 8 گیگابایت خود بهینه تر استفاده کند. اما فرض من این است که 8 گیگابایت در دستگاه های دیگر بهتر از OnePlus استفاده می شود.

بر اساس نتایج، توصیه ما این است که هنگام خرید یک گوشی هوشمند ارزان قیمت، 6 گیگابایت رم را در نظر بگیرید. برای دستگاه‌های میان‌رده یا رده بالا، 8 گیگابایت یک تجربه خوب برای شما ارائه می‌کند. با این حال، آنچه در آزمایش ما مشخص شد این است که رم 12 گیگابایتی در گلکسی اس 21 اولترا یک نقطه قوت لذت بخش است و باید یک تجربه کاربری عالی را حتی برای سخت‌گیرترین کاربران نیز ارائه کند.

5/5 - (2 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس