بررسی لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022

116
0
لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16

 لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 یک لپ تاپ گیمینگ است که با کاربری حرفه ای قابلیت حمل خوبی هم دارد. در این مقاله از اول نیوز قصد داریم لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 را بررسی کنیم.

ایسوس لپ تاپ Zephyrus M16 را در سال پیش عرضه کرد. اما عملکرد آن به نسبت قیمت ارائه  چندان مناسب نبوذ. اما در ورژن 2022 این مدل لپ تاپ، یک لپ تاپ گیمینگ با ضخامتی کمتر از 2 سانتی متر و وزنی کمتر از 2 کیلوگرم با کاربری حرفه ای ارائه داد. در نسل جدید این لپ تاپ، بسیاری از مشخصات نسل گذشته هنوز هم وجود دارند. اما در این ورژن از پردازنده های نسل دوازدهم Core i9 یا Core i7 استفاده کردند و می توانید دستگاه را با دو گرافیک RTX 3070 Ti یا RTX 3080 Ti  سفارش دهید و Mux Switch به آن اضافه شد.

لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16

طراحی و کیفیت ساخت Zephyrus M16

بدنه این لپ تاپ هم مانند نسل های قبلی ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک است. درب لپ تاپ از پلاستیک ساخته شده و بقیه بدنه آن پلاستیکی است. طراحی Zephyrus M16  از فرایندی به نام Dot Matrix بهره برده است. طراحان تایوانی ایسوس بر روی درب لپ تاپ به وسیله ماشین کاری، 8279 حفره ی ریز را ایجاد کرده  طراحی خاصی را زیر آن ها پیاده سازی می کنند. با این عمل در حین تغییر زاویه ی برخورد نور به لپ تاپ، جلوه ی زیبای رنگین کمانی به خود می گیرد.

با تنظیم مناسب جرم و تنظیم میزان ست بودن لولاها، می توان لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 را با یک دست باز کرد. البته طراحی این لپ تاپ مانند مک بوک و یا سرفیس مایکروسافت مقاوم نیست، اما برای کاربری معمولی و قرار گرفتن لپ تاپ روی پا، لق نمی خورد. با طراحی Ergo Lift امکان چرخش 180 درجه برای لولاها فراهم شد و پایه ی لپ تاپ باعث فاصله کمی از زمین می شود و هوای خنک به راحتی در داخل لپ تاپ جریان می یابد. طراحی صفحه کلید هم باعث بهبود تجربه ی تایپ با کیبورد می شود.

سیستم خنک کننده زفیروس

سیستم خنک کننده

در لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 هوای خنک از زیر لپ تاپ گرفته و هوای گرم از لبه بالا، راست و چپ ضلع پایین صفحه نمایش به سمت بیرون هدایت می شود. این سیستم خنک کننده هوای گرم را به طور مستقیم به سمت صفحه نمایش پرتاب می کند و ممکن است در دراز مدت به پنل صفحه نمایش آسیب بزند. اما ایسوس می گوید که آزمایش هایش این موضوع را تایید نمی کند و آسیبی به صفحه نمایش نمی رسد.

نسبت تصویر در نمایشگرهای ایسوس سری Zephyrus M از 16:9 به 16:10 تغییر کرد و با این تغییر، حاشیه عریض در پایین صفحه نمایش که در مدل های قبلی وجود داشت، بسیار باریک شد به طوری که صفحه نمایش 16 اینچی را می توان در یک لپ تاپ 15 اینچی جای داد. در واقع با باریک شدن حاشیه ها، 94 درصد نمای صفحه بالایی به نمایشگر تعلق گرفته است. از طرفی این حاشیه های باریک، باعث ظاهر بسیار مدرن در لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 شد و تمرکز روی محتوای صفحه نمایش را بسیار بالا برد.

پایه لپ تاپ و سطح زیر آن از جنس پلاستیک بوده که برای لپ تاپی با این رنج قیمت موضوع چندان جالبی نیست. البته پوشش نرم خاصی که روی پایه دستگاه قرار گرفت حس بسیار خوبی دارد اما این شش به شدت چربی و لکه را منعکس می کند اگر روی تمیزی لپ تاپ حساس هستید باید به طور مداوم با دستمال این پایه ها را تمیز کنید. البته مساله خراشیدگی پوشش مات بدنه این مدل لپ تاپ ایسوس هم مطرح است.

کیبورد ایسوس

کیبورد، ترک پد و درگاه‌های Zephyrus M16

لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 از مجموعه کلیدهای جزیره ای استفاده می کند که تجربه کاربری کیبورد را بهبود می بخشد. با توجه به ابعاد و فاصله کلیدها در این کیبورد، انگشتان به راحتی بر روی آن جای می گیرند و چینش کلیدها استاندارد است. در مدت زمان کوتاهی می توان به تایپ کردن با این لپ تاپ عادت کرد. البته با توجه به ماهیت گیمینگ بودن این لپ تاپ، نبودن کلیدهای کنترل مدیا کاملا احساس می شود.

نور پس زمینه کلیدها برای تایپ در تاریکی بسیار مناسب است، اما نشت نور از لبه کلیدها برای لپ تاپی با این رنج قیمت قابل توجیه نیست. شاید نرم بودن صفحه کلید در اوایل استفاده تا زمانی که به آن عادت کنید کمی مشکل ایجاد کند. ترک‌پد Zephyrus M16  هم با ابعاد وسیع از کلیه ژست های حرکتی ویندوز به خوبی پشتیبانی می کند. لغزندگی سطح شیشه ای ترک پد بسیار مناسب ات و حرکت انگشتان بر روی سطح آن به راحتی انجام می شود.

لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 مجموعه ای از پورت ها را با چینش نامتوازن در اختیار شما را می دهد. در لبه سمت راست دو درگاه وجود دارد و در لبه سمت چپ شش پورت به همراه درگاه ورودی برق قرار دارد. پوورت ها در نیمه جلویی لبه ها قرار دارد ولی محل قرار گیری کابل برق باعث می شود که هوای داغ خروجی از سمت دریچه خنک کننده به کابل برق بخورد. پورت های این لپ تاپ به صورت زیر هستند:

پورت های ورودی

پورت های لبه‌ی سمت چپ لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16

  • جک ۳٫۵ میلی‌ متری ترکیبی هدفون/ میکروفون
  • یک USB-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴، پاور دلیوری و DisplayPort
  • یک USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگا بیت‌ بر ثانیه و پشتیبانی از پاور دلیوری و DisplayPort
  • یک USB 3.2 Gen 2 Type-A با پهنای باند ۱۰ گیگا بیت‌ بر ثانیه
  • درگاه شبکه ۲٫۵ گیگابیتی RJ45
  • درگاه HDMI 2.0b
  • ورودی برق

پورت های لبه‌ی سمت راست لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16

  • یک USB 3.2 Gen 2 Type-A با پهنای باند ۱۰ گیگا بیت‌ بر ثانیه
  • یک درگاه کارت حافظه‌ی microSD از کلاس UHS-II

در بالای صفحه نمایشگر این لپ تاپ یک وب کم با وضوح 720p قرار دارد که صرفا جهت نیازهای ابتدایی پاسخگوست. البته این وب کم از ویژگی احراز هویت با تشخیص چهره Windows Hello پشتیبانی می کند.

صفحه نمایش زفیروس

صفحه‌نمایش  Zephyrus M16 2022

در صفحه نمایش این لپ تاپ از پنل ساخت شرکت چینی BOE با وضوح 1200*1920 پیکسل استفاده شده است که این وضوح تصویر برای لپ تاپ های 13 تا 14 اینچ مناسب است. در واقع این وضوح تصویر بای یک لپ تاپ با تراکم پیکسل 141 پیکسل بر اینچ خوانایی کافی داشته و مناسب نیست. با قیمت هشتاد میلیون تومانی این لپ تاپ در این تاریخ، این نقص کاملا به چشم می آید. نسبت تصویر صفحه نمایش در این لپ تاپ از 16:9 به 16:10 تبدیل شده است که این نسبت تصویر برای برنامه نویس ها، گرافیست ها، انیماتورها و …. بسیار جذاب است. اما مشکل اینجاست که اکثر بازی ها و ویدیوها با نسبت 16:9 تهیه شدند و هنگام پخش روی این لپ تاپ در بالا و پایین صفحه نمایش نوارهای مشکی قرار می گیرند.

نرخ نوسازی

نرخ نوسازی پنل دستگاه 165 هرتز بوده و از فناوری Adaptive Sync استفاده می کند. در واقع نرخ فریم های رندر شده گرافیک به طور خودکار با نرخ نوسازی تصویر بر روی صفحه نمایش هماهنگ می شود تا از مواردی مانند برش تصویر جلوگیری کند. با نرخ پاسخگویی 3 میلی ثانیه در بازی های آلاین و رقابتی این لپ تاپ می تواند تجربه کاربری بی نظیری را به کاربران بدهد.

روشنایی صفحه نمایش

روشنایی صفحه نمایش این لپ تاپ 500 نیت بوده که در کنار پوشش مات صفحه نمایش در همه محیط ها خوانایی خوبی را ارائه می دهد. البته با توجه به این حسن، در محیط های تاریک و در هنگام پخش تصاویر تیره از لبه های پنل نشت نور وجود دارد. سطح کنتراست و حداقل روشنایی لپ تاپ هم چندان چشم گیر نیست.

مدل 1200*1920 پیکسلی که ما در حال بررسی آن هستیم در فضای رنگی DCI-P3 تنها قابلیت پوشش 77.8 درصد را دارد و با استانداردهای HDR سازگار نبوده و فقط می توان چنین ویدیوهایی را بر روی آن اجرا کرد. در حالت کلی این مدل لپ تاپ از فضای sRGB با دقت بسیار بالا و به طور کامل پشتیبانی می کند.

اسپیکر

لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 از ترکیبی از شش اسپیکر استفاده می کند. چهار ووفر از صداهای فرکانس پایین پشتیبانی می کنند و دو ووفر از صداهای فرکانس بالا. هرجفت از این ووفرها در یک سمت از لپ تاپ و در جهت خالف هم قرار دارند که از لرزش بدنه دستگاه جلوگیری شود. حجم صدا مطلوب بوده و میزان نویز قابل چشم پوشی است. ابته که عمق صدا و کوبندگی بیس ها با مک بوک های اپل قابل مقایسه نیستند.

ایسوس

سخت‌افزار، عملکرد و باتری Zephyrus M16

در وبسایت شرکت ایسوس این مدل از لپ تاپ زفیروس با پردازنده‌ی نسل دوازدهمی Core i9-12900H، یکی از چهار گرافیک RTX 3050 Ti، RTX 3060، RTX 3070 Ti و RTX 3080 Ti با صفحه‌ نمایش QHD ارائه می شود، اما در ایران این لپ تاپ با صفحه نمایش WUXGA و پردازنده Core i7-12700H ارائه می شود. مدلی که ما در این مقاله آن را بررسی کردیم با پردازنده‌ی Core i9 و گرافیک RTX 3070 Ti بود که در ایران قیمتی در حدود 80 میلیون تومان دارد.

این لپ تاپ 16 گیگابایت رم دارد که شامل دو ماژول 8 گیگابایتی DDR5-480است. فضای ذخیره سازی PCIe 4.0 SSD این لپ تاپ هم یک ترابایت است. یکی از ماژول های رم تا 32 گیگابایت قابلیت ارتقا دارد که در مجموع 40 گیگابایت رم می توان داشت. ای مدل لپ تاپ دو اسلات M.2 دارد که یکی از آن ها در اختیار SSD خود لپ تاپ است و شما می توانید برای ارتقای لپ تاپ SSD دیگری به آن اضافه کنید.

تراشه‌های خانواده‌ی Alder Lake سری H در رویداد CES 2022 برای اولین بار ارئه شدند. این تراشه‌ها با توان مصرفی بیش‌ از ۴۵ وات از محصولات برتر اینتل برای بازار لپ‌تاپ هستند و مانند دیگر محصولات از طراحی هیبریدی CPU شامل هسته‌های پرقدرت Golden Cove P و هسته‌های کم‌مصرف Gracemont E استفاده می کنند.

تراشه‌ی Core i9-12900H

تراشه‌ی Core i9-12900H از پرقدرت‌ترین اعضای سری H آلدرلیک است. ۸ هسته‌ی کم‌مصرف ۱۸۰۰ مگاهرتزی و ۶ هسته‌ی پرقدرت ۲۵۰۰ مگاهرتزی با توان مصرفی توربوی ۱۱۵ واتی و توان مصرفی پایه‌ ۴۵ واتی و پشتیبانی از پردازش ۲۰ رشته، از ویژگی‌ های مهم تراشه‌ی Core i9-12900H است.

از طرف دیگر، گرافیک مجزای RTX 3070 Ti  با ۵۸۸۸ هسته‌ی کودا، فرکانس ۱۰۳۵ تا ۱۴۸۵ مگاهرتز و حافظه‌ی ۸ گیگابایتی GDDR6 با توجه به کارایی سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ، توان مصرفی آن می‌تواند به ۱۲۵ وات نیز برسد. لپ‌تاپ Zephyrus M16، تراشه‌ی MUX Switch را نیز در مدل جدید خود ارائه کرد که به وسیله آن کاربر می تواند پردازنده گرافیکی اینتل را از مدار خارج کند و دستگاه در هنگام بازی عملکرد بهتری ارائه دهد.

لپ تاپ ایسوس 6

عملکرد لپ‌ تاپ Zephyrus M16 در بازی‌ ها

این لپ تاپ با داشتن پردازنده‌ی Core i9-12900H و گرافیک قوی RTX 3070 Ti ، هم چنین امکان خارج‌کردن گرافیک یکپارچه از مدار با MUX Switch، عملکردی عالی در هنگام اجرای بازی‌ها دارد. البته در هنگام بازی فن های دستگاه و بدنه داغ می شوند که این امری طبیعی است.

لپ تاپ ایسوس Zephyrus M16 2022 با کسب نرخ فریم میانگین ۱۱۶ فریم‌ بر ثانیه در بازی Gears 5 از نسل قبلی با گرافیک RTX 3070 چهل و پنج درصد بهتر عمل کند. از طرف دیگر در دو بازی GTA V و FarCry 5 هم با نرخ‌ فریم میانگین ۱۵۲ و ۱۱۵ فریم‌ بر ثانیه، نسبت به نسل قبل سی درصد بهتر عمل کرده است.

البته کسب  این عملکرد خوب در همه زمینه ها، با داغ شدن بدنه لپ تاپ و صدای سیستم خنک کننده همراه خواهد بود.

5/5 - (2 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس