آشنایی با ویژگی جدید اعتبار محتوا ادوبی (Content Credentials)

ادوبی در حال راه اندازی سیستم اعتبار محتوا NFT است که در فوتوشاپ قرار دارد. در ادامه به سیستم اعتبار محتوا ادوبی می‌پردازیم.

35
0
2 آشنایی با ویژگی جدید اعتبار محتوا ادوبی (Content Credentials)

Adobe در حال راه اندازی سیستمی است که در فتوشاپ تعبیه شده است که می‌تواند به اثبات اینکه آیا شخصی که NFT را می‌فروشد، شخصی است که آن را ساخته است یا خیر کمک کند. نام این ویژگی اعتبار محتوا ادوبی Content Credentials است و فروشندگان NFT می‌توانند شناسه Adobe را با کیف پول رمزنگاری خود پیوند دهند و به بازارهای NFT سازگار اجازه می‌دهد تا نوعی گواهی تایید شده را نشان دهند تا منبع هر اثر را مشخص کند. در ادامه به ویژگی اعتبار محتوا ادوبی می‌پردازیم.

با توجه به مصاحبه رسیور با مدیر محصول Adobe، اسکات بلسکی، این قابلیت با گزینه “prepare as NFT” در فتوشاپ تعبیه خواهد شد و تا پایان ماه جاری به صورت پیش نمایش ارائه می‌شود. بلسکی می‌گوید داده‌های ایجاد شده توسط Content Credentials روی یک سیستم IPFS  قرار می‌گیرند. IPFS یک روش غیرمتمرکز برای میزبانی فایل‌ها است که در آن شبکه‌ای از افراد به جای یک شرکت واحد (تا حدودی شبیه به نحوه عملکرد سیستم‌های تورنت) مسئول حفظ امنیت و در دسترس بودن داده‌ها هستند. Adobe می‌گوید که بازارهای NFT مانند OpenSea ،Rarible ،KnownOrigin و SuperRare می‌توانند با Content Credentials ادغام شوند تا اطلاعات مربوط به Adobe را نمایش دهند.

NFT چیست؟

NFTها به شما این امکان را می‌دهند که مالکیت اقلام دیجیتال منحصر به فرد را بخرید و بفروشید و با استفاده از بلاک چین مالکیت آنها را پیگیری کنید. NFT مخفف “non-fungible token” است و از نظر فنی می‌تواند حاوی هر چیزی دیجیتالی باشد، از جمله نقاشی‌ها، تصاویر متحرک GIF، آهنگ‌ها یا آیتم‌های موجود در بازی‌های ویدئویی. یک NFT می‌تواند منحصربه‌فرد باشد، مانند یک نقاشی واقعی، یا یک کپی از بسیاری از آنها، مانند کارت‌های تجاری، اما بلاک چین ردیابی می‌کند که چه کسی مالکیت آن فایل را در اختیار دارد.

NFTها به تازگی سرفصل اخبار روزانه شده‌اند، برخی از آنها میلیون‌ها دلار فروخته می‌شوند و میم‌های معروفی مانند Nyan Cat و عینک‌های آفتابی «deal with it» به حراج گذاشته شده‌اند. همچنین بحث‌های زیادی در مورد استفاده گسترده از برق و تأثیرات زیست‌محیطی NFT وجود دارد.

سرقت آثار هنری و اعتبار محتوا ادوبی

01 آشنایی با ویژگی جدید اعتبار محتوا ادوبی (Content Credentials)

سرقت آثار هنری یک معامله بزرگ در دنیای NFT بوده است. نمونه‌های زیادی از افرادی وجود داشته است که هنرهایی را که خلق نکرده‌اند یا حقوق آن‌ها را بر روی بلاک چین ندارند، ایجاد کرده‌اند. دلیل آن این است که هر کسی می‌تواند یک NFT ایجاد کند، حتی اگر حق نسخه‌برداری محتوا را نداشته باشد، و واقعا بلاکچین کاری نمی‌تواند برای جلوگیری از این قبیل کارها انجام دهد. بدتر از همه‌ی اینها، ضرب بر روی بلاک چین گنجانده شده است، و در صورتی که از کار اصلی بی‌اطلاع باشید، ساخت NFT معتبر به نظر برسد.

این سیستم، ایجاد یک NFT از رسانه‌ای را که حقوق آن را ندارید دشوارتر نمی‌کند، اما می‌تواند کاری کند آن NFT برای بازار جذابیت کمتری داشته باشد.

به عبارت بهتر، من می‌توانم روی یک تصویر موجود از یک NFT کلیک راست کرده و خودم دوباره آن را برش بزنم، و به احتمال زیاد خریداران ناآگاه را فریب می‌دهم. اگرچه سیستم Adobe از سرقت آثار هنری جلوگیری نمی‌کند، اما راهی برای اثبات دزدیده نشدن NFT ارائه می‌دهد. پس از آن، همه چیز بر عهده ی خریدار است.

حتی بنکسی که Decoder نام برده می‌شود، توسط کلاهبرداران NFT گرفتار شده است. یکی از کلکسیونرهای NFT با نام Pranksy برای NFT منتسب به هنرمند مشهور خیابانی ۳۰۰ هزار دلار پرداخت، که تقریبا به طور قطع می‌توان گفت جعلی بود. او در نهایت پول خود را پس گرفت. همانطور که Belsky از Adobe اشاره می‌کند، بنکسی شاید نمی‌خواهد نام و Adobe ID خود را به یک کیف پول رمزنگاری مرتبط کند، اما سیستم به صورت اپن سورس است، ممکن است هنرمند ناشناس بتواند راهی برای ارائه اعتبار محتوا تأیید شده بیابد. توسط شرکتی که مسئول احراز هویت کار او است.

فقط NFT‌ها نیستند که از اعتبارنامه‌های محتوای Adobe، که نتیجه ایده‌ی اصالت محتوا است، سود می‌برند. این شرکت در حال راه‌اندازی این سیستم به صورت بتا است و کاربران می‌توانند از آن برای نشان دادن ویرایش‌ها در یک فایل در فتوشاپ، برچسب‌گذاری تصاویر موجود در سیستم Adobe و موارد دیگر استفاده کنند.

حال که با ویژگی جدید اعتبار محتوا ادوبی آشنا شدید، می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس