10 تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل که داده های شما را در معرض خطر قرار می دهد

65
0
تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل

با افزایش محبوبیت اپلیکیشن های موبایل، هکرها روش های مختلفی را برای سوء استفاده از آنها و ایجاد خطر به دست آورده اند. این خطرات می تواند منجر به سرقت هویت شما، به خطر افتادن اطلاعات شما یا هر دو شود. تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل را بشناسید.

اگر در حال توسعه یک برنامه تلفن همراه هستید یا به سادگی از آنها استفاده می کنید، مهم است که از این تهدیدات آگاه باشید و اقداماتی را برای محافظت از خود در برابر آنها انجام دهید.

همچنین مطالب زیر را هم بخوانید:

بهترین برنامه های آنتی ویروس برای ویندوز 11

4 نوع حمله فعال و نحوه محافظت در برابر آن ها

تهدید های سایبری نگران کننده برای شرکت ها در 2021

10 برنامه حفظ حریم خصوصی و امنیت در لینوکس

1.تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل: حملات بدافزار

بدافزار کد مخربی است که می تواند دستگاه یا برنامه تلفن همراه شما را آلوده کرده و اطلاعات شخصی شما را بدزدد. این می تواند از طریق لینک ها، دانلودها یا حتی از برنامه های دیگر پخش شود. مجرمان سایبری همیشه به دنبال ساده ترین راه ها برای انتشار بدافزار به گروه بزرگتری از مردم هستند. بنابراین برنامه های تلفن همراه هدف اصلی آنها هستند زیرا میلیون ها نفر روزانه آنها را دانلود و استفاده می کنند.

اما چگونه مجرمان سایبری بدافزار را از طریق اپلیکیشن های موبایل منتشر می کنند؟ به طور کلی، آنها یک برنامه با کد مخرب آپلود می کنند یا کد مخرب را به یک موجود تزریق می کنند. به غیر از این، آنها از نام برنامه محبوب استفاده می کنند و یک کپی دقیق از آن با کدهای مخرب ایجاد می کنند.

2. نشت داده ها

نشت داده انتقال غیرمجاز داده است که زمانی اتفاق می‌افتد که برنامه اقدامات امنیتی کافی را نداشته باشد. برای مثال، فرض کنید یک کاربر اطلاعات حساسی مانند شماره کارت اعتباری یا شماره تامین اجتماعی خود را در اپلیکیشنی با امنیت ناکافی وارد کند. در این صورت، می توان آن را به سرقت برد و برای اهداف مخرب استفاده کرد.

این نوع تهدید امنیتی اغلب به دلیل شیوه‌های کدگذاری ضعیف، اجزای نرم‌افزار قدیمی یا ذخیره‌سازی رمزگذاری نشده ایجاد می‌شود.

برنامه تلفن همراه شما قرار است داده های شما را ایمن نگه دارد، اما اگر به درستی ایمن نباشد، ممکن است داده های شما به بیرون درز کند. مجرمان سایبری می توانند به راحتی به پایگاه داده برنامه شما دسترسی پیدا کنند و اطلاعات حساسی را که ذخیره کرده اید سرقت کنند. نشت داده همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک برنامه دیگر استفاده نمی شود یا حذف شده است، اما داده ها همچنان در دسترس هستند.

3. APIهای شخص ثالث ناامن

تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل
تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل

رابط های برنامه نویسی برنامه (API) به برنامه ها اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده ها را به اشتراک بگذارند. API های شخص ثالث خدماتی هستند که می توانند در برنامه تلفن همراه شما ادغام شوند تا عملکردهای بیشتری را ارائه دهند.

آنها همچنین منبع اصلی آسیب پذیری های امنیتی هستند زیرا دسترسی به داده های حساس را فراهم می کنند که به راحتی توسط هکرها قابل سوء استفاده است.

مطمئن شوید که API های شخص ثالثی که برنامه شما استفاده می کند ایمن و ایمن هستند. همچنین باید اقدامات امنیتی APIها را تأیید کنید و مطمئن شوید که آنها یک سیستم احراز هویت امن را در محل خود دارند.

4. احراز هویت ناامن

احراز هویت ناامن زمانی است که برنامه شما نیازی به وارد کردن رمز عبور ایمن از کاربران ندارد. این امر دسترسی هکرها به برنامه شما را آسان می کند، زیرا آنها نیازی به شکستن رمزهای عبور پیچیده ندارند. اگرچه اجرای احراز هویت برای هر برنامه مهم نیست، اما برای کسانی که داده های حساس را مدیریت می کنند، مانند برنامه های بانکی، برنامه های رسانه های اجتماعی و موارد مشابه ضروری است.

اگر برنامه شما نیاز به احراز هویت دارد، پس باید مطمئن شوید که یک خط مشی رمز عبور قوی دارد و همچنین از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید. این به محافظت از برنامه شما در برابر دسترسی غیرمجاز کمک می کند.

5. رمزگذاری ضعیف

رمزگذاری فرآیندی است که داده‌ها را به هم می‌ریزد به طوری که قابل خواندن نیست و بدون کلید نمی‌توان آن‌ها را رمزگشایی کرد. بدون رمزگذاری مناسب، داده های شما آسیب پذیر هستند و هکرها می توانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند. بسیاری از توسعه دهندگان برنامه اشتباه می کنند که داده های خود را به درستی رمزگذاری نمی کنند، که می تواند منجر به خطرات امنیتی جدی شود.

مهم است که اطمینان حاصل کنید که برنامه شما به درستی و ایمن از رمزگذاری استفاده می کند. این شامل استفاده از الگوریتم‌های قوی برای رمزگذاری، استفاده از پروتکل‌های امن برای ارتباط و ذخیره‌سازی صحیح کلیدهای رمزگذاری می‌شود.

6. آسیب پذیری های اصلاح نشده

تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل
تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل

آسیب‌پذیری‌ها ضعف‌هایی در کد هستند که به هکرها اجازه می‌دهند به داده‌های حساس دسترسی پیدا کنند یا کنترل یک برنامه را در دست بگیرند. آسیب‌پذیری‌های اصلاح‌نشده آن‌هایی هستند که توسط محققان امنیتی شناسایی شده‌اند، اما توسعه‌دهندگان هنوز آن‌ها را اصلاح نکرده‌اند. برنامه های موبایل، به ویژه آنهایی که کد پیچیده دارند، می توانند دارای آسیب پذیری های متعددی باشند که به راحتی توسط مجرمان سایبری مورد سوء استفاده قرار می گیرند. این آسیب‌پذیری‌ها می‌توانند به تهدیدات دیگری مانند نشت داده‌ها و آلودگی بدافزار منجر شوند.

برنامه خود را به طور مرتب با آخرین وصله های آسیب پذیری شناسایی شده به روز نگه دارید. این کمک می کند تا مطمئن شوید که برنامه شما ایمن است و در برابر هکرها محافظت می شود.

7. روت کردن یا جیلبریک

روت کردن یا جیلبریک، که فرآیند دسترسی ریشه به سیستم عامل دستگاه است، می تواند منجر به خطرات امنیتی شدید شود. این به این دلیل است که می توان از دسترسی ریشه برای دور زدن اقدامات امنیتی یک برنامه استفاده کرد و اجازه داد کدهای مخرب روی دستگاه اجرا شوند. همچنین می تواند دسترسی نامحدود به داده های حساس ذخیره شده در حافظه دستگاه را برای هکرها فراهم کند.

معمولاً، کاربران گوشی‌های هوشمند دستگاه‌های خود را روت یا جیلبریک می‌کنند تا به ویژگی‌ها و عملکردهای اضافی دسترسی پیدا کنند، اما باید از این کار اجتناب شود زیرا می‌تواند مجموعه‌ای از تهدیدات امنیتی را ایجاد کند.

8. اتصالات شبکه ناامن

هنگامی که برنامه شما با یک سرور ارتباط برقرار می کند، مهم است که مطمئن شوید که ارتباط بین آنها ایمن است. این بدان معناست که تمام داده های ارسالی و دریافتی باید رمزگذاری شوند تا هکرها نتوانند به آن دسترسی یا تغییر دهند. بسیاری از برنامه‌ها اشتباه می‌کنند که اتصالات شبکه خود را به درستی ایمن نمی‌کنند، که می‌تواند منجر به نشت اطلاعات و سایر تهدیدات امنیتی شود.

بررسی کنید که برنامه شما از پروتکل های امن برای ارتباط و رمزگذاری برای محافظت از داده هایی که ارسال و دریافت می کند استفاده می کند.

9. برنامه های بیش از حد مجاز

تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل
تهدید برتر امنیتی اپلیکیشن موبایل

برنامه های دارای امتیاز بیش از حد، آنهایی هستند که بیش از نیازشان مجوز درخواست می کنند. برخی از توسعه دهندگان تمایل به توسعه برنامه هایی دارند که مجوزهای زیادی را درخواست می کنند، که می تواند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرد. این به این دلیل است که مجوزهای غیر ضروری می توانند دسترسی به داده ها و عملکردهای حساس مختلف را فراهم کنند، که سپس می توانند توسط عوامل مخرب دستکاری یا سوء استفاده شوند. به عنوان مثال، یک برنامه ویرایش عکس ممکن است درخواست دسترسی به لیست مخاطبین کاربر کند، که نیازی به آن ندارد.

هنگام نصب یک برنامه، توجه داشته باشید که فقط مجوزهای لازم برای عملکرد آن را ارائه دهید و نه بیشتر. این به جلوگیری از سوء استفاده هر عامل مخرب از مجوزهای اضافی کمک می کند.

10. اجزای شخص ثالث ناامن

اجزای شخص ثالث قطعاتی از کد از منابع خارجی هستند که در توسعه یک برنامه استفاده می شوند. این قطعات در صورت عدم ایمن سازی مناسب می توانند خطرات امنیتی مختلفی را ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک جزء شخص ثالث ممکن است به داده های حساس دسترسی داشته باشد یا اجازه دهد کدهای مخرب روی دستگاه اجرا شود.

در مورد اینکه آیا همه مؤلفه های شخص ثالث به طور منظم نظارت و به روز می شوند یا خیر، بررسی کنید. این به جلوگیری از هرگونه نقض امنیتی ناشی از اجزای قدیمی کمک می کند. علاوه بر این، برای اطمینان از ایمن و به روز بودن اجزای شخص ثالث، باید فقط از منابع قابل اعتماد استفاده کنید.

داده های تلفن همراه خود را ایمن نگه دارید

امنیت اپلیکیشن موبایل جنبه مهمی از هر فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل است. به منظور ایمن نگه داشتن تلفن همراه خود در برابر تهدیدات احتمالی، درک مهم‌ترین تهدیدات امنیتی اپلیکیشن موبایل و نحوه اجتناب از آنها ضروری است. هوشیاری می تواند به شما کمک کند تا تهدیدات اصلی برنامه تلفن همراه را شناسایی و کاهش دهید تا بتوانید از ایمنی داده ها و برنامه های خود اطمینان حاصل کنید. با صرف زمان برای ایمن سازی مناسب برنامه تلفن همراه خود، می توانید از آن در برابر مجرمان سایبری و سایر عوامل مخرب محافظت کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس