نکات مهم در نگهداری هارد اکسترنال

100
0
نکات مهم در نگهداری هارد اکسترنال

نگهداری هارد اکسترنال به صورت مناسب می تواند عمر آن را افزایش داده و اطلاعات شما را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند. نگهداری نادرست می تواند باعث خراب شدن زودتر از موعد هارد اکسترنال شما شود. در نگهداری هارد اکسترنال باید موارد زیر را حتما رعایت کنید.

جلوگیری از ضربه فیزیکی

هارد اکسترنال را در مکانی امن قرار دهید که ضربه ای به آن وارد نشود. اگر در حین کار کردن با هارد اکسترنال به آن ضربه وارد شود ده برابر بیشتر آسیب پذیری دارد. اگر می خواهید هارد اکسترنال را به سیستم کامپیوتری خود متصل کنید، آن را در جای مناسبی قرار دهید که دچار تکان یا ضربه نشود. جدا کردن هارد از سیستم در حین کار کردن می تواند باعث خراب شدن هد شود.

می توانید با استفاده از کیف های ضد ضربه و استاندارد از وارد شدن ضربه فیزیکی به هارد اکسترنال جلوگیری کنید. گرد و خاک هم می تواند به هارد دیسک شما آسیب بزند، پس آن را در مکانی دور از گرد و غبار قرار دهید. هارد دیسک خود را به طور مرتب گردگیری کنید تا گرد و غبار بر روی پورت ها در اتصال آن مشکلی ایجاد نکند.

قطع ارتباط هارد اکسترنال

قطع ارتباط هارد اکسترنال

هنگامی که کار شما با هارد اکسترنال به اتمام رسید، با استفاده از خروج مطمئن ارتباط هارد را با سیستم کامپیوتری قطع کنید. گزینه Safly Remove Hardware را را در سمت راست نوار ابزار انتخاب کرده و با کلیک بر روی گزینه eject، هارد دیسک را از سیستم جدا کنید.

اگر بدون خروج مطمئن هارد اکسترنال را از دستگاه جدا کنید، امکان فرمت شدن اطلاعات و مشکلات نرم افزاری وجود دارد.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد

هارد اکسترنال در هنگام کار کردن به دلیل فشار کاری و انجام عمل های الکتریکی مغناطیسی به اندازه کافی گرما تولید می کنند. اگر شما هم هارد اکسترنال خود را در معرض گرما، کنار بخاری یا نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید باعث کم شدن عمر آن می شوید. در هنگام کار کردن با هارد اکسترنال آن را در مکانی قرار دهید که امکان تهویه هوا وجود داشته باشد، به طور مثال هارد را بر روی کیس در حال کار کردن قرار ندهید. در حالت عادی هم هارد را در قسمت خنک اتاق خود قرار دهید.

مرتب کردن اطلاعات هارد اکسترنال

مرتب کردن اطلاعات هارد اکسترنال

مرتب کردن اطلاعات هارد اکسترنال می تواند فشار بر روی هد هارد را کنترل کند. اگر شما پارتیشن ها و درایوهای زیادی بر روی هارد اکسترنال داشته باشید، در هنگام کار کردن باعث ایجاد فشار بر روی هد دستگاه شده و سرعت آن را پایین می آورد. هد دستگاه از مواردی است که در صورت خرابی با احتمال زیاد تعمیر نمی شود.

هارد اکسترنال را زیاد پر نکنید

در هنگام خرید هارد اکسترنال، حجم آن را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. اگر حجم زیادی از هارد اکسترنال شما پر باشد، به درایو شما آسیب وارد می کند. اگر به دیتایی نیاز ندارد، آن را از هارد اکسترنال پاک کنید. اطلاعاتی را که نیاز کمتری به آن دارید را فشرده سازی کنید تا حجم کمتری را اشغال کنید.

چک کردن سالم بودن هارد اکسترنال

چک کردن سالم بودن هارد اکسترنال

ممکن است هارد شما دچار مشکل کوچکی باشد که شما متوجه نباشید، ولی در دراز مدت باعث خرابی هارد اکسترنال شما شود. برای جلوگیری از خرابی هارد، بهتر است هر چند مدت آن را مانیتور کنید. با استفاده از نرم افزارهایی مانند Chkdsk و S.M.A.R.T می توانید سلامت هارد اکسترنال خود را چک کنید. با استفاده از این نرم افزارها می توانید قبل از اینکه مشکل جدی برای هارد شما اتفاق بیفتد، آن را شناسایی  با کمک گرفتن از یک متخصص برطرف کنید.

جلوگیری از شوک الکتریکی

خیلی اوقات شوک الکتریکی می تواند باعث فرمت شدن کامل هارد اکسترنال یا از بین رفتن کامل آن شود. پورت های USB دستگاهی را که قرار است هارد را به آن متصل کنید بررسی کنید. پورت دستگاه ها را بررسی کرده و از تمیز بودن و سلامت آنها مطمئن شوید.

عدم اتصال به تلویزیون های هوشمند

عدم اتصال به تلویزیون های هوشمند

یکی از مواردی که می تواند باعث خرابی هارد اکسترنال شود، اتصال آن به تلویزیون های هوشمند یا گیرنده های دیجیتال است. تلویزیون های هوشمند یا گیرنده های دیجیتال رابط مطمئنی جهت ثابت ماندن ولتاژ ورودی ندارند و به علت ضعف در مدار تغذیه، می تواند باعث نوسانات و شوک الکتریکی و خرابی هارد اکسترنال شود. جهت ضبط و پخش از تلویزیون های هوشمند و گیرنده های دیجیتال بهتر است از فلش مموری استفاده کنید.

استفاده هفته ای از check disk

خرابی های نرم افزاری، خرابی های سکتوری و خرابی های جدول پارتیشن، خرابی هایی هتند که می تواند در حین کار کردن برای هاردها به وجود بیاید. این خرابی ها می توانند باعث شناسایی نشدن هارد اکسترنال توسط دستگاه شود. چک دیسک ویندوز می تواند ابزار مناسبی جهت نگهداری هارد اکسترنال باشد. برای استفاده از این ابزار می توانید بر روی هارد دیسک کلیک راست کرده و گزینه properties را انتخاب کنید ،سپس از تب tools کلید Check را بزنید.

کاهش میزان استندبای بودن هارد اکسترنال

در هارد دیسک های جدید می توانید در هنگام اتصال هارد به سیستم، اگر از هارد استفاده نمی شود آن را در مدت زمان معینی خاموش کنیذ. این قابلیت، طول عمر هارد را افزایش می دهد. این قابلیت در هارد دیسک های وسترن دیجیتال وجود دارد. در واقع در این هاردها، اگر به صورت نرم افزاری از هارد دیسک استفاده نشود، پس از مدت زمان معینی موتور آن خاموش می شود.

اگر هارد اکسترنال شما این قابلیت را ندارد، در صورت عدم نیاز به هارد دیسک آن را به طور مطمئن از دستگاه جدا کنید.

اگر تمام نکات گفته شده در نگهداری هارد اکسترنال را هم رعایت کنید، باز پس از مدتی هارد شما عمر خود را کرده و از کار می افتد. پس اگر اطلاعات مهمی دارید حتما به جز هارد دیسک آن را در جاهای دیگر هم ذخیره کرده و نسخه پشتیبان داشته باشید. نرم افزارها بازیابی اطلاعات، نرم افزارهای مفیدی هستند اما همیشه کار نمی کنند! پس در نگهداری اطلاعات خود کوشا باشید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس