دلیل گران شدن کارت گرافیک در سال 2022

ممکن است کارت گرافیک به زودی گرانتر شود، زیرا TSMC ممکن است قیمت‌ها را افزایش دهد. در ادامه به دلیل گران شدن کارت گرافیک می‌پردازیم.

44
0
1 دلیل گران شدن کارت گرافیک در سال 2022

اگر خیلی آدم بی‌اطلاعی نباشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که اکثر محصولات کامپیوتری مانند کارت‌های گرافیک و پردازنده‌ها گرانتر از همیشه هستند و خوب، آنها ممکن است به زودی گرانتر هم شوند، زیرا TSMC ممکن است قیمت‌های نیمه هادی خود را افزایش دهد. در ادامه به دلیل گران شدن کارت گرافیک در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

مطلب بهترین کارت گرافیک 2022: تمام GPU های برتر برای بازی را هم بخوانید.

گران شدن کارت گرافیک در سال ۲۰۲۲

دلیل گران شدن کارت گرافیک در سال 2022

به گزارش روزنامه وال استریت، TSMC (شرکت تولید نیمه هادی تایوان) به دنبال افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها به دلیل افزایش چشمگیر تقاضا برای چیپ‌ها است. و گیمرهای کامپیوتری این موضوع را احساس کرده‌اند چرا که خرید کارت گرافیک سخت شده است، این کمبود جهانی سیلیکون قرار است همه چیز را اعم از iPad و حتی تولید خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

در حال حاضر، باید دید قیمت محصولات TSMC دقیقاً چقدر قرار است افزایش پیدا کند، اما طبق منابع WSJ، قیمت پیشرفته‌ترین چیپ‌های آن %۱۰ و چیپ‌هایی با استفاده از فناوری های قدیمی‌تر %۲۰ افزایش پیدا می‌کنند. خوشبختانه، کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های دسکتاپ معمولاً از فرایندهای تولید پیشرفته استفاده می‌کنند، بنابراین باید انتظار داشت که در انتهای لیست افزایش قیمت قرار بگیرند.

ما هنوز نمی‌دانیم که آیا تولیدکنندگان این هزینه‌ها را به مصرف کنندگان واگذار می‌کنند یا خیر، اما احتمالاً می‌توان تصور کرد که چنین کاری خواهند کرد. در مورد میزان افزایش قیمت در قفسه فروشگاه‌ها نیز باید منتظر ماند تا مشخص شود، اما همین الان هم کارت‌های گرافیک در هر حال مقرون به صرفه نیستند.

تجزیه و تحلیل: پیچیده شدن مسائل

2 دلیل گران شدن کارت گرافیک در سال 2022

به دلیل کمبود سخت افزاری که ما در حال حاضر با آن روبرو هستیم، حتی قبل از در نظر گرفتن این اخبار، قیمت گذاری‌ها تا حدودی در هر جا پراکنده و نامشخص بوده است. در عین حال که ما Nvidia GeForce RTX 3080 را به دلیل گران قیمت‌تر نبودن از RTX 2080 در زمان رونمایی تحسین کردیم، طولی نکشید که نمایندگی‌های فروش، MSRP منطقیِ Nvidia را به یک رویا و امید واهی تبدیل کردند.

اکنون که نزدیک به یک سال از رونمایی Nvidia GeForce RTX 3080 می‌گذرد، پیدا کردن هر نسخه‌ای از کارت گرافیک با قیمت ۶۹۹ دلار که Nvidia هنگام عرضه GPU در سپتامبر ۲۰۲۰ به فروش رسانده است، بسیار سخت و مشکل است. اکثر تولیدکنندگان کارت گرافیک شخص ثالث، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و در صورت موجود شدن همچنان هم در حال فروش هستند.

در حال حاضر، Nvidia لزوما تحت تأثیر افزایش قیمت TSMC قرار نخواهد گرفت، زیرا Team Green از فرایند ۸ نانومتری سامسونگ برای کارت‌های گرافیکی Nvidia Ampere خود استفاده می‌کند، اما این افزایش قیمت در آینده بر کارت‌های AMD Radeon تأثیر خواهد گذاشت. همچنین این امکان وجود دارد که سامسونگ نیز قیمت نیمه هادی‌های خود را افزایش دهد.

بنابراین اگرچه ممکن است فکر کنیم که قیمت کارت‌های گرافیک به دنبال افزایش قیمت نیمه هادی‌ها زیاد نخواهد شد، اما اگر این اتفاق هم بیفتد، تعجب نخواهیم کرد، اکثر کارت‌های گرافیک قبلاً گران شده‌اند، و باز هم اینطور نبوده که AMD یا Nvidia در فروش تمام سهام خود با مشکلی روبرو شوند و همواره فروخته شده‌اند.

حال که با دلایل گران شدن کارت گرافیک در سال ۲۰۲۲ آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس