هوش مصنوعی چگونه هنر و فرهنگ را تغییر می دهد؟

44
0
هوش مصنوعی چگونه هنر و فرهنگ را تغییر می دهد؟

احتمالا اگر از مردم بپرسید که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند زندگی آن‌ها را تغییر دهد، ممکن است بلافاصله در پاسخ به ماشین‌های خودران و چت بات ها اشاره کنند. در زمینه های تجاری نیز، افزایش کارایی و تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته از جمله پاسخ های احتمالی است. امروزه هوش مصنوعی در هنر و فرهنگ هم تاثیر گذاری خود را نشان داده است.

اما هوش مصنوعی همچنین هنر را نیز تغییر می‌دهد، تجربیات روزانه مردم را بهبود می بخشد، فرهنگ را حفظ می‌کند و هنر را برای کسانی که نمی‌توانند از یک گالری یا مکان تاریخی دیدن کنند، قابل دسترس‌تر می‌کند.

در جولای 2019، مایکروسافت ایجاد بخش جدیدی را در AI for Good portfolio اعلام کرد، تعهد 125 میلیون دلاری پنج ساله برای استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با برخی از بزرگترین چالش‌های جامعه. در این فرآیند هوش مصنوعی بر روی میراث فرهنگی تمرکز می‌کند و از آن برای همکاری با سازمان‌های غیرانتفاعی، دانشگاه‌ها و دولت‌ها استفاده می کنند تا به حفظ زبان‌هایی که با استفاده از آنها صحبت می‌کنیم، مکان‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنیم، آثاری که برای ما ارزشمند هستند و تجلیل از افرادی که این کار را انجام داده‌اند، کمک کند.

این اتفاق بر اساس کوشش های بسیاری از جمله تلاش‌های انجام شده در نیویورک، با موزه هنر متروپولیتن و MIT انجام می‌شود. در پاریس با  Musée des Plans-Reliefs. و در جنوب غربی مکزیک، جایی که مایکروسافت برای حفظ زبان‌ها در حال تلاش است.

هوش مصنوعی چنان نیروی خلاقی است که می‌تواند موسیقی بسازد، رمان بنویسد و نقاشی کند. در ادامه هفت مثال بیان شده است که نشان می دهد هوش مصنوعی چگونه به زندگی فرهنگی ما کیفیت می بخشد.

هوش مصنوعی در هنر و فرهنگ با بازدیدهای مجازی

ساختمان‌های بزرگ و مکان‌های تاریخی جهان ممکن است سالانه میلیون‌ها گردشگر را به سمت خود جذب کنند، اما بسیاری از افراد فقط تصاویر این مکان ها را دیده‌اند.

هوش مصنوعی مایکروسافت برای کمک به حفظ مکان‌های تاریخی و نزدیک‌تر کردن مردم به برخی از شگفتی‌های جهان استفاده می‌شود. تیم‌های شرکت فرانسوی Iconem  از دوربین‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین برای ایجاد مدل‌های دیجیتال سه بعدی از مکان‌های دیدنی مناطقی از کامبوج تا سوریه استفاده کرده‌اند.

مایکروسافت در پاریس، در موزه  des Plans-Reliefs، با Iconem و HoloForge همکاری کرد تا با استفاده از واقعیت ترکیبی و هوش مصنوعی تجربه‌ای فوق العاده ایجاد کند که به نماد فرهنگی فرانسوی Mont-Saint-Michel در سواحل Normandy ادای احترام کند.

بازدیدکنندگان می‌توانند با نمایشگاه‌ها ارتباط داشته باشند و اطلاعاتی درباره این سایت به دست بیاورند.

Open access

موزه هنر متروپولیتن ایده Open access  خود را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد و تمام تصاویر و داده‌های مربوط به آثار هنری در مجموعه عظیم خود را به صورت آنلاین در دسترس همگان قرار داد. Met به تازگی با مایکروسافت و مؤسسه فناوری ماساچوست همکاری کرد تا با استفاده از هوش مصنوعی راه‌های جدیدی را برای مخاطبان در سطح جهانی برای کشف، یادگیری و خلق با استفاده از یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌های هنری جهان، ایجاد کند.

حفظ زبان

بیش از 7000 زبان در جهان وجود دارد، که کمتر از 1000 نفر به یک سوم از هر کدام از این زبان ها سخن می گویند. در جنوب غربی مکزیک، مایکروسافت در تلاش برای حفظ زبان های رایج در منطقه، به ویژه Yucatec Maya و Queretaro Otomi، است. مایکروسافت با استفاده از هوش مصنوعی به محافظت از زبان های در معرض فراموشی کمک کرده است.

Interpreting expressions

حالت های مرموزی که روی چهره ی «مونالیزا» یا صورت مجسمه‌های بی‌شمار بودا دیده می شوند، بیننده را به چالش می کشد تا درباره آنچه سوژه‌ها فکر می‌کنند یا اینکه چه احساسی دارند، حدس هایی بزند.

اما دانشمندان ژاپنی با استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره، طرز تفکر ما را درباره این موضوعات متحول می‌کنند. آن‌ها از Azure Cognitive Services Face API برای تجزیه و تحلیل 200 مجسمه بودا در معبد Kofukuji در نارا استفاده کردند.

به‌طور کلی، مجسمه‌های بودایی چهره‌هایی بدون احساسات را نشان می‌دادند. اما ممکن است چهره مجسمه‌های کوفوکجی در هنگام خلق این آثار تحت تأثیر خلق و خوی مجسمه‌سازانشان قرار گرفته باشد و ممکن است دارای حالت هایی از احساسات قابل تشخیص باشد که این پروژه به دنبال بررسی آن بود. به گفته پروفسور Syun’ichi Sekine، هدف این پروژه «ارائه ابزاری به مردم برای کشف دوباره زیبایی بودیسم» بود.

فارغ از تلاش های مایکروسافت، اینها تنها برخی از راه هایی هستند که هوش مصنوعی در حال حاضر به وسیله ی آنها هنر را تغییر می دهد:

Robot writers

در سال 2019، OpenAI اعلام کرد که یک language algorithm ایجاد کرده است که می‌تواند متنی را بنویسد که غیرقابل تفکیک از متن نوشته شده توسط انسان است. برنامه GPT-2 به عنوان یک نسخه کامل منتشر نشده است، زیرا سازندگان آن ادعا می کنند که نگران برنامه های مخرب هستند.

چه این نگرانی منطقی باشد یا نه، هوش مصنوعی از مدت ها قبل در حال نوشتن اخبار و داستان‌های تخیلی بوده است. در سال 2014، لس‌آنجلس تایمز، با مقاله‌ای که به‌طور خودکار توسط الگوریتم Quakebot تولید شد، درباره زلزله‌ای که به تازگی در شهر اتفاق افتاده بود، گزارش داد. و گاردین استرالیا آزمایشی را در راستای انتشار مقاله ای که توسط برنامه ای به نام ReporterMate نوشته شده بود، انجام داده است. تمام این تلاش ها برای این است تا اخبار ساده را با کمترین دخالت انسان تولید کنند و کارکنان تحریریه و خبرنگاران را رها کنند تا تلاش‌های خود را روی فعالیت‌های پیچیده‌تر یا ظریف‌تر متمرکز کنند، مانند تحقیقات یا نظریه پردازی.

هوش مصنوعی همچنین اولین رمان خود به نام ، «1 the Road»، را که گزارشی از یک سفر جاده‌ای است که توسط رایانه‌ای که به GPS، میکروفون و دوربین متصل است، به نگارش درآورد.

هوش مصنوعی در هنر و فرهنگ و نقاشی با اعداد

در اکتبر ۲۰۱۸، فروش تابلوی «Portrait of Edmond de Belamy» به قیمت ۴۳۲۵۰۰ دلار، دنیای هنر را شگفت‌زده کرد. این اثر الگوریتمی بود که توسط گروهObvious که در پاریس مستقر هستند، استفاده می‌شد. اعضای این مجموعه هزاران تصویر را به یک رایانه دادند، سپس رایانه از آنچه آموخته بود برای ایجاد یک تصویر جدید استفاده کرد.

در این فروش در مورد اینکه چه چیزی هنر را تشکیل می دهد و اینکه آیا ممکن است هنرمندان انسانی در نهایت با ماشین آلات جایگزین شوند یا خیر بحث شد. اما افرادی که در پشت Obvious هستند، تنها افرادی نیستند که از هوش مصنوعی برای خلق آثار هنری استفاده می کنند. گالری معاصر HG در نیویورک میزبان نمایشگاهی به نام «Faceless Portraits Transcending Time» است که شامل محصولات پرینت شده توسط یک برنامه هوش مصنوعی به نام AICAN است.

هوش مصنوعی در هنر و فرهنگ با ساختن ملودی و اشعار

هوش مصنوعی چندین دهه است که در زمینه موسیقی استفاده می شود. در سال 1956، Lejaren Hiller از رایانه برای کمک در زمینه آهنگسازی “Illiac Suite for String Quartet” استفاده کرد. برایان انو به پیشروی ژانری به نام generative music کمک می‌کند.

امروزه، هوش مصنوعی برای خلق موسیقی به اصطلاح کاربردی، برای مشتریان تجاری مانند صنعت بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود.

یکی دیگر از تأثیرات هوش مصنوعی بر روی موسیقی، استفاده از الگوریتم‌هایی است که پلی لیست را در سرویس‌های پخش ایجاد می‌کنند. آنها نه تنها آنچه را که میلیون‌ها مشترک به آن گوش می‌دهند انتخاب می‌کنند، بلکه شروع به معرفی موسیقی نوشته‌شده با هوش مصنوعی در آن پلی لیست ها می‌کنند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس