چرا کشورها از سوخت زغال سنگ استفاده می‌کنند؟

استفاده از انرژِی باد و انرژی خورشیدی در ۵ سال آینده دو برابر می‌شود، اما کشورها همچنان به سوخت زغال سنگ پایبندند.

24
0
چرا کشورها از سوخت زغال سنگ استفاده می‌کنند؟

استفاده از انرژِی باد و انرژی خورشیدی در ۵ سال آینده دو برابر می‌شود، اما کشورها همچنان به سوخت زغال سنگ پایبندند. انرژی باد و انرژی خورشیدی به جایگزینی تولید انرژی توسط زغال سنگ کمک می‌کنند، اما با افزایش سریع تقاضا برای برق در سراسر جهان، انرژی پاک برای مقابله با تغییرات آب و هوایی به رشد سریع‌تری نیاز دارد.

تولید انرژی باد و انرژی خورشیدی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ دو برابر شده و اکنون حدود یک دهم تولید برق جهانی را تشکیل می‌دهند. اما گزارشات جدید نشان می‌دهد که استفاده از زغال سنگ، که بیشترین آلودگی را در بین تمام سوخت‌های فسیلی دارد، از آن زمان تاکنون کمتر از ۱٪ کاهش یافته است.

چرا کشورها از سوخت زغال سنگ استفاده می‌کنند؟

1 چرا کشورها از سوخت زغال سنگ استفاده می‌کنند؟

مهم است بدانید، طبق بیانیه سازمان پژوهشی Ember در انگلیس که امروز منتشر شده، “نشریه برق جهانی ۲۰۲۱”، سوخت‌های فسیلی در جهان در سال ۲۰۲۰ بیشتر از سال ۲۰۱۵، (که سال توافق نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوا بوده است) مصرف شده است.

نکته نهایی: فاصله گرفتن جهان از سوخت‌های فسیلی به اندازه کافی سریع نیست.

نشریه Ember، که به طور فزاینده‌ای در بین جامعه محققان آب و هوایی به عنوان یک پیشرو در جهت تولید برق در سراسر جهان، مورد توجه قرار می‌گیرد، خبرهای خوب و بدی را درباره پیشرفت در مورد کربن زدایی برق ارائه می‌دهد، بالاترین اولویت جامعه جهانی در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شوند.

از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، بررسی‌ها نشان می‌دهد که جهان ۳۱۵ تراوات ساعت (TWh) اضافی از طریق انرژی‌های تجدید پذیر را به صورت آنلاین به ارمغان آورده است، بیشتر از کل برق تولید شده در انگلیس، در حالی که تولید زغال سنگ ۳۴۶ TWh افت داشته است. که این مسئله مربوط به افزایش ۱۵ درصدی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از سال گذشته است، در حالی که سهام بازار جهانی زغال سنگ از تولید برق ۳/۹٪ کاهش یافته و به صورت کلی به ۳۳/۸٪ رسیده است.

اما، Ember متوجه شد که این تغییرات تا حدودی زیاد، نتیجه کاهش موقتی تقاضای برق به دلیل پاندمی ویروس کرونا بوده است. در بلند مدت، از سال ۲۰۱۵، تقاضای جهانی برای برق به میزان ۲۵۳۶ TWh یا ۱۱ درصد افزایش یافته است. چین که پرجمعیت‌ترین کشور جهان است، تقاضای برق خود را به میزان ۱۸۸۰ TWh افزایش داد، که این میزان از کل تقاضای اکثر کشورها، از جمله هند که دومین کشور پرجمعیت جهان است، بیشتر است. به طور کلی، این بدان معنا است که تولید جهانی زغال سنگ فقط ۰/۸٪ کاهش یافته است و استفاده از سایر سوخت‌های فسیلی، مانند گازهای فسیلی افزایش پیدا خواهد کرد.

کاهش استفاده از سوخت فسیلی

2 چرا کشورها از سوخت زغال سنگ استفاده می‌کنند؟

نمودار، افت جهانی تولید انرژی از زغال سنگ و افزایش تولید انرژی‌های تجدید پذیر در بازه ی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ را نشان می‌دهد.

Dave Jones، نویسنده این نشریه و رهبر بین المللی Ember، گفت که یافته‌های سال ۲۰۲۰ یک پیام مهم و واضح دارد: رهبران جهان باید سریع‌تر عمل کنند.

Jones به Forbes.com گفت: “ضرورت این امر بسیار شدید است. حتی با وجود پاندمی جهانی، تولید زغال سنگ تنها ۴٪ کاهش یافت و تولید گاز نیز بدون تغییر بوده است.”

Jones با اشاره به هدف توافق نامه پاریس برای حفظ درجه حرارت جهانی در ۲ درجه سانتیگراد در این قرن، گفت: “۳۰٪ از انتشار CO2 مربوط به تولید زغال سنگ است و زغال سنگ باید در این دهه به شدت افت پیدا کند، در غیر این صورت ما نمی توانیم دما را در حد مجاز ۲ درجه نگه داریم چه رسد به ۱/۵ درجه. و بسیار واضح و مشخص است که تاکنون در آن مسیر قرار نگرفته‌ایم.”

Jones خاطرنشان کرد، یک نتیجه مهمی که از این تحقیق بدست آمده است که تنها یک راه اندازی ساده تولید انرژی تجدید پذیر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی کافی نیست. برای انجام این کار، ملت‌ها نیز باید سوختن سوخت‌های فسیلی را متوقف کنند.

وی گفت: “رهبران جهان در ساخت کالاهای سبز وسواس به خرج می‌دهند، که خبر بسیار خوبی است. اما آن‌ها همچنین باید به تدریج روی از بین بردن کالاهای قهوه‌ای، نه تنها نیروگاه‌های زغال سنگ، بلکه نیروگاه‌های گازی، که مشکلات امروز ما را ایجاد می‌کنند، نیز تمرکز کنند.”

این بررسی نشان می‌دهد که تنها کشوری که در طی پنج این سال، تولید قابل توجهی انرژی زغال سنگ اضافه کرده است، کشور چین بوده است، حدود ۷۷ TWh، و این نگرانی را مطرح می‌کند که این غول آسیای شرقی برای رسیدن به هدف کربن صفر خالص ۲۰۶۰ خود، به سختی می‌تواند کربن زدایی از بخش انرژی خود را به موقع انجام دهد.

در حقیقت، در حالی که António Guterres دبیرکل سازمان ملل متحد از همه دولت‌ها خواسته بود تا مجوز دادن به نیروگاه‌های جدید زغال سنگ را تا سال ۲۰۲۰ متوقف کنند، چین، در برنامه پنج ساله چهاردهم خود، به تازگی اعلام کرده است که می تواند ۱۰۰ – ۲۰۰ گیگاوات ظرفیت زغال سنگ جدید تا قبل از ۲۰۲۵ ایجاد کند.

نقش چین در استفاده از زغال سنگ

3 چرا کشورها از سوخت زغال سنگ استفاده می‌کنند؟

Muyi Yang، تحلیلگر ارشد Ember، گفت: “علی رغم برخی از پیشرفت‌ها، چین هنوز با مهار رشد تولید زغال سنگ خود دست و پنجه نرم می‌کند. “افزایش سریع تقاضا برای برق باعث افزایش انرژی و انتشارات ناشی از سوخت زغال سنگ می‌شود. رشد پایدار تقاضا، چین را قادر می‌سازد تا ناوگان بزرگ زغال سنگ خود، به ویژه واحدهای زغال سنگ با کمترین کارآیی را کنار بگذارد و فرصت بیش‌تری را برای دستیابی به آرزوهای آب و هوایی این کشور فراهم کند.”

در اروپا، آلمان و انگلیس که به عنوان پیشگامان انرژی‌های تجدیدپذیر شناخته شده اند، ۳۳٪ و ۲۸٪ برق مورد نیاز خود را از طریق انرژیِ باد و انرژی خورشیدی تولید می‌کنند. Ember این دو کشور را “کانون نوآوری” در مورد انرژی سبز معرفی کرد، “نشان می‌دهد چگونه می‌توان مقادیر زیادی از باد و انرژی خورشیدی را به صورت متناوب در سیستم برق گسترده تر به طور موفقیت آمیزی، ادغام کرد.” با این وجود در سراسر اتحادیه اروپا، سوخت‌های فسیلی هنوز حدود ۳۷٪ از تولید برق را تشکیل می‌دهند.

در میان کشورهای G20، پنج کشور هنوز بیش از ۷۵٪ برق خود را از طریق سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۰ به دست می‌آورند. این موارد عبارتند از: عربستان سعودی، ۱۰۰٪ برق خود را از نفت تامین می‌کنند، آفریقای جنوبی، با ۸۹٪ تامین برق از سوخت‌های فسیلی و به مقدار قابل توجه ۸۶٪ از زغال سنگ، اندونزی (۸۳٪)، مکزیک (۷۵٪) و استرالیا (۷۵٪)، جایی که صداهایی در لابی استخراج نیروی کشور ادعای خارق العاده‌ای را ارائه داده‌اند، بدون ارائه شواهدی، مبنی بر اینکه “زغال سنگ می‌تواند انتشارات جهانی را کاهش دهد”.

از بین کشورهای G20، فرانسه کمتر از ۱۰٪ انرژی خود را از طریق سوخت‌های فسیلی و تنها ۱٪ از زغال سنگ بدست آورده است، اما ۶۷٪ از انرژی هسته‌ای تولید کرده است.

Jones گفته است که سرعت رشد انرژی‌های تجدیدپذیر از سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که انرژی باد و انرژِی خورشیدی می‌توانند جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند، اگر دولت‌ها به اندازه کافی سریع عمل کنند.

وی گفت: “در سال ۲۰۲۰، آن‌ها [باد و خورشید] منجر به بیش‌ترین افت در استفاده از زغال سنگ در جهان شدند.” با این وجود، “برای جلوگیری از خطر گرم شدن بیش‌تر از ۱/۵ درجه، انرژی زغال سنگ باید تا سال ۲۰۳۰، ۸۰٪ کاهش پیدا کند. ما باید به اندازه کافی برق پاک بسازیم تا همزمان هم جایگزین زغال سنگ شود و هم اقتصاد جهانی را الکتریکی کند. رهبران جهان هنوز حواسشان به این چالش عظیم پیش رو جمع نشده است.”

حال که با دلایل استفاده از سوخت زغال سنگ آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس