ماه (مرداد) آگوست در تاریخچه فناوری

31
0
آگوست در تاریخچه فناوری

ماه آگوست شاهد تولد رایانه‌های کلاسیک، اتحادهای فناوری غیرمحتمل و آخرین فصل از حماسه یکی از برجسته‌ترین رهبران سیلیکون ولی است. برای جزئیات بیشتر آگوست در تاریخچه فناوری ادامه مقاله را بخوانید.

آگوست در تاریخچه فناوری: 3 آگوست 1977: رادیو شاک TRS-80 را منتشر کرد

رادیو شاک TRS-80
رادیو شاک TRS-80

سال 1977 شاهد عرضه سه پیشگام در صنعت کامپیوترهای خانگی بودیم: Apple II، Commodore PET و TRS-80. دومی زاییده فکری فرنچ، کارمند رادیو شاک بود، زمانی که او پس از خرید کیت MITS Altair، الهام گرفت که کامپیوتر شخصی خود را طراحی کند.

فرنچ مفهوم فروش کامپیوترهای خانگی را به جان روچ، معاون رادیو شاک ارائه کرد. این زوج سپس برای بازدید از National Semiconductor به کالیفرنیا سفر کردند و در نهایت یکی از کارگران ناراضی خود، استیو لینینگر، را برای پروژه استخدام کردند.

در فوریه 1977، نمونه اولیه آنها از طرف چارلز تاندی، مدیر عامل شرکت Tandy Corporation (شرکت مادر رادیو شاک) blessing (برکت،موهبت) دریافت کرد و کامپیوتر “Tandy Radio Shack، Z-80” نام گرفت که مخفف آن TRS-80 شد.

TRS-80 فراتر از حد انتظار رادیو شاک موفق شد. این شرکت تنها انتظار داشت که این رایانه ها را به صدها نفر بفروشد. در عوض، TRS-80 در ماه اول بیش از 10000 دستگاه فروخت. پیش از پایان سال 1977 بیش از 100000 فروخت. فروش آن از Apple II و Commodore PET با اختلاف بسیار زیاد پیشی گرفت.

موفقیت TRS-80 رادیو شاک را برانگیخت تا خط کاملی از کامپیوترهای خانگی را راه اندازی کند. این شرکت TRS-80 Model II را در سال 1979 و مدل III را در سال 1980 منتشر کرد. زمانی که Radio Shack خط تولید را تعطیل (بازنشسته) کرد در اوایل دهه 1990، این شرکت نزدیک به دو و نیم میلیون دستگاه فروخته بود.

6 آگوست 1997: مایکروسافت 150 میلیون دلار در اپل سرمایه گذاری کرد

مایکروسافت 150 میلیون دلار در اپل سرمایه گذاری کرد
مایکروسافت 150 میلیون دلار در اپل سرمایه گذاری کرد

رستاخیز اپل به عنوان یک شرکت سودآور در اواخر دهه 1990 بدون کمک رقیب دیرینه اش: مایکروسافت امکان پذیر نبود. پس از اینکه هیئت مدیره اپل، استیو جابز، بنیانگذار جدید را به عنوان مدیرعامل موقت منصوب کرد، او تغییرات گسترده ای را در سطح شرکت ایجاد کرد تا مشکلات عمیقاً ریشه ای را که منجر به نابودی سود اپل می شد، برطرف کند. اما او برای سرپا نگه داشتن شرکت به پول نقد نیاز داشت. بنابراین، او کاری را که قبلا غیرقابل تصور بود انجام داد و برای سرمایه گذاری قابل توجهی به سراغ مدیر عامل مایکروسافت بیل گیتس رفت.

این معامله برای گیتس منطقی بود، او اپل را به عنوان یک شریک ارزشمندتر از دشمن می دانست. همانطور که استیو جابز در هنگام اعلام سرمایه گذاری در نمایشگاه مک ورلد در سال 1997 بیان کرد: “اگر می‌خواهیم جلو برویم و دوباره اپل را سالم و شکوفا ببینیم، باید این تصور را که برای برنده شدن اپل، مایکروسافت باید شکست بخورد را کنار بگذاریم.»

در ازای 150 میلیون، مایکروسافت 150000 سهم بدون رای از سهام اپل را دریافت کرد. شرکت گیت همچنین موافقت کرد که مایکروسافت آفیس را برای مک برای حداقل پنج سال پشتیبانی کند. گامبیت جواب داد و اپل دوباره به یک شرکت پر رونق تبدیل شد. مایکروسافت تمام سهام خود از سهام اپل را تا سال 2005 فروخت و این شرکت را 550 میلیون دلار خالص کرد.

آگوست در تاریخچه فناوری: 12 آگوست 1981: رایانه شخصی IBM به فروش رسید

رایانه شخصی IBM
رایانه شخصی IBM

همانطور که از نامش پیداست، International Business Machines کامپیوترهای سطح سازمانی را به شرکت ها می فروشد. با این حال، در اواخر دهه 1970، IBM شاهد کاهش سود در تجارت اصلی خود بود و چشم خود را به بازار نوپای رایانه های شخصی معطوف کرد. در سال 1980، مدیران شرکت، مدیر آزمایشگاه، بیل لو را مأمور کردند تا یک گروه کاری با هدف طراحی یک کامپیوتر خانگی که رقیب محصولات اپل، کومودور و رادیو شاک باشد، بسازد.

در عرض یک سال، تیم 12 نفره کامپیوتر شخصی IBM را تحویل دادند. این دستگاه برخلاف سیستم‌عامل‌های اختصاصی در رقابت، معماری باز داشت و به شرکت‌ها و افراد اجازه می‌داد تا نرم‌افزارها و لوازم جانبی سازگار را طراحی کنند. هنگامی که این دستگاه به فروش رفت، یک موفقیت فوری به دست آورد و تا سال 1984 بیش از چهار میلیارد دلار رایانه فروخت.

تعداد زیاد واحدهای فروخته شده رقبای غالب اپل، کومودور و رادیو شاک را تحت تأثیر قرار داد. طولی نکشید که اصطلاحات «کامپیوتر شخصی» و «رایانه شخصی» برای ماشین‌های آی‌بی‌ام به اختصار تبدیل شدند. در طول بقیه دهه 1980، رایانه شخصی استاندارد صنعتی واقعی برای ماشین های محاسباتی خانگی بود. بسیاری از شرکت‌ها شروع به پایه‌گذاری طراحی‌های خود بر روی رایانه شخصی آی‌بی‌ام کردند که باعث ایجاد اصطلاحات «IBM compatible سازگار با آی‌بی‌ام» و «BM clone کلون آی‌بی‌ام» شد.

متأسفانه، تسلط IBM طولانی مدت دوام نیاورد. در اوایل سال 1986، سلطنت آن در مواجهه با فضای رقابتی شدید سیلیکون ولی در دهه 1980 شروع به کاهش کرد. این کاهش تا دهه 1990 ادامه یافت و این شرکت در سال 2005 هنگامی که لنوو گروه رایانه شخصی IBM را خریداری کرد، رسماً از صنعت رایانه شخصی خارج شد.

16 آگوست 1995: اینترنت اکسپلورر راه اندازی شد

اینترنت اکسپلورر
اینترنت اکسپلورر

مایکروسافت در اوایل به پتانسیل شبکه جهانی وب پی برد و توماس ریردون را مأمور رهبری تیمی متشکل از شش مهندس نرم افزار مایکروسافت برای توسعه اینترنت اکسپلورر در سال 1994 کرد. اولین نسخه نرم افزار در مایکروسافت پلاس عرضه شد! بسته الحاقی برای ویندوز 95 یک سال بعد. این شرکت نسخه های بعدی را برای ویندوز 3.1 و ویندوز NT تا پایان سال 1995 منتشر کرد.

اگرچه پذیرش سریع انجام شد، اما تا زمانی که مایکروسافت اینترنت اکسپلورر 3.0 را در نسخه های جدید ویندوز در سال 1996 همراه کرد، مایکروسافت شروع به تسلط بر بازار مرورگر کرد. گنجاندن رایگان اکسپلورر با ویندوز ضربه بزرگی به مرورگرهای اولیه مانند Netscape Navigator وارد کرد و به جنگ مرورگرها در اواخر دهه 1990 منجر شد. اکسپلورر با رها کردن رقبای خود در سال 2003 به اوج سهم بازار 95 درصدی دست یافت.

موفقیت اینترنت اکسپلورر باعث شد رقبا ادعا کنند که مایکروسافت قوانین ضد تراست آمریکا را نقض کرده است. تحقیقات بعدی توسط وزارت دادگستری ایالات متحده منجر به تلاش دولت برای تجزیه شرکت شد. پس از یک محاکمه و تجدیدنظرهای متعاقب، دادگاه منطقه برای ناحیه کلمبیا اعلام کرد که مایکروسافت در واقع از اختیارات انحصاری خود به طور غیرقانونی استفاده کرده است. مایکروسافت با توافقی موافقت کرد که در آن به کاربران اجازه می داد اکسپلورر را حذف کنند و به دیگر سازندگان رایانه شخصی اجازه می دهد مرورگرهای رقیب را نصب کنند.

این توافق فوراً بر تسلط اینترنت اکسپلورر تأثیری نداشت. با این حال، رقابت مرورگرهای جدید، از جمله فایرفاکس و گوگل کروم، سهم بازار مایکروسافت را از بین برد. با کاهش استفاده از اینترنت اکسپلورر در طول دهه های 2000 و 2010، شرکت مرورگر جدیدی به نام Microsoft Edge را برای جانشینی اکسپلورر توسعه داد. مایکروسافت به طور رسمی پشتیبانی از نسخه نهایی نرم افزار را در 15 ژوئن 2022 پایان داد.

آگوست در تاریخچه فناوری: 18 اوت 1947: شرکت هیولت پاکارد

شرکت هیولت پاکارد
شرکت هیولت پاکارد

یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین شرکت‌های IT جهان، زمانی آغاز شد که دانشجویان دانشگاه استافورد، بیل هیولت و دیوید پاکارد، در طی یک سفر کمپینگ دو هفته‌ای در سال 1934 با یکدیگر دوست شدند. بنیانگذاران سیلیکون ولی ترمن پس از فارغ التحصیلی، هیولت و پاکارد را در مرحله راه اندازی شرکت جدیدشان در اواخر دهه 1930 راهنمایی کرد.

شرکا پس از تصمیم گیری در مورد نام سرمایه گذاری خود از طریق سکه، برای ساخت هیولت پاکارد از یک گاراژ اجاره ای در نزدیکی دانشگاه استنفورد کار کردند. این نه تنها اولین شرکت فناوری بود که در یک گاراژ راه اندازی شد، بلکه ثبت ملی مکان های تاریخی این ساختمان را به عنوان زادگاه دره سیلیکون می شناسد.

یکی از اولین مشتریان این شرکت، شرکت والت دیزنی بود که 12 محصول برتر HP را خریداری کرد، یک نوسانگر صوتی که برای آزمایش سیستم های صوتی تئاتر برای اکران فیلم Fantasia استفاده می شد. این شرکت به توسعه محصولاتی برای استفاده در تلاش های جنگی آمریکا در طول دهه 1940 ادامه داد.

هیولت پاکارد به طور رسمی در سال 1947، نه سال پس از تأسیس، تأسیس شد و در سال 1957 به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. با این حال، تا دهه 1960 بود که این شرکت شروع به تولید فناوری کامپیوتر کرد چیزی که بیشتر به خاطر آن معروف شد. و این شرکت خود را به عنوان یک نیروگاه ثابت می کند و بسیاری از محصولاتی را که ما امروزه بدیهی می دانیم توسعه می دهد. این شرکت تا سال 2015 آنقدر بزرگ شد که مجبور شد به دو بخش تقسیم شود : HP Inc. و Hewlett Packard Enterprise.

آگوست در تاریخچه فناوری: 24 آگوست 2011: استیو جابز استعفا داد

استیو جابز
استیو جابز

هنگامی که استیو جابز در سال 1997 به عنوان مشاور به اپل بازگشت، مشخص نبود که او قصد دارد یک کودتای هیئت مدیره را برای برکناری مدیر عامل وقت، گیل آملیو و کنترل شرکتی که خود تأسیس کرده بود، سازماندهی کند. با این حال، هنگامی که این کار انجام شد، جابز سفری را آغاز کرد تا اپل را از یک شرکت تقریباً ورشکسته به یکی از بزرگترین شرکت‌هایی که جهان تا به حال شناخته است، تبدیل کند.

تحت رهبری جابز، این شرکت نه تنها خطوط تولید شکست خورده را تعطیل کرد، بلکه پیشگام چندین خلاقیت جدید بود که فناوری را در قرن بیست و یکم شکل داد. معرفی iMac و Mac OS X تجارت رایانه اپل را به سودآوری بازگرداند. iTunes و iPod انقلابی در نحوه خرید و گوش دادن به موسیقی در جهان ایجاد کردند.

آیفون تعریف جدیدی از اسمارت فون کرد و استانداردی را تعیین کرد که سایر سازندگان به زودی از آن پیروی خواهند کرد. و آی‌پد یک توسعه حیاتی در رایانه‌های تبلت بود و دوباره مدلی را برای سایر شرکت‌های فناوری ایجاد کرد تا از آن الگوبرداری کنند.

هنگامی که جابز در سال 2003 به سرطان لوزالمعده مبتلا شد، متعهد شد تا زمانی که سلامتی اش اجازه دهد در شرکت بماند. او در ابتدا به دنبال درمان هومیوپاتی برای این بیماری بود. زمانی که این روش نتوانست از گسترش سرطان جلوگیری کند، در اواسط سال 2005 تحت عمل جراحی قرار گرفت. و پس از سالها گمانه زنی گسترده در مورد وضعیت سلامتی خود، او در سال 2009 برای دریافت پیوند کبد از اپل مرخصی شش ماهه گرفت.

سپس، پس از یک دوره طولانی سال سلامت ظاهراً خوب، جابز در اوایل سال 2011 مرخصی دیگری دریافت کرد. او در آگوست همان سال از سمت خود به عنوان مدیرعامل استعفا داد و به عنوان رئیس هیئت مدیره باقی ماند، سمتی که تا روز قبل از مرگش به مدت شش هفته در آن کار می کرد. او 56 سال داشت.

جانشین او به عنوان مدیر عامل، تیم کوک، اپل را در مسیر جابز قرار داد و در سال 2018 اپل به با ارزش ترین شرکت جهان تبدیل شد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس