تاثیرات اپلیکیشن Depop و سایت Etsy بر بازار فشن | رشد 1/6 میلیارد دلاری این بازار

خبر تاثیرات اپلیکیشن Depop و سایت Etsy بر بازار فشن بریتانیا حقایقی را برای آینده بازار مد آشکار کرده است.

31
0
Depop Etsy بر بازار فشن

صنعت فشن در کشوری مانند بریتانیا، یک صنعت قوی و سود‌ده است. اخیرا سایت Etsy و اپلیکیشن Depop که محل فروش محصولات فریلنسرها‌ یا فروش رو‌در‌رو کاربران است، بالغ بر ۱/۶ میلیارد دلار محصول پوشاک که مورد توجه نسل GenZ (نسل تکنولوژی) را در بریتانیا به فروش رسانده است و بازار را دچار تغییر و تحول کرده است. خبر تاثیرات اپلیکیشن Depop و سایت Etsy بر بازار فشن بریتانیا حقایقی را برای آینده بازار مد آشکار کرده است.

تحولات تکنولوژی و تاثیر آن بر مد

واقعیت این است که امروزه هر فریلنسر و طراح مستقلی از هر نقطه از دنیا می‌تواند بر صنعت مدل یک کشور دیگر تاثیرات بسزایی بگذارد. سایت اینترنتی Etsy که فریلنسرهای خلاق می‌توانند در آن طرح‌های خود را به فروش گذارند، باعث جهش اقتصادی عجیبی در فروش محصولات جدید پوشاک با طراحی‌های خاص و سفارشی به نسل جوان انگلستان شده است.

طی ۱۸ ماه گذشته، بازار فروش اینترنتی رونق پیدا کرد و طراحان ناشناخته، توانستند به واسطه اینترنت، ایده‌های خود را عرضه کنند.

جالب است بدانید اپلیکیشن‌های فروش محصولات مختلف، طی یک سال گذشته در شهر لندن به تنهایی ۶۵۰ میلیون دلار لباس‌های دسته دوم را به فروش رسانده است و ۷۰ میلیون دلار سود آوری برای شرکت‌های تولید کننده این اپلییکیشن‌ها به ارمغان آورده است.

شرکت‌ها فروش محصولات دسته دوم مانند Poshmark، Thredup در آمریکا به دلیل استقبال زیادشان، سهامشان وارد عرضه عمومی شد. شرکت فروش محصولات دسته دوم Vinted در اروپا هم به تنهایی ۳۰۳ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرد.

تاثیرات Etsy بر بازار فشن

تاثیرات Etsy بر بازار فشن

در سال ۲۰۲۰ شرکت Etsy فقط یک میلیارد دلار از فروش لباس و پوشاک به دست آورد که در بازار رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود. دو عامل اصلی باعث این حجم فروش شده است که به ناگهان بر صنعت مد هم تاثیرگذار بوده است:

۱) شیوع پندمی کرونا به فروشگاه‌های فیزیکی پوشاک آسیب زد و فروشگاه‌های آنلاین قدرت گرفتند.

۲) نسل جدید به ناگهان به مسایل محیط زیست حساس شدند و شرکت‌های مد قدیمی که تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست داشتند را کنار گذاشتند (به خصوص آنهایی که Fast fashion داشتند). به همین دلیل سراغ طراحان تازه کار یا فروش محصولات دسته دوم رفتند.

رشد اپلیکیشن Depop ، خواهر خوانده Etsy در بریتانیا

Depop تاثیرات Etsy بر بازار فشن

شرکت فروش محصولات پوشاک Depop که فروش محصولات پوشاک و مد P2P دارد، هم اکنون بالغ بر ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد که اکثریت آنها زیر ۲۶ سال سن دارند. مدیر این شرکت آقای Silverman می‌گوید:

” ما بسیار هیجان زده هستیم که توانستیم شرایطی فراهم کنیم که نسل جدید بتوانند لباس و پوشاک خود را بتوانند به راحتی بفروشند یا معاوضه کنند. ما در حقیق یک شرکت فعال و با انرژی هستیم که به هر دو نیازهای خریدار و فروشنده اهمیت می‌دهد. ما اجازه خواهیم داد که نسل جدید خودشان صنعت مد را هدایت کنند، بر خلاف گذشته که افراد خاص یا شرکت‌های خاص با قدرت و نفوذشان بر هدایت مد تاثیرگذار بودند.”

امروزه فروش پوشاک و لباس توسط اپلیکیشن‌ها و سایت‌های واسطه بیش‌تر از خود شرکت‌های مطرح تولید کننده لباس طرفدار پیدا کرده‌اند و حتی مانند یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای، هر کسی می‌تواند فروشنده‌های سبک سلیقه خود را بیابد و با آنها در مورد طرح‌های خاص گفت و گو کند یا پیشنهاد دهد.

تاثیرات سایت‌های واسطه مانند Etsy بر بازار فشن غیر قابل چسم پوشی است و پیش بینی می‌شود صنعت مد با الگوی P2P به سرعت جهانی شود.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس